Geboorte / Rouwkaart Baby

29-12-2017 01:11 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik ben geen troll en ja ik weet het is vakantie. Maar ik wil dit graag anoniem delen vanwege het zeldzame verhaal - en omdat ik hier onder mijn normale account op meerdere onderwerpen meeschrijf.

Ik ben op zoek naar inspiratie voor op het geboorte/rouwkaartje van een baby. Helaas kan ik op internet -behalve gedichtjes- geen voorbeelden vinden, vooral niet van praktische dingen.

Zet je er dingen op over het afscheid? Ook als dat in besloten kring is? Of over bezoek?
Is hier etiquette voor? Ik ben bang dat ik iets vergeet.

Een gedichtje / tekstje heb ik al gevonden.
Alvast bedankt.
Niet nieuw, wel opnieuw anoniem
Misschien heel stom, maar weet de uitvaartondernemenr dat niet?

Sterkte.
Etiquette of niet, jullie gevoel lijkt me belangrijker in dit geval. Of wat jullie fijn vinden.

Verder geen tips

Sterkte!
Moiren’ schreef:
29-12-2017 01:12
Misschien heel stom, maar weet de uitvaartondernemenr dat niet?

Sterkte.
Zelfs daar had ik niet aan gedacht. Ik wil alles graag voor de bevalling geregeld hebben. Op websites van die organisaties kan ik overigens geen voorbeelden vinden.
11Appeltje schreef:
29-12-2017 01:20
Zelfs daar had ik niet aan gedacht. Ik wil alles graag voor de bevalling geregeld hebben. Op websites van die organisaties kan ik overigens geen voorbeelden vinden.
Bel een uitvaartondernemen die je prettig lijkt. Die kan je vast wel helpen.
Och wat vreselijk triest om zoiets te moeten zoeken, Lap de etiquette aan je laars, en doe wat je hart je ingeeft. Ik heb er laatst een gezien met aan de ene kant het geboorte en aan de andere kant het rouwkaartje. Als jij het in besloten kring wil houden, dan schrijf je dat er op, zodat je geen telefoontjes krijgt waarbij je steeds uit moet leggen waarom niet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heel veel sterkte. :redrose:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb ook ooit een kaart gekregen met links een geboorte bericht (Wat zijn we trots op onze mooie dochter) en rechts een rouwbericht.

Ik weet dat zij trouwens vooral rouwkaarten terug kreeg en heel gelukkig werd van berichten als: jullie zijn nu vader en moeder. Want dit (eerse) kindje had hun wel ouders gemaakt. En ze waren heel trots op haar.

En natuurlijk een dikke :hug: voor TO!
tsja.....
nlies schreef:
29-12-2017 01:26
Och wat vreselijk triest om zoiets te moeten zoeken, Lap de etiquette aan je laars, en doe wat je hart je ingeeft. Ik heb er laatst een gezien met aan de ene kant het geboorte en aan de andere kant het rouwkaartje. Als jij het in besloten kring wil houden, dan schrijf je dat er op, zodat je geen telefoontjes krijgt waarbij je steeds uit moet leggen waarom niet.
Of als je het niet op het kaartje wil zetten een los klein briefje maken wat je bij het kaartje kan steken.

Sterkte
http://www.uitvaartinfotheek.nl/overlij ... arten.html

Misschien heb je hier ook wat aan:
https://www.ima-afscheidszorg.nl/veel+g ... vaart+baby
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
ach wat naar om je hiermee bezig te moeten houden.. sterkte!!,

Weet de verloskundige hier verder niks over?,
Wat vreselijk, TO. Ik heb geen tips, behalve dat ik het jullie gun dat de geboorte, het afscheid en bijbehorende kaart naar JULLIE wens is. Etiquette of niet. Heel veel sterkte :hug:.
Er staan hier kaartjes met teksten:
https://www.ima-afscheidszorg.nl/galler ... wkaartjes/

Ik kwam zojuist ook ook dit verzoek op een kaartje tegen : graag een app ipv telefoon dan kunnen we zelf het moment kiezen om te reageren.
Daar zijn geen regels voor. Omdat iedereen andere wensen heeft.

Wij hadden een foto van ons kind in sepia kleuren. Binnenkant kaart de teks van Frank Boeijen; zeg me dat het niet zo is. Deze was links.

Rechts een korte tekst van ons zelf. Dat we trots waren dat we ouders waren geworden. Maar helaas was hij levenloos geboren. Met naam en datum. Uiteraard mooier verwoord.

En dat onze zoon in besloten kring zal worden gecremeerd.

We kregen wel het advies om een rouwenveloppe te gebruiken. Zodat ook de slechte lezers het direct doorhadden.

Na een maand hebben we thuis iedereen uitgenodigd om te vieren dat hij er is geweest en dat we ouders waren geworden. En ook om te rouwen om zijn dood. Fijn in onze eigen omgeving. Dat was een mooie dag. Met alle emoties. We zijn begonnen met beschuit met muisjes, gezamenlijk stil gestaan bij wat er gebeurd was. Daarna een bbq.

Ik denk daar nog altijd heel positief op terug. De ergste shock was achter de rug. Ik was weer goed hersteld van de zwangerschap en bevalling. De eerste weken vooral met mijn vriend samen alles verwerkt. Na een week zijn we ook samen op vakantie gegaan.

Voor ons was dat goed. Na die 10 dagen samen had ik ruimte om mijn verdriet te gaan delen. Weer aan het werk te gaan en gewoon mijn leven weer op te pikken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In zo'n situatie hoef je met niemand meer rekening te houden. Dat klinkt mss een beetje cru, maar zo heb ik het destijds wel ervaren.
Je schrijft op je kaartje wat jij belangrijk vindt. Etiquette mag je volledig aan je laars lappen.
En ja, er zullen mensen gekwetst zijn (serieus, je gelooft het niet, maar het gebeurt), maar ik hoop dat je genoeg steun hebt om de negatieve reacties van je af te kunnen laten glijden.

Heel veel sterkte.

En maak foto's, dat is straks het enige wat je nog hebt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dit is nu zo’n moment waar etiquette er niet toe doen.

Doe wat je hart je ingeeft, dat is namelijk altijd goed.
Het gaat nu even om jou/jullie en je kindje.
Het is belangrijk dat jij later met een goed gevoel op deze verdrietige periode kan terug kijken.
Je moet later niet hoeven denken iets niet gedaan te hebben omdat het volgens de etiquette, als die er al zijn, niet zo hoort.

Er is een stichting die een (gratis) fotograaf hebben om overleden baby’s te fotograferen. Zo komen binnen een paar uur na de geboorte/overlijden en maken echt prachtige foto’s.
Misschien hebben zij ook tips voor het kaartje.
http://stichtingearlybirds.nl

Sterkte :rose:
Wat verdrietig dat je je hiermee bezig moet houden. As we speak zijn wij ook dingen aan het uitzoeken, omdat de kans groot is dat we de zwangerschap moeten afbreken tegen 24 weken.

Er zijn online best veel geboorte/rouwkaartjes. Hipdeseign en Jille Jille heeft oa mooie. Wij zijn bij de laatste uitgekomen. Qua tekst, ik zie daar vaak dingen staan als in besloten kring. Vooral jullie kaartje van maken.

Make a memory en Stichting Still maken kosteloos een fotoreportage van jullie en je kindje. Leg alvast contact met hen.

Als je nog specifieke vragen hebt, mag je ze altijd stellen. Veel sterkte.
hamerhaai schreef:
29-12-2017 02:37

Rechts een korte tekst van ons zelf. Dat we trots waren dat we ouders waren geworden. Maar helaas was hij levenloos geboren. Met naam en datum. Uiteraard mooier verwoord.

En dat onze zoon in besloten kring zal worden gecremeerd.

We kregen wel het advies om een rouwenveloppe te gebruiken. Zodat ook de slechte lezers het direct doorhadden.
Dankejwel voor je uitgebreide reactie en wat erg dat ook jullie kindje het niet heeft gehaald :(

Het kaartje gaat naar mensen die ons goed kennen + familie - die weten van de situatie.
@zojo83 voor jou ook alle sterkte van de wereld

De fotograaf tips: ik heb inmiddels de behorende stichtingen gemaild, voor de kerst al, en van beide geen reactie tot nu toe. Als ik volgende week niks heb gehoord ga ik bellen, of is dat raar?

@alle reacties
We zijn hoe dan ook nu al enorm trotse ouders en dit zal ook op het kaartje komen te staan, direct onder het zinnetje van dag van overlijden.

Bedankt voor de knuffels!
11Appeltje schreef:
29-12-2017 08:14
@zojo83 voor jou ook alle sterkte van de wereld

De fotograaf tips: ik heb inmiddels de behorende stichtingen gemaild, voor de kerst al, en van beide geen reactie tot nu toe. Als ik volgende week niks heb gehoord ga ik bellen, of is dat raar?

@alle reacties
We zijn hoe dan ook nu al enorm trotse ouders en dit zal ook op het kaartje komen te staan, direct onder het zinnetje van dag van overlijden.

Bedankt voor de knuffels!
Toen mijn zoontje werd geboren (en overleed) vertelde de fotograaf van stichting Still mij dat ze net weer drie dagen 'open' waren. Bepaalde periodes in het jaar werkt de stichting niet ivm vakantie. Dus het zou best kunnen dat ze daarom nog niet gereageerd hebben. Ik zou gewoon even bellen inderdaad. Ik hoop dat het lukt. De foto's zijn mij ontzettend waardevol.

Wat betreft het kaartje zijn er wat mij betreft geen regels. Wij hebben ons gevoel gevolgd.

Veel sterkte.
Dan zou ik even bellen. Ik heb de week voor kerst Still gemaild en kreeg voor de kerst reactie. Kerstavond via app nog contact gehad omdat ik opeens opgenomen werd met bloedverlies en krampen en het erop leek dat het kindje geboren zou worden.

Wat erg trouwens, van de rouwenveloppen. Daar heb ik nou geen moment bij stil gestaan. Wel dat de tekst op het kaartje duidelijk genoeg moest zijn, maar niet om dat rouwenveloppen te gebruiken. Weet ook nog niet wat ik daarvan vind. Nou ja, misschien wel. Dan moeten ze maar beter lezen, voor degenen die er nog niet vanaf weten.

Appeltje, heel veel sterkte de komende tijd :hug:
Heel veel sterkte :(
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Wat maken mensen toch verschrikkelijke dingen mee! Ontzettend veel sterkte gewenst!

Ik las de tip om foto's te maken, vergeet niet dat je ook gipsvoetjes/ handjes kan maken, je buik in gips, haarlokje, huiltje op te nemen als jullie kindje nog even leeft. Jammer dat je de geur niet bewaren kan, je eigen baby ruikt zo lekker..

Nogmaals onwijs veel sterkte en ik hoop dat jullie de tijd en ruimte krijgen om van jullie kindje te mogen genieten in die korte periode die jullie samen hebben.
Wat vreselijk moeilijk voor jullie TO. Veel sterkte gewenst!

Wat tips:
- mbt rouwenveloppen, bij de post gaan ze er dan ook zorgvuldiger mee om. Wij wilden bij het overlijden van mijn zus ook geen rouwenveloppen, maar een gewone envelop belandt bij de post en mensen zelf makkelijker op de hoop.

- ik weet niet of het iets voor jullie is, maar van een hand-/vinger-/ voetafdruk kun je later bv een mooi sierraad laten maken.

Als laatste wil ik je een comfortabele bevalling wensen en alvast feliciteren met het moederschap. :hug:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest.
Hier zijn geen regels voor, je moet echt doen waar je jezelf het beste bij voelt.

Ziekenhuis, maatschappelijk werk en inderdaad de uitvaartbegeleider zullen je al een heel eind op weg helpen. Als je zelf een uitvaartverzekering hebt, is je kindje overigens de eerste 2 of 3 maanden automatisch meeverzekerd op jouw polis. Dat is misschien wel fijn om te weten.

De tip van rouwenveloppen is wel een goede trouwens, daar word echt zorgvuldiger mee omgegaan door de post (worden ook bezorgd op momenten dat 'gewone' post niet wordt bezorgd bijvoorbeeld) en over het algemeen ook door de ontvangers.

Wij hadden op de kaart gezet dat bezoek aan huis zonder afspraak welkom was. Omdat we dat graag wilden voor onszelf en ook omdat onze baby thuis was opgebaard en we zodanig trots op haar waren dat we haar heel graag aan de wereld wilden laten zien. Dan heb je wel de hele dag door mensen over de vloer, dat moet je fijn vinden. Als je dat niet wilt, zou ik dat wel vermelden op de kaart.
Afscheid is sowieso persoonlijk. Wij hebben wel een uitgebreid afscheid met veel mensen gehad, maar in besloten kring is ook heel begrijpelijk.
En als mensen dat niet begrijpen dan is dat hun probleem. Wat jullie zelf willen het allerbelangrijkst.

Sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven