Klaar voor een kind?

17-01-2022 14:10 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij heel erg af, wanneer weet je nou echt of je klaar bent voor kind(eren)?

In mijn omgeving heb ik niet direct mensen waarbij ik dit wil/kan vragen, daarom ben ik erg benieuwd hoe dit voor jullie (destijds) is geweest.
zonnebloem98 wijzigde dit bericht op 22-05-2022 16:40
49.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
17-01-2022 14:37
Ik heb zelf ook lang getwijfeld, terwijl mijn man er ook een stuk relaxter in stond.

Ik wist wel 100% zeker dat ik ooit kinderen wilde, maar vond het lastig om te bepalen wanneer dan. Willen we eerst nog een grote reis maken? Wil ik eerst nog op zoek naar een andere baan?

Totdat ik me realiseerde dat er altijd wel een reden zou zijn om het uit te stellen.

Inmiddels hebben we twee kinderen en vind ik het moederschap fantastischer (en vermoeiender :P ) dan ik me ooit had kunnen voorstellen.

Belangrijkste voorwaarden lijken mij:
A. überhaupt een kinderwens hebben
B. een stabiele relatie
C. een (enigszins) stabiele financiële situatie

De rest is bijzaak.
+ D. op 1 lijn zitten over werk/taakverdeling/opvoeding etc zou ik wel willen toevoegen
Alle reacties Link kopieren
Als je wacht op het juiste moment, sterf je kinderloos.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2022 14:34
ohjee, zie je de rode vlaggen?
straks ben jij En verantwoordelijk voor het geld En voor het kind
Ik snap je zorgen! Vriend heeft wel een inkomen maar dit is nu nog niet stabiel (denk aan bijbaan dat binnenkort vaste baan wordt). We gaan er niet vanuit, maar mocht het wegvallen hebben we niet genoeg inkomen meer.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem98 schreef:
17-01-2022 14:29
Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.
Hoe is in zijn cultuur het vaderschap? Hoe zien jullie het ouderschap? Hoe sterk is jullie relatie?

Ben erop voorbereid dat een kind krijgen je relatie onder druk kan zetten. Tweederde van de stellen beleefd een relatiecrisis in het eerste jaar van hun kind.

Ik wilde idealiter eerst trouwen, koophuis en stabiel inkomen. Ik raakte ondanks koperspiraal zwanger en we waren op dat moment niet getrouwd. Man raakte zijn baan kwijt tijdens mijn zwangerschap en we woonden in een huurhuis in een minder goede buurt. Inmiddels is kind bijna 5 en hebben we een koophuis en beiden een vast contract en zijn we 5 jaar getrouwd en hebben we nog een kind.

Maar in het ideale plaatje was ik niet op mijn 26e zwanger geworden en had ik eerst mezelf beter willen kennen. Mijn kinderen zijn intens, maar misschien dat me dat met meer levenswijsheid minder van mijn stuk had doen brengen. Maar ook dat is iets wat ik nooit zal weten. Ik weet wel dat het moederschap het mooiste en het ingewikkeldste is wat ik ooit gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren
    Avelie schreef:
    17-01-2022 14:41
    In jouw situatie zou ik het vooral belangrijk vinden dat je vriend begrijpt waar hij aan begint. Als hij het krijgen van een kind alleen maar rooskleurig inziet, terwijl hij geen inkomen heeft, dan zou ik me toch eens achter mijn oren krabben.
    En misschien TO zelf ook? Misschien interpreteer ik het verkeerd maar babykleding is echt het allerlaatste wat me bezighield tot ver in de zwangerschap. Probeer serieus na te denken over wat het ouderschap inhoudt, wat je een kind wilt en kunt bieden en hoe jullie daar als koppel in staan. Die schattige zaken komen we als je 20 weken zwanger bent.
    Zonnebloem98 schreef:
    17-01-2022 14:29
    Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

    Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.
    Het lijkt me heel belangrijk om jullie toekomstbeelden te vergelijken. Wat is de rol van de vader in de cultuur / familie van je vriend en hoe staat hij daar tegenover? Wat doet hij nu in het huishouden en als je dat doortrekt naar een situatie waarin er kinderen zijn en hij mogelijk niet werkt en jij wel, hoe voelt de taakverdeling van het geheel der dingen dan voor jou?
    Alle reacties Link kopieren
    Zonnebloem98 schreef:
    17-01-2022 14:38
    Financeel gezien moet er inderdaad absoluut eerst meer op orde komen. Ben ook niet van plan om morgen direct te stoppen met de pil, al dacht ik daar gister even anders over.

    Het is vooral fijn nu om te lezen hoe andere er over denken. Ik heb weinig 'vergelijkingsmateriaal' en zoek daar denk nu toch een beetje naar.
    mijn huidige partner is de eerste die ik ook kon zien als vader van mijn (nog niet bestaande) kinderen.
    Omdat ik wist, dat we hetzelfde dachten over wat een liefdevolle opvoeding is, hoe een warm nest eruit ziet etc.
    We wilden ook allebei op een eerlijke 50-50 wijze werk&zorg verdelen. En dat ging alsnog wel eens met gedonder hoor.
    Maar in de basis dachten we er hetzelfde over.
    Dat zijn wel mooie concrete vragen: wat doe je als baby in de nacht huilt: laten huilen of in bed nemen??
    Alle reacties Link kopieren
    Zonnebloem98 schreef:
    17-01-2022 14:29
    Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

    Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.
    In dit geval is nu beginnen aan kinderen denk ik echt een hele grote fout. Je bent nog zo jong, er is sprake van een cultuurverschil, en je vriend heeft geen inkomen.

    De perfecte omstandigheden bestaan misschien niet, maar er zijn echt wel onwenselijke omstandigheden en jij hebt er meteen drie van te pakken.
    Alle reacties Link kopieren
    lilalinda schreef:
    17-01-2022 14:44
    Dat zijn wel mooie concrete vragen: wat doe je als baby in de nacht huilt: laten huilen of in bed nemen??
    In mijn ogen een totaal onbelangrijke vraag omdat je dat van tevoren wel kunt bedenken, maar je toch pas weet wat je wilt als het echt zo ver is.

    Veel belangrijker lijkt mij: wie gaat welke dagen werken, hoe zie je kinderopvang voor je? Hoe verdeel je het inkomen en betaal je de vaste lasten?
    Alle reacties Link kopieren
    Wat doet jouw vriend als zijn kind plots ziek is? Is hij dan degene die zijn werk afbelt? Hoeveel dagen gaat hij werken, hoeveel dagen zorgt hij voor zijn kind? Brengt hij zijn kind 's ochtends naar de kinderopvang? Zorgt hij dan ook dat de reservebroek vervangen is en dat kind schoenen aan heeft die passen en passen bij het weertype?

    Doet hij zijn eigen huishouden?
    Alle reacties Link kopieren
    Lariba schreef:
    17-01-2022 14:34
    Komt hij dan ook uit een cultuur waar het heel normaal is dat moeder thuis blijft met dat grote gezin terwijl vader buiten de centen verdient? En hebben jullie het er al over gehad hoe jullie daarover denken? Nu ben jij nog degene met een stabiele inkomen en is het daarom logisch dat jij blijft werken, maar hoe gaan jullie dit doen als zijn situatie verbeterd is?
    (Afgezien van pensioenen en carrières heb ik zelf helemaal geen bezwaar tegen thuisblijfmoeders als die moeders dat zelf ook echt willen zijn. Maar zeker zo tussen twee culturen in is het belangrijk dit van tevoren al te bespreken.)

    En hoe zit het bijvoorbeeld met jullie religieuze achtergrond? In welk geloof wordt kind gedoopt en opgevoed, wordt er wel of niet besneden, etc.?
    Goede vragen! Ikzelf wil graag (deels) thuisblijf moeder worden, wel met nog deels werken. Wil niet afhankelijk van iemand anders wezen. Vriend zal het meeste gaan werken.

    Geloof doen wij beide niets mee. Zijn ook beide niet gelovig opgevoed.
    Alle reacties Link kopieren
    De berichten gaan erg hard, dus ik reageer even algemeen verder.

    Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Vriend heeft wel een inkomen, maar dit is op dit moment (nog) niet stabiel. Maar binnen enkele maanden gelukkig wel.

    Er zijn zeker cultuurverschillen, maar niets wat ons in de afgelopen jaren in de weg heeft gezeten. Dat is ook niet iets waar ik mij druk op maak.

    Lees wel veel vragen/zaken die ik meeneem, dank daarvoor!
    Alle reacties Link kopieren
    Zonnebloem98 schreef:
    17-01-2022 14:50
    Goede vragen! Ikzelf wil graag (deels) thuisblijf moeder worden, wel met nog deels werken. Wil niet afhankelijk van iemand anders wezen. Vriend zal het meeste gaan werken.

    Geloof doen wij beide niets mee. Zijn ook beide niet gelovig opgevoed.
    Behalve dan dat je daarmee afhankelijk wordt van je man.
    Alle reacties Link kopieren
    Het eens zijn over de verdeling werk en zorg: hoeveel dagen werken, kdv/opa en oma etc, nu met zn tweeen geen ruzie hebben over het huishouden want dat gaat dan alleen maar erger worden, een stabiel inkomen waar drie van kunnen eten, een spaarrekening om alle noodzakelijke en minder noodzakelijke schattige kleertjes van te kopen.
    Dat vind ik echt basisvoorwaarden als je er bewust voor gaat kiezen om voor een kind te gaan. Als je nu al discussies hebt over werk, inkomen, geloof, huishouden en familie gaat het er niet beter op worden met ernstig slaaptekort.

    En dat rijbewijs vond ik wel verdomde handig, tenzij je hartje Amsterdam woont.
    Succes To!
    Alle reacties Link kopieren
    Westerpaviljoen schreef:
    17-01-2022 14:58
    Behalve dan dat je daarmee afhankelijk wordt van je man.
    Dat hoeft niet. Heel veel vrouwen werken parttime en zijn daarmee financieel zelfstandig. Je hebt geen idee wat TO per uur verdient.
    Alle reacties Link kopieren
    Tenzij je midden in een leuke, bruisende stad woont zou ik eerst je rijbewijs halen en een eigen auto kopen. Dat geeft zoveel meer vrijheid en mogelijkheden als je thuiszit met een baby.
    Alle reacties Link kopieren
    Hoe zien jullie beide, afzonderlijk van elkaar, het ouderschap? Welke normen en waarde wil je meegeven? Hoe is de taakverdeling tussen de ouders? Hoe gaat het qua inkomen? Wat willen jullie met de opvang?

    Mijn partner en ik zijn als ouderpaar namelijk echt op één lijn. Al zijn best eens kleine dingetje zoals 'wanneer gaat de TV aan?' of 'nog een koekje?'. In hoofdlijnen hebben de nul discussie. Hij pakt dingen anders aan, en ik vind dat een enorme verrijking op mijn eigen ouderschap. Andersom ervaart hij dat van mij ook zo. We zijn ook een ouderpaar dat relatief heel gelijkwaardig de zorgtaken verdeeld. Ik doe percentueel iets meer, vanwege flexibele uren op werk (hij minder flexibel) en ik beheers de taal beter (hij ook van buitenlandse komaf). Maar we werken beide part-time en hij heeft echt 1:1 momenten met kind zodat ik even "vrij" ben bijvoorbeeld.

    Hij ziet het wel allemaal héél rooskleurig in. Is hij zich bewust van de negatieve zaken rondom zwangerschap, geboorte en het hebben van kinderen?
    Alle reacties Link kopieren
    Avelie schreef:
    17-01-2022 14:59
    Dat hoeft niet. Heel veel vrouwen werken parttime en zijn daarmee financieel zelfstandig. Je hebt geen idee wat TO per uur verdient.
    Jawel (ik snap je wel hoor)

    De helft van de relaties in nederland strand. In TO’s geval is zij de lul met een part time baan in deze huizenmarkt terwijl de man ook nog eens lekker aan zijn pensioen heeft kunnen werken.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik zou toch wel een rijbewijs willen hebben. Als je een kind krijgt dat regelmatig naar het ziekenhuis moet is een auto toch wel echt handig en ov vind ik zelf drama met kleine baby's en Kids.
    Hoe groot is jullie huis nu? En als het klein is, is er dan wel een termijn in zicht wanneer je groter kunt wonen. Met een baby op 50m2 ok, maar als een kind wat ouder wordt is een eigen kamer of ruimte voor spulletjes toch wel erg handig. Moet de baby nu bijvoorbeeld bij jullie op de slaapkamer? Heb je ruimte voor een kinderwagen?
    Als jij nu de kostwinner bent, hoeveel wil je dan gaan werken? Hoe staat je vriend er tegenover? Wat vindt hij van kinderopvang?
    Alle reacties Link kopieren
    Westerpaviljoen schreef:
    17-01-2022 15:03
    Jawel (ik snap je wel hoor)

    De helft van de relaties in nederland strand. In TO’s geval is zij de lul met een part time baan in deze huizenmarkt terwijl de man ook nog eens lekker aan zijn pensioen heeft kunnen werken.
    Je hoeft niet de lul te zijn met een parttime baan, dat ligt eraan hoeveel je verdient met die parttime baan. Je kunt er altijd voor kiezen meer uren te gaan werken na een scheiding als je meer geld nodig hebt. Het is niet dat die uren in steen gebeiteld staan.
    Alle reacties Link kopieren
    Hee zonnebloem,

    Bij ons waren er ook bezwaren. Vooral vanuit mijn vriend, we hebben een huurhuis met 2 slaapkamers, tis een bovenwoning zonder lift. Ik kan m’n rijbewijs wel halen, maar niet gelukt vanwege adhd (bij iedereen anders natuurlijk)
    Vriend is bijna een jaar werkeloos geweest in 2020. Dus veel spaargeld is er ook niet.

    Maar toen hebben we alles afgewogen, een koophuis gaat misschien nooit lukken, dus meteen ingeschreven bij de woningstichting zodat we over 2 a 3 jaar een groter huis kunnen huren (waar ik woon zijn er korte wachttijden gelukkig)
    Vriend heeft een rijbewijs en auto, en als er iets is werkt hij dichtbij, m’n opa en oma wonen dichtbij en desnoods als er echt stront aan de knikker is heb ik lieve buren.
    We hadden zoiets als het nu nog niet goed is, gaat het nooit gebeuren. Als we moeten wachten op een koophuis, vast contract, ik een rijbewijs.

    Onze situatie kan waarschijnlijk 10x beter. Kunnen ook wachten tot we dat grotere huur huis hebben. Maar we willen niet wachten. We zijn bereid ons aan te passen aan de ruimte. Wat betekent dat we nu al kritisch kijken met spullen die weg kunnen.
    We zijn gewoon op dit moment echt klaar voor een kindje en we weten wat we een kindje kunnen bieden.

    Maar deze stress is ook logisch. Hebben wij ook gehad, vooral m’n vriend. En soms denk ik ook waar beginnen we aan? Maar denk dat het juist goed is om er over na te denken, en kritisch te kijken.

    (We wonen in een stad, net buiten het centrum. Dus alles is op loopafstand en makkelijke busverbindingen en een bereikbaar station, dus voor mij is een rijbewijs geen must op dit moment.)

    We willen ook bewust maar 1 kindje. Omdat ik weinig werk vanwege mijn gezondheid heb ik weinig loon. We vinden sparen belangrijk en willen graag ons kind dingen geven die wij niet kregen, zoals een rijbewijs. Ik heb wel m’n opleiding gekregen van m’n moeder, maar vriend bijvoorbeeld niet. Dus vandaar dat we 1 kindje willen. Als het een tweeling wordt, dan is dat ook geen ramp natuurlijk. Maar we willen graag kunnen sparen voor later voor het kindje
    3_14pac wijzigde dit bericht op 17-01-2022 15:14
    18.37% gewijzigd
    Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
    Alle reacties Link kopieren
    Avelie schreef:
    17-01-2022 15:06
    Je hoeft niet de lul te zijn met een parttime baan, dat ligt eraan hoeveel je verdient met die parttime baan. Je kunt er altijd voor kiezen meer uren te gaan werken na een scheiding als je meer geld nodig hebt. Het is niet dat die uren in steen gebeiteld staan.
    Nou! :-)

    Over het algemeen is het toch zo?

    Ik denk niet dat er heel veel parttime werkende vrouwen in Nederland voldoende verdienen om een huis te kopen waar de kinderen ook kunnen wonen in deze markt
    Alle reacties Link kopieren
    Westerpaviljoen schreef:
    17-01-2022 14:58
    Behalve dan dat je daarmee afhankelijk wordt van je man.
    Vandaar dat ik ook wil blijven werken, geen 40 uur maar zeker wel partime. Ik verdien geen 1000e euro's per dag, maar zou in het slechte scenario wel voor kind en mijzelf kunnen zorgen met een partime inkomen van huidige werk.
    Alle reacties Link kopieren
    Westerpaviljoen schreef:
    17-01-2022 15:10
    Nou! :-)

    Over het algemeen is het toch zo?

    Ik denk niet dat er heel veel parttime werkende vrouwen in Nederland voldoende verdienen om een huis te kopen waar de kinderen ook kunnen wonen in deze markt
    Nee? In mijn bubbel van hoogopgeleiden zijn dat er heel veel. Bijna iedereen gok ik. Vaders en moeders die prima voor zichzelf kunnen zorgen, terwijl ze pt werken. Dat wordt toch steeds normaler in deze tijd?

    Een huis huren is overigens ook geen schande.
    Westerpaviljoen schreef:
    17-01-2022 15:10
    Nou! :-)

    Over het algemeen is het toch zo?

    Ik denk niet dat er heel veel parttime werkende vrouwen in Nederland voldoende verdienen om een huis te kopen waar de kinderen ook kunnen wonen in deze markt
    Ook niet als je fulltime werkt. Hier (iets ten zuiden van A'dam gaan rijtjeswoningen weg voor gemiddeld 4 ton. En dan heb je de oude wc/keuken/vloer en badkamer. Daar kun je als kerel alleen ook niet tegenop.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven