Badbevalling. Is het wat?

13-05-2021 16:49 67 berichten
Iemand ervaring met een badbevalling? Ik ben nu zwanger van de derde. Van de eerste 2 ben ik gewoon in bed bevallen, maar ik las laatst hier in een topic dat iemand een badbevalling heeft gehad en toen dacht ik dat lijkt me wel chill. Ik heb het een en ander over gelezen en echt nadelen heeft het niet.

Dus wie deelt zijn ervaring met mij?
Ben je van plan in het ziekenhuis te bevallen? Een hard bad lijkt me niet fijn.
Ben zelf thuis bevallen en had een opblaasbaar bevalbad. Daar ben ik uiteindelijk niet in bevallen maar ik was er tijdens de weeen heeeel blij mee. Kindje kwam uiteindelijk op de badkamervloer ter wereld, ik zat op mn hurken.
Alle reacties Link kopieren
Zit je dan de hele tijd in je eigen bloed, slijm, urine etc. of wordt het bad tussendoor ververst?
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-05-2021 18:00
Zit je dan de hele tijd in je eigen bloed, slijm, urine etc. of wordt het bad tussendoor ververst?
Dit wil ik ook graag weten...

Heb nu ook een badbevalling (thuis) voor ogen.
Bij mij werd het badwater (opblaasbaar bevalbad) niet ververst maar tot aan de daadwerkelijke geboorte bleef het water gewoon schoon. Mijn vliezen braken pas op het allerlaatste moment overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-05-2021 18:00
Zit je dan de hele tijd in je eigen bloed, slijm, urine etc. of wordt het bad tussendoor ververst?
Het wordt pas een smerige boel als het kind eruit is gekomen. Tijdens de ontsluitingsfase is er geen bloed, slijm en dergelijke.

Plassen deed ik op de wc. Als het goed is komen de weeën een met rustige tussenpozen van 5 minuten. Tussen de weeën door ging ik met het trappetje en met steun van partner uit het bevalbad en gewoon naar de wc.

Alleen een beetje vruchtwater wat af en toe in het water ontsnapt, maar dat vond ik geen vies idee.
Dropdrop schreef:
15-05-2021 18:12
Het wordt pas een smerige boel als het kind eruit is gekomen. Tijdens de ontsluitingsfase is er geen bloed, slijm en dergelijke.

Plassen deed ik op de wc. Als het goed is komen de weeën een met rustige tussenpozen van 5 minuten. Tussen de weeën door ging ik met het trappetje en met steun van partner uit het bevalbad en gewoon naar de wc.

Alleen een beetje vruchtwater wat af en toe in het water ontsnapt, maar dat vond ik geen vies idee.
Hier idem. Plassen gewoon op het toilet, ik had een opblaasbad in het ziekenhuis. Bloed kwam pas bij de baby, heb de placenta op bed gedaan. En let wel: in zo'n bad gaat tussen de 400 en 600 liter water he, dus het duurt wel even voor je 'vies' water hebt, een paar druppels bloed of slijm zie je niet terug.
Alle reacties Link kopieren
Check youtube eens. Tientallen filmpjes over waterbevallingen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-05-2021 18:00
Zit je dan de hele tijd in je eigen bloed, slijm, urine etc. of wordt het bad tussendoor ververst?
Geen bloed en slijm tijdens de ontsluiting bij mijn hoor. Ik ging er wel uit om te plassen maar dat hoeft in principe niet, urine is steriel en op zoveel liter is het zo verdwenen. Ik vind het idee alleen niet zo prettig dus daarom ging ik eruit om te plassen.

Mijn man moest wel geregeld het badwater bijvullen met heet water want op de vloer koelt het wel gauw af, zal bij bijv vloerverwarming ook alweer minder zijn.
DreamyEzra schreef:
15-05-2021 17:11
Ben je van plan in het ziekenhuis te bevallen? Een hard bad lijkt me niet fijn.
Ben zelf thuis bevallen en had een opblaasbaar bevalbad. Daar ben ik uiteindelijk niet in bevallen maar ik was er tijdens de weeen heeeel blij mee. Kindje kwam uiteindelijk op de badkamervloer ter wereld, ik zat op mn hurken.
Weet ik nog niet. De vorige 2 waren wel in het ziekenhuis geboren, maar ik twijfel nu heel erg ivm corona. Het is pas in augustus en de cijfers dalen maar ik heb nog geen beslissing genomen.

Vooralsnog ligt de kleine man in stuit, hij kan nog draaien, maar het kan ook zomaar zijn dat mijn wens om in bad te bevallen niet eens door kan gaan.
fryskefaam schreef:
15-05-2021 18:43
Geen bloed en slijm tijdens de ontsluiting bij mijn hoor. Ik ging er wel uit om te plassen maar dat hoeft in principe niet, urine is steriel en op zoveel liter is het zo verdwenen. Ik vind het idee alleen niet zo prettig dus daarom ging ik eruit om te plassen.

Mijn man moest wel geregeld het badwater bijvullen met heet water want op de vloer koelt het wel gauw af, zal bij bijv vloerverwarming ook alweer minder zijn.
Mijn bad had een verwarmingselement, dus het bleef op temperatuur :-)
Hier een ziekenhuisbevalling gehad in een kamer met bevalbad. Ik wilde daar heel graag weeën in opvangen en daarna zou ik wel zien. Ben met zo’n 5-6 cm ontsluiting in bad gegaan en kwam er 2,5 uur later met volledige ontsluiting uit. Voor m’n gevoel was het nog geen halfuurtje in dat bad. Heerlijk! Warm water ontspant en zorgde ervoor dat ik me heerlijk kon afsluiten. Ik zat alleen maar met m’n ogen dicht in een bubbel en de weeën opvangen ging daardoor erg goed.

Daarna vond ik het ook wel fijn om weer wat andere posities aan te kunnen nemen, dus heb niet in bad geperst. Geen scheur of knip nodig gehad, alles was ook lekker soepel door het water 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in bad bevallen, thuis in zo'n bevalbad. Was mijn eerste keer dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik vond het heel fijn, voelde me licht. Kon wel moeilijker andere posities aannemen dan ik had verwacht, maar waarschijnlijk was dat in bed nog moeilijker. Ik wilde absoluut niet op mijn rug bevallen maar ben uiteindelijk wel een soort van hangend aan de badrand op mijn rug bevallen en dat ging heel goed.

Ik vond het ook helemaal niet vies, klein beetje bloed maar meer niet. Echt een hele goede ervaring en zou het zo weer doen! Zo'n bad heeft trouwens handgrepen om aan vast te houden. En ik had er een handdoek overheen hangen zodat ik niet met mijn gezicht in dat rubber lag de hele tijd. Of het afkoelt weet ik niet want ik ben vrij snel bevallen.

Nadelen vond ik wel het opzetten, dat is niet zo veel werk maar omdat de bevalling zo snel ging heeft mijn man echt moeten haasten en heen en weer rennen tussen bad en mij. Daarnaast is het heel pittig om net bevallen dat bad uit te moeten. De rand is hoog dus met een krukje eruit klimmen is niet prettig. En daarna heel koud. Maar al met al echt een hele prettige ervaring en zou het iedereen aanraden!
Gatekeeper* schreef:
15-05-2021 19:21
Weet ik nog niet. De vorige 2 waren wel in het ziekenhuis geboren, maar ik twijfel nu heel erg ivm corona. Het is pas in augustus en de cijfers dalen maar ik heb nog geen beslissing genomen.

Vooralsnog ligt de kleine man in stuit, hij kan nog draaien, maar het kan ook zomaar zijn dat mijn wens om in bad te bevallen niet eens door kan gaan.
Wil je geen vaginale bevalling bij stuit? Want anders kan je toch alsnog in bad bevallen? Bij een stuitbevalling wordt dat juist aangeraden, omdat je vaak in bad makkelijker verschillende (verticale) houdingen kan aannemen in bad. Dat schijnt niet alleen bij de uitdrijving, maar ook tijdens de ontsluitingsfase al belangrijk te zijn.
Sága schreef:
15-05-2021 19:59
Wil je geen vaginale bevalling bij stuit? Want anders kan je toch alsnog in bad bevallen? Bij een stuitbevalling wordt dat juist aangeraden, omdat je vaak in bad makkelijker verschillende (verticale) houdingen kan aannemen in bad. Dat schijnt niet alleen bij de uitdrijving, maar ook tijdens de ontsluitingsfase al belangrijk te zijn.
Ik dacht dat ze je tegenwoordig niet meer in stuit laten bevallen.
Gatekeeper* schreef:
15-05-2021 20:28
Ik dacht dat ze je tegenwoordig niet meer in stuit laten bevallen.
Mijn ervaring leert dat de gyneacoloog in het ziekenhuis heel snel zegt 'dat doen wij niet meer', terwijl mijn solo-verloskundige altijd open stond voor alles, als dat een goede ervaring voor de moeder hielp (en niet enorm risicovol was). Je hebt hier zelf best wel veel over te vertellen, maar het valt of staat wel met hoe goed je klikt met de mensen die je bevalling begeleiden of je er voldoende vertrouwen in hebt denk ik.
Gatekeeper* schreef:
15-05-2021 20:28
Ik dacht dat ze je tegenwoordig niet meer in stuit laten bevallen.
Jawel hoor, het is natuurlijk ten eerste je eigen keuze! Het is wel zo dat niet elke (klinisch) verloskundige en gyneacoloog er nog veel ervaring in heeft, maar als het goed is wordt het onderwijs mbt stuitbevallingen weer verbeterd. Zie bijv dit artikel uit 2018 https://www.olvg.nl/sites/default/files ... skunde.pdf

Er was een studie waardoor het aantal vaginale stuitgeboortes opeens enorm afnam, geloof toename van iets van 20-30% van keizersnedes bij stuit toen, maar daar is later weer kritiek opgekomen. Ik zie met name in groepen over natuurlijk bevallen nog geregeld vaginale stuitgeboortes, zelfs thuis. De slagingskans wordt volgens mij gedeeltelijk bepaald door de ervaring van de (klinisch) verloskundige of gyneacoloog. En ook door je bevalhouding.
BO2punt0 schreef:
15-05-2021 19:38
Mijn bad had een verwarmingselement, dus het bleef op temperatuur :-)
Er zijn ook afdekhoezen voor bevalbaden om het warmteverlies tegen te gaan op het moment dat je niet in bad zit. Geen ervaring met het gebruik maar dat kan dus ook nog :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had een bad en deze vooral gebruikt tijdens de weeen tot bijna volledige ontsluiting.
M’n dochter is niet in bad geboren. In mijn geval 1,5 uur persen en dat was (voor mij) ook niet te doen in een bad

Bij een volgende bevalling moet ik in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het wel jammer dat ik dan geen bad heb. Het warme water tijdens de weeen vond ik nl wel heel prettig
Zwartgroen schreef:
16-05-2021 03:26
Er zijn ook afdekhoezen voor bevalbaden om het warmteverlies tegen te gaan op het moment dat je niet in bad zit. Geen ervaring met het gebruik maar dat kan dus ook nog :)
Ja dat helpt wel idd!
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
16-05-2021 09:03

Bij een volgende bevalling moet ik in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het wel jammer dat ik dan geen bad heb. Het warme water tijdens de weeen vond ik nl wel heel prettig
Heb je verschillende ziekenhuizen in de buurt? Er komen steeds meer ziekenhuizen met speciale bevalbaden.
Yellow002 schreef:
16-05-2021 09:03
Ik had een bad en deze vooral gebruikt tijdens de weeen tot bijna volledige ontsluiting.
M’n dochter is niet in bad geboren. In mijn geval 1,5 uur persen en dat was (voor mij) ook niet te doen in een bad

Bij een volgende bevalling moet ik in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het wel jammer dat ik dan geen bad heb. Het warme water tijdens de weeen vond ik nl wel heel prettig
Hoezo heb je dan geen bad? Kan je niet zelf een bad meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-05-2021 17:04
Vriendin van mij is thuis bevallen en had een compleet kraambad aan laten rukken, maar uiteindelijk ging ze toch liever in bed liggen. Beetje vergelijkbaar met mijn eerste bevalling, toen ik hemel en aarde had bewogen voor een baarkruk want dat leek me helemaal geweldig en toen het moment eenmaal daar was wilde ik alleen nog maar plat op mijn rug :mrgreen:

Zo’n verhaal ken ik ook. In de woonkamer moest een bad staan en een bed. Na 5 minuten wilde ze uit bad en op bed bevallen en uiteindelijk is ze zelfs in het ziekenhuis bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
15-05-2021 20:28
Ik dacht dat ze je tegenwoordig niet meer in stuit laten bevallen.
Jawel hoor, als jouw gynaecoloog het niet aandurft komt dat waarschijnlijk door gebrek aan ervaring

Je kunt dan een second opinion aanvragen bij een gynaecoloog die wel veel ervaring heeft. Gewoon om te horen wat die te zeggen heeft. Jij beslist uiteindelijk.

Je moet wel in het ziekenhuis bevallen en waarschijnlijk willen ze het persen op bed doen, zodat ze het goed kunnen zien.

Ik kende een vrouw en zij was heel overtuigd: ik wil het geprobeerd hebben, gaat het niet dan alsnog een keizersnede. Was uiteindelijk vlot bevallen van haar eerste kind.

De baby is niet in nood tijdens de bevalling. Ook als het niet lukt om eruit te komen is er in de meeste gevallen gewoon nog ruim de tijd om een keizersnede in te zetten.

De term spoedkeizersnede wordt naar mijn mening verkeerd gebruikt. Een spoedkeizersnede vind ik de keizersnede waarbij moeder of kind in nood verkeert en de baby binnen minuten eruit moet.

De meeste vrouwen die een 'spoedkeizersnede' ondergaan hebben meer een 'ongeplande keizersnede'. Er is dan gewoon tijd voor een ruggenprik, partner is er gewoon bij, baby wordt bijna meteen op je borst gelegd enz enz
Dropdrop schreef:
16-05-2021 10:46
Jawel hoor, als jouw gynaecoloog het niet aandurft komt dat waarschijnlijk door gebrek aan ervaring

Je kunt dan een second opinion aanvragen bij een gynaecoloog die wel veel ervaring heeft. Gewoon om te horen wat die te zeggen heeft. Jij beslist uiteindelijk.

Je moet wel in het ziekenhuis bevallen en waarschijnlijk willen ze het persen op bed doen, zodat ze het goed kunnen zien.
Je mag ook thuis bevallen, het protocol zegt ziekenhuis en er zijn natuurlijk iets meer risico’s dan bij een achterhoofdsligging (voor de baby), maar het blijft je eigen keuze.
Tinkeltje33 schreef:
16-05-2021 10:42
Zo’n verhaal ken ik ook. In de woonkamer moest een bad staan en een bed. Na 5 minuten wilde ze uit bad en op bed bevallen en uiteindelijk is ze zelfs in het ziekenhuis bevallen.
Aan de andere kant is de bevalling meer dan de uitdrijving. En als je thuis begint en in het ziekenhuis eindigt ben je thuis en in het ziekenhuis bevallen.. het is niet dat alle voorbereiding thuis dan voor niks is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven