Ervaringen thuisbevallers

15-10-2015 14:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 weken zwanger en steeds meer aan het nadenken over bevallen. Ben alweer over de helft dus het komt steeds dichterbij.

Zeg al vanaf het begin dat ik hoop op een thuisbevalling. Mij lijkt dat een stuk rustiger, ik heb niet zoveel met ziekenhuizen. Ook het aspect dat ik bij een "normale bevalling" na 2á3 uur weer de kou in moet naar huis staat mij tegen.

Maar nu lees ik de bekende bevallingstopics waar horrorverhalen voorbij komen. Schrikt mij niet erg af maar zet mij aan het denken. Al die smurrie die je lichaam verlaat, hoe zorg ik in hemelsnaam dat mijn bed/ slaapkamer nog fatsoenlijk blijft. Natuurlijk heb je daar matjes voor en de kraamhulp helpt met poetsen. Maar in sommige verhalen komt zoveel viezigheid voorbij gevlogen/ gesproeid of gelekt. Zou het zonde vinden als mijn boxspring naar de milieustraat kan en de muren opnieuw geverfd kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?
tvp
OMG
Ik zal je een pb sturen ok? (Mijn bevallingsverhaal hoeft niet zo nodig het internet op.)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen, maar thuis geweest natuurlijk om de weeën op te vangen. Mijn vruchtwater brak en nu heb ik een gigantische vlek in mijn matras. Het is bijna niet meer te zien, maar iedere keer als ik het hoeslaken afhaal denk ik er weer aan terug (was voor mij het ongemakkelijkste deel van de bevalling). We hebben maar besloten na de komst van #2 maar een nieuwe te kopen.

Dus... eh, ja, het gebeurt.
Mijn tip is; bespreek het eens met de verloskundige, ik denk dat zij je al best wel gerust kan stellen hierin. Zij ziet zoveel bevallingen, dat ze ook een reeel beeld heeft van "hoe erg" het kan zijn.

En nog een tip: lees niet teveel bevallingstopics hier, misschien heb je er nu nog geen schrik voor maar dat kan wel nog komen, en het is zonde als je gestrest je bevalling in gaat want dat is niet nodig (neemt niet weg dat het wel heel spannend is!)

Mijn ervaring was in het ziekenhuis, er zat niets tegen de muur :-) Alles was afgedekt met van die matjes en werd meteen opgeruimd door de verloskundigen en verpleegsters.

Als een verloskundige een thuisbevalling doet is de kraamhulp er vaak ook al bij heb ik wel eens gehoord. Maar goed, bedenk wat je graag wil en blijf hier flexibel in. Ik ben ik week 38 medisch geworden en moest uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen (wilde ik ook, dus weinig verandering in de plannen, behalve dat het dus niet met de eigen verloskundige was, maar met de verloskundige, gynaecoloog en verpleegsters van het ziekenhuis, tja... daar heb ik me maar snel overheen gezet).
Ik ben in het ziekenhuis bevallen maar thuis al heel veel vruchtwater verloren (spoot er op een gegeven moment echt uit wegens gelijktijdig overgeven, sorry voor de details), daarna zijn we meteen naar het ziekenhuis vertrokken, geen idee wie dat later heeft opgeruimd, denk mijn man. Dus tja, dat voorkom je niet met een ziekenhuisbevalling zeg maar. Verder zou ik een goede waterdichte hoes voor het matras kopen en me verder niet al te druk maken om dit soort dingen.
Ik ben 3 keer thuis bevallen en heb de slaapkamer in keurige staat gelaten. Ik ben niet ontploft of zo, geen golven vruchtwater, geen bloedspetters tegen de muur, geen poep of plas wat ons bed ruineerde. Helemaal niks van dat alles.

Ik vond het heerlijk dat ik na de bevalling onder mijn eigen douche kon en daarna mijn eigen bed in met verse baby
Ik heb 2 ziekenhuis bevalling gehad en 1 thuisbevalling. De ziekenhuisbevallingen vielen me niet tegen (zag er vooraf erg tegenop) maar ik heb de voorkeur voor thuis. De rust, de non-hectiek, heel fijn. En smurrie? geen idee, Dat was van hoppetee weg voordat ik onder de douche vandaan kwam. En ik heb ook niet opnieuw hoeven behangen.
Je maakt je druk om je matras, maar je kunt je beter druk maken om jezelf.

Ik kreeg een nabloeding, heel onverwacht. Was blij dat ik in het ziekenhuis was, anders was het misschien anders afgelopen.
Ik kreeg thuis een nabloeding, dus er lag veeeel bloed op de vloerbedekking.
Ik zie thuisbevallen als motorrijden zonder helm op. Het is heerlijk totdat het mis gaat.

Bevallen is zowat het gevaarlijkste wat je als gezonde vrouw kunt doen samen met je kind. Dus waarom zonodig thuis?

Ik vind het heel bijzonder dat er geen vergelijking beschikbaar is op het internet tussen babysterfte thuis en babysterfte in het ziekenhuis. Zoiets moet makkelijk te onderzoeken zijn.

Mijn vriendin is in een kraamsuite bevallen in het ziekenhuis. Niks geen hectiek. Gewoon een kamer voor ins tweetjes en af en toe een verloskundige die komt kijken.
quote:Anyco schreef op 15 oktober 2015 @ 15:11:

Ik ben 3 keer thuis bevallen en heb de slaapkamer in keurige staat gelaten. Ik ben niet ontploft of zo, geen golven vruchtwater, geen bloedspetters tegen de muur, geen poep of plas wat ons bed ruineerde. Helemaal niks van dat alles.

Ik vond het heerlijk dat ik na de bevalling onder mijn eigen douche kon en daarna mijn eigen bed in met verse baby +1, maar dan 2 keer ipv 3
En ik moest met spoed naar het zh met gillende sirenes.
heb beide meegemaakt, eerste ziekenhuis.

Tweede ging zo snel dat ik thuis ben bevallen. Vond mezelf echt een ziekenhuistype.

Precies hoe ik het nav van de eerste perse niet had gewild: vreemde verloskundige, geen ruggeprik, en ik vond mijn huis niet geschikt voor een thuisbevalling.

Het ging zo snel dat het wel moest en het was ook goed zoals het was. En hoe fijn om na de bevalling gewoon in je eigen bed met je kindje dat nergens naar toe hoeft te kunnen liggen.

Tips heb ik dus niet, ik vond dat ik door de vreemde vk erg goed ben begeleid en de "troep' was zo opgeruimd. Was ook het laatste waar ik mee bezig was omdat het zo snel ging. Er kwam ook een kraamhulp en die heeft het laatste stukje meegemaakt.

Dat was ook erg fijn.
Is het je eerste bevalling? Het merendeel daarvan eindigt sowieso in het ziekenhuis, ook als je eigenlijk thuis had willen bevallen. Voordeel daarvan is, dat je dan inmiddels een medische indicatie hebt, dus hoogst waarschijnlijk niet na 3 uurtjes weer in de kou staat. En inderdaad geen troep in je huis. En in het geval van een medische indicatie krijg je de ziekenhuiskosten vergoed.

Mijn ziekenhuisbevalling was trouwens best rustig. In de vele uren dat ik weeën lag weg te puffen, kwam er zelden iemand in de kamer, afgezien van mijn man. Pas toen het richting volledige ontsluiting ging, werd het wat drukker, maar die hulp was dan ook hard nodig.

Mijn tweede bevalling was een thuisbevalling, en hoewel het heerlijk was in m'n vertrouwde omgeving, heeft de kraamverzorgster, ondanks alle doeken en onderleggers, na afloop inderdaad langdurig staan boenen op onze vloerbedekking en beddengoed...

(En onthoud: Bloed altijd EERST met koud water behandelen! Met warm water maak je er een permanente vlek van.)
Maar TO, ik denk dat het wel meevalt hoor. In het aller- allerergste geval moet de muur een keer gewit worden en heb je een nieuw matras of beddengoed nodig.

Als dat het ergste is wat er kan gebeuren, dan moet dat toch niets voorstellen, toch?
Ben 3 keer huis bevallen. Heb alle keren ongeveer vanaf week 34 een hoes (volgens mij tegen bedplassen ) om mijn matras gehad. Ooit bij de aldi gekocht.

En verder gebruiken ze matjes uit het kraampakket. Maar je kunt altijd nog extra kopen bij een thuiszorg winkel.

En nadien ruimt de kraamverzorgster op en maakt schoon. Gewoon zorgen dat je alles van de lijst thuis hebt, zoals emmer,vuilniszakken enz.
quote:Anyco schreef op 15 oktober 2015 @ 15:11:

Ik vond het heerlijk dat ik na de bevalling onder mijn eigen douche kon en daarna mijn eigen bed in met verse baby

ik ben *kijkt trots* een hele schone bevaller. Viel ook in het ziekenhuis al op toendertijd. Soort uit de hand gelopen menstruatie maar waar al dat vruchtwater is gebleven geen idee.

(daarentegen ben ik dan wel erg lawaaiig. Dat vond ik wel sneu voor de buren ).
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 15:13:

Bevallen is zowat het gevaarlijkste wat je als gezonde vrouw kunt doen samen met je kind. Dus waarom zonodig thuis?

Je bent veilig op de plek waar jij je veilig voelt en als dat thuis is is dat helemaal oke. Ik begrijp je "men's point of view" trouwens gerust wel, je moet het uit handen geven en dat is naar.

Bungeejumpen met je pasgeborene is gevaarlijker hoor.

Autorijden ook trouwens.
Ik ben twee keer thuisbevallen en het huis heeft er niks aan over gehouden.

Er zal vast smurrie geweest zijn, maar de verloskundige en de kraamhulp zorgen ervoor dat dat opgeruimd wordt. Er is niks op mijn matras achtergebleven, ondanks dat de bevalling twee keer is begonnen met gebroken vliezen.

Wat je (op tijd) kan doen is een waterdichte hoes om je matras leggen. Ik weet dat mijn zus extra matjes had gekocht die ook in het kraampakket zitten en daarop is gaan slapen. Weet eigenlijk niet of dat nu ergens goed voor is geweest (al zal ze er vast met een geruster hart door hebben geslapen).

Daarnaast, ook als je in het ziekenhuis wilt bevallen, zal het toch thuis beginnen.

Bedenk ook: je hoeft nu nog niet te beslissen! Als alles normaal gaat, kan je tot ver in de bevalling nog beslissen of je wel of niet naar het ziekenhuis wilt.
Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk in het ziekenhuis ben bevallen en ik vond het heerlijk. Alle drie de keren.

Op het moment zelf boeit het je echt niet waar je ligt. Daarna wordt je niet eerder naar huis gestuurd dan dat alles in orde is voor zover je dat op dat moment kan zijn.

Bij alle drie de bevalling had ik als ik thuis zou zijn bevallen toch naar het ziekenhuis gemoeten. Ik was blij dat ik er al was en er direct aktie ondernomen kon worden.

Als je in de avond bevalt mag je blijven slapen. De verpleegkundige komt je dan helpen met de voedingen. Maakt niet uit hoe laat het is. Man mag ook gewoon blijven.

En als je met drie uur al weer naar huis mag ben je daar ook echt wel aan toe waar de kraamhulp enthousiast op je zit te wachten.

Succes!
quote:Rooss4.0 schreef op 15 oktober 2015 @ 15:18:

[...]

Je bent veilig op de plek waar jij je veilig voelt en als dat thuis is is dat helemaal oke. Ik begrijp je "men's point of view" trouwens gerust wel, je moet het uit handen geven en dat is naar.

Ik snap dat niet en dat heeft niets met mijn 'men's point of view' te maken.

Hoezo ben je veilig op de plek waar je je veilig voelt? Als je een complicatie krijgt dan ben je keihard de lul, hoe veilig je je ook voelt. Wat is dat voor zweverige theorie? Het heeft verder niks met 'uit handen geven' te maken. Dat is ook zo'n vreemde uitspraak.

Laat me de cijfers zien waaruit blijkt dat het veiliger is om thuis te bevallen, ik ben daar zeer benieuwd naar!
quote:Al die smurrie die je lichaam verlaat, hoe zorg ik in hemelsnaam dat mijn bed/ slaapkamer nog fatsoenlijk blijft. Natuurlijk heb je daar matjes voor en de kraamhulp helpt met poetsen.

Jij hoeft niet te zorgen dat de boel netjes blijft of weer wordt. Dat doen verloskundige en kraamhulp (ze helpen niet alleen, ze zorgen er echt voor). Jij kunt je aandacht houden bij het kind dat -naast de smurrie- je lijf verlaat.

Als je je bij nader inzien toch minder prettig voelt bij thuisbevallen dan je aan het begin van je zwangerschap dacht, is er niks mis mee om van plan te veranderen. Smurrie woog bij mij minder zwaar dan de voordelen van thuisbevallen die je zelf ook noemt (heb ervaring met allebei), maar als jij daar wel veel moeite mee hebt, ga je gewoon naar het ziekenhuis.

Laat je alleen geen angst aanpraten door de Kadanzen van deze wereld: het is nog steeds zo dat thuisbevallen net zo veilig is als in het ziekenhuis bevallen.
quote:Miffy schreef op 15 oktober 2015 @ 15:24:

[...]

Laat je alleen geen angst aanpraten door de Kadanzen van deze wereld: het is nog steeds zo dat thuisbevallen net zo veilig is als in het ziekenhuis bevallen.

Cijfers?

Wat zeg je tegen de dames uit dit topic die zélf zeggen: als ik thuis was bevallen dan was ik er nu niet meer geweest.
http://www.nrc.nl/nieuws/ ... lig-als-in-het-ziekenhuis
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven