dilemma
woensdag 4 juli 2018 om 09:18
Hallo allemaal,
Ik weet niet onder welk rubriek ik dit moest plaatsen maar hier leek me het meest geschikt.
Ik sta voor een dilemma: ik wil graag zo'n 6 maanden reizen, dit zou in eerste instantie per feb/maart 2019 worden maar gaat helaas pas in augustus 2019 lukken. Dit zou betekenen dat ik begin 2020 weer terug ben. Ik ben dan bijna 32 jaar (nu 30).
Ik wil ook zwanger worden en omdat zowel mijn moeder als mijn oma vervroegd in de overgang zijn gekomen, bij mijn moeder was het rond haar 33ste ontdekt en de kans is dat mijn zus of ik het dus ook kan krijgen.
Ik begin me af te vragen of het wel zo slim is om die reis te gaan doen maar tegelijkertijd zou ik het zo jammer vinden.
ik ben hier ook een tijdje geleden mee naar de huisarts geweest en die gaf aan om te stoppen met de pil om te kijken hoe mijn eigen menstruatie is. Ik ben inmiddels gestopt met de pil. Heb ook gelezen over een test waarbij je kan testen of je al in de overgang zit (vind het heel raar dat de huisarts me hier niet over heeft verteld terwijl ik nog had gevraagd om testen), dit zou ik willen laten doen over een paar maanden als ik 'helemaal ontpild' ben.
Ik weet gewoon niet wat nou slim is maar zit hier heel erg mee. In eerste instantie dacht ik, dan zijn we volgend jaar augustus terug van die reis en kunnen we aan het eind van de reis al beginnen, wie weet is het gelijk raak maar inmiddels is dat begin 2020 en begin ik me echt zorgen te maken.
Zijn er gelijkgestemden?
wat is jullie advies?
alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
Ik weet niet onder welk rubriek ik dit moest plaatsen maar hier leek me het meest geschikt.
Ik sta voor een dilemma: ik wil graag zo'n 6 maanden reizen, dit zou in eerste instantie per feb/maart 2019 worden maar gaat helaas pas in augustus 2019 lukken. Dit zou betekenen dat ik begin 2020 weer terug ben. Ik ben dan bijna 32 jaar (nu 30).
Ik wil ook zwanger worden en omdat zowel mijn moeder als mijn oma vervroegd in de overgang zijn gekomen, bij mijn moeder was het rond haar 33ste ontdekt en de kans is dat mijn zus of ik het dus ook kan krijgen.
Ik begin me af te vragen of het wel zo slim is om die reis te gaan doen maar tegelijkertijd zou ik het zo jammer vinden.
ik ben hier ook een tijdje geleden mee naar de huisarts geweest en die gaf aan om te stoppen met de pil om te kijken hoe mijn eigen menstruatie is. Ik ben inmiddels gestopt met de pil. Heb ook gelezen over een test waarbij je kan testen of je al in de overgang zit (vind het heel raar dat de huisarts me hier niet over heeft verteld terwijl ik nog had gevraagd om testen), dit zou ik willen laten doen over een paar maanden als ik 'helemaal ontpild' ben.
Ik weet gewoon niet wat nou slim is maar zit hier heel erg mee. In eerste instantie dacht ik, dan zijn we volgend jaar augustus terug van die reis en kunnen we aan het eind van de reis al beginnen, wie weet is het gelijk raak maar inmiddels is dat begin 2020 en begin ik me echt zorgen te maken.
Zijn er gelijkgestemden?
wat is jullie advies?
alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
anoniem_372320 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:21
6.60% gewijzigd
woensdag 4 juli 2018 om 09:26
Ik zou ook voor de kinderwens gaan. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik zou in september op reis gaan, maar ben ook (al) 30, dus ik vond het toch een beetje te spannend qua leeftijd.
Wij hopen dat we met baby een mooie reis kunnen maken, alhoewel dat wel andere bestemmingen worden dan die we voor oven hadden.
Wij hopen dat we met baby een mooie reis kunnen maken, alhoewel dat wel andere bestemmingen worden dan die we voor oven hadden.
woensdag 4 juli 2018 om 09:29
woensdag 4 juli 2018 om 09:31
woensdag 4 juli 2018 om 09:41
Ja ik ben dus ook bang dat ik het mezelf nooit zou vergeven plus dat het de hele tijd in m'n achterhoofd zal rondspoken tijdens die reis.
ik heb altijd gedacht om rond m'n 35ste zwanger te raken, maar toen was het nog heel ver weg. Nu het zo dichtbij komt, maak ik me heelveel zorgen. Ik ga het vanavond met m'n partner bespreken. Ik appte hem er net over en hij zegt dat het waarschijnlijk niet gaat lukken met z'n werk om rond nov/dec dit jaar te gaan (we gaan samen die reis maken), maar denk dat het wel te bespreken is.
Ik denk dat inkorten idd het beste is, we hebben al een reis geboekt voor sept/okt dit jaar, vandaar dat het daarna zou worden.
De landen waar we heen willen zou niet makkelijk zijn om met een baby heen te gaan.
ik heb altijd gedacht om rond m'n 35ste zwanger te raken, maar toen was het nog heel ver weg. Nu het zo dichtbij komt, maak ik me heelveel zorgen. Ik ga het vanavond met m'n partner bespreken. Ik appte hem er net over en hij zegt dat het waarschijnlijk niet gaat lukken met z'n werk om rond nov/dec dit jaar te gaan (we gaan samen die reis maken), maar denk dat het wel te bespreken is.
Ik denk dat inkorten idd het beste is, we hebben al een reis geboekt voor sept/okt dit jaar, vandaar dat het daarna zou worden.
De landen waar we heen willen zou niet makkelijk zijn om met een baby heen te gaan.
woensdag 4 juli 2018 om 09:47
woensdag 4 juli 2018 om 09:52
ja klopt, je hebt gelijk IJskoffie 
ik denk dat de beste optie is om voor zo'n 3-4 maanden te gaan vanaf nov/dec dit jaar en dan de laatste paar maanden al beginnen.
Meerdere grote reizen in het jaar lukt helaas neit ivm vakantiedagen van werk.
en inderdaad, misschien duur het wel een lange tijd om zwanger te raken maar dan heb ik het iig redelijk op tijd geprobeerd.
ik denk dat de beste optie is om voor zo'n 3-4 maanden te gaan vanaf nov/dec dit jaar en dan de laatste paar maanden al beginnen.
en inderdaad, misschien duur het wel een lange tijd om zwanger te raken maar dan heb ik het iig redelijk op tijd geprobeerd.
woensdag 4 juli 2018 om 10:00
Meerdere verre reizen per jaar kunnen maar weinig mensen maken. Al vraag ik me af waarom je nu wel nu 3-4 maanden weg kunt.zwitsal2 schreef: ↑04-07-2018 09:52ja klopt, je hebt gelijk IJskoffie
Maar je kunt natuurlijk ook de komende jaren elk jaar een verre reis van 3-4 weken maken. Behalve misschien je zwangerschap of als je baby nog erg jong is.
Houd je bij beginnen met zwanger worden tijdens een reis rekening met Zika?
woensdag 4 juli 2018 om 10:03
Mijn partner heeft toestemming gehad voor een sabbatical en ik was van plan om ontslag te nemen, vandaar dat het nu makkelijk zou lukken.IJskoffie* schreef: ↑04-07-2018 10:00Meerdere verre reizen per jaar kunnen maar weinig mensen maken. Al vraag ik me af waarom je nu wel nu 3-4 maanden weg kunt.
Maar je kunt natuurlijk ook de komende jaren elk jaar een verre reis van 3-4 weken maken. Behalve misschien je zwangerschap of als je baby nog erg jong is.
Houd je bij beginnen met zwanger worden tijdens een reis rekening met Zika?
Had me nog niet zover ingelezen moet ik zeggen... dus beter niet zwanger proberen te worden tijdens de reis.
woensdag 4 juli 2018 om 10:14
Serieus, omdat je 30 bent? Zonder speciale omstandigheden zoals de TO (kans op vervroegde overgang) is dat echt geen leeftijd om in de penarie te zitten hoor. Althans, zo zie ik het, ieder z'n keuze natuurlijkMintel88 schreef: ↑04-07-2018 09:26Ik zou ook voor de kinderwens gaan. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik zou in september op reis gaan, maar ben ook (al) 30, dus ik vond het toch een beetje te spannend qua leeftijd.
TO, is voor jou zwanger reizen ook een optie? Lastige is dat je niet weet of en wanneer je zwanger wordt. En dan had je achteraf die reis alsnog wel kunnen doen. Ik ken verschillende vrouwen die zwanger gereisd hebben voor 6 maanden tot 1 jaar (zelfs in buitenland bevallen) en dat is allemaal goed gegaan. Gewoon je tempo aanpassen. Maar hier moet je je wel senang bij voelen. Of tijdens reis bewust beginnen met proberen zwanger te worden, wellicht is het dan na een aantal maanden raak. Die eerste maanden kan je moe zijn en misselijk, maar je hebt verder geen buik die in de weg zit, dus je kan alles nog. En je moet toch tot een week op 11/12 wachten voor eerste controles en echo's.
Het is maar een idee!
woensdag 4 juli 2018 om 10:14
Normaal gesproken zou ik zeggen maak die reis. Je hebt zeker tot aan je 40e nog de tijd om aan kinderen te beginnen.
Maar aangezien je moeder vervroegd in de overgang kwam zeg ik nu beginnen.
Logisch dat je huisarts niet over die testen begint.
Als je nu test kan alles nog oké zijn.
Dan denk jij gelukkig ik kan toch eerst op reis.
Vervolgens kan het maar zo zijn dat de overgang over 2 maanden toch begint.
Op dat moment ben je gewoon te laat.
Ook Ivf en dergelijke is dan waarschijnlijk geen optie meer.
woensdag 4 juli 2018 om 10:21
Is er onderzoek mogelijk om te bekijken of je al bijna in de overgang komt? Hoe oud was je moeder toen ze in de overgang kwam?
Als je samen met je vriend gaat, dan zou je ook tijdens de reis kunnen proberen om zwanger te worden, of zie je dat niet zitten?
Ik vind het een lastige keuze, want dat je kans op kinderen binnen een half jaar verkeken zijn lijkt mij niet heel groot maar ik heb er geen verstand van. Kan me voorstellen dat je deze reis ook wel heel graag wil maken.
Als je samen met je vriend gaat, dan zou je ook tijdens de reis kunnen proberen om zwanger te worden, of zie je dat niet zitten?
Ik vind het een lastige keuze, want dat je kans op kinderen binnen een half jaar verkeken zijn lijkt mij niet heel groot maar ik heb er geen verstand van. Kan me voorstellen dat je deze reis ook wel heel graag wil maken.
woensdag 4 juli 2018 om 10:25
eenssugarmiss schreef: ↑04-07-2018 10:14Normaal gesproken zou ik zeggen maak die reis. Je hebt zeker tot aan je 40e nog de tijd om aan kinderen te beginnen.
woensdag 4 juli 2018 om 10:26
ik ben bang dat jullie gelijk hebben 
ik moet er gewoon van huilen, het maakt me zo verdrietig. Ik kan me ook niet focussen op werk terwijl zometeen belangrijke meetings gepland staan.
ik denk dat jullie gelijk hebben en dat die reis of kort moet zijn of geannuleerd moet worden
heb het nog eens nagevraagd aan m'n moeder; zij was 33 jaar toen werd vastgesteld dat ze in de overgang zat, het zou kunnen dat ze daarvoor al in de overgang was. Zij heeft toen iets heel heftigs meegemaakt en kwam in een shock, daarna werd het vastgesteld. Ze denkt dat dat er wel iets mee te maken heeft.
Mijn oma (van mijn moederskant) kwam in de overgang op haar 39ste en de zus van mijn moeder bij 45+.
ik moet er gewoon van huilen, het maakt me zo verdrietig. Ik kan me ook niet focussen op werk terwijl zometeen belangrijke meetings gepland staan.
ik denk dat jullie gelijk hebben en dat die reis of kort moet zijn of geannuleerd moet worden
heb het nog eens nagevraagd aan m'n moeder; zij was 33 jaar toen werd vastgesteld dat ze in de overgang zat, het zou kunnen dat ze daarvoor al in de overgang was. Zij heeft toen iets heel heftigs meegemaakt en kwam in een shock, daarna werd het vastgesteld. Ze denkt dat dat er wel iets mee te maken heeft.
Mijn oma (van mijn moederskant) kwam in de overgang op haar 39ste en de zus van mijn moeder bij 45+.
woensdag 4 juli 2018 om 10:28
Misschien heb je dat al aangegeven maar wil je graag één kind of meerdere?
Mocht je er graag twee willen moet je daar uiteraard ook rekening mee houden.
Op zich gaat reizen met kinderen erbij ook.
Mijn ouders hebben ons steeds meegenomen op reizen buiten Europa.
Mits wat aanpassingen (af en toe stoppen aan een speeltuin) is dat prima te doen.
Mits wat aanpassingen (af en toe stoppen aan een speeltuin) is dat prima te doen.
woensdag 4 juli 2018 om 10:30
het liefst 2.. maar ik zou al heel blij zijn met 1 kind.Olifantje89 schreef: ↑04-07-2018 10:28Misschien heb je dat al aangegeven maar wil je graag één kind of meerdere?
woensdag 4 juli 2018 om 10:41
Ik zou eerst voor de zwangerschap gaan. Is sabbatical voor je man ook jaar later mogelijk? Kennissen hebben met hun 1 jarige de wereld rond gereisd.
Ik zou het zelf vervelender vinden als ik geen kinderen had gehad, dan dat ik mijn reizen niet had gemaakt. Reizen hebben minder een houdbaarheidsdatum.
Ik zou het zelf vervelender vinden als ik geen kinderen had gehad, dan dat ik mijn reizen niet had gemaakt. Reizen hebben minder een houdbaarheidsdatum.
woensdag 4 juli 2018 om 10:42
Misschien toch maar even doen. Ook wordt geadviseerd na terugkomst uit zika gebied geadviseerd te wachten met zwanger worden. Minimaal een maand voor vrouwen, twee voor mannen geloof ik.
Waar willen jullie naar toe?
woensdag 4 juli 2018 om 10:59
ja denk het wel, hij doet er zelf moeilijk over omdat hij zo toegewijd is aan z'n werk maar die willen hem niet kwijt, ze hebben met deze 6 maanden ook een uitzondering gemaakt, dus ik verwacht dat het later ook wel mogelijk is maar wij zien het zelf niet zitten om met een baby te reizen, lijkt ons te eng. maar ik denk dat zwanger worden wel prio heeft in mijn geval.1-Aapje schreef: ↑04-07-2018 10:41Ik zou eerst voor de zwangerschap gaan. Is sabbatical voor je man ook jaar later mogelijk? Kennissen hebben met hun 1 jarige de wereld rond gereisd.
Nooit gedacht dat de tijd zo snel zou gaan, klinkt zo stom want ik wist het natuurlijk allemaal wel
woensdag 4 juli 2018 om 11:00
dank je wel, ik hoop het ook!Vrolijkezomer schreef: ↑04-07-2018 10:41Misschien de reis ietsje inkorten, passende datum plannen en ontspannen proberen zwanger te raken op reis? Vervelend voor je dat je er zo mee zit, ik hoop dat je de dans zal ontspringen qua vroege overgang. Sterkte!
woensdag 4 juli 2018 om 11:03
ja ga ik doen.IJskoffie* schreef: ↑04-07-2018 10:42Misschien toch maar even doen. Ook wordt geadviseerd na terugkomst uit zika gebied geadviseerd te wachten met zwanger worden. Minimaal een maand voor vrouwen, twee voor mannen geloof ik.
Waar willen jullie naar toe?
we gaan in sept/nov naar zuid afrika en met de lange reis willen we naar maleisie, china, filipijnen, nieuw zeeland en peru