Infectie door inwendige echo ?

01-12-2018 20:15 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben nieuw hier en sinds bijna 9 weken zwanger. Vandaag heb ik mijn eerste afspraak bij de verloskundige gehad waarbij ik op de echo een mooi kloppend hartje gezien heb ❤️. Een heel mooi moment.

Echter heb ik wel iets waar ik mee zit en ik hoop eigenlijk dat er dames die (assisente van) verloskundige zijn of een ander medisch beroep hebben en ervaring met procedures van inwendige echo's en mijn vraag kunnen beantwoorden.

Ik ben best wel iemand die op de hygiene let en dat ook doet bij bezoek aan een arts en dit geval ook verloskundige. Na een kort gesprek vandaag zei ze: ga maar klaar liggen voor de inwendige echo, terwijl ze een blauwe gel op de echokop spoot. Ik zei: moet er niet een beschermhoesje om heen? Toen deed ze het betreffende hoesje erom heen ZONDER eerst handschoenen aan te trekken en deed gel op het hoesje. Vervolgens ging de deur op slot en daarna de handschoenen aan.

Ik was op dat moment erg zenuwachtig en heb er niks van gezegd maar later dacht ik: het leek wel wanneer ik niks had gezegd van dat beschermhoesje, ze die niet gebruikt had. Waarom
anders eerst gel rechtstreeks op de echokop zonder hoesje ? En het feit dat ze dat hoesje erom heen deed zonder handschoenen aan te doen terwijl dat dus in mij gaat en zij eerst van alles daar binnen heeft aangeraakt (toetsenbord, deur etc).

Is dit normaal of een indicatie dat men de hygiene niet zo nauw neemt daar? Ik ben nu bang voor een mogelijke infectie.

Misschien ben ik een aansteller maar t zit me niet lekker en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Alvast bedankt !
Ja je stelt je aan in mijn ogen.
Bij mij ging er ook geen hoesje om de echokop. En je mag ervan uitgaan dat dat ding na gebruik goed schoongemaakt wordt en dat je VK netjes regelmatig haar handen wast. Daarnaast loop je echt niet zomaar een infectie op hoor. Moet je vriend ook altijd eerst zijn handen ontsmetten voordat ie je aan mag raken?

Kortom, ik denk dat je je werkelijk druk maakt om niks.
Ik denk niet dat je je zorgen hoef te maken! Ik heb een jaar lang meerdere inwendige echo's gehad en ik weet dat er niet elke keer een hoesje omheen zat. Ik ben nu 7,5 week zwanger en heb ook geen infectie of iets. Ik snap wel dat je je druk maakt maar dat is denk ik nergens voor nodig;)
Die gel moet rechtstreeks op de echokop, anders werkt ie niet..

En moet je man/vriend zich ook eerst ontsmetten voordat hij je aan mag raken?
De gel die direct op de echo kop gaat is voor de geleiding, en blijft door het hoesje/echocondoom op zijn plek. De gel die daar overheen gaat (overigens dezelfde gel) is voor het makkelijker inbrengen van de echo kop. Voor het hoesje aanbrengen heb je geen handschoenen nodig. Het is geen steriele procedure, je verloskundige heeft een volledig normale manier van werken.

Ik hoop dat dit je gerust stelt. Zo niet dan zou ik dat wel bespreken met je verloskundige. Niet omdat zij dan iets moeten aanpassen maar dan kunnen ze rekening houden met je angsten en je hopelijk wel geruststellen.

Wens je een fijne zwangerschap toe!
Hulp zoeken voor smet vrees? kleine kinderen zijn ontzettnd smerig en stoppen echt alles in hund mond.. als je hier al paniekerig van wordt krijg je het straks nog moeilijk!
- zip -

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven