Hoelang herstel van lichaam na bevalling?

12-11-2018 20:14 413 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag aan alle vrouwen die ooit bevallen zijn, die dus biologisch moeder zijn geworden. Zelf ben ik nooit bevallen, maar dan nog, als ik dat wel was geweest, had ik nog niets geweten. Want je kunt niet af gaan op de ervaringen van één persoon. Daarom wil ik graag van veel vrouwen horen hoe het was.

In die zin van pijn, afzien, herstel van het lichaam.
Er wordt altijd heel luchtig over gedaan 'dat ben je weer zó vergeten", maar ik weet dat dit echt niet voor iedereen geldt. En we leven uiteindelijk ook nog steeds in een mannenmaatschappij, waar griepjes voor mannen worden uitvergroot, maar alles wat vrouwen aangaat gebagatelliseerd wordt. "ach, dat uitscheuren/inknippen moet je niet moeilijk over doen", dat soort dingen. En je ziet het ook bij menstruatie, als deze onleefbaar is, dat vrouwen gewoonlijk met een kluitje in het riet gestuurd werden, en nog steeds.

Want ik kan me toch wel voorstellen dat bevallen topsport is en zwaar afzien.

Dus mijn vraag is, hoe lang je er over gedaan hebt voordat je de oude was en werd je wel de oude?
Je hoeft geen details te benoemen als je daar geen behoefte aan hebt. Maar veel vrouwen komen er volgens mij niet zonder kleerscheuren van af. Langdurige bevallingen, pijnlijke bevallingen, etc.
Dus, hoe was het nou? Hoe ervaren vrouwen dit gemiddeld tijdens en na de bevalling in fysiek opzicht?
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
16-11-2018 20:58
Ik vond bevallen zo bijzonder, ondanks dat het heus wel zeer deed zou ik het zo nog een keer doen.
Wel geknipt en gescheurd dus, maargoed. Ik denk dat de ervaringen overal wisselend zijn, je ervaring is nooit objectief
Het was de mooiste ervaring uit mijn leven. Dat dan ook weer wel.
Sofietje1983 schreef:
16-11-2018 20:58
Ik vond bevallen zo bijzonder, ondanks dat het heus wel zeer deed zou ik het zo nog een keer doen.
Wel geknipt en gescheurd dus, maargoed. Ik denk dat de ervaringen overal wisselend zijn, je ervaring is nooit objectief
Ik zou het nog wel 20x willen doen zo machtig mooi vond ik het.

Maar 20 kinderen. No thanks.
iones schreef:
12-11-2018 20:43
Weer iets bij geleerd.

Ook heb ik het idee dat de ene persoon een veel beter regenererend vermogen heeft dan de ander. Maar ik vind het allemaal niet florissant om te lezen, begrijpen jullie dat? Ik lees de roze wolkjes er niet zo uit.

Ik weet dat er mensen zijn die snel waren met bevallen. Maar die zijn toch in de minderheid.
Vier keer een kind gebaard en vier keer zonder kleerscheuren en akeligheid. Dag na de bevalling van zoon op de fiets gestapt om zoon in badje te doen in t ziekenhuis.

Dochter zelf aangegeven op gemeentehuis twee dagen na haar geboorte. Ik ben heel erg blij dat het vier keer echt een appeltje eitje was. Nu voor de vijfde en laatste
Keer zwanger en ik hoop met heel Mn hart dat het weer zo soepel mag verlopen.
Tja de bevalling zelf is ook geen roze wolk. Maar ik was wel echt helemaal happy en verliefd op mijn kind, die hormonen gieren wel hoor ondanks de lichamelijke ongemakken
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
16-11-2018 19:27
Als je in je conclusie meeweegt dat de meeste moeders hier helemaal niet op dit forum ziten en dat vivaforumsters die een topbevalling hebben gehad waarschijnlijk helemaal niet getriggerd worden om in zo’n topic te reageren.

Ja, dan kan je concluderen dat bevallen geen kattenpis is. ;) Maar de kans is groot dat de reageerders in dit topic niet representatief zijn als ‘gemiddelde. ;)
Nou, ik ken nogal wat verhalen uit eigen omgeving, waarvan in het laatste geval echt te spreken is van een traumatische ervaring, inknippen zonder verdoving en hechten zonder verdoving omdat de ruggeprik niet goed gezet was en alleen uitwerking had op haar kuit.

Verder marathonbevallingen gepaard met veel bloedverlies. Nee, ik vond het allemaal niet zo positief.
Tja het is gelukkig ook niet verplicht om te doen. Het is nou eenmaal niet anders, een bevalling is in de meeste gevallen geen pretje
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-11-2018 17:52
Ja dat was ook een enorm iets. Met een weerslag op alles: relatie, jezelf. Nou ja, alles lag aan puin. Na zo’n psychose ben je nog wel even zoet met een dikke depressie. Ben al met al 2,5 jaar bezig geweest om weer op 95% te komen.
Even ingekort en een late reactie van mij maar nog bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ineens kon ik het topic niet meer vinden, maar ik heb even op een andere manier gezocht.
iones schreef:
17-11-2018 19:45
Nou, ik ken nogal wat verhalen uit eigen omgeving, waarvan in het laatste geval echt te spreken is van een traumatische ervaring, inknippen zonder verdoving en hechten zonder verdoving omdat de ruggeprik niet goed gezet was en alleen uitwerking had op haar kuit.

Verder marathonbevallingen gepaard met veel bloedverlies. Nee, ik vond het allemaal niet zo positief.
Wat ik vooral zie is dat vrouwen opvallend weerbaar zijn. Sommige hebben een zeer zware, en/of lange bevalling, maar op een enkeling na komen ze daar vrij snel weer overheen.

Ook de eerste tijd met een baby is voor veel vrouwen pittig, maar uiteindelijk herstelt de balans zich wel weer en is er genoeg veerkracht om het leven weer vol aan te gaan.

Zelf vind ik het in ieder geval alle moeite waard. Als ik nu terugkijk op de afgelopen vier jaar waarin ik twee kinderen heb gekregen, dan kan ik concluderen dat er zeker zware momenten waren, maar dat van blijvende schade geen sprake is.

What doesn't kill you, makes you stronger. Voor veel vrouwen is het krijgen van een kind eerder een ervaring waar ze krachtiger van worden, dan waardoor ze blijvend beschadigd raken. Ik heb zelf in ieder geval echt mijn kracht leren kennen en daar maak ik nu ook in andere situaties gebruik van.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
30-11-2018 21:51
.

What doesn't kill you, makes you stronger. Voor veel vrouwen is het krijgen van een kind eerder een ervaring waar ze krachtiger van worden, dan waardoor ze blijvend beschadigd raken. Ik heb zelf in ieder geval echt mijn kracht leren kennen en daar maak ik nu ook in andere situaties gebruik van.
ik hoop echt dat ik dat ook nog ga krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dat dan nog niet? Heb je net een kind gekregen? Of krijg je die nog?
florence13 schreef:
03-12-2018 12:10
ik hoop echt dat ik dat ook nog ga krijgen.
Geef het tijd :hug:
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-12-2018 21:45
Heb je dat dan nog niet? Heb je net een kind gekregen? Of krijg je die nog?
wel bevallen (4 weken geleden) maar er nou niet echt een goed gevoel aan overgehouden en ook nogal een lichamelijke aanslag voor mij.

Overigens (voor het geval je het wil weten) heb ik wel de liefste baby, die er dus niets vervelend aan over gehouden heeft (wat uiteraard komt omdat het de mooiste baby is) ;)
Alle reacties Link kopieren
Vier weken is natuurlijk nog niks om te herstellen. Ik denk dat het wel beter zal worden. Geduld hebben. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven