Bang in de zwangerschap

20-02-2019 22:06 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb lang nagedacht of ik dit wel zou delen maar zou het toch graag kwijt willen.

Ik ben nu 30 weken zwanger en tot week 25 ging alles eigenlijk perfect. Toen is geconstateerd dat ik te veel vruchtwater heb (daardoor een veel te grote baarmoeder en veel druk in mijn buik, veel hardere buiken). Ik ben toen gaan googlen daar op en dan kom je toch wel uit op verhoogde risico’s op placentaloslasting etc. Etc. Een placentaloslating is op een of andere manier mijn hele zwangerschap al een grote angst… Bang dat ik dit krijg en niet meteen merk ofzo?! Daarnaast bang dat als ik soms 'klachten' voel, dit toch tekenen zijn van complicaties terwijl ik ze als 'normaal' ervaar. Ik heb ivm veel vruchtwater sowieso meer buikpijn enzo.
Tevens ben ik de laatste dagen heel bang dat er alsnog wat mis gaat met ons kleintje (in de resterende 10 weken of bij de bevalling). Je houdt toch al van je kindje!!

Ik moet erbij zeggen dat ik sinds 2 weken niet meer mag werken dus dit is ook niet echt bevorderlijk.
Bel je verloskundige op met deze gedachten.
Niet Googlen.
Het goede nieuws is dat mocht je complicaties krijgen waardoor je kind nu geboren wordt het gewoon levensvatbaar is.
Zwanger zijn is voor veel vrouwen een zware tijd. Lichamelijk maar ook zeker mentaal... Daar ben je gelukkig niet de enige in.
Weet je hoe groot de kans ongeveer is op placentaloslating in het geval van te veel vruchtwater?
Elke week dat je zwanger bent, is er een gewonnen en als het kindje nu geboren zou worden, zou dat goed opgevangen kunnen worden.

Ik zou zó graag tegen je willen zeggen 'meid, geen zorgen maken alsjeblieft'. Maar ik denk niet dat het je helpt...
Deel je zorgen met je verloskundige en vraag wat die kans op placentaloslating (of andere complicaties) nou echt zijn.

Ik had een voorspoedig lopende zwangerschap, maar ik zag voor elke nieuwe zwangerschapsweek wel ergens verhalen voorbij komen van "kindje in buik overleden met [aantal week dat ik zwanger was] weken." :( Mijn verloskundige had een heel mooi lijstje met percentages en kansen, waaruit bleek dat de kans op iets dergelijk dramatisch weliswaar verdubbeld was met bijv 41 week, maar nog steeds op een schaal van 1 op omkomen in een vliegtuigcrash was. Dat heeft me toen erg gerust gesteld.
Marigold1986 schreef:
20-02-2019 22:16
Zwanger zijn is voor veel vrouwen een zware tijd. Lichamelijk maar ook zeker mentaal... Daar ben je gelukkig niet de enige in.
Weet je hoe groot de kans ongeveer is op placentaloslating in het geval van te veel vruchtwater?
Elke week dat je zwanger bent, is er een gewonnen en als het kindje nu geboren zou worden, zou dat goed opgevangen kunnen worden.

Ik zou zó graag tegen je willen zeggen 'meid, geen zorgen maken alsjeblieft'. Maar ik denk niet dat het je helpt...
Wat een lieve reactie. Ik denk, ofja weet, dat ik zeker niet de enige ben die bang is voor dingen die mis gaan. En probeer ook te relativeren dat het meestal gewoon goed gaat allemaal. Alleen soms komt er zo'n vlaag voorbij in mijn hoofd.
elein schreef:
20-02-2019 22:26
Deel je zorgen met je verloskundige en vraag wat die kans op placentaloslating (of andere complicaties) nou echt zijn.

Ik had een voorspoedig lopende zwangerschap, maar ik zag voor elke nieuwe zwangerschapsweek wel ergens verhalen voorbij komen van "kindje in buik overleden met [aantal week dat ik zwanger was] weken." :( Mijn verloskundige had een heel mooi lijstje met percentages en kansen, waaruit bleek dat de kans op iets dergelijk dramatisch weliswaar verdubbeld was met bijv 41 week, maar nog steeds op een schaal van 1 op omkomen in een vliegtuigcrash was. Dat heeft me toen erg gerust gesteld.
Dit dus. Ik kom vaker dingen tegen en dat maakt me dan bang. Maar je leest natuurlijk vaak ook alleen de negatieve verhalen. Wel fijn dat je verloskundige dit zo met je besproken heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven