Controle VK einde zwangerschap
dinsdag 8 december 2015 om 20:50
Hoe vaak moeten jullie ter controle naar de VK? Ik heb een vrij ongecompliceerde zwangerschap(heel fijn!) en echt het minimale aan controles gehad. Prettig dat het niet vaker nodig was, maar een groot verschil met mijn 1e zwangerschap. Nu ben ik 38 weken zwanger en mijn volgende controle is over meer dan 2 weken en dat is NA mijn uitgerekende datum..?! Ik heb aangegeven dat ik het raar vond, maar was niet nodig volgens de VK om volgende week te komen. En dat ik natuurlijk altijd moest bellen als er iets was en bij vragen niet moest wachten tot de afspraak. Ik dacht dat ik vanaf 36 weken elke week moest. Maar het blijft om de 2 weken.
Vorige keer ben bij 41 weken ingeleid ivm hoge bloeddruk. Mijn bloeddruk is nu nog steeds laag, maar dat was die in de vorige zwangerschap ook tot 39 weken. Moet ik extra controle bij 39 weken eisen of gewoon afwachten en inderdaad bellen zodra ik het niet vertrouw?
Vorige keer ben bij 41 weken ingeleid ivm hoge bloeddruk. Mijn bloeddruk is nu nog steeds laag, maar dat was die in de vorige zwangerschap ook tot 39 weken. Moet ik extra controle bij 39 weken eisen of gewoon afwachten en inderdaad bellen zodra ik het niet vertrouw?
dinsdag 8 december 2015 om 20:56
Bij alledrie mijn zwangerschappen moest ik inderdaad vanaf een week of 36 iedere week. Één keer moest ik afzeggen, ik dacht dat dat geen probleem was om een keer over te slaan. Maar ik moest en zou ergens in die week toch nog langs komen en mocht niet wachten tot de volgende keer.
Als het je niet lekker zit, zou ik toch aandringen oo een extra controle.
Als het je niet lekker zit, zou ik toch aandringen oo een extra controle.
dinsdag 8 december 2015 om 21:09
dinsdag 8 december 2015 om 21:36
Ik was onder controle bij het ziekenhuis (zw diabetes maar normaal kindje + waarden onder controle) en bij mij zat er pas vanaf week39 een wekelijkse controle in.
En zelfs dat moest ik in de gaten houden want zelfs toen werd ik in eerste instantie 2 weken later ingepland omdat er geen plek zou zijn.
En zelfs dat moest ik in de gaten houden want zelfs toen werd ik in eerste instantie 2 weken later ingepland omdat er geen plek zou zijn.
dinsdag 8 december 2015 om 22:23
Het is ook het standaardschema van de knov om wekelijkse controles te hebben aan het einde? Ik zou er niet mee akkoord gaan hoor. Tis toch voor hen geen werk als je weinig klachten hebt sta je met 10 min weer buiten!
Zie ook het schema op:
http://www.deverloskundig ... 21/zwangerschapscontrole/
Zie ook het schema op:
http://www.deverloskundig ... 21/zwangerschapscontrole/
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
dinsdag 8 december 2015 om 22:28
quote:Casalinga schreef op 08 december 2015 @ 21:41:
Ik zou geen extra controle eisen maar even bij de assistente van je huisarts binnen wandelen waggelen, of bij de apotheek, die kunnen dat ook heel goed.Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.
Ik zou geen extra controle eisen maar even bij de assistente van je huisarts binnen wandelen waggelen, of bij de apotheek, die kunnen dat ook heel goed.Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.
dinsdag 8 december 2015 om 22:45
quote:Honeymoonquiz schreef op 08 december 2015 @ 22:28:
[...]
Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.De huisarts krijgt van het ziekenhuis de bevallingsverslag incl. complicaties. Maar ookal hebben ze dat niet dan nog kunnen ze adequaat reageren.
[...]
Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.De huisarts krijgt van het ziekenhuis de bevallingsverslag incl. complicaties. Maar ookal hebben ze dat niet dan nog kunnen ze adequaat reageren.
woensdag 9 december 2015 om 14:30
quote:Honeymoonquiz schreef op 08 december 2015 @ 22:28:
[...]
Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.Die heb je zelf. Toch? Ik in elk geval wel, mijn eigen kaart, precies voor het geval je dus naar huisarts of ziekenhuis moet.
[...]
Dat zou ik dus niet doen. De Vk heeft een lijst met de bloeddruk-geschiedenis van TO tijdens haar zwangerschappen. Huisarts heeft die waarschijnlijk niet en de apotheek al helemaal niet.Die heb je zelf. Toch? Ik in elk geval wel, mijn eigen kaart, precies voor het geval je dus naar huisarts of ziekenhuis moet.
woensdag 9 december 2015 om 15:39
Maar het is toch gewoon de verloskundige die hiervoor verantwoordelijk is én betaald krijgt? Ik zou me kunnwn voorstellen dat de huisarts niet echt blij is als alle patienten in de laatste weken voor extra controles bij hem/haar komen omdat de verloskundige gewoon tekort schiet?
(Hoewel ze met liefde je bloeddruk zouden meten waarschijnlijk?)
(Hoewel ze met liefde je bloeddruk zouden meten waarschijnlijk?)
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.