Jeminee, het zijn er twee!

12-07-2019 10:55 98 berichten
Dag allemaal,
Een paar dagen geleden heb ik gehoord dat mijn man en ik een tweeling verwachten. Wij hebben al een kind van 3 jaar. Nu zijn we wel een beetje overdonderd en vragen we ons af waar we allemaal aan moeten denken. De basis weten we nog wel ongeveer, en dan keer 2 ;-D (dus de rompers en beddengoed wordt alvast ingeslagen) maar wat is nu echt onontbeerlijk in een tweelingzwangerschap en later als de baby's er zijn? Graag ervaringen en tips, ik zal ze allemaal opschrijven :heart:

Ook zijn er een paar dingen die in de planning staan:
- een tweelingbox
- een droger :flag:
- een schoonmaakster
- een duowagen

Veel dank!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
12-07-2019 14:01
Maar ook praktisch: ik zie een beetje op tegen 'synchroon huilen', twee volle luiers, beiden honger tegelijkertijd. Hóe doe je dat dan?!
Gefeliciteerd!
Onze tweeling is intussen bijna 19, maar ik kan met het synchroon poepen en huilen goed herinneren! En dan had ik geen peuter rondlopen...

Ondanks dat het werd afgeraden, heb ik aan combivoeding gedaan. De 1 kreeg de borst, de ander tegelijkertijd de fles, en de volgende voeding wisselde ik dit om. En als de ene 's nachts wakker werd, maakte ik de ander ook wakker, anders was je een uur later weer bezig. Nu had ik de mazzel dat ze met een week of 6 gingen doorslapen, dat scheelt enorm.

Omdat wij niet wisten dat ik zwanger was van een tweeling, had ik geen goede kinderwagen. Tweedehands een zogenaamde tandemwagen aangeschaft, en die beviel prima. Onze gang is echt heeeeeeel smal, een normale tweelingwagen had daar niet doorgegaan.
Van Harte gefeliciteerd mevrouw Strange.

Rust van tevoren alvast een paar maanden uit, want er staat je na de bevalling een drukke tijd te wachten.

De enige tip die ik kan verzinnen is de tweeling niet opgestapeld in een kinderwagen te proppen, maar ze naast of tegenover elkaar te zetten. Is veel gezelliger voor ze en dan hoeven ze elkaar niet te missen.

:rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

Een bosje rozen voor je. :)
Idd jeetje Jonathan Strange, jullie gingen weer voor IUI toch? Is het een eigig of hebben ze er 2 teruggeplaatst?

En in t begin was je ervan overtuigd dat het bij 1 kind blijft. Dus zeg maar nee en je krijgt er twee gaat voor jullie wel op.

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Jonathan!!!!!!!!! Gefeliciteerd!!! Ook een tweeling! Hoe reageerde jij? Man ik was echt in shock! Waar iui wel niet goed voor is🤪

Ik ga geen nieuwe box kopen. Het zijn nog 2 piepkleine mensjes die kunnen echt wel samen in een box. En de wagen. Ik vind het juist ongezellig als ze boven/onder elkaar liggen. Ik heb al meerdere wagens gezien die door een normale deur passen waar 2 kindjes inpassen bijvoorbeeld de bugaboo donkey.

Extra lakentjes etc is logisch om te kopen. Verder kan ik van heel veel vrienden en familie iets lenen. Maxicosi extra ledikant etc. Scheelt zoveel geld. Ik hoef nu alleen nog 1 wiegje te kopen voor naast de andere te zetten en een wagen.

Ben je ook zo beroerd? Ik ben met 6 weken begonnen met spugen en nu met 12 weken nog niet gestopt. Wij krijgen ook een twee eiige tweeling.

Super blij voor je maar snap dat je ook overdonderd bent. Ik heb nog een zorgenkindje rondlopen van 5. Ik word wel eens zwetend wakker: shit wat als ze alledrie huilen en ik alleen ben en en en en!!!! Het zal allemaal goed komen.

Liefs
vivapimpelmees schreef:
12-07-2019 16:18
Gefeliciteerd!
Onze tweeling is intussen bijna 19, maar ik kan met het synchroon poepen en huilen goed herinneren! En dan had ik geen peuter rondlopen...

Ondanks dat het werd afgeraden, heb ik aan combivoeding gedaan. De 1 kreeg de borst, de ander tegelijkertijd de fles, en de volgende voeding wisselde ik dit om. En als de ene 's nachts wakker werd, maakte ik de ander ook wakker, anders was je een uur later weer bezig. Nu had ik de mazzel dat ze met een week of 6 gingen doorslapen, dat scheelt enorm.

Omdat wij niet wisten dat ik zwanger was van een tweeling, had ik geen goede kinderwagen. Tweedehands een zogenaamde tandemwagen aangeschaft, en die beviel prima. Onze gang is echt heeeeeeel smal, een normale tweelingwagen had daar niet doorgegaan.
Oh, ik wist niet dat jij ook een tweeling had! Wat erg eigenlijk dat je na 19 jaar nog steeds weet hoe het was, haha. Oh jee!
Hoe ging dat combivoeden dan, heb je dat gewoon vanaf dag 1 gedaan? Ik denk er zelf over om gelijk met de fles te beginnen om zo meteen gemakkelijker handen vrij te hebben voor anderen die kunnen voeden. Dat lijkt me een hele zorg minder. Ik ben niet zo'n held in borstvoeding, tenminste de vorige keer niet...

Ik ga een tandemwagen bekijken, geen idee hoe dat eruitziet!
Cateautje schreef:
12-07-2019 16:25
Van Harte gefeliciteerd mevrouw Strange.

Rust van tevoren alvast een paar maanden uit, want er staat je na de bevalling een drukke tijd te wachten.

De enige tip die ik kan verzinnen is de tweeling niet opgestapeld in een kinderwagen te proppen, maar ze naast of tegenover elkaar te zetten. Is veel gezelliger voor ze en dan hoeven ze elkaar niet te missen.

:rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

Een bosje rozen voor je. :)

Ha Cateautje, dankjewel, ik ga mijn rust proberen te pakken. Helaas is er nog een specifiek druk ding dat klaar moet zijn voor de bevalling, maar ik heb daar nu al alle hulptroepen voor ingeschakeld.
Dank voor de rozen, ze staan digitaal op tafel hier ;-)
Gatekeeper* schreef:
12-07-2019 16:26
Idd jeetje Jonathan Strange, jullie gingen weer voor IUI toch? Is het een eigig of hebben ze er 2 teruggeplaatst?

En in t begin was je ervan overtuigd dat het bij 1 kind blijft. Dus zeg maar nee en je krijgt er twee gaat voor jullie wel op.

Gefeliciteerd!
Ja heftig he? Man en ik waren het vorig jaar erover eens dat er nog eentje bij paste in ons hart en gezin. Nu moet dat allemaal worden opgerekt, dat gaat inderdaad niet meteen zonder slag of stoot. Dit is echt een grote aanpassing.

Het is twee-eiig, het kan door de IUI komen vanwege hormoonstimulatie of misschein is er toch een genetische component aan mijn dubbele eisprong, dat zullen we nooit weten.

Dank voor je felicitatie :)
Blueberryblue schreef:
13-07-2019 08:30
Jonathan!!!!!!!!! Gefeliciteerd!!! Ook een tweeling! Hoe reageerde jij? Man ik was echt in shock! Waar iui wel niet goed voor is🤪

Ik ga geen nieuwe box kopen. Het zijn nog 2 piepkleine mensjes die kunnen echt wel samen in een box. En de wagen. Ik vind het juist ongezellig als ze boven/onder elkaar liggen. Ik heb al meerdere wagens gezien die door een normale deur passen waar 2 kindjes inpassen bijvoorbeeld de bugaboo donkey.

Extra lakentjes etc is logisch om te kopen. Verder kan ik van heel veel vrienden en familie iets lenen. Maxicosi extra ledikant etc. Scheelt zoveel geld. Ik hoef nu alleen nog 1 wiegje te kopen voor naast de andere te zetten en een wagen.

Ben je ook zo beroerd? Ik ben met 6 weken begonnen met spugen en nu met 12 weken nog niet gestopt. Wij krijgen ook een twee eiige tweeling.

Super blij voor je maar snap dat je ook overdonderd bent. Ik heb nog een zorgenkindje rondlopen van 5. Ik word wel eens zwetend wakker: shit wat als ze alledrie huilen en ik alleen ben en en en en!!!! Het zal allemaal goed komen.

Liefs
Blue, jij hebt ook een tweeling in je buik, jeetje, heb ik dat gemist?!
Ik ken die zweetbuien, gelukkig slaap ik goed :) . Maar in shock: absoluut. Hoe dan? Wat moeten we doen? Past dat? We hebben overal de vraag om overgebleven babyspullen maar uitgezet, desnoods hebben we te veel, maar beter dan te weinig...

Ik ben behoorlijk beroerd, maar heb nu emesafene sinds gisteren en dat lijkt te werken, gelukkig! Heb jij dat ook gehad?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
13-07-2019 10:24
Oh, ik wist niet dat jij ook een tweeling had! Wat erg eigenlijk dat je na 19 jaar nog steeds weet hoe het was, haha. Oh jee!
Hoe ging dat combivoeden dan, heb je dat gewoon vanaf dag 1 gedaan? Ik denk er zelf over om gelijk met de fles te beginnen om zo meteen gemakkelijker handen vrij te hebben voor anderen die kunnen voeden. Dat lijkt me een hele zorg minder. Ik ben niet zo'n held in borstvoeding, tenminste de vorige keer niet...

Ik ga een tandemwagen bekijken, geen idee hoe dat eruitziet!

Ja, vanaf dag 1 inderdaad. Tegen het advies van het ziekenhuispersoneel in. Zij waren bang voor zogenaamde tepel-speenverwarring maar ik wilde graag bv geven maar zag ze tegelijk voeden niet zitten. En het ging écht meteen prima. Zeker voor man was dat fijn, die gaf de fles terwijl ik de borst gaf. En toen hij weer aan het werk ging deed ik het alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een tweeling. En die vragen die jij stelt heb ik me ook afgevraagd. Past het wel?!?!! Ik ben 167m en 54 kilo. Maar komt vast goed. Ik gebruik die zetpillen ook. Helaas bij mij ben ik niet van het spugen af. Maar het is nu niet meer 20x per dag maar iets van 5. Ik werk al 6 weken niet meer... als ik bijvoorbeeld de vaatwasser uitruim moet ik 3 x spugen. Als ik me rustig hou ( echt niets doe) dan blijft het meeste er wel in.

ik was heel bang om heel dik te worden ( in de zin van dat ik me niet meer kan voortbewegen) maar ik heb tot nu toe 0 buik. En bij mijn eerste zwangerschap kon ik met 10 weken al geen normale kleding meer aan. Dus dat geeft hoop🤪

Ik ga borstvoeding proberen. Zou ook tegelijk willen voeden. Maar je kindjes hebben ook zo hun eigen wil dus ik wil het combineren met afgekolfde voeding (mocht het allemaal zo kunnen).

Eerst maar eens de komende weken doorkomen. Vind jij het ook zo tof dat het 2 hele verschillende kindjes kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1 van een tweeling. Een grote fout die onze ouders maakten was 1 babykamer voor 2. We huilden/brabbelden elkaar dus aan de lopende band wakker. Na 2 weken is 1 van ons naar een andere kamer gebonjourd. Dus hoe schattig ook, mocht je dit willen proberen zorg dan voor een back up plan want dit kan echt drama zijn haha.
Alle reacties Link kopieren
Wauw gefeliciteerd. Wij hebben net een tweeling van 2 maanden oud en een peuter van 3.
Ik vind ons tweeling voedingskussen wel echt een aanrader. Als ik de 1 een flesje geef, kan de ander daarin op de zij liggend ook een flesje drinken. En dan op de helft ongeveer omwisselen om te laten boeren. Vaak vallen ze dan in slaap in het kussen en dan breng ik de ander wel naar bed, de volgende voeding andersom.
Kwa tegelijk huilen en poepen, tja dat gebeurt maar je hebt maar 2 handen.. 1 zal er moeten wachten. Dat is niet leuk maar soms niks aan te doen.
Ze slapen op 1 kamer, ze huilen elkaar wel wakker als het te lang duurt. En inderdaad, als de 1 een voeding wil dan de ander ook doen. Ik heb getest maar dan ben je echt de hele dag bezig pfff.
Wij hebben een eenling box en dat kan prima. Als ze beginnen met rollen kan de 1 op een kleed en de ander in de box (denk ik..)
Eerlijk, ik vind het op dit moment heel erg zwaar ook omdat er nog een jochie rondloopt :evil: ,ik weet dat het beter wordt maar het is gewoon aanpoten nu in het begin.
Wij hebben trouwens de easywalker duo en die is superfijn. Rijdt heel soepel en kan door de deuren behalve als deze smaller zijn dan de standaard maten.
Ik blijf wel meelezen in dit topic, misschien kan ik nog wat bijdragen als ik zelf ook weer wat meer geleerd heb :-D
Sorry voor de stilte, ik ben alleen al een week lang extreem beroerd en reageer dus als ik me weer wat beter voel weer even op de laatste reacties :flower:
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met je? Kom je de warme dagen door? Ik zat op mijn piek qua misselijkheid drie weken geleden met die paar warme dagen. Wat een ramp.
Het wordt beter hoor. Ik ben bijna 14 weken en voel dat het minder wordt en dat ik iets meer energie krijg. Hou vol!
Ik denk dat ik mijn piek net gehad heb, tien weken nu. De misselijkheid lijkt af te nemen en vandaag probeer ik een dagje zonder emesafene, eens zien hoe dat gaat. De warme dagen waren wel erg zwaar, ik ben blij dat komende week iets minder warm wordt voorspeld. Hoe groeit jouw buik, blue?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn voor je! Ik kan nog niet zonder mijn zetpillen...

Ik begin zeker een buikje te krijgen, het is nu net alsof ik een super goeie vakantie heb gehad en lekker gegeten heb😂😂. Buik is klein volgens de gynaecoloog, wat nu alleen maar prettig is aangezien hij natuurlijk mega gaat worden.

Gekke vraag maar hoe zit het bij jullie met de nipt en combinatietest? Wij kunnen beide niet doen omdat het 3 embryo’s in aanleg waren...

Gisteren weer een echo gehad, alles zag er goed uit! De kleinste loopt een weekje achter en heeft zijn/haar eigen groei curve
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 11:17
Dat zou ook de eerste tip van mijn moeder zijn geweest. Kies voor een wagen waarbij de kinderen achter elkaar i.p.v. naast elkaar liggen / zitten.
of een wagen waarbij ze tegenover elkaar zitten, dan zien ze elkaar nog.

Wij hadden een wagen waarbij ze naast elkaar zaten maar die paste wel door de deuren heen.
Niet geschoten is altijd mis
Gefeliciteerd! Een tweeling is erg bijzonder.
Ik ben onlangs bevallen van een tweeling en heb ook een kindje van 2.

Een aantal tips:
- laat je omgeving je helpen. 3 kinderen is erg druk dus alle hulp is welkom.
- investeer in goed ‘ materiaal’ wat mij betreft; wipstoelen, stokke stoelen met newbornset, tweeling voedingskussen, draagzak, voldoende doekjes en hydrofielen
- de easywalker duo ook hier present. Fijne wagen!
- leg de lat qua huishouden niet te hoog en neem als het kan huishoudelijke hulp
- laat je niet gek maken. Je doet je best maar kunt niet alles tegelijk.
- NVOM Nederlandse vereniging voor ouders van meerlingen voor info

Als me nog iets te binnen schiet laat ik het weten. Het lijkt mij erg prettig om contact te hebben met dames die in een soortgelijke situatie zitten.

@Gijs 500 Ik heb geprobeerd je een berichtje te sturen maar het werkt allemaal niet zoals ik zou willen😩 Heb je iets ontvangen? Zo nee, wil je mij berichten? Het lijkt me erg fijn om wat ervaringen uit te wisselen.
Mensen die niet in dit schuitje zitten komen vaak niet verder dan ‘ druk zeker’.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat heerlijk om dit soort tips te krijgen Rosalie. Het is niet mijn topic maar verwacht ook een twee eiige tweeling. Ben nu 14 weken zwanger en heb geen idee wat ik kan verwachten. Heb ook al een kindje dus het zal druk worden.

Ik heb twee leafs wipstoelen moet mijn andere kinderwagen verkopen en idd een andere kopen. Heb jij zo een speciale Voedingskussen? Zon dure zeg maar? Lukt het voeden van een tweeling een beetje? Lijkt me lichamelijk ook best pittig.
Er is veel hulp aangeboden en hulp in de huishouding heb ik gelukkig al!

Thanks voor het delen van je ervaring
Hoi Blueberry,

Fijn dat ik je wat op weg kan helpen.
Ik heb zo’n M-vorm voedingskussen via marktplaats gekocht. Dat scheelde flink.

Ik geef flesvoeding en afhankelijk van hoe hoog de nood is, doe ik dat tegelijk of achter elkaar. Merk dat ik er steeds handiger in word.

Wat betreft die kinderwagen erg herkenbaar. De mijne ging met pijn in het hart weg😩 Nu heb ik dus een Easywalker. Van de tweelingwagens vind ik dit een van de beste opties. De wagen stuurt licht en soepel en je kunt gewoon door de deur.

Een fijne zwangerschap gewenst en als ik iets voor je kan betekenen, hoor ik het wel.
Hoi Rosalie, fijne tips bedankt! Heb ik veel aan!

Ik zie dat je flesvoeding geeft, wat waren je afwegingen om dat te besluiten? Ik denk zelf namelijk dat ik ook voor flesvoeding ga, ik zie borstvoeden niet zitten met twee kinderen tegelijkertijd (vorige borstvoedingen ging niet zo gemakkelijk). Toch blijft de twijfel of ik het niet 'gewoon' zal proberen. Gelijk weet ik ook weer hoe vreselijk ik het vond bij mijn dochter. Dus tja, wat nu?

De piek is echt voorbij nu. Gebruik nog wel emesafene maar daarmee is het supergoed te houden. Energie is nog niet terug, maar daar heb ik wel goede hoop op. Ik schrik wel van hoe snel mijn buik groeit, ik kan het met geen mogelijkheid meer verbergen, hoor. Ik vertel het ook gewoon maar.

Over de combinatietest en de NIPT worden we binnenkort geinformeerd (weet niet weer wie dat me vroeg) door de gyn. Daarna weet ik de afwegingen, ik zal dat hier zeker komen zeggen. Ik denk dat wij door mijn leeftijd wel kiezen voor uitgebreide prenatale diagnostiek, hoor (ik ben 39 jaar). Dus ik laat weten of dat inderdaad het wordt.

Wie gaat er voor een pretecho voor de geslachten? Ik dacht eerst: ik wacht de 20-wekenecho wel af, maar nu kriebelt het toch om het eerder te weten. Stomme hormonen ;-)
Gefeliciteerd! Zie hier weleens iemand met een abc zoom duowagen. Die lijkt mij best handig. Dan kunnen ze ook tegenover elkaar zitten wel gezellig, maar misschien is het niks hoor.
Succes met de voorbereidingen het lijkt me best even een shock ja als je er twee krijgt.
@ JonathanStrange
Hahaha jouw verhaal kon mijn verhaal zijn.
Flesvoeding was voor mij een hele bewuste keuze. Borstvoeding kwam vorige keer totaal niet op gang en zorgde voor enorm veel frustratie. Dacht bij een tweeling kan ik mijn energie wel beter gebruiken. Heb daar nu geen moment spijt van. Als je met z’n tweeën bent kun je allebei een flesje geven.

Hoop dat je zwangerschap vanaf nu wat rustiger en prettiger verloopt. Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook erg misselijk en veel ziek geweest. Zo’n tweelingzwangerschap is gewoon erg pittig. Pas goed op jezelf!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil kijken voor een tweedehands bugaboo, die kan door een gewone deur heen. En die easywalker verkopen ze niet meer👎🏻.

Ik wil borstvoeding proberen (misschien tegen beter weten in). Vorige keer is het niet gelukt en dat kostte heel veel drama. Heb om mij heen alleen maar vriendinnen die borstvoeding geven en zie hoe makkelijk het is als een kind even wil drinken. Wij zaten onderweg altijd te zieken naar een magnetron als we een thermoskan waren vergeten. Kloten met poeder midden in de nacht ( heb ik nou al drie schepjes gedaan?). En die van ons krijste de hele boel bij elkaar tot de fles erin ging. Nu twee gillende baby’s om voeding? Brrr ik hoop dat de borstvoeding lukt zodat ik ze gewoon meteen kan aanleggen en zoon hopelijk niet wakker wordt.

Verder blijf ik helaas wel extreem misselijk. Morgen weer naar de bedrijfsarts maar ik ben bang dat ik voorlopig nog niet werk...

Rosalie tot welke week bleef jij misselijk?

Jonathan ik heb ook al een buikje! De gynaecoloog vond hem nog wel meevallen voor 14 weken. Ik voel soms de bovenste van de twee😍.
De echoscopiste dacht vorige week twee verschillende nubs te zien dus wie weet....

De nipt kan vaak bij twee eiige tweeling niet ivm teveel DNA. Ze weten dan niet welk DNA bij welk kindje hoort. Combinatietest kan wel. Bij ons ook niet omdat wij oorspronkelijk een drieling zouden krijgen (1eiige tweeling en 1”losse” maar eentje van de een eiige tweeling is nooit verder gekomen als 5 weken) dus dan is er te veel ruis in mijn bloed voor goede resultaten helaas...
Wij hebben wel een nekplooi meting gedaan en die was perfect. We laten het nu maar los

Ik begin steeds meer uit te kijken naar 2 kindjes! De angst en schrik verdwijnt langzaam gelukkig!

Oh ik heb bijna elke 2 weken een echo dus pretecho hoeft niet eens! Over 3 weken een echo van de cervix om te kijken of die mooi gesloten is, zo niet dan komt daar een ring omheen. Voordeel van een tweeling is dat je zo vaak even kan gluren naar je kindjes😍😍
Hallo allemaal,

Even dit topic weer omhoog.
Hoe gaat het met jullie? Hoe gaat het met de misselijkheid?

@ blue: geloof dat ik minder misselijk werd in de vierde maand. Gebruikte toen alleen nog Omeprazol tegen maagzuur. Een capsule per dag hielp me enorm.

Zijn er ook dames die al bevallen zijn van een tweeling? Lijkt me leuk ervaringen uit te wisselen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven