hoelang borstvoeding?
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:26
Ik hoop de WHO norm wel te halen. Het lijkt enorm lang omdat we het niet meer gewend zijn in ons straatbeeld en we niemand of een enkeling dit om ons heen zien doen. Tel daar het consultatiebureau bij op die regelmatig na een x aantal maanden adviseert over te stappen op koemelk en zo wordt ons wereldbeeld gemaakt.
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:32
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:32
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:33
Ik heb 2 van mijn kinderen 7 maanden gegeven, 1 heb ik 14 maanden gegeven en 1 15 maanden. Dus best wel heel lang gegeven vind ik zelf. Ik ben er trots op maar als mijn kindjes niet meer wilde heb ik naar hun geluisterd en stopte het vanzelf. Ik heb ze dus allemaal zelf laten 'bepalen' tot in hoeverre je dat zo kan noemen. Als hun 2 jaar gehad zouden willen hebben had ik dat ook gedaan. Het is heel goed voor ze en ze genoten dan ook van de mamamelk! De weekenden wil mijn jongste nog wel eens de borst pakken als we nog even tv kijken of wat lezen/spelen/stoeien in bed.
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:35
In NL is het advies volgens mij: minimaal een half jaar, bij voorkeur zo lang mogelijk.
Voor mij houdt het op bij een jaar. Ze eten dan al van alles en nog wat en mogen gewone koemelk drinken. De belangstelling ervoor wordt ook gewoon minder. Als je (of je kind) het nog erg leuk vindt, is er niets op tegen om langer door te gaan maar is niet bewezen dat dit nog meer gezondheidswinst oplevert. Behalve in een derde wereldland dan.....
Voor mij houdt het op bij een jaar. Ze eten dan al van alles en nog wat en mogen gewone koemelk drinken. De belangstelling ervoor wordt ook gewoon minder. Als je (of je kind) het nog erg leuk vindt, is er niets op tegen om langer door te gaan maar is niet bewezen dat dit nog meer gezondheidswinst oplevert. Behalve in een derde wereldland dan.....
vrijdag 9 oktober 2015 om 14:53
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:01
Bij mijn eerste heb ik 7,5 maanden gevoed. Toen hij zeven en een halve maand was bleek bij de controle op het cb dat zijn groeilijn vanaf de zes maanden drastisch kelderde. En toen heb ik besloten om over te stappen op flesvoeding. Later bleek dat ik toen 10 weken zwanger was van de tweede en dat daardoor de borstvoeding hoogstwaarschijnlijk is teruggelopen (al zijn er genoeg mensen waarbij de borstvoeding niet terug loopt onder invloed van een zwangerschap).
Mijn tweede heb ik acht maanden gevoed. Op dat moment werd hij nog steeds meerdere malen per nacht wakker voor een voeding. Toen heb ik op gegeven moment gekozen voor flesvoeding in de hoop dat hij dan wel door zou gaan slapen (na 8 maanden lang meerdere keren per nacht eruit gemoeten hebben wil je zo ongeveer alles proberen wat mogelijk helpt). Met flesvoeding ging het al snel naar nog maar één keer per nacht en met 14 maanden sliep hij eindelijk door.
Ach, het is allemaal eigen keus. Of je nu geen borstvoeding geeft, een paar maanden of een paar jaar, je moet het zelf weten. Zolang je maar zelf achter je eigen keuze staat.
Mijn tweede heb ik acht maanden gevoed. Op dat moment werd hij nog steeds meerdere malen per nacht wakker voor een voeding. Toen heb ik op gegeven moment gekozen voor flesvoeding in de hoop dat hij dan wel door zou gaan slapen (na 8 maanden lang meerdere keren per nacht eruit gemoeten hebben wil je zo ongeveer alles proberen wat mogelijk helpt). Met flesvoeding ging het al snel naar nog maar één keer per nacht en met 14 maanden sliep hij eindelijk door.
Ach, het is allemaal eigen keus. Of je nu geen borstvoeding geeft, een paar maanden of een paar jaar, je moet het zelf weten. Zolang je maar zelf achter je eigen keuze staat.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:01
Ik heb mijn kind drie maanden gevoed en toen was ik er wel klaar mee. Ik geloof dat van de vrouwen die borstvoeding geven de helft het langer dan drie maanden volhoudt. Het beeld dat hier geschetst wordt is echt niet representatief. Doe wat je zelf goed vindt. Een baby is ook gebaat bij een gelukkige moeder.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:03
quote:Whiterabitt schreef op 09 oktober 2015 @ 15:01:
Ik heb mijn kind drie maanden gevoed en toen was ik er wel klaarklaar mee. Ik geloof dat van de vrouwen die borstvoeding geven de helft het langer dan drie maanden volhoudt. Het beeld dat hier geschetst wordt is echt niet representatief. Doe wat je zelf vindt. Een baby is ook gebaat bij een gelukkige moeder.Dit dus. Hear hear.
Ik heb mijn kind drie maanden gevoed en toen was ik er wel klaarklaar mee. Ik geloof dat van de vrouwen die borstvoeding geven de helft het langer dan drie maanden volhoudt. Het beeld dat hier geschetst wordt is echt niet representatief. Doe wat je zelf vindt. Een baby is ook gebaat bij een gelukkige moeder.Dit dus. Hear hear.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:12
Ik heb mijn ukkie van 10 maanden 9 maanden gevoed. Dat is in mijn omgeving langer dan gemiddeld. Het was voor mij een uitkomst om de nachtvoedingen niet meer alleen te hoeven doen. Voor die tijd overweeg ik al vaker om te stoppen, maar was het lekker makkelijk. De natuurlijke grens zou voor mij ook bij 1 jaar liggen, als ze alles mogen eten.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:12
Ik heb het 6 maanden gedaan en de laatste maand was het voor mij echt overleven ongeveer. Ik was moe, enorm emotioneel en gewoon uitgeput. Ik kon niet meer! 32u werken, kolven en de nachtelijk feestjes braken me op. Man en ik doen alles samen maar hij zit voor
Toen langzaam overgestapt op flesvoeding. Ben trots dat ik het 6 maanden heb volgehouden en ben nu weer wat opgeknapt na 3 weken gestopt te zijn
M'n kind is nog steeds een blij kind !!
Toen langzaam overgestapt op flesvoeding. Ben trots dat ik het 6 maanden heb volgehouden en ben nu weer wat opgeknapt na 3 weken gestopt te zijn
M'n kind is nog steeds een blij kind !!
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:13
quote:SuzanneSuus schreef op 09 oktober 2015 @ 14:32:
Veel mensen hebben het idee dat 2 jaar bv geven betekent dat je dus 2 jaar alleen bv geeft.
Ik heb lang bv gegeven ( maar niet tot hun 2de jaar), vanaf een jaar of 1 aten ze zo goed als met de pot mee en dronken ook andere dingen dan moedermelk.Dit! Ik ken zelfs iemand die van plan was 2,5 jaar lang alleen bv te geven maar dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Het is een advies van WHO en de meeste CB's, maar zeker het CB zal ook adviseren om na 6 maanden met bijvoeding te starten. Kijk gewoon of en hoe lang je borstvoeding wil geven. Het is een advies, geen verplichting. Succes!
Veel mensen hebben het idee dat 2 jaar bv geven betekent dat je dus 2 jaar alleen bv geeft.
Ik heb lang bv gegeven ( maar niet tot hun 2de jaar), vanaf een jaar of 1 aten ze zo goed als met de pot mee en dronken ook andere dingen dan moedermelk.Dit! Ik ken zelfs iemand die van plan was 2,5 jaar lang alleen bv te geven maar dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Het is een advies van WHO en de meeste CB's, maar zeker het CB zal ook adviseren om na 6 maanden met bijvoeding te starten. Kijk gewoon of en hoe lang je borstvoeding wil geven. Het is een advies, geen verplichting. Succes!
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:14
Ik wilde mijn zoon 6 maanden borstvoeding geven. Heb soms de weken afgeteld en mezelf verwenst en heb soms heerlijk zitten kroelen met hem tijdens zulke momenten. Na 6 maanden dacht ik: yes gehaald! En nu? Nou, we zien wel hoelang we ermee doorgaan! En dat is uiteindelijk 18 maanden geworden en toen was ík er zat van. Hij werd zich er ook te bewust van en kwam bij mij frunniken als hij dorst had, troost nodig had of even aandacht moest. En toen was het voor mij klaar.
Een eventuele tweede daar ga ik het exact ook zo mee doen. Voornemen om 6 maanden te voeden en daarna zien we wel weer verder.
Een eventuele tweede daar ga ik het exact ook zo mee doen. Voornemen om 6 maanden te voeden en daarna zien we wel weer verder.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:16
quote:Whiterabitt schreef op 09 oktober 2015 @ 15:01:
Ik heb mijn kind drie maanden gevoed en toen was ik er wel klaar mee. Ik geloof dat van de vrouwen die borstvoeding geven de helft het langer dan drie maanden volhoudt. Het beeld dat hier geschetst wordt is echt niet representatief. Doe wat je zelf goed vindt. Een baby is ook gebaat bij een gelukkige moeder.Dat ligt er denk ik aan dat er pas een paar reacties gegeven zijn. Hoe meer reacties, hoe representatiever het is. Tot nu toe hebben voornamelijk mensen wen reactie gegeven die wel lang gevoed hebben, maar dit zijn pas een paar reacties, op basis van een paar reacties kun je nooit een representatief beeld geven. Onafhankelijk van welke kant de reacties op gaan.
Ik heb mijn kind drie maanden gevoed en toen was ik er wel klaar mee. Ik geloof dat van de vrouwen die borstvoeding geven de helft het langer dan drie maanden volhoudt. Het beeld dat hier geschetst wordt is echt niet representatief. Doe wat je zelf goed vindt. Een baby is ook gebaat bij een gelukkige moeder.Dat ligt er denk ik aan dat er pas een paar reacties gegeven zijn. Hoe meer reacties, hoe representatiever het is. Tot nu toe hebben voornamelijk mensen wen reactie gegeven die wel lang gevoed hebben, maar dit zijn pas een paar reacties, op basis van een paar reacties kun je nooit een representatief beeld geven. Onafhankelijk van welke kant de reacties op gaan.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:17
quote:Hunniebunnie schreef op 09 oktober 2015 @ 15:03:
[...]
Dit dus. Hear hear.Ik vind jouw reacties een beetje overkomen alsof vrouwen die langer voeden niet mogen reageren. Wie zegt dat zij het als een wedstrijd zien, zoals je eerder zei? Ze geven gewoon antwoord op de vraag. Niemand die zegt dat de TO ook zo lang moet voeden, het kan ook een steuntje in de rug zijn, als ze toch mocht besluiten twee jaar te willen voeden en bang is dat dat raar is - dat er dus meer vrouwen zijn die dat doen. Als er vooral vrouwen reageren die minder dan een half jaar hebben gevoed vind ik dat net zo goed niet representatief, want dan krijgt ze juist wel het gevoel dat langer voeden inderdaad heel raar is.
[...]
Dit dus. Hear hear.Ik vind jouw reacties een beetje overkomen alsof vrouwen die langer voeden niet mogen reageren. Wie zegt dat zij het als een wedstrijd zien, zoals je eerder zei? Ze geven gewoon antwoord op de vraag. Niemand die zegt dat de TO ook zo lang moet voeden, het kan ook een steuntje in de rug zijn, als ze toch mocht besluiten twee jaar te willen voeden en bang is dat dat raar is - dat er dus meer vrouwen zijn die dat doen. Als er vooral vrouwen reageren die minder dan een half jaar hebben gevoed vind ik dat net zo goed niet representatief, want dan krijgt ze juist wel het gevoel dat langer voeden inderdaad heel raar is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 9 oktober 2015 om 15:26