Ervaringen thuisbevallers

15-10-2015 14:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 weken zwanger en steeds meer aan het nadenken over bevallen. Ben alweer over de helft dus het komt steeds dichterbij.

Zeg al vanaf het begin dat ik hoop op een thuisbevalling. Mij lijkt dat een stuk rustiger, ik heb niet zoveel met ziekenhuizen. Ook het aspect dat ik bij een "normale bevalling" na 2á3 uur weer de kou in moet naar huis staat mij tegen.

Maar nu lees ik de bekende bevallingstopics waar horrorverhalen voorbij komen. Schrikt mij niet erg af maar zet mij aan het denken. Al die smurrie die je lichaam verlaat, hoe zorg ik in hemelsnaam dat mijn bed/ slaapkamer nog fatsoenlijk blijft. Natuurlijk heb je daar matjes voor en de kraamhulp helpt met poetsen. Maar in sommige verhalen komt zoveel viezigheid voorbij gevlogen/ gesproeid of gelekt. Zou het zonde vinden als mijn boxspring naar de milieustraat kan en de muren opnieuw geverfd kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?
quote:Rooss4.0 schreef op 15 oktober 2015 @ 17:52:

Kadanz, wat zou jouw ideaal zijn? Afschaffing van de thuisbevalling? En wat zou dat voor gevolgen hebben volgens jou, positief en negatief?

Ideaalbeeld??

Ik denk niet in dat soort termen, het gaat er om wat veiliger is.

Maar idealiter worden zaadje en eitje in een incubator samengesmolten en kunnen mama en papa hun kindje negen maanden later ophalen. Zo zal het over dertig jaar gaan en zijn we af van al het gezeur!
Een bevalling loopt het soepelst als de moeder zich veilig en ontspannen voelt. Voor sommige vrouwen is dat in het ziekenhuis, voor anderen thuis. Volgens de onderzoeken zitten er verschillende soorten risico's aan een thuisbevalling en een bevalling in het ziekenhuis: bij een thuisbevalling kan het zijn dat er te laat wordt ingegrepen, bij een ziekenhuisbevalling wordt er vaker onnodig ingegrepen. Daarnaast is er in het ziekenhuis meer kans op infecties bij moeder en kind. Helaas weet je van tevoren niet of en welke complicaties je krijgt. Daarom kun je het best bevallen op de plek waar je je het prettigst voelt, dat geeft de meeste kans op een goede bevalling.
quote:cellista schreef op 15 oktober 2015 @ 19:44:

Een bevalling loopt het soepelst als de moeder zich veilig en ontspannen voelt. Voor sommige vrouwen is dat in het ziekenhuis, voor anderen thuis. Volgens de onderzoeken zitten er verschillende soorten risico's aan een thuisbevalling en een bevalling in het ziekenhuis: bij een thuisbevalling kan het zijn dat er te laat wordt ingegrepen, bij een ziekenhuisbevalling wordt er vaker onnodig ingegrepen. Daarnaast is er in het ziekenhuis meer kans op infecties bij moeder en kind. Helaas weet je van tevoren niet of en welke complicaties je krijgt. Daarom kun je het best bevallen op de plek waar je je het prettigst voelt, dat geeft de meeste kans op een goede bevalling.

Ik geloof direct dat een bevalling soepeler verloopt als de moeder zich op haar gemak voelt. Maar geldt dat ook voor de levensgevaarlijke complicaties? Wat heb je aan een soepele bevalling als er een losstaande complicatie optreedt?

In het Verenigd Koninkrijk blijkt uit onderzoek juist wél dat thuis bevallen de kans op complicaties vergroot, al zeggen ze er direct bij dat de kans op complicaties sowieso laag is. Ook daar is het dus veilig om thuis te bevallen met de aantekening dat de kans op complicaties wel groter is.
He ik had hier echt gehoopt op thuisbevallingsverhalen en geen discussie was nou beter/veiliger is. Pffff
OMG
Kadanz, in het Verenigd Koninkrijk is een thuisbevalling eenzeldzaamheid. Daar heb je dus niet op bijna iedere straathoek verloskundigen die ruime ervaring hebben met thuisbevallingen én met inschatten wanneer thuisbevallen een minder goed plan is. Dat maakt erg veel uit.
Als de smurrie het grootste obstakel is: mijn overbuuv heeft destijds een bed geleend bij de thuiszorg. In hoogte verstelbaar en al. Gewoon een goedkoop matras van de Ikea en klaar.

Van de dames die ik ken met een thuisbevalling heeft vooralsnog niemand de muren hoeven te verven vanwege smurrie . Zelf geen ervaring met thuis bevallen. De ZH bevalling was geen kliederfestijn. Maar goed, dat soort zaken weet je niet van tevoren. Had ik alles van tevoren op een briefje gekregen dan was ik ook niet meer naar het ZH gegaan op het moment suprême.
quote:Juno87 schreef op 15 oktober 2015 @ 20:27:

He ik had hier echt gehoopt op thuisbevallingsverhalen en geen discussie was nou beter/veiliger is. PffffOk, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 20:42:

[...]

Ok, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar Waarom wil je dat weten?
quote:Honeymoonquiz schreef op 15 oktober 2015 @ 20:45:

[...]

Waarom wil je dat weten?Pure interesse.

[...]

Ok, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar Wat vertel je de buren als je een kind krijgt want ja, sommige koters gillen de boel bij elkaar
Ik heb 2 hele fijne, rustige thuisbevallingen gehad. Alleen een paar schemerlampjes aan, rustig muziekje op de achtergrond....

Als ik het nog eens over moest doen zou ik het niet anders wensen

En de kraamhulp ruimde alles op, dus nadat ik onder de douche was geweest kon ik zo een schoon bed in stappen met versgeperste baby
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 20:47:

[...]

Pure interesse.

Als ik het mag geloven dan heb ik best wat geluid gemaakt. Maar mijn buren waren op de hoogte hoor, van mijn zwangerschappen, dus als ze al iets gehoord hebben dan zal het ze niet verbaasd hebben.

On topic, ik heb geen spatje smurrie gezien tijdens mijn bevallingen, en mijn man kan zich daar ook niets van herinneren. Het nadeel van een ziekenhuisbevalling lijkt mij dat je, de voor mij, zwaarste uren eerst thuis moet af wachten vóór je naar het ziekenhuis mag. Ik heb úren onder mijn eigen douche gezeten (ik had zo'n douchestoel voor bejaarden gehuurd ), heel fijn
Thuisbevalling hier en in de UK is niet te vergelijken.

Ik ben zelf drie keer bevallen, 1 keer thuis, tweede in het ziekenhuis en de derde weer thuis. Tijdens de geboorte van de tweede woonden we in het buitenland. Daar was een thuisbevalling niet regulier, en het systeem er niet op ingericht. Daarom wilde ik daar niet thuis bevallen.

De ziekenhuisbevalling vond ik zelf vervelender dan de thuisbevallingen, omdat ik het gevoel had dat ik zelf de controle kwijt was. De gynaecoloog nam de beslissingen en zelf had ik voor mijn gevoel weinig in te brengen. Niet prettig. Wel een snelle bevalling, zonder complicaties. Met weeën in de auto was ook niet echt fijn.

Beide thuisbevallingen zijn bij mij erg goed gegaan, en heel snel verlopen. Geen rommel gezien, dat werd erg snel weggewerkt door de kraamhulp! Na het douchen kon ik lekker in een schoon bed kruipen, dat was heerlijk!

[...]

Ok, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar

Mijn buren stonden op straat gezellig te kletsen met elkaar en mee te duimen. En toen de tijd rijp was deed man het gordijn open en stond daar ala Wim Lex met zijn op de arm. Alleen had Wim Lex een mooier balkon.

Was gaaf.

Ik denk niet dat ik gegild heb, misschien af en toe een oerkreet. Heb geen klachten gehad nadien.
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 20:47:

[...]

Pure interesse.Waarom zou je je buren moeten inlichten over de voortgang van de bevalling? Het kwartje zal vast vallen als ze de volgende dag de hoera-een-kind-slingers voor het raam zien.
Tijdens de eerste bevalling belde onze buurman aan, terwijl de kraamhulp ook onderweg was. Man deed dus de deur open en heeft hem vrij onbeleefd afgepoeierd De buurman had toen wel door wat er aan de hand was...

Ik heb voor zover ik weet geen herrie gemaakt.
Baby 1 is in het ziekenhuis geboren, ik wilde wel thuis bevallen, maar mijn vliezen braken en het vruchtwater was troebel, dus naar het ziekenhuis. Daar bleek dat dochter in stuit lag, precies met haar billen ingedaald. Er was geen liggingsecho gemaakt, was 10 jaar geleden niet standaard.

Baby 2 is thuis geboren, hele fijne bevalling tot mijn vk met 8 cm ontsluiting mijn vliezen brak. Tien minuten! later was dochter 2 geboren, dat laatste stuk ging veel te snel. De vk en mijn man hadden het niet door en het was zo heftig dat ik niet meer kon praten, toen ik eindelijk hun aandacht kon trekken boven mijn hoofd stond het hoofdje al.

Baby 3 is ook thuis geboren, zonder toucheren of vliezen breken of wat dan ook, de vk heeft er alleen bij staan kijken.

Bij beide thuisbevallingen was alle troep opgeruimd op het moment dat ik de douche uitkwam. Onder het hoeslaken en de molton lag het zeiltje met tape vastgeplakt dat in het kraampakket zat en dat had ik uiteindelijk alleen echt nodig bij de eerste toen mijn vliezen met een enorme plons braken en niet eens echt bij de bevalling. Tijdens het persen schuiven ze een celstof matje onder je billen en dat vangt de viezigheid op, mijn onderlakens zijn niet eens vies geworden.

Het eigenlijke bevallen vond ik weinig verschil maken, ziekenhuis of thuis, dat kost zoveel concentratie dat ik echt niet meer merkte waar ik was. Maar daarna, je eigen douche in, je eigen schone bed, baby bij je in je eigen bed en je hoeft nergens meer naar toe en dat is heerlijk.
.
quote:Miffy schreef op 15 oktober 2015 @ 20:29:

Kadanz, in het Verenigd Koninkrijk is een thuisbevalling eenzeldzaamheid. Daar heb je dus niet op bijna iedere straathoek verloskundigen die ruime ervaring hebben met thuisbevallingen én met inschatten wanneer thuisbevallen een minder goed plan is. Dat maakt erg veel uit.Daar heb je wellicht een punt. Maar als de UK klip en klare cijfers kan presenteren, waarom kan dat dan niet hier in Nederland waar we het moeten doen met elkaar tegensprekende onderzoeken?
quote:kadanz schreef op 15 oktober 2015 @ 21:23:

[...]

Daar heb je wellicht een punt. Maar als de UK klip en klare cijfers kan presenteren, waarom kan dat dan niet hier in Nederland waar we het moeten doen met elkaar tegensprekende onderzoeken?

Joh, dan lees je toch gewoon alleen het recentste onderzoek? Ben je ook meteen van de elkaar tegensprekende resultaten af.

Goede kans dat die elkaar tegensprekende resultaten juist komen doordat er in Nederland meer onderzoek naar het onderwerp gedaan is.

[...]

Ok, dan iets heel anders. Wat vertel je je buren als je thuis gaat bevallen? En wat vertellen de buren hun kinderen als ze je horen gillen? En ja, sommige dames gillen de boel bij elkaar Niets verteld, buren hebben nooit iets gemerkt, nooit gegild, bij bevalling nummer 3 wel 1 keer flink gevloekt.
quote:Miffy schreef op 15 oktober 2015 @ 21:32:

[...]

Joh, dan lees je toch gewoon alleen het recentste onderzoek? Ben je ook meteen van de elkaar tegensprekende resultaten af.

Goede kans dat die elkaar tegensprekende resultaten juist komen doordat er in Nederland meer onderzoek naar het onderwerp gedaan is.Is mogelijk. Of er zijn andere kaders aangegeven (nemen we de 24 min kindjes wel of niet mee bv). Ik zou me bevallingstechnisch trouwens niet laten beinvloeden door een onderzoek, mijn gezonde verstand is mijn beste onderzoek.
Of je als vrouw kiest voor een thuisbevalling is denk ik heel erg afhankelijk van specifieke omstandigheden. Voor mij is een thuisbevalling een no-go omdat ik 3 hoog zonder lift woon en het ziekenhuis minimaal 13 min rijden is zonder verkeer. Dat vind ik te veel risico's. De troep is iig iets waar ik me niet te druk om zou maken. Dat kun je voor een groot deel voorkomen en het ergste wat er kan gebeuren is dat je een nieuw behangetje, matras of tapijt nodig hebt. Dat is te overzien toch?
quote:matroesjka_ schreef op 15 oktober 2015 @ 21:39:

Of je als vrouw kiest voor een thuisbevalling is denk ik heel erg afhankelijk van specifieke omstandigheden. Voor mij is een thuisbevalling een no-go omdat ik 3 hoog zonder lift woon en het ziekenhuis minimaal 13 min rijden is zonder verkeer. Dat vind ik te veel risico's. De troep is iig iets waar ik me niet te druk om zou maken. Dat kun je voor een groot deel voorkomen en het ergste wat er kan gebeuren is dat je een nieuw behangetje, matras of tapijt nodig hebt. Dat is te overzien toch?Mijn eerste thuisbevalling (mijn tweede dochter) is dus geboren in een flat 3 hoog zonder lift. De verloskundige vond het geen probleem en ik ook niet.
quote:matroesjka_ schreef op 15 oktober 2015 @ 21:39:

De troep is iig iets waar ik me niet te druk om zou maken. Dat kun je voor een groot deel voorkomen en het ergste wat er kan gebeuren is dat je een nieuw behangetje, matras of tapijt nodig hebt. Dat is te overzien toch?Met mijn zwangerschapshormonen vond ik dat soort dingen niet te overzien hoor. Maar ik ken eerlijk gezegd niemand die door een thuisbevalling een nieuw matras, behang of tapijt nodig had, zo heftig is het nou ook weer allemaal niet. Het spuit niet in het rond ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven