Cyclus komt niet op gang, wanneer ha bellen? Iemand ervaring

26-02-2021 15:09 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

In mei 2020 ben ik gestopt met de pil ivm onze kinderwens. We hebben al twee kinderen. Om een heel lang verhaal (proberen) kort te maken; na onze tweede liet in een spiraal plaatsen, dat beviel niet, zelf gevraagd om uitstrijkje ivm vage klachten (ik was toen 27) en dat bleek PAP3b te zijn. Onderzoeken bij gynaecoloog gehad en uiteindelijk een lis excisie. Tijdens deze ingreep vroeg de gynaecoloog of we nog een kinderwens hadden. Op dat moment wisten we het nog niet. Toen zei zij tussen neus en lippen (ha) door dat dat nog wel eens lastig kon worden, omdat mijn baarmoedermond heel ruim bleek te zijn. Op dat moment was ik met heel andere dingen bezig en ben daar verder niet op terug gekomen. Later dacht ik; heb ik dat altijd gehad? Hebben we met onze eerdere zwangerschappen dan mazzel gehad? Of is het gekomen doordat ik grote kinderen heb gebaard (8/9 pond).

Nu zijn we een paar jaar verder en hebben we nog wel een kinderwens voor de derde. In mei vorig jaar gestopt met de pil om cyclus op gang te laten komen. Nu zijn we bijna een jaar verder en heb ik 2 cyclussen gehad. De eerste na 186 dagen en daarna 56 dagen. Inmiddels zit ik nu op dag 51. Ik gebruik de daysy en temperatuur iedere dag sinds juli. Daaruit kan ik ook niet echt iets afleiden qua cylus/ovulatie. Ook niet met terugwerkende kracht.

Nu weet ik niet zo goed of ik langer zal afwachten of de huisarts moet gaan bellen. Zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring of hebben jullie advies over wat jullie zouden doen? Het is sowieso al heel fijn om dit even van mij af te schrijven.

Het eerste half jaar was ik er vrij relaxed onder en dacht 'het komt wel', maar vind het nu wel lang duren. Word er onzeker van. Ik voel me altijd snel opgelaten om bijv. de huisarts te bellen, maar neig er nu wel naar het te doen en een doorverwijzing te vragen naar het zkh, ook door m'n voorgeschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zou bellen. En ik zou daar zeggen wat de gyn toen tegen je gezegd heeft en dat je daar graag nu verder over zou willen spreken.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal geen ervaring maar bel alsjeblieft gewoon de huisarts op! Die mensen zijn er voor jou he
Alle reacties Link kopieren
Even bellen want nu zit je met onzekerheid.
Mocht het nodig zijn om de medische molen in te moeten dan kan je beter maar bij tijds beginnen
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
26-02-2021 15:11
Helemaal geen ervaring maar bel alsjeblieft gewoon de huisarts op! Die mensen zijn er voor jou he
Daar heb je gelijk in. Ik had dit laatste zetje even nodig denk ik. Ik ga maandag gelijk bellen. Heb gelukkig ook wel een fijne huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring en mijn advies is zo snel mogelijk te bellen want de wachttijden zijn enorm. Dus bel maar gewoon want tegen de tijd dat je gezien wordt door een gynaecoloog ben je zo 4 maanden verder.

Mijn ervaring: geen cyclus na mijn bevalling, pas na 15 maanden kreeg ik bloedonderzoek via de huisarts (ik moest een half jaar gestopt zijn met borstvoeding). Vervolgens doorgestuurd naar de gynaecoloog, na 5(!) maanden had ik daar een afspraak. Allerlei onderzoeken gehad en er bleek een medische reden te zijn voor het uitblijven van mijn cyclus. Inmiddels al weer 4 maanden verder, de medicatie slaat niet aan en ik ben weer doorgestuurd naar de volgende arts en wacht daar op een afspraak. Ik ben nu al 3 jaar niet ongesteld geweest en nog niet veel opgeschoten sinds ik anderhalf jaar geleden naar de huisarts ging. Het lijkt wel alsof je met een kinderwens gewoon altijd als laatste aan de beurt bent. Oftewel: bel maar anders duurt het voor jou ook zo lang.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
26-02-2021 15:22
Ik heb ervaring en mijn advies is zo snel mogelijk te bellen want de wachttijden zijn enorm. Dus bel maar gewoon want tegen de tijd dat je gezien wordt door een gynaecoloog ben je zo 4 maanden verder.

Mijn ervaring: geen cyclus na mijn bevalling, pas na 15 maanden kreeg ik bloedonderzoek via de huisarts (ik moest een half jaar gestopt zijn met borstvoeding). Vervolgens doorgestuurd naar de gynaecoloog, na 5(!) maanden had ik daar een afspraak. Allerlei onderzoeken gehad en er bleek een medische reden te zijn voor het uitblijven van mijn cyclus. Inmiddels al weer 4 maanden verder, de medicatie slaat niet aan en ik ben weer doorgestuurd naar de volgende arts en wacht daar op een afspraak. Ik ben nu al 3 jaar niet ongesteld geweest en nog niet veel opgeschoten sinds ik anderhalf jaar geleden naar de huisarts ging. Het lijkt wel alsof je met een kinderwens gewoon altijd als laatste aan de beurt bent. Oftewel: bel maar anders duurt het voor jou ook zo lang.
Jeetje, wat een verhaal. Wat een gedoe voor jullie. x
Alle reacties Link kopieren
Ook even een positief bericht: in augustus de fertiliteit poli gebeld, kon binnen enkele weken al komen voor een eerste gesprek. Zelf uitgesteld tot november. Nu bezig met ronde 4.

Is wel onze tweede keer in een traject, maar het HOEFT dus niet zo tranentrekkend langzaam te gaan. Dat is echt super rot, dat dat zo gaat!!

Al met al, ik zou zeker bellen. Maar dat had je zelf inmiddels ook al besloten :D
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-02-2021 16:40
Ook even een positief bericht: in augustus de fertiliteit poli gebeld, kon binnen enkele weken al komen voor een eerste gesprek. Zelf uitgesteld tot november. Nu bezig met ronde 4.

Is wel onze tweede keer in een traject, maar het HOEFT dus niet zo tranentrekkend langzaam te gaan. Dat is echt super rot, dat dat zo gaat!!

Al met al, ik zou zeker bellen. Maar dat had je zelf inmiddels ook al besloten :D
Dank voor je reactie. Heb jij uiteindelijk medicatie gekregen? En wat zijn de eerste dingen die ze doen in het zkh? Of hoefde dat nu niet, omdat je al een eerder traject hebt? Ik heb natuurlijk al flink gegoogeld en ik moet wel zeggen dat ik al een tijd in mijn hoofd heb dat het wel eens PCOS kan zijn. Veel symptomen komen overeen. We waren van plan om het vanaf juni-juli echt te gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
tara7 schreef:
26-02-2021 16:51
Dank voor je reactie. Heb jij uiteindelijk medicatie gekregen? En wat zijn de eerste dingen die ze doen in het zkh? Of hoefde dat nu niet, omdat je al een eerder traject hebt? Ik heb natuurlijk al flink gegoogeld en ik moet wel zeggen dat ik al een tijd in mijn hoofd heb dat het wel eens PCOS kan zijn. Veel symptomen komen overeen. We waren van plan om het vanaf juni-juli echt te gaan proberen.

Bij ons eerste traject is naar voren gekomen dat er bij mij iets mis gaat. Lijkt op PCO. Met medicatie heb ik een goede, regelmatige cyclus en daar ben ik de vorige keer na 11 pogingen zwanger mee geworden. De gyn zei "never change a winning team" dus ik ga nu 6x hetzelfde protocol volgen. Ik zit nu in poging 4. Als 6x niks overlevert, dan verdere onderzoeken.

De eerste keer heb ik wel een reeks aan onderzoeken gehad.

Ik zou trouwens niet gaan Googlen. Starten bij de huisarts en dan verder zien. De vruchtbaarheid bij vrouwen is zo complex, daar ben ik inmiddels wel achter
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-02-2021 16:53
Bij ons eerste traject is naar voren gekomen dat er bij mij iets mis gaat. Lijkt op PCO. Met medicatie heb ik een goede, regelmatige cyclus en daar ben ik de vorige keer na 11 pogingen zwanger mee geworden. De gyn zei "never change a winning team" dus ik ga nu 6x hetzelfde protocol volgen. Ik zit nu in poging 4. Als 6x niks overlevert, dan verdere onderzoeken.

De eerste keer heb ik wel een reeks aan onderzoeken gehad.

Ik zou trouwens niet gaan Googlen. Starten bij de huisarts en dan verder zien. De vruchtbaarheid bij vrouwen is zo complex, daar ben ik inmiddels wel achter
Succes met het traject. Hopelijk is het binnen die 6x raak! Dr. Google is inderdaad een slecht idee. Ik heb wel een goed gevoel en heb gewoon het gevoel dat het moet/gaat lukken. Wellicht kan er geholpen worden om de eisprong op te wekken. Ik ga maandag bellen. Omdat we het vanaf juni-juli echt zouden gaan proberen, heb ik nu ook wel een redelijk relaxed gevoel en is het niet zo erg als het allemaal even duurt.

Dank voor je reactie en een fijn weekend!
Alle reacties Link kopieren
tara7 schreef:
26-02-2021 16:57
Succes met het traject. Hopelijk is het binnen die 6x raak! Dr. Google is inderdaad een slecht idee. Ik heb wel een goed gevoel en heb gewoon het gevoel dat het moet/gaat lukken. Wellicht kan er geholpen worden om de eisprong op te wekken. Ik ga maandag bellen. Omdat we het vanaf juni-juli echt zouden gaan proberen, heb ik nu ook wel een redelijk relaxed gevoel en is het niet zo erg als het allemaal even duurt.

Dank voor je reactie en een fijn weekend!

Mijn advies zou zijn om je wat minder in dit soort concrete gedachtegangen te laten meenemen. Wellicht kan dat, wellicht is er wat anders aan de hand, wellicht ben je voor juni uit jezelf gaan menstrueren en komt alles weer op gang. Je weet het niet. Als ik iets heb geleerd van het fertiliteitstraject, dan is dat dat vruchtbaarheid heel erg complex is en en héél veel kan. Maar dat 1 ding niet kan, en dat is de garantie dat het gaat lukken. Er zijn heel veel problemen en ook heel veel oplossingen. En dan nog blijft het een raadsel waarom het soms wel lukt en waarom het soms jaren niet (blijvend) lukt. Focus je op de stappen die dichtbij liggen: de huisarts bellen en een afspraak inplannen. En dan daarna zie je wel weer. Na de doorverwijzing eerst een kennismakingsgesprek, dan een inwendige echo, een bloedtest. En als die die stappen allemaal afrond (en dan nog niet uit jezelf bent gaan menstrueren), dan eerst die uitslagen afwachten. Want daarna beginnen de aftakkingen in mogelijkheden pas echt. Dat zijn simpelweg te veel scenario's om nu al concreet mee bezig te gaan. Stapje voor stapje dus. Maandag de huisarts bellen voor een doorverwijzing. Veel succes!
Ik zou ook de huisarts even bellen.

Maar zelf had ik na het stoppen met de pil pas na twee jaar een regelmatige cyclus (tien jaar pil geslikt).
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
26-02-2021 15:22
Ik heb ervaring en mijn advies is zo snel mogelijk te bellen want de wachttijden zijn enorm. Dus bel maar gewoon want tegen de tijd dat je gezien wordt door een gynaecoloog ben je zo 4 maanden verder.
In het ziekenhuis waar ik werk is de wachttijden voor de fertiliteit poli door corona opgelopen van 20 tot 60 dagen. Een deel lost zichzelf op maar ook eenmaal in de medische molen moeten mensen soms een cyclus overslaan omdat de capaciteit gewoon lager is.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven