Klaar voor een kind?

17-01-2022 14:10 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij heel erg af, wanneer weet je nou echt of je klaar bent voor kind(eren)?

In mijn omgeving heb ik niet direct mensen waarbij ik dit wil/kan vragen, daarom ben ik erg benieuwd hoe dit voor jullie (destijds) is geweest.
zonnebloem98 wijzigde dit bericht op 22-05-2022 16:40
49.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2022 16:27
En dit is mijn punt. Je weet toch wat voor persoon je mee in een relatie zit?

En nog steeds al die voorbeelden die je noemt, zijn dingen die bij mij zijn veranderd toen de kinderen er eenmaal waren en ook nog eens verschillen per kind. Slechte cijfers hier nog niet aan de orde met jonge kinderen, maar eten wel. En als peuter ondergewicht heeft en niets wil eten, dan moet je soms creatief zijn. En als je kindje volledig overprikkeld is en gewoon even 3 minuten moet huilen en dan lekker in slaap valt, tegenover 30 minuten als je erbij gaat zitten om te troosten, dan verandert je mening. Al die dingen die jij noemt, zijn gewoon niet 100% van te voren te plannen.
nou ja, wij zaten op 1 lijn en zijn dat gebleven
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2022 16:27
En dit is mijn punt. Je weet toch wat voor persoon je mee in een relatie zit?

En nog steeds al die voorbeelden die je noemt, zijn dingen die bij mij zijn veranderd toen de kinderen er eenmaal waren en ook nog eens verschillen per kind. Slechte cijfers hier nog niet aan de orde met jonge kinderen, maar eten wel. En als peuter ondergewicht heeft en niets wil eten, dan moet je soms creatief zijn. En als je kindje volledig overprikkeld is en gewoon even 3 minuten moet huilen en dan lekker in slaap valt, tegenover 30 minuten als je erbij gaat zitten om te troosten, dan verandert je mening. Al die dingen die jij noemt, zijn gewoon niet 100% van te voren te plannen.

Ik vind het niet zo makkelijk om te voorspellen wat voor type ouder de ander wordt, en in het geval van TO waar de partner geen enkele zorg of negatief aspect ziet vindt ik dat best een rode vlag. Dat klinkt niet alsof er al veel besproken is of dat er op dat niveau over het ouderschap is nagedacht. Zoals Pergamon ook zei, al kom je overeen op de hoofdlijnen, soms kun je opeens best een pittig meningsverschil hebben over de kleinere zaken en met slaaptekort en alles erbij is het dan toch fijn om wel die zekerheid te hebben dat je op de grote lijnen elkaar kunt vinden. Mijn partner en ik waren echt jaaaren bij elkaar maar zonder het te bespreken had ik echt niet kunnen voorspellen hoe hij het ouderschap in wilde vullen. En veel kun je niet voorspellen, uiteraard, maar veel dingen ook gewoon wel.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2022 16:31
nou ja, wij zaten op 1 lijn en zijn dat gebleven
Hartstikke fijn voor jullie! En ideaal natuurlijk dat je kinderen daar ook nog goed bij varen. Maar het is echt geen must dat je elk detail van de opvoeding al volledig uitgedacht hebt.

Ik heb een kennis die echt werkelijk alles van tevoren gepland heeft en die raakt juist in paniek als het dan niet goed werkt op de uitgedachte manier en heeft constant het gevoel dat ze faalt als moeder. Lijkt me erg vermoeiend als je dan niet de vrijheid kunt nemen om mee te bewegen met hoe de situatie nou eenmaal is.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook veel na over kinderen en hoe meer ik erover nadacht hoe meer ik dacht "dit wil ik niet". Onverwachts zwanger geraakt. Een leuke stabiele relatie en de financieën op orde zijn wdl 2 belangrijke factoren. Details over het hoe en wat wanneer de baby er zou zijn bespraken we niet echt. We zouden het wel zien.

Zo had ik me nooit kunnen voorstellen dat ik alles op alles wilde zetten om borstvoeding te kunnen geven, dat ik ons kind bij ons in bed liet slapen (ja al op dag 2) zodat zij beter kon slapen (en wij ook), of dat ik haar na 4 maanden nog bij ons op de kamer heb. Dat is ook allemaal een beetje natuurlijk gegaan.

Of we hier klaar voor waren? Geen idee, maar we pakken het aardig goed op al zeg ik het zelf. En het is nu gewoon eenmaal zo dus je past je leven er gewoon op aan.

Waar ik wel heel blij mee ben is dat we allebei begin 30 zijn en hiervoor lang met zn 2en zijn geweest en heel veel hebben gefeest en gereisd. Met kind reizen we nog, maar dat is anders. De tijd samen is echt goud geweest.

Maar then again, als je niet anders weet doordat je jong kinderen krijgt zul je het ook niet missen misschien.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
17-01-2022 16:36
Ik vind het niet zo makkelijk om te voorspellen wat voor type ouder de ander wordt, en in het geval van TO waar de partner geen enkele zorg of negatief aspect ziet vindt ik dat best een rode vlag. Dat klinkt niet alsof er al veel besproken is of dat er op dat niveau over het ouderschap is nagedacht. Zoals Pergamon ook zei, al kom je overeen op de hoofdlijnen, soms kun je opeens best een pittig meningsverschil hebben over de kleinere zaken en met slaaptekort en alles erbij is het dan toch fijn om wel die zekerheid te hebben dat je op de grote lijnen elkaar kunt vinden. Mijn partner en ik waren echt jaaaren bij elkaar maar zonder het te bespreken had ik echt niet kunnen voorspellen hoe hij het ouderschap in wilde vullen. En veel kun je niet voorspellen, uiteraard, maar veel dingen ook gewoon wel.
Absoluut is het belangrijk dat de partner van TO ook de wat mindere kanten van het ouderschap gaat inzien, en ik snap de rode vlag ook echt wel. Het klinkt als een nog jong en naïef stel. Ik denk ook dat het goed is als TO en partner in elk geval de praktische kanten goed bespreken en ook bespreken wie op welk moment verantwoordelijkheid gaat nemen. Inderdaad; als kind ziek is en niet naar opvang kan bijv, wat dan?

Maar dat type ouder, dat issue begrijp ik niet zo goed, omdat ik zelf een bepaald beeld van mezelf had van tevoren en dat het toch allemaal anders bleek. En eigenlijk hoor ik dat overal om me heen. Ik was ook jong moeder en had ook een te rooskleurig beeld en mijn man had het ook niet allemaal helder voor ogen hoe het écht zou zijn, maar dit hoeft in mijn ogen helemaal niet zo'n probleem te zijn. Die pittige meningsverschillen komen met het slaaptekort toch wel, hoe goed je het ook hebt uitgedacht van tevoren. Als je relatie in de basis goed zit en je eerlijk kunt zijn tegen elkaar en er samen echt voor wilt gaan, dan komt het wel goed.

En nu heb ik nog jonge kinderen, hoe ik straks als moeder ga zijn en mijn man als vader als de kinderen pubers zijn, dat zien we dan wel weer. Dan weten we namelijk ook wat voor pubers onze kinderen zullen zijn en kunnen we daar weer op inspelen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2022 16:42
Absoluut is het belangrijk dat de partner van TO ook de wat mindere kanten van het ouderschap gaat inzien, en ik snap de rode vlag ook echt wel. Het klinkt als een nog jong en naïef stel. Ik denk ook dat het goed is als TO en partner in elk geval de praktische kanten goed bespreken en ook bespreken wie op welk moment verantwoordelijkheid gaat nemen. Inderdaad; als kind ziek is en niet naar opvang kan bijv, wat dan?

Maar dat type ouder, dat issue begrijp ik niet zo goed, omdat ik zelf een bepaald beeld van mezelf had van tevoren en dat het toch allemaal anders bleek. En eigenlijk hoor ik dat overal om me heen. Ik was ook jong moeder en had ook een te rooskleurig beeld en mijn man had het ook niet allemaal helder voor ogen hoe het écht zou zijn, maar dit hoeft in mijn ogen helemaal niet zo'n probleem te zijn. Die pittige meningsverschillen komen met het slaaptekort toch wel, hoe goed je het ook hebt uitgedacht van tevoren. Als je relatie in de basis goed zit en je eerlijk kunt zijn tegen elkaar en er samen echt voor wilt gaan, dan komt het wel goed.

En nu heb ik nog jonge kinderen, hoe ik straks als moeder ga zijn en mijn man als vader als de kinderen pubers zijn, dat zien we dan wel weer. Dan weten we namelijk ook wat voor pubers onze kinderen zullen zijn en kunnen we daar weer op inspelen.

Ik ben het niet met je oneens hoor, de meeste dingen zijn niet uit te denken vooraf, laat staan hoe je reageert op het geluid van een huilende baby :mrgreen:
Ik sla inderdaad vooral aan op de naieve toon van TO in combinatie met dat ze vooral reacties zal krijgen in de lijn van een baby heeft alleen liefde nodig. Het kan echt geen kwaad om een beetje de tijd te nemen voor bepaalde dingen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2022 16:36
Hartstikke fijn voor jullie! En ideaal natuurlijk dat je kinderen daar ook nog goed bij varen. Maar het is echt geen must dat je elk detail van de opvoeding al volledig uitgedacht hebt.

Ik heb een kennis die echt werkelijk alles van tevoren gepland heeft en die raakt juist in paniek als het dan niet goed werkt op de uitgedachte manier en heeft constant het gevoel dat ze faalt als moeder. Lijkt me erg vermoeiend als je dan niet de vrijheid kunt nemen om mee te bewegen met hoe de situatie nou eenmaal is.
ik heb het helemaal niet over de details, ik heb helemaal niet alles gepland
Het gaat om wat voor soort nest je je kinderen wil geven.
Daar kun je prima over praten: hoe deden je ouders het? hoe zou jij het anders doen?
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
17-01-2022 16:46
Ik ben het niet met je oneens hoor, de meeste dingen zijn niet uit te denken vooraf, laat staan hoe je reageert op het geluid van een huilende baby :mrgreen:
Ik sla inderdaad vooral aan op de naieve toon van TO in combinatie met dat ze vooral reacties zal krijgen in de lijn van een baby heeft alleen liefde nodig. Het kan echt geen kwaad om een beetje de tijd te nemen voor bepaalde dingen.
Helemaal mee eens.

TO, denk goed na over of je jezelf oud ziet worden met deze partner. Kun je eerlijk zijn tegen elkaar? Is jullie relatie op dit moment goed en stabiel en voorzie je dat dit ook zo blijft? Die stabiliteit in combinatie met een inkomen en dak boven je hoofd zijn wel belangrijk om goed helder te hebben.

En vanwege het cultuurverschil, zijn er dingen die je verwacht die lastig zouden kunnen worden? Kun je die bespreken? Hoe staan jullie daar beiden in? Denk aan taakverdeling, huishouden, werk enz.

En misschien wel de belangrijkste: heb je een kinderwens? Wil je echt graag een kind? En dan niet alleen een baby, want die wordt een peuter, kleuter, schoolkind, puber, volwassene. Wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2022 16:52
ik heb het helemaal niet over de details, ik heb helemaal niet alles gepland
Het gaat om wat voor soort nest je je kinderen wil geven.
Daar kun je prima over praten: hoe deden je ouders het? hoe zou jij het anders doen?
Dit vind ik hele goede vragen!

De voorbeelden die je tot nu toe gaf, vond ik details. Maar deze vragen zijn echt een supergoede tip voor TO om het gesprek aan te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Waar wij het tijdens de zwangerschap wel veel over gehad hebben is de zorg en opvang. In mijn mans familie is het gebruikelijk geen kinderopvang te doen en de kinderen structureel bij opa en oma te brengen. Dat wilde ik absoluut niet. Gelukkig waren we het daar vrij snel over eens (kind naar de opvang, oma en opa incidenteel). Oma niet, maar dat terzijde.

En het werk. Niet als vanzelfsprekend nemen dat de moeder parttime gaat werken. Hier is het evenredig verdeeld.
lilalinda schreef:
17-01-2022 16:52
ik heb het helemaal niet over de details, ik heb helemaal niet alles gepland
Het gaat om wat voor soort nest je je kinderen wil geven.
Daar kun je prima over praten: hoe deden je ouders het? hoe zou jij het anders doen?

En dan nog kom je soms voor valkuilen waarin je elkaar ineens niet herkent.

Ik vergeet nooit hoe onze oudste begon te puberen en ik in mijn man ineens mijn schoonvader zag. Hoe schoonouders omgingen met puberende kinderen heb ik van dichtbij mogen zien toen mans jongere zusje in de puberteit zat. Daar thuis vierde deze poster hoogtij.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
17-01-2022 16:40
Maar then again, als je niet anders weet doordat je jong kinderen krijgt zul je het ook niet missen misschien.
Dan heb je nog zeeën van gezonde jonge jaren als je in de 40 bent en je kinderen volwassen zijn. Een collega is nu 45 en heeft twee kinderen van 22 en 24 jaar. Haar leven is net zo vrij als mijn twintiger jaren.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-01-2022 17:17
En dan nog kom je soms voor valkuilen waarin je elkaar ineens niet herkent.

Ik vergeet nooit hoe onze oudste begon te puberen en ik in mijn man ineens mijn schoonvader zag. Hoe schoonouders omgingen met puberende kinderen heb ik van dichtbij mogen zien toen mans jongere zusje in de puberteit zat. Daar thuis vierde deze poster hoogtij.

Afbeelding
Mijn oudste heeft veel trekken van mij schoonzus. En dat vind ik niet lollig.
Kinderen kunnen op de schoonfamilie lijken, had ik me nooit echt gerealiseerd :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2022 17:19
Mijn oudste heeft veel trekken van mij schoonzus. En dat vind ik niet lollig.
Kinderen kunnen op de schoonfamilie lijken, had ik me nooit echt gerealiseerd :)
Die realisatie kwam bij mij laatst ook. En dat moest ik echt wel ff laten bezinken en ik denk op het moment supreme (als dat komt) ook nog :rofl:
lilalinda schreef:
17-01-2022 17:19
Mijn oudste heeft veel trekken van mij schoonzus. En dat vind ik niet lollig.
Kinderen kunnen op de schoonfamilie lijken, had ik me nooit echt gerealiseerd :)

:proud:

Ik heb dan wel gehoopt op vooral uiterlijke kenmerken, niet het haar van opa maar van oma erven.

Mijn schoonvader was al heel jong grijs en daarna kaal. Mijn vader heeft een zielige bosje haar. Man is ook al zo goed als kaal, ik heb zeer weinig, zeer fijn haar.

Mijn moeder en schoonmoeder hebben op hun tachtigste nog een enorme bos haar. Alle drie onze kinderen hebben heel veel haar. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Dank weer voor alle antwoorden en goede vragen.

Betreft hoe wij een kind willen opvoeden hebben we zeker goede gesprekken over gehad. Vriend is letterlijk het tegenover gestelde opgevoed dan ik, maar we zijn het beide wel eens hoe wij het voor ons zien met een mogelijk toekomstig kind.

We zitten echt niet met alles 100% op éen lijn, maar hebben tot nu toe met mogelijke situaties wel overal een middenweg in kunnen vinden indien nodig.

Het is fijn om jullie meningen en input te lezen. Bepaalde dingen had ik zelf nog niet zo over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Praktische zaken kun je ook later regelen. Ik heb mijn rijbewijs pas gehaald toen mijn kind al was geboren en een groter huis pas gekocht toen hij 3 was.

Wel hadden wij allebei een vaste baan en een stabiele relatie met dezelfde ideeen qua opvoeding. Niet tot in detail, niemand is immers precies hetzelfde. Ik vind het prima als kind ontbijt met hagelslag en man geeft hem altijd hartig broodbeleg. Dat zijn verschillen die nog wel te overbruggen zijn. Als je op de grote onderwerpen maar een team bent

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven