Oh wauw, ik had het eigenlijk niet meer verwacht. Maar nu...

27-10-2021 20:58 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar besloot ik (40) samen met mijn vriend (41) om de pil weg te gooien.
Voorgeschiedenis: 10 jaar iets gehad , toen een paar jaar uit elkaar, maar nog wel vrienden, en inmiddels al weer 3 jaar dolgelukkig met elkaar en zekerder van onze relatie dan ooit. Kinderen waren alleen ter sprake gekomen als "ooit als we er klaar voor waren".
Dat werd dus dit voorjaar. Toen was ik 39 en eigenlijk dacht ik, ik ben nooit zwanger geraakt, kans is erg klein maar het zou wel heel mooi zijn..
De gedachte aan kinderloos blijven deed me al jaren verdriet, maar ik wilde niet in mijn eentje een kind, en alleen in een stabiele relatie.
Die ik nu dus heb.
Dus pil weggegooid..

Een paar dagen geleden heb ik me getest omdat ik best wel overtijd was, en het zou toch niet... Jawel, zwanger.

En ik ben er dolblij mee. Ik ben gelijk gestopt met roken en gezonder gaan leven. Ook mijn vriend is supergelukkig.
Afspraak gemaakt met huisarts, verloskundige gebeld, info uitgezocht.
Ik vind het erg spannend omdat het voor ons niet meer weggelegd leek.

Nu brandt dit nieuws natuurlijk op mijn lippen. Onze omgeving zal ook zo blij zijn voor ons!!
Ik log dus maar in op Viva om het behalve bij mijn vriend ergens kwijt te kunnen, lees het begin van het topic "zwanger worden in oktober/november"..


en schrik eigenlijk. Iedereen in het topic is gemiddeld 10 jaar jonger dan ik. De oudste die erbij zit verontschuldigt zich voor mijn gevoel voor haar leeftijd (36, drie jaar jonger dan ik).

Ik weet niet zo goed wat ik wil vragen. Ja: ben ik nu egoïstisch om op onze leeftijd een kind te willen? Ik vind zelf van niet omdat ik zelf het kind was van een moeder van 39. Dus misschien is mijn visie te gekleurd.
Is het slecht van me dat ik het hogere risico van een gehandicapt kind of miskraam wil nemen?

Ik vraag niet om compleet afgebrand te worden uiteraard.
Ik vraag me af hoe anderen dan mijn vriend en ik hier over denken, en of ik hier tegenaan ga lopen in de toekomst. Dus als iemand zijn of haar eerlijke mening wil delen, dan heel graag.

Met vriendelijke groet
Alle reacties Link kopieren
Huh je bent 40, geen 60. Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Eens met Star!
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
27-10-2021 21:01
Huh je bent 40, geen 60. Gefeliciteerd!
Nou dit.
Genoeg mensen die boven de 40 nog kinderen krijgen.
Nog 3 hierna wordt misschien wat laat maar ik ken genoeg dames van 40-45 die nog een kind hebben gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Ik denk, jouw leven en jouw keuze. Jullie zijn er blij mee, dat is toch mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken genoeg vrouwen om me heen die op of na hun 40ste moeder zijn geworden. Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin joh! Het leven laat zich niet altijd plannen. Het is nu gelukt (gefeliciteerd!!!) en zijn daar super gelukkig mee. Dat vertelt mij dat jullie super lieve en liefdevolle ouders gaan zijn. Dat is toch het allerbelangrijkste?!
That’s how Sue c’s it
Gefeliciteerd, wat leuk !!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!! Super leuk! Klinkt meant to be! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Ik vind 40 jaar geen gekke leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat fijn dat er zo gereageerd word, ik schrok toch wel een beetje! Wat lief en ontzettend bedankt, ik ben toch wat geruster nu.
Wil het allerbeste voor ons kindje en ik zat me al schuldig te voelen.
Thanks :sun: :lol:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Ik zelf was 24 toen de eerste kwam en daar vond men soms ook wel wat van. Lekker genieten!
Mariagalatea schreef:
27-10-2021 21:09
Oh, wat fijn dat er zo gereageerd word, ik schrok toch wel een beetje! Wat lief en ontzettend bedankt, ik ben toch wat geruster nu.
Wil het allerbeste voor ons kindje en ik zat me al schuldig te voelen.
Thanks :sun: :lol:
Niet doen hoor, geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldig nieuws! Bij ons is het ook een beetje zo gelopen en toen ik 39 was lukte het toch. Ik voelde me elke dag alsof ik jarig was. Wat een geluk. Ook met een moeder
Van deze leeftijd worden veruit de meeste kinderen gewoon gezond geboren. Bij ons is het allemaal goed gegaan, en (mede) door mijn leeftijd en onze lange geschiedenis samen is het moederschap veel makkelijker dan gedacht. We zijn nu juist op elkaar ingespeeld, voorbereid en hebben meer geduld dan toen we eind 20 waren.

Ik wens je een fijne zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, wat leuk voor jullie!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Gefeliciteerd!

Ik vind het niet te oud. Wat al eerder gezegd is je bent toch geen 60??

En weet je iedereen vindt overal wel wat van. Te jong te oud geen kinderen 1 kind heel veel kinderen.. lekker niks van aan trekken!

Ik wens je een goede zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Proficiat!

Waar leeftijd een factor voor kan zijn is een ietsie groter risico op chromosoomafwijkingen. Dus een goede afweging maken over of en hoe je penatale diagnostiek wilt is denk ik belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat je risico enorm is.

Als je kind er eenmaal is denk ik niet dat die er snel last van zal hebben dat je een paar jaar ouder bent dan gemiddeld hoor, dus van egoisme zou ik niet zo snel spreken.

Superfijn toch dat het je (jullie) alsnog gegeven is!
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat mooi voor jullie! Jullie situatie is stabiel, dus jullie kindje komt op een goede plek terecht. Leeftijd is wat mij betreft niet echt relevant. Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat fijn voor jullie. Ik ben 38 en as we speak ligt mijn vers geperste beeb lekker te slapen in mijn armen. Ik wens je een fijne zwangerschap toe.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Proficiat! Wat betreft leeftijd: het leven is nu eenmaal niet maakbaar. Het loopt zoals het loopt en als dit goed voor jou voelt dan is het goed. Het is niet beter en ook niet slechter want uiteindelijk heeft iedereen met een kind ervoor gekozen voor zichzelf, niet om de wereld een plezier te doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het grappige is dat vrouwen tegenwoordig wel later pas hun eerste kind krijgen, maar niet per se ook op latere leeftijden überhaupt een kind. Juist in de tijd van ‘wat komt dat komt, trouwen op je 23e en dan merk je het wel’ werden heel veel vrouwen na hun 40e nog een keer moeder, alleen was het dan niet hun eerste.
En inderdaad, je bent 40, geen 63.

Veel geluk gewenst!
Mariagalatea schreef:
27-10-2021 21:09
Oh, wat fijn dat er zo gereageerd word, ik schrok toch wel een beetje! Wat lief en ontzettend bedankt, ik ben toch wat geruster nu.
Wil het allerbeste voor ons kindje en ik zat me al schuldig te voelen.
Thanks :sun: :lol:
En jullie kind is zeer gewenst, dat is het allerbeste wat telt!
Je bent nog een jong bloempje! :sun:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het delen van dit prachtige bericht. Wat een mooi verhaal en wat een geluk. Dat is alles wat telt, de rest zou me een worst wezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven