Miskraam en werken

10-02-2016 17:04 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

graag zou ik wat advies van jullie willen ontvangen:)

na een paar slechte echo’s, afwachten en hopen, is de kogel door de kerk: afgelopen maandag hebben we te horen gekregen dat we een miskraam krijgen. Ontzettend moeilijk, dit zou ons eerste kindje zijn. Ik had me al twee keer ziekgemeld op advies van de verloskundige ivm bloedverlies (op het werk 1 keer). Daardoor was ik genoodzaakt om open kaart te spelen en mijn leidinggevende op de hoogte te brengen van mijn zwangerschap. Gisteren heb ik hem gebeld om te zeggen dat het een miskraam wordt (waarop hij antwoordde dat had ik wel verwacht, haha Ooh hij is mijn arts nu snap ik het! Pf) en ik zei hem dat ik het er erg moeilijk mee heb. Hij wist niet goed wat te zeggen, wat ik ergens wel begrijp, het is een man<span style=”line-height: 1.5;”> die ver van mij af staat. Maar vervolgens begon hij te vragen naar mijn opties. Dus ik vertelde over afwachten, (met bijbehorende voordelen), pillen en curretage. Hij zei dat ik het niet te lang moest maken, want “hier staan geen 3 weken voor”. En dat was nu eenmaal niet de bedoeling, ook beter voor mezelf om het zsm op te starten. Hij had t in z’n familie gezien en die hebben ook niet lang gewacht dat was nergens voor nodig.</span>

Met de vraag of ik weer kon gaan werken. Ik heb hem gezegd dat tot de miskraam nog niet achter de rug is, ik niet wil komen werken. Een toilet is ver weg op mijn werk, ik kan ook niet meteen gaan en het idee dat dat daar allemaal kan gaan gebeuren, vind ik helemaal geen fijn idee. Moet er even bij vermelden dat mijn leidinggevende op het punt staat mijn contract niet te verlengen.

Maar at nu vroeg ik me af, voor de vrouwen die ook een miskraam hebben gehad of nu in hetzelfde schuitje zaten. Zijn jullie gaan werken, tijdens het wachten op de miskraam? (Stel dat het 2 weken duurt, zit ik/je idd lang in de ziektewet) en hebben jullie de keuze pillen afwachten of curretage laten beïnvloeden door je werkgever? Ik wil nl het graag op de natuurlijke manier, maar ik weet dat als ik daar voor kies, ik al helemaal kan fluiten naar mijn vaste contract. En hoe lang hebben jullie tot aan de miskraam in de ziektewet gezeten? Ik voel me nu eenmaal zo, maar krijg nu het gevoel dat ik me niet moet aanstellen en die pillen er in moet doen en zsm moet gaan werken.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb geschreven:’)
Geen ervaring en ik wens je sterkte toe! Maar heb je op dit moment klachten waardoor je je werk niet uit kunt voeren?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
wat zegt de arbo-arts?
Hoeveel weken ben je nu zwanger dan? Maakt nogal een verschil of je een miskraam krijgt met 7 wk of met 13 wk bv. Heb er zelf 2 gehad rond de 7 wk en dat was niks erger dan een menstruatie. Ben ook gewoon doorgegaan met alles. Maar goed, niet iedereen is gelijk en ik had in beide gevallen al kinderen. Bij een eerste voelt het vast anders.
Als je nog geen klachten hebt zou ik aan het werk gaan en voor de zekerheid een dik maandverband in. Als het op gang komt ga je gelijk naar huis en meld je je ziek.
Ik vind het een ongepast advies van je leidinggevende en als jij nu het idee hebt (om de redenen die je noemt) dat je je werk niet kunt uitvoeren, dan zou ik een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen.
Ik heb doorgewerkt, maar had dan ook geen hevige fysieke pijn. Ik zou de Arbo vragen of er een bep. periode voor staat. Los daarvan: sterkte. En wat een hork van een leidinggevende.
Ik heb gelijk die pil opgehaald. Dat wachten vond ik echt verschikkelijk. Ben daardoor ook thuis gebleven. Na een week ben ik weer gaan werken. Heb ook niets tegen mijn leidinggevende gezegd. Gaat hem niets aan.
Je bepaalt zelf wat er met jouw lijf gebeurt, daar heeft jouw werkgever niets over te zeggen. Ook is het gebruikelijk dat vrouwen na een miskraam wat tijd nemen om dat te verwerken en daarna rustig aan reintegreren. De werkgever kan voor in deze periode een uitkering voor jouw loonkosten aanvragen bij het UWV.
quote:BrienneOfTarth schreef op 10 februari 2016 @ 17:10:

Hoeveel weken ben je nu zwanger dan? Maakt nogal een verschil of je een miskraam krijgt met 7 wk of met 13 wk bv. Heb er zelf 2 gehad rond de 7 wk en dat was niks erger dan een menstruatie. Ben ook gewoon doorgegaan met alles. Maar goed, niet iedereen is gelijk en ik had in beide gevallen al kinderen. Bij een eerste voelt het vast anders.Ik had er één met een week of zeven. Heb even telefonisch overlegd met de VK ('klinkt inderdaad niet goed, maar we kunnen er toch niets aan doen, wacht maar even af hoe het gaat'), en verder gewoon mijn werkdag afgemaakt. Het was jammer, maar ik had het al verwacht (streepje wilde in de twee weken ervoor maar niet echt donkerder worden) en qua klachten was het inderdaad niet erger dan een menstruatie.
Woon je ver van je werk? Kun je als het op gang komt vlug thuiskomen? En hoe ver ben je, want een miskraam met 6 of met 12 weken dat maakt wel een groot verschil qua hevigheid.

Het advies van je werkgever vind ik ongepast. Kun je met een bedrijfsarts overleggen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je hoofd er nu echt niet naar staat om te gaan werken.

Hoe lang wordt afgewacht tot het op gang komt? Stel dat het over een week nog niet op gang gekomen is, wordt het dan opgewekt (of currettage) of wordt langer afgewacht? Als er een termijn is genoemd kun je die aan de werkgever meegeven (niet dat het veel zegt, je moet erna ook nog herstellen misschien, of als het niet compleet is alsnog een currettage, dus hij moet er niet op rekenen dat dat de uiterste dag is dat je thuis bent natuurlijk, maar dan weet hij het misschien ook beter in perspectief te plaatsen).

Sterkte!
Ik zou het even met de arbo arts opnemen. Die kan gepast advies geven in jouw situatie. Geef ook aan hoe je leidinggevende er tegenover staat, in mijn geval (bekkenpijn in de zwangerschap met een manipulatieve leidinggevende) heeft dat sympathie opgewekt bij de arbo arts en is er een voor mij goed passend advies afgegeven waardoor ik niet steeds in verweer hoefde tegenover mijn leidinggevende.

Sterkte overigens.
Arbo arts niet gesproken. Ik zou 9 weken zijn. Ik heb buikpijn, maar dat valt best mee. Alleen ben ik ontzettend moe, kan me nergens toe zetten, en emotioneel. Dus lichamelijk gezien gaat het prima.
Ik heb eigenlijk altijd 'doorgewerkt', maar ook nooit voor de keuze gestaan. Mijn miskramen kwamen spontaan en gebeurden gewoon waar ik op dat moment nu eenmaal was. Meerdere malen is een miskraam wel op een curettage uitgelopen, omdat niet alles uit zichzelf kwam en daarbij ben ik de dag van de curettage thuisgebleven.

Voor zover mijn ervaring, maar iedereen is anders. Iedereen ervaart een miskraam anders en iedereen heeft andere grenzen voor zichzelf. Jij bent dus de enige die kan bepalen op je kunt en moet gaan werken of niet. Jij dus en niet je leidinggevende.

Sterkte, het is rot
Ik heb een miskraam gehad en ben toen wel gaan werken. Met de 8 weken echo kwamen we erachter dat het vruchtje met 6 weken zwangerschap gestopt was met groeien. Ik moest eerst een week wachten om te kijken of de miskraam vanzelf op gang kwam. De dag na dit nieuws moest ik werken en ben ik ook gegaan. Mijn directe collega's waren op de hoogte (we liepen in de medische molen en omdat ik regelmatig naar het ziekenhuis moest heb ik ze op gegeven moment verteld hoe of wat). Ik vond het heel moeilijk om die dag na de echo naar binnen te lopen maar het was ontzettend fijn om even mijn gedachten te kunnen verzetten. Bang dat het op mijn werk zou gaan gebeuren was ik gek genoeg niet.

Na een week was er nog niets op gang gekomen en heb ik gekozen voor de Cytotec. Die dag ben ik gelijk het vruchtje verloren. De dag daarna moest ik eigenlijk werken maar toen ben ik niet gegaan omdat ik nog vrij veel bloed verloor. De dag erna ben ik wel weer geweest.

En zo is het voor ieder een persoonlijke keuze. Mijn leidinggevende ging door precies hetzelfde tegelijkertijd met mij en zij is wel 3 weken afwezig geweest.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt en je vooral in je keuzes niet laten beïnvloeden door je werk of je omgeving.

Sterkte!
Ik was 11 weken toen we er achter kwamen dat het hartje gestopt was. Doorgewerkt en toen ik na een paar dagen het wachten niet meer trok voor de pillen gekozen (heel eng vond ik).

In het weekend de pillen gedaan (veel bloed) weer gaan werken. De week erop bleek dat de pillen hun werk niet hadden gedaan. Toen wel gestopt met werken tot de curettage (paar dagen wachttijd). Na de curettage 1 dag thuis geweest en toen weer gaan werken. Al met al dus een halve werkweek thuisgeweest.

Ik vond het slopend. Achteraf gezien had ik graag direct voor de curettage gekozen. Dat vond ik mentaal en fysiek het minst zwaar.

Sterkte.
Ik kreeg ooit een miskraam met 9 weken. Ik wist al een paar weken dat die miskraam eraan kwam en heb gewoon gewerkt. De miskraam kwam op mijn werk.

Maar ik vind dan ook dat er tegenwoordig iets teveel drama gemaakt wordt van een miskraam.

Over het algemeen komt de miskraam niet ineens, maar gaat vooraf door bloedverlies, wat soms dagen kan duren. Je wordt er dus niet door overvallen. Bij mij was het vergelijkbaar met een menstruatie, tot aan de dag van de daadwerkelijke miskraam, toen was het heftiger.

Emotioneel kun je het net zo goed op je werk verwerken, want dat is toch niet klaar op het moment dat de miskraam klaar is.

Dus ja, ik vind dat je zou kunnen gaan werken.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Heb je de mogelijkheid om thuis te werken? Dat heb ik gedaan. Ik heb me daardoor niet ziekgemeld, kon doorwerken. Ik heb toen gekozen voor cytotec.
Ik ben 1 dag thuis gebleven... Je moet denk ik doen waar je je goed bij voelt
Ik zou hem helemaal niet informeren over wat voor opties er allemaal zijn. Want hoe meer jij verteld, hoe meer hij daar een mening over heeft en dus met "goedbedoelde" adviezen gaat komen waar jij niet op zit te wachten. Je zet het zelf al in je OP. Dus hou je gewoon op de vlakte tegen die man, kan hij ook niks zeggen waar jij weer door van slag raakt.

Verder zou ik het gewoon qua contact bij de arboarts houden en doen wat voor jou goed voelt.
Ik heb 4 keer een miskraam gehad en alle keren gewoon gaan werken, vond ik een goede afleiding maar dat is voor iedereen anders.

Alle keren verloor ik het in het weekend of 's avonds/ 's nachts.

Luister naar je lichaam.

Ik heb nu 2 gezonde kinderen dus hier ook meteen een positief verhaal na miskramen
Ik had een miskraam met 8 weken, kreeg het te horen bij een echo, en direct gekozen voor curettage. Ik zag geen voordeel in afwachten. Bovendien stond ik op het punt op de wintersport te gaan.

Ik vond curettage echt een eitje; 's morgens nuchter melden, pilletje en narcose, na de behandeling eten en plassen, in begin van de middag was ik weer thuis.

Toen wel een paar uur hevige bloedingen gehad maar in de avond werd dat al minder. Twee dagen later naar Oostenrijk gereden.

Een paar dagen/weken thuis af zitten wachten zou ik echt niet doen.

Sterkte.
Ik heb ook een miskraam gehad toen ik 9 weken was, voor mij wel geheel onverwachts. Ging op dinsdag met koorts ziek naar huis van mijn werk, was hartstikke verkouden dus dacht een griepje. Mijn bed in gegaan en had geen last van mijn buik of zo, 's nachts moest ik plassen en verloor opeens veel bloed en het vruchtje, volgende ochtend gebeld en kon terecht voor een echo, baarmoeder was inderdaad helemaal leeg

Daarna ben ik nog twee weken thuis geweest, niet zo zeer lichamelijk maar wel geestelijk en kon me er niet toe zetten om fris en fruitig voor een klas met kinderen te staan.

Gelukkig vanuit mijn werk toen alle begrip hiervoor gehad. Heel veel sterkte
Ik heb gewoon gewerkt, want mijn miskraam kwam onverwachts. Dus ik had geen lange wachtperiode ofzo. Maar dan nog, het kwam ook niet helemaal patsboem uit het niks. Het begon met een beetje bloedverlies, toen heel veel meer (menstruatie hoeveelheid). En toen pas 24 uur daarna begonnen de krampen. Ik heb een paracetamol ingenomen en ben gewoon naar het etentje gegaan dat ik die avond had. Tijdens het etentje ben ik het vruchtje verloren. 'S avonds nog een feestje gevierd (wk wedstrijd gewonnen) en pas daarna thuis een potje lopen janken.

Al met al had ik helemaal geen behoefte aan thuis blijven. Dan ga je -bang- zitten wachten op wat komen gaat. En uiteindelijk was het in mijn geval een half uurtje buikgriep-achtige kramp en voor de rest was het als een flinke menstruatie.

Ik kan mij wel voorstellen dat het voor anderen emotioneel anders werkt. Maar dan nog vind ik het lang om de hele wachtperiode (want het kan wel even duren) thuis te blijven.
Het is voor iedereen anders natuurlijk maar mijn indruk is dat het lichamelijk niet heel zwaar is: het is eigenlijk ook iets heel natuurlijks wat je lichaam doormaakt.

Ik ben geopereerd aan een eug, een week thuis geweest. Collega heeft curretage gehad en was een dag thuis. Zij heeft in de periode tussen slecht nieuws en curretage ook gewoon gewerkt. Lijkt me ook normaal.

Ik hoorde wel een tijdje terug van iemand die 6 weken thuis was geweest na een (ongecompliceerde) miskraam en die daarna met 2u per dag ging opbouwen. Daar had ik wel zo mijn vraagtekens bij.

Maar doe waar jij je goed bij voelt,maar ook niet te flauw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven