Jeminee, het zijn er twee!

12-07-2019 10:55 98 berichten
Dag allemaal,
Een paar dagen geleden heb ik gehoord dat mijn man en ik een tweeling verwachten. Wij hebben al een kind van 3 jaar. Nu zijn we wel een beetje overdonderd en vragen we ons af waar we allemaal aan moeten denken. De basis weten we nog wel ongeveer, en dan keer 2 ;-D (dus de rompers en beddengoed wordt alvast ingeslagen) maar wat is nu echt onontbeerlijk in een tweelingzwangerschap en later als de baby's er zijn? Graag ervaringen en tips, ik zal ze allemaal opschrijven :heart:

Ook zijn er een paar dingen die in de planning staan:
- een tweelingbox
- een droger :flag:
- een schoonmaakster
- een duowagen

Veel dank!
Alle reacties Link kopieren
Ja😋 ik heb een keizersnede gehad!

Ze zijn geboren en het gaat goed!!!
Wow, jeetje!! Gefeliciteerd!! :love:
Wil je er wat meer over vertellen als je er klaar voor bent? Hoe heb je het ervaren en hoe groot zijn de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag via google op dit forum terecht gekomen.
Ook ik ben nu ruim 33 weken in verwachting van een tweeling.
Bij mij gaat het om een MCDAtweeling. (Gezamenlijk buitenvlies, afzonderlijk binnenvlies, placenta is dus gedeeld).
Tot nu een goede zwangerschap gehad, maar de laatste weken word het wel echt een heel stuk zwaarder.

Ik vind de laatste loodjes erg spannend en ben heel benieuwd hoe het na de bevalling allemaal zal gaan.
Ik heb al een zoontje van 2,5.
Gefeliciteerd BlueBerry!

JonathanStrange, dat Voedingskussen is echt onmisbaar. Nog steeds hoor.
Hier noemden ze trouwens geen bi-bi maar di-di tweeling, zelfde verhaal.
Overigens scheelden ze bij ons ook veel. Jongen was 2325 bij geboorte en meisje 2950 (bij 37.0). Met name de laatste weken is hij meer achter gaan lopen en hij bewoog ook veel minder. Ik heb toen dagelijkse ctg’s gekregen want het zat me niet lekker (we hebben eerder een kindje verloren, dat zal niet meegespeeld hebben in de rust mentaal). Ik heb nog steeds het idee dat hij die laatste weken wat tekort kwam - eenmaal eruit had hij zijn achterstand grotendeels ingehaald binnen een maand.
zot-83 schreef:
09-01-2020 08:20
Gefeliciteerd BlueBerry!

JonathanStrange, dat Voedingskussen is echt onmisbaar. Nog steeds hoor.
Hier noemden ze trouwens geen bi-bi maar di-di tweeling, zelfde verhaal.
Overigens scheelden ze bij ons ook veel. Jongen was 2325 bij geboorte en meisje 2950 (bij 37.0). Met name de laatste weken is hij meer achter gaan lopen en hij bewoog ook veel minder. Ik heb toen dagelijkse ctg’s gekregen want het zat me niet lekker (we hebben eerder een kindje verloren, dat zal niet meegespeeld hebben in de rust mentaal). Ik heb nog steeds het idee dat hij die laatste weken wat tekort kwam - eenmaal eruit had hij zijn achterstand grotendeels ingehaald binnen een maand.
Super, dat kussen komt er!

Hier zeggen ze afwisselend didi of bibi, vind het allebei wel schattig klinken :)
Dank voor je verhaal, ik ben heel benieuwd hoe het hier gaat lopen. Hoe gaat het nu met je kinderen? En hoe oud zijn ze?
Ze doen het goed, ze zijn nu bijna 6 maanden. Groeien op hun eigen lijntje en zijn lekker vrolijk. Als een van ons alleen is met ze voeden we ze nog in het kussen, en de ochtendvoeding ook, dan kunnen we tegelijkertijd ernaast ook met onze oudste ontbijten. Ze zijn net over naar de zitjes van de wandelwagen, ze voelen ze groot dan opeens :-)
Hoe ver ben je nu?
Alle reacties Link kopieren
@Jonathan, hoe was je controle gisteren? Nog steeds groeiachterstand?
Hoi allemaal! Ik lees graag met jullie mee voor tips & tricks. Ben 12 weken zwanger van een mono-di tweeling (één placenta, twee vruchtzakjes, eeneiig dus, net als Dijanna).

Vroeg me bijvoorbeeld al af of zo'n duur tweeling voedingskussen nou echt nodig/handig was. Voor nu nog te vroeg om te kopen natuurlijk, eerst maar hopen dat het goed blijft gaan, maar het is fijn om hier alvast wat ervaringsverhalen te kunnen lezen 😊
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Spannend he? Had je rekening gehouden met een tweeling?

Ik hoor van de mensen om mij heen dat het kussen van twin things echt onmisbaar is. Zowel bij fles als bij borstvoeding. Ik heb hem aangeschaft via marktplaats. Scheelt nogal met nieuwprijs en hij ziet er nog prima uit.
Ik ga er met een paar weken achter komen of het echt zo is :)

Inderdaad fijn om al dingen met anderen mee te lezen :)

Heb jij al meerdere kindjes?
Gefeliciteerd!
Wij zijn net uit de tropenjaren. Onze tweeling werd geboren met 35 weken en de week erna werd hun broer 3 jaar.

Tips: alle hulp aannemen.
Dubbele kinderwagen (die van ons waren zo klein dat ze niet in een draagdoek mochten). Wij hadden een icandy Peach, dus schuin boven elkaar, ivm bovenwoning met smalle gang.
Voedingskussen met Aankleedkussenhoezen eromheen, word het een soort zitzak, die wat schuin op een kussen naast je leggen, andere baby op schoot en voeden maar.
Wij hebben de borstvoeding over geslagen, lukte jij de broer al niet, dus dit keer niet geprobeerd.

Kijk naar een ziekenhuis waar ze Prevos hebben. Dan kunnen je kindjes eerder mee naar huis met een sonde in. In ziekenhuizen waar ze dit niet hebben moeten ze blijven tot ze alle flessen leeg drinken, ook al zijn ze verder gezond.

En verder: succes! De eerste maanden waren hier door pre- en dysmaturiteit een hel. Er werd zowel overdag als snachts niet geslapen. Onze ouders kwamen nachten of middagen helpen zodat we konden bijtanken. Maar nu is het super leuk! Die gesprekken die ze hebben en hoe close ze met elkaar zijn.
Ja, je hebt wel logistieke problemen. Als de oudste naar school gaat moet je ze wakker maken om hem/haar op te halen. En dan met zo n dubbele wagen door de school, pfff. Nooit even snel en makkelijk weg. Dalijk hebben een bak- of tweelingfiets nodig. Maar het went.
Ohja dingen als een tweelingvoedingskussen en een tweelingbox of grondbox hebben wij nooit gehad en Nooit gemist.
Een fijne boxmobiel en de babybjorn wipstoelen waren daarentegen onmisbaar.
Bedankt voor de tips! Hier nog geen ander kindje. We hebben jarenlang in een fertiliteitstraject gezeten (zonder oorzaak waarom het spontaan niet lukte) en uiteindelijk heeft onze eerste ivf/ICSI terugplaatsing tot deze zwangerschap geleid! We hadden maar één embryo teruggeplaatst gekregen, dus heel bijzonder dat het nu een tweeling is. We zijn extra blij en tegelijkertijd is het spannend vanwege de risico's.

Ik weet eigenlijk niet wat prevos is, maar ben er zeker van dat in ons ziekenhuis kindjes met een sonde naar huis kunnen :-] wist niet dat dat niet overal standaard was, wat stom zeg.

Qua kinderwagen willen we de bugaboo donkey, dan zitten ze gezellig naast elkaar en het past in ons huis. In de supermarkt wordt lastiger, maar gelukkig bestaat er Picnic haha.

Het lijkt me extra heftig als je al een kleintje hebt rondlopen, petje af hoor.
AV, gefeliciteerd! Zoals hierboven al geschreven, voor mij is het tweelingvoedingskussen echt onmisbaar. Ze krijgen er allebei tegelijk de fles in. Wij hebben een bugaboo donkey, heel fijn. In winkels eigenlijk nooit problemen hoor. Alleen als je 2 maxi cosi’s erop hebt wordt hij veel breder, dat is niet handig. Maar dat doen we bijna nooit.

We hadden een eenlingbox omdat we die nog hadden van onze oudste. Hebben ze tot 5 maanden in gelegen. Nu even geen box (ze rollen nog niet, dus liggen lekker op een speelkleed en slapen in bed), straks gaan we maar een grondbox zodat ze veilig kunnen spelen en ik even naar wc kan of de was doen als ze wel kruipen.

Wij hebben overigens isofix bases voor de maxi cosi’s, veel makkelijker dan gordel. Vonden we bij oudste al, maar nu met 2 scheelt het helemaal. Verder zijn we heel makkelijk, verschonen en geven flessen waar handig.

Qua fiets hebben we nu gekozen voor een fietskar aan de fiets. Ik heb een goede ebike en met een bakfiets zou ik voor een grote moeten gaan ivm zoontje dat nog niet ver genoeg zelf kan fietsen, en dan een buggy erin. Nu de fietskar kun je loskoppelen en is het gelijk een wagen waarmee je ook nog even kunt lopen.

Hier sliepen ze gelukkig vanaf het begin goed, ondanks dysmaturiteit bij een van de twee. Flessen was bij hem wel lastig de eerste weken en we hebben gewerkt met de prematuurfles van dr Brown. Ze zijn sinds gisteren naar hun eigen kamer over en dag gaat goed :-)
Alle reacties Link kopieren
Pffff het komt allemaal wel heel dichtbij hoor zo. Wel fijn al die praktische tips. Ik heb inderdaad ook de bugaboo donkey en ook de babybjorn wippers aangeschaft. Beiden via marktplaats (ideaal).

Hier ook iemand ervaring met de mini monkey tweeling draagzak?

Hier nu 34 weken en baby's blijven beiden achter in groei, worden nu op 1750 geschat. Donderdag weer controle en zo nodig bij 36 weken keizersnee ivm stuitligging. Dus gaat heel snel nu. Hoop dat het meevalt en ze tot 36-37 weken blijven zitten, maar ben al heel blij de 34 weken grens gehaald te hebben :)
Wat goed Dijanna! 34 weken is een mooie mijlpaal.
Groeiecho deden ze niet vaker dan 1 keer per 2 weken hier, omdat je anders teveel fluctuaties zou hebben door meetverschillen. Hier werden ze met 34.3 geschat op 2010 gr en 2257 gr. Die van 2010 werd geboren met 2325, de ander met 2950. Ergens is er dus niet lekker gemeden bij de zwaarste ;-).

Wij hebben de mini monkey twin. Paar keer gebruikt toen ze heel klein waren maar toen kregen we hem (ondanks consult) niet lekker afgesteld. Binnenkort gaan we weer proberen. Ze zijn rustig dus we kunnen af met een eenling draagzak wanneer nodig. En de wagen is voor ons vaak handiger, toch handiger ivm handen vrij en nog een kind hebben rondlopen.

Ken je trouwens de tweeling verkoop hoeken op Facebook? Daar staat nog weleens wat interessants tussen.
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Stijn en Levi zijn inmiddels bij 34.4 geboren afgelopen donderdag. Ik heb een keizersnee gehad. Gelukkig ging alles goed en mocht ik meteen even knuffelen. Nu liggen ze allebei op de high care en doen het goed. Wel heeft Levi klein beetje ondersteuning nodig met ademhaling doordat zijn longetjes niet helemaal rijp zijn.
Stijn woog 2020 gram
Levi woog 2180 gram
Gefeliciteerd Dijanna! Mooie namen! Hopelijk mogen jullie snel naar huis!
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal!

3 weken geleden een sectio gehad bij 37 weken. Vond het heel erg tegenvallen met name de wond pijn en de naweeen.

Kindjes wogen 2400 en 2600 gram. Ze drinken heel goed aan de borst. Wel pittig want in de nacht komen ze niet gelijk dus ik ben de hele nacht wakker.
Ze wakker maken heeft geen zin dan drinken ze niet.

Hoe gaat het met jou jonathan?

Gefeliciteerd voor de rest! Zwangerschap is heel zwaar met een tweeling zeker de laatste weken. Maar geloof me het is zo bijzonder als ze er zijn. Ik kan me nu al niet meer voorstellen dat ze er niet zouden zijn
Nou, een Update: ik ben vorige week bevallen met een keizersnede van de tweeling. Helaas bleek de groeiachterstand nog groter dan verwacht. Zoon was ruim drie kilo en dochter nog geen twee kilo (SD -2, percentiel < 3). Dochter ligt nog in de couveuse en zoon is thuis met mij. Vervelende situatie maar gelukkig doet dochter het relatief goed en verwachten we dat ze nog een week of drie moet aansterken maar dat ze tegen die tijd met meer vetjes op haar lijfje naar huis kan.

Ik heb de termijn van 37 weken gelukkig net gehaald, dus daarin heb ik het gevoel dat ik er zelf tenminste alles aan heb gedaan om de baby’s een goede start te geven 😊
Gefeliciteerd! Ik hoop op een vlot herstel voor jou en dat je dochter snel ook thuis is.

Ik ben zelf helaas ook afgelopen week bevallen, bij 17 weken. Op een echo bleken de hartjes plotseling gestopt. Zomaar uit het niets (geen afwijkingen gezien, nipt helemaal normaal, groei en vruchtwater waren goed). De bevalling is daarna ingeleid.
AV1992 schreef:
17-02-2020 08:22
Gefeliciteerd! Ik hoop op een vlot herstel voor jou en dat je dochter snel ook thuis is.

Ik ben zelf helaas ook afgelopen week bevallen, bij 17 weken. Op een echo bleken de hartjes plotseling gestopt. Zomaar uit het niets (geen afwijkingen gezien, nipt helemaal normaal, groei en vruchtwater waren goed). De bevalling is daarna ingeleid.

Ach wat ontzettend naar voor jullie. Heel erg veel sterkte. Heb je de kindjes nog gezien? Heb je goed afscheid kunnen nemen?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
16-02-2020 18:40
Nou, een Update: ik ben vorige week bevallen met een keizersnede van de tweeling. Helaas bleek de groeiachterstand nog groter dan verwacht. Zoon was ruim drie kilo en dochter nog geen twee kilo (SD -2, percentiel < 3). Dochter ligt nog in de couveuse en zoon is thuis met mij. Vervelende situatie maar gelukkig doet dochter het relatief goed en verwachten we dat ze nog een week of drie moet aansterken maar dat ze tegen die tijd met meer vetjes op haar lijfje naar huis kan.

Ik heb de termijn van 37 weken gelukkig net gehaald, dus daarin heb ik het gevoel dat ik er zelf tenminste alles aan heb gedaan om de baby’s een goede start te geven 😊
Yessss je bent bevallen! Wat fijn! Gefeliciteerd! Wat rot dat je dochter zo’n kleintje is, hopelijk mag zij gauw ook naar huis. In ieder geval heel hartelijk gefeliciteerd! :cheer2: :love:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
AV1992 schreef:
17-02-2020 08:22
Gefeliciteerd! Ik hoop op een vlot herstel voor jou en dat je dochter snel ook thuis is.

Ik ben zelf helaas ook afgelopen week bevallen, bij 17 weken. Op een echo bleken de hartjes plotseling gestopt. Zomaar uit het niets (geen afwijkingen gezien, nipt helemaal normaal, groei en vruchtwater waren goed). De bevalling is daarna ingeleid.
Och AV. Ik ken jou nog van lang geleden, wist niet dat je zwanger was. Wat ontzettend verdrietig :hug:

Lees dat het ook nog steeds de eerste zwangerschap was :redrose: wat een traject moeten jullie door. Hoe gaat het nu met je?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven