missed abortion afwachten

03-09-2017 13:23 24 berichten
Even getwijfeld of ik wel een topic hierover wil openen , maar toch benieuwd naar ervaringen.

Drie weken geleden was ik 7 weken en 5 dagen zwanger, op de echo was er een vruchtje te zien van 5 a 6 weken met trage hartslag.
De week daarop was het hartje gestopt met kloppen.
Ik had 3 opties: afwachten, medicijnen of een curretage.

Ik heb gekozen voor het afwachten.
Medicijnen kon ik later nog nemen en een curretage vermijd ik liever met het risico op verklevingen.
Na twee zware wachtweken ben ik vannacht gaan bloeden. Zonder krampen, gewoon als een menstruatie.
Ik had al een afspraak gemaakt voor vrijdag in het ziekenhuis voor medicijnen maar heb ik goede hoop dat mijn lichaam het zelf oplost. :heart:

Nu zat ik het volgende te denken: er kan nog wat weefsel achter blijven, en dan heb je kans op alsnog een curretage. Dus ik dacht zelf om die medicijnen te gaan slikken voor het laatste zetje als er toch nog wat weefsel achter blijft.
Hebben meerdere van jullie dit zo gedaan bij een missed abortion?

Alvast bedankt! :) Veel liefs, bettie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een missed abortion gehad en wilde zo snel mogelijk curretage omdat ik het emotioneel erg zwaar had. Helaas kon dat pas een week later. Daarvoor begon vanzelf bloedverlies en verloor ik ook het vruchtje in zn geheel ( je zal het heel mooi, een klein zakje en het vruchtje) ziekenhuis gebeld en kon de dag er na voor een echo langs of alles schoon is. Zou dus bellen voor een echo. Bij mij was het gestopt bij 8 weken, heb ook een miskraam gehad bij 6 weken en dat was zoals een ongesteldheid zonder vruchtje. En sterkte, het is verdrietig.
Ik heb zelf ook een missed abortion gehad
Ongeveer dezelfde weken als dat jij nu was. Bij mij begon het ook met bloeden maar ik heb zeker 3-4 weken gebloed voordat alles eruit was. Ik ging eigenlijl voor een curettage maar doordat ik niet terrecht kon in een ziekenhuis heb ik zo lang moeten wachten. Uiteindelijk na een controle leek alles op gang te komen. Volgende dag nog een controle en konden ze niks meer vinden. Ondanks dat ik nog niet die extreme vloei had gehad. Die nacht nog heb ik echt helse krampen gekregen en heel veel bloed en allerlei rotzooi verloren. Daarna nog een 5 dagen gevloeid en na een week nog een controle gehad en ik was gewoon al weer eitjes aan het aanmaken. Dus het kan gewoon natuurlijk schoon worden. Maar het kan even duren.
Of medicatie dat proces echt kan veranderen vraag ik me af. Dacht dat het alleen kon opwekken. En dan kun je dus alsnog weefsel achterlaten.
nala2013 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 13:33
0.28% gewijzigd
Hoi Bettie,

Wat verdrietig dat je een missed abortion hebt, veel sterkte.
Ik neem aan dat ze je vrijdag in het ziekenhuis controleren ivm echo en daarna advies geven over wat te doen, mocht er nog restweefsel zijn achtergebleven?

Ik heb bij beide missed abortions Cytotec gekregen omdat ik het afwachten na een poos niet meer trok. Bij beide keren bleef restweefsel achter en kreeg ik dus nogmaals Cytotec in de hoop dat het weefsel daarmee zou worden afgestoten. Helaas werkte dit bij mij in beide gevallen niet. Maar ik neem aan dat er ook gevallen zijn waar het wel werkt, anders zouden ze het niet meer proberen. Overigens viel de curettage, die ik zo graag wilde voorkomen, erg mee.

Dus stel gewoon je vraag vrijdag aan de arts, hij of zij kan je hierin advies geven. Nogmaals sterkte, het is gewoon rot als dit gebeurt.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Oh en ik was schoon trouwens, dus dat was wel een opluchting. Achteraf gezien was ik heel blij dat mijn lichaam het zelf heeft gedaan. Zo kon ik het beter verwerken.
Nala wat ontzettend rot dat je nog zolang gebloed hebt. Ben je nu ''blij'' hoe het gelopen is of had je toch die curretage gehad willen hebben? Bedankt voor je reactie! Het zal vast veel impact op je gehad hebben.

Botanietje, wat ontzettend rot dat Cytotec niet alles had afgestoten en dat je het vaker hebt meegemaakt. Dat wachten is heel slopend dus ik kan me goed voorstellen dat je het niet meer trok. Ik lees overal wel dat de curretage achteraf meeviel.
De afspraak voor vrijdag in het ziekenhuis had ik gemaakt voor de medicijnen. Maar nu ik in tussen tijd ben gaan bloeden bel ik de verloskundige nog wel over wat ik dan het beste kan doen.

Stokske, wat heftig dat je het 2x hebt meegemaakt. En ik kan me je opluchting heel goed voorstellen toen alles schoon bleek te zijn. Voor de verwerking schijnt het heel goed te zijn als je lichaam het zelf oplost heb ik gelezen. Ik hoop ook zo dat het bij mij ook zo mag gaan. Bedankt voor het delen van je verhaal!
@bettiepage, ja was nog steeds voor een curettage gegaan. Ik wilde er toen zo graag vanaf. Dat was eigenlijk het trieste van het verhaal. Bij alle ziekenhuizen kon ik pas na 2-3 weken terrecht. Gelukkig kreeg een gynacologe lucht van mijn situatie en vond het schandalig. Zij heeft mij dus in haar vrije tijd begeleid. Het heeft inderdaad enorme impact gehad. Vooral omdat we al 2,5 jaar zwanger probeerde te worden. Gelukkig ben ik binnen twee maanden weer zwanger geraakt en nu dus 12 weken zwanger. Ik wens je heel veel sterkte en je moet vooral doen waar jij achter staat.
Wat jammer zeg :( Hier ook een missed abortion gehad, en gekozen voor afwachten. Het vruchtje was 8,5 week groot geworden, en met twaalf weken kwam het vanzelf op gang. Het vruchtje kwam er echter niet uit, waardoor ik bleef bloeden. Met de ambulance opgehaald en in het ziekenhuis is toen het vruchtje eruit gehaald (ging heel makkelijk, lag voor de uitgang). Een maand later op nacontrole zag de gynaecoloog nog een klein stukje weefsel. Vroeger zouden ze dat gecuretteerd hebben zei ze, maar tegenwoordig laten ze dat liever zitten omdat het er meestal met de volgende menstruatie wel uitkomt (het gaat dan om minder dan 1,5 cm. geloof ik). Als ik geen klachten kreeg, kon ik ervan uitgaan dat het allemaal wel goed zou zijn.

De menstruaties in de drie maanden erna waren nog afwijkend, maar dat heb ik na elke miskraam/curettage.

Volgens mij wordt er tegenwoordig steeds vaker voor afwachtend beleid gekozen. De gynaecoloog zei dat als je maar lang genoeg wacht in de meeste gevallen het lichaam het toch zelf opruimt.

Sterkte in ieder geval!

Aanvulling: geen enkele zwangerschapsafbreking is bij mij met pijn gepaard gegaan.
Ik heb het ook meegemaakt. We kwamen er bij de 8 weken echo achter dat er geen hartactie was, totaal onverwacht want ik voelde me op en top zwanger. Een week later voor de zekerheid nog een keer laten checken of ik misschien minder ver was dan gedacht maar er zat nog steeds een leeg vruchtzakje dat al op weg was naar de uitgang. Toen gekozen om nog een week af te wachten of het vanzelf op gang zou komen. Na een paar dagen begon het bloeden en een dag of drie daarna kreeg ik in de avond de miskraam, heb toen veel bloed verloren en flinke buikpijn.

Een paar dagen erna kreeg ik weer een echo maar helaas zat het lege vruchtzakje er nog steeds. Omdat ik me nog steeds zo beroerd en misselijk voelde en ik niet goed meer de deur uit durfde vanwege de incomplete miskraam heb ik een doorverwijzing gekregen voor de gyneacoloog. Daar mocht ik kiezen tussen pillen of currettage. Ik wilde geen gehannes meer met pillen, was er echt helemaal klaar mee dus toen ben ik een paar dagen later gecuretteerd. Die ingreep is me enorm meegevallen, vrijwel geen krampen erna, amper bloedverlies en misselijkheid trok binnen een paar dagen eindelijk helemaal weg.

Ik was zo opgelucht toen het eindelijk achter de rug was, hoop voor jou natuurlijk dat het vanzelf lukt en dat het niet te lang duurt allemaal. Heel veel sterkte met alles!
Hoi Bettie
Heb verdrietig inderdaad!
Al veel reacties hier en ik denk idd dat je gewoon, als ze het niet zelf aanbieden, moet vragen om een echo om te checken of alles schoon is. Zo niet; dan kun je alsnog voor de medicatie gaan.

Veel sterkte!
Lieve bettie, hier geen ervaring, maar wel nogmaals een knuffel! :hug:
Ik heb eind juli ook een missed abortion gehad, ik zou bijna 11 weken zijn. Ik heb ook voor afwachten gekozen maar toevallig genoeg startte het meteen na de echo, alsof het iets psychologisch was.. binnen een paar dagen was het vruchtje er uit, deed mij ontzettend veel pijn, daarna heb ik nog zo'n 5 dagen gevloeid. Ik heb geen nacontrole gehad, omdat de vk aangaf dat ze het idee had dat alles er wel uit was. Het mocht wel van haar, maar ik heb het zelf afgehouden want ik wilde niet weer naar een lege baarmoeder kijken. Ik.ga er vanuit dat alles er vanuit zichzelf uit is gekomen.. en anders zie ik het de volgende menstruatie wel..
Heel veel sterkte, het is niet niks en emotioneel heeft het bij mij wel een klap gegeven.. :hug:
Ik heb vanavond na ontzettende krampen veel bloed en weefsels verloren, en ik weet bijna zeker dat het vruchtje er ook uit is. Nu bloed ik nog wat na, maar niet zo heftig meer en geen krampen. Ik hoop dat dit het mag zijn. Het was zo heftig om mee te maken! Het doet echt veel met je.
bettiepage_2 schreef:
03-09-2017 22:29
Ik heb vanavond na ontzettende krampen veel bloed en weefsels verloren, en ik weet bijna zeker dat het vruchtje er ook uit is. Nu bloed ik nog wat na, maar niet zo heftig meer en geen krampen. Ik hoop dat dit het mag zijn. Het was zo heftig om mee te maken! Het doet echt veel met je.
Heel naar... Ik denk dat dit het wel was. Wees een beetje lief voor jezelf, een miskraam is niet niks.
Vandaag nog voor controle geweest bij de verloskundige en ik was helemaal schoon! Zal nog wel wat nabloeden maar niet heftig meer. Heel opgelucht dat het voorbij is en dat ik geen pillen of curretage meer hoef.
Bettie, wat naar maar ook wel fijn dat het ergste nu achter de rug is. Veel sterkte! :hug:
Morgenstond, gelukkig geen ervaring :) heel lief je medeleven :heart:

Mayo, zeker naar geweest maar ook opgelucht dat het nu voorbij is. Jij een hele fijne zwangerschap nog :heart:
Wat fijn dat je baarmoeder schoon is bettie! Dat geeft vast weer vertrouwen in je lichaam; dat het uiteindelijk heeft herkend dat het niet goed zat met het vruchtje. Ik hoop dat je het een plekje kunt geven en dat je volgende zwangerschap - wanneer jullie er ook weer voor gaan - er een mag zijn met een positief einde :)
Bettiepage, fijn te horen dat het allemaal op de natuurlijke manier is gegaan. Voelt toch altijd prettiger als je lichaam zelf actie onderneemt en weer kan herstellen. Bij mij hield het bloeden na een weekje op toen het vruchtje eruit was.
En lekker tijd voor jezelf nemen want het is echt een heftige ervaring. Natuurlijk ook samen met je partner.
Een dikke knuffel voor jullie.
Bettie, ook van mij een hele dikke knuffel! :hug: Wat moet het naar zijn om dit mee te maken, maar wat fijn dat het toch natuurlijk is gegaan en je nu schoon bent. :rose:
Sterkte Bettiepage!

Nadat het vruchtje eruit was heb ik nog een ruime week gebloed, vergelijkbaar met een medium menstruatie van mezelf.

Het is inderdaad een heftige ervaring. :redrose:
Jullie zijn lief!

Nala wat fijn dat je weer zwanger bent hopelijk kun je een beetje onbezorgd genieten!
Wat stom zeg dat je zo laat in het ziekenhuis terecht kon voor een curretage.. echt belachelijk, als je nu een spoedcurretage moest dan had het wel gemoeten, en volgens mij is het voor hen geen grote operatie. Maar gelukkig is het achter de rug!
Hele voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Leyla ik snap dat je het lastig vind om naar een lege baarmoeder te kijken hoor.. Sterkte joh je was al best ver met 11 weken, ik weet niet of je alweer probeert zwanger te worden maar ik hoop dat je gauw zwanger mag raken zodat je dit een beetje kan ''vergeten''

Eve87, dankjewel voor je meeleven :heart:

Morgenstond, wat jij zegt klopt helemaal.. Ik baalde best wel. Hoe kon ik me nou zwanger blijven voelen terwijl het hartje niet meer klopte. Vandaar dat ik ook zo graag wilde dat mijn lichaam het zelf oploste zonder die ingrepen (die ook niet zonder risico's zijn) Als het moest dan moest het, maar wilde m'n lichaam de kans geven. En dat mijn lichaam het nu zelf zo na 2 weken helemaal heeft opgeruimd in 2 dagen, geeft me het vertrouwen dat ie het echt wel goed doet :-)

Worteltaart Dankjewel! Zeker naar, maar ook opgelucht dat het nu echt voorbij is. Stiekem even gespiekt maar jij een mooi kloppend hartje gezien, gefeliciteerd geniet ervan!

Melon ik heb nu ook een medium menstruatie, zonder krampen gelukkig. Het waren echt weeen.. herkende het van bij mijn zoontje.. Het was echt heel naar. Het zal wel weer even duren voordat ik het riscio weer durf te nemen met een nieuwe zwangerschap.. Maar dat moment komt ook vast wel weer. Ik zou het nu in ieder geval niet trekken om dit nog een x te moeten meemaken.

Liefs Bettie
Geen probleem Bettie. Weet deels wat het is. Helaas kwam het bij mij niet van zelf op gang.
Lief van je bettiepage, we zijn weer druk bezig, ik hoop ook voor jou dat een zwangerschap er snel weer in zit :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven