Ovulatie testen

03-08-2021 21:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds deze maand begonnen met zwanger worden. Volgens de app die ik gebruik moet m’n ovulatie er over een paar dagen zijn. Dus ben begonnen met testen.
Alleen ik heb een vraag, en kan het niet op Google vinden of ik gebruik de verkeerde woorden er voor.

Mijn vraag dus... Ik heb gistermiddag en vanmiddag een ovulatie test gedaan. Beide test streepjes waren nog steeds lichter dan de controle streep. En tussen gister en vandaag ook geen verschil. Nu deed ik er een half uurtje terug ook een, want was benieuwd. Alleen die streep is lichter dan die van vanmiddag :(
Is het normaal dat er verschillende resultaten op de zelfde dag kunnen zijn? En ik ga er vanuit als ie een deze dagen niet donkerder wordt dat ik m’n eisprong gemist heb denk ik...

Merk wel dat ik er zenuwachtig van word.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Alle reacties Link kopieren
Of je lichaam luistert niet naar de app en je eisprong is een paar dagen eerder of later.

En probeer niet in maand 1 al zenuwachtig te worden, 75% is binnen het eerste jaar zwanger en het zou zonde zijn als je je een jaar lang op zit te vreten voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie proberen om zwanger te worden. Een spannende tijd!
Wat maakt dat je nu begonnen bent met ovulatietesten? Vooral nu je merkt dat je er zenuwachtig van wordt, zou ik denken. Gooi die testen lekker aan de kant zou ik zeggen en maak er een leuke tijd van. Volgens mij kun je het beste om de dag seks hebben in de vruchtbare periode.

Mocht je echt de testen willen gebruiken; het kan zijn dat de streepjes op 1 dag verschillen van kleur ja. Waarschijnlijk heb je je piek inderdaad gemist. De eisprong vindt meestal binnen 24uur na de LH piek plaats (en dan is de streep dus het dikste). Daarna daalt het hormoon LH meestal snel. Je kunt het beste een keer direct vanaf na je menstruatie beginnen zodat je jouw piekdag kunt vinden.
Maar het is echt nog niet nodig, je kunt meestal prima zwanger worden zonder en zonder de stress, en anders kun je ze altijd later nog gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik ben denk ik gewoon te enthousiast. Goed idee om het vanaf de menstruatie te doen.
Ik denk dat ik maar voor nu even stop met testen, en dat we nog wel vrijen rondom de dagen dat de app zegt, voor de zekerheid.

Misschien een stomme vraag, maar moet je beginnen met testen vanaf dag 1 menstruatie of vanaf de laatste dag?
Ik ben nu een week na m’n menstruatie begonnen :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, het varieert wel eens, afhankelijk van hoeveel je gedronken hebt etc.
Als je ovulatie over een paar dagen zou moeten komen, verwacht je niet hem nu al gemist te hebben.
Maar heel eerlijk? Zolang er niks bijzonder medisch aan de hand is: Gooi die testen aan de kant en probeer het eerst gewoon eens een half jaar. Als je nu al zenuwachtig wordt, gaat het zwaar worden met allerlei soorten streepjes, en wanneer ‘moet’ je dan etc. Daar wordt het echt allemaal niet leuker van, en je wordt ook niet sneller zwanger dan wanneer je gewoon rondom de vermoedelijke eisprong regelmatig vrijt.
Alle reacties Link kopieren
Je moet helemaal niks. Echt, laat het gewoon gaan.
Ik moest wel testen ivm medisch traject, en deed dat eigenlijk ook alleen vanaf een dag of 2 voor de verwachtte eisprong. Ik had helemaal geen zin om er de hele maand mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
03-08-2021 21:48
Ja, het varieert wel eens, afhankelijk van hoeveel je gedronken hebt etc.
Als je ovulatie over een paar dagen zou moeten komen, verwacht je niet hem nu al gemist te hebben.
Maar heel eerlijk? Zolang er niks bijzonder medisch aan de hand is: Gooi die testen aan de kant en probeer het eerst gewoon eens een half jaar. Als je nu al zenuwachtig wordt, gaat het zwaar worden met allerlei soorten streepjes, en wanneer ‘moet’ je dan etc. Daar wordt het echt allemaal niet leuker van, en je wordt ook niet sneller zwanger dan wanneer je gewoon rondom de vermoedelijke eisprong regelmatig vrijt.
+1
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde ze ook, die ovulatie testen, maar uiteindelijk weggedaan. Ik kon hem heel vaak gewoon niet vinden en dat maakte mij onnodig gestresst! Want natuurlijk ovuleerde ik heus wel.

Op een gegeven ogenblik was mijn cyclus eindelijk weer regelmatig (was gestopt in juli met de pil, cyclus werd pas weer regelmatig vanaf januari en toen zwanger geraakt in mei). En we waren gewoon extra actief vanaf dag 11 tot 23 ofzo. En ik deed de boel daar beneden qua visuele veranderingen een beetje in de gaten houden (afscheiding).

En de app 100% volgen, zou ik zelf dus ook niet doen. Neem een periode van 10/14 dagen rondom die app dagen en wees daarin lekker actief. De app GOKT op basis van wat dingetjes wanneer jouw ovulatie is, maar iedereen is anders natuurlijk. Soms kan je wat eerder zijn, soms wat later, de app ziet dat niet. Vaak klopte de app ook niet met mijn lichamelijke signalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze gebruikt vanwege mijn leeftijd. De eerste cyclus heb ik ze zoals aangegeven elke dag vanaf de 10e cyclusdag gebruikt om inzicht te krijgen in mijn normale en mijn abnormale LH-niveau. Als je dat niet doet, weet je m.i. niet of een licht streepje in jouw geval een naderende ovulatie betekent. Ik sloeg altijd iets uit en rond mijn ovulatie diepdonkerpaars.

En niet te veel drinken vóór de test en proberen rond zelfde tijd van de dag. Het liefste geloof ik rond 10 uur, dus als je je eerste ochtendplasje
na het wakker worden al hebt gehad.
macarinata wijzigde dit bericht op 03-08-2021 22:46
20.43% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt niet alleen zwanger exact op je eisprong. Als je 48 uur daarvoor sex hebt kunnen de zaadjes liggen wachten op het eitje en daarna kunnen ze ook nog op tijd zijn als het eitje nog doordringbaar is. Ik zou echt niet gaan testen nu al maar eerst is gewoon genieten van deze fase en om de dag sex hebben
where ever you go, go with your heart
Ik denk niet dat je je piek gemist hebt hoor, je ovulatie is 18-10 dagen voor je menstruatie meestal. En de ovulatietest is dan vaak 20-12 dagen voor je menstruatie positief. LH fluctueert gedurende de dag en de concentratie van je urine natuurlijk ook. Wat ik deed was eens per dag testen (in namiddag) en als het opliep tweemaal per dag. Ik koos voor namiddag, omdat de piek vaak s nachts is en dan dus in de loop van de dag zichtbaar wordt in je urine. Echter zou je beter al voor je piek seks kunnen hebben, omdat je ovulatie al binnen twaalf uur kan zijn. Dus als jullie een kinderwens hebben is het handig om de dag seks te hebben in de periode dat je je eisprong verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou net zoals de rest het eerst een jaar zonder proberen. Dan hou je het leuk. Het advies bij een regelmatige cyclus is om om de dag te vrijen.

Wij zitten helaas in een traject en merken dat het er door die testen echt niet leuker op wordt. De eerste periode zonder testen was het leukste. Ook hier fluctueren de testen maar de piek knalt er echt uit. Wij testen 1x per dag.

Dag 1 van je menstruatie is dag 1 van je cyclus. Mocht je toch echt willen testen dan moeten wij dat altijd vanaf dag 10 doen. Scheelt je al 10 dagen aan test en geld 😉

Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook de ovulatietesten van clearblue gebruiken, die geven een smiley op je piek. Dan heb je niet het gefrut met streepjes vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het goed om je eerst eens te verdiepen in een aantal dingen.

Hoe betrouwbaar is (vind jij) de app die je gebruikt?

Gebruikte je de pil als anticonceptie?

Slikte je deze door?

Hoe is je cyclus?
Als deze regelmatig is of goed klopt met de app die je gebruikt. Dan is het niet nodig om met ovulatietesten aan de gang te gaan. En zeker niet als er geen medische oorzaak is en je er nu al zo zenuwachtig van wordt.

Mocht je wel ovulatietesten willen gebruiken, lees dan goed de bijsluiter. Daar staat vaak een schema in, wanneer je moet beginnen met testen. Verder is het advies om dit steeds op hetzelfde tijdstip te doen. Waarvan 1 het liefst met ochtend urine. De hoeveelheid drinken op een dag en naar het toilet gaan, heeft zeker invloed op je test.

Verder zijn er vele soorten ovulatietesten. Als je echt duidelijkheid wil hebben, zou ik je adviseren de digitale van clearblue te gebruiken. Die werken met een smiley symbool en geen streepjes.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
04-08-2021 09:01
Je kunt ook de ovulatietesten van clearblue gebruiken, die geven een smiley op je piek. Dan heb je niet het gefrut met streepjes vergelijken.
Volgens die testen heb ik nooit een eisprong. De peuter op mijn schoot denkt daar anders over :proud: .
Dat is nou net waarom je niet onnodig moet gaan testen, het is niet zo zwart-wit als een zwangerschapstest, en dan zit je jezelf alleen maar op te winden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-08-2021 13:42
Volgens die testen heb ik nooit een eisprong. De peuter op mijn schoot denkt daar anders over :proud: .
Dat is nou net waarom je niet onnodig moet gaan testen, het is niet zo zwart-wit als een zwangerschapstest, en dan zit je jezelf alleen maar op te winden.
Dat kan natuurlijk, die testen maken gebruik van drempelwaarden. Maar dat lijkt me een kleine kans, sowieso dacht ik (maar ik ben geen dokter ofzo) dat de kans klein is dat je bij een regelmatige menstruatie geen eisprong hebt. Maar mocht je wel je eisprong vinden, dan heb je meteen wat meer informatie over je cyclus en hoe betrouwbaar je app is. Is allemaal niet nodig natuurlijk, je kan ook gewoon veel seks hebben. Persoonlijk trok mijn partner dat niet meer (na bijna een jaar proberen) ;-)
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
04-08-2021 14:00
Dat kan natuurlijk, die testen maken gebruik van drempelwaarden. Maar dat lijkt me een kleine kans, sowieso dacht ik (maar ik ben geen dokter ofzo) dat de kans klein is dat je bij een regelmatige menstruatie geen eisprong hebt. Maar mocht je wel je eisprong vinden, dan heb je meteen wat meer informatie over je cyclus en hoe betrouwbaar je app is. Is allemaal niet nodig natuurlijk, je kan ook gewoon veel seks hebben. Persoonlijk trok mijn partner dat niet meer (na bijna een jaar proberen) ;-)
Klopt, daarom hebben we de behandeling ook gewoon door laten gaan, ondanks de zogenaamd ontbrekende eisprong. En terecht, gezien de peuter.
Maar als ik heel zenuwachtig geworden was van het ontbreken van een positieve test, zou dat met deze versie alleen maar erger geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gelijk gestart met ovulatietesten. zeker bijna 4 jaar. Maar deed dit ook met de reden dat partner en ik beide wisselende diensten hadden en we daar tussendoor beter konden plannen. ben tussendoor 4x zwanger geweest.
Wat bij mij hielp waren de testen van de Action.
begon na de menstruatie met 1x daags wanneer ik de test zag oplopen 2x daags en wanneer ik de test bijna donker genoeg vond de cb testen erbij gebruiken. Deze hoefde ik dan meestal maar 1 of 2x te gebruiken per cyclus. wel tussendoor om de dag seks gehad. soms heel laat na een avonddienst wat totaal niet romantisch meer was. maar gelukkig daardoor nu wel 37 weken zwanger.
Pluk de dag...
Ik zou niet met Cb beginnen. Mega duur en uiteindelijk doen ze streepjestesten exact hetzelfde. Omdat CB met drempelwaarde werkt weer je het eerder of later dan met een streepjestest.. met streepjestest keer je je LH patroon beter/ sneller kennen.
Alle reacties Link kopieren
Kleine schommelingen horen erbij ja. Als het goed is gaat de echte piek helderder zijn dan 'een klein beetje schommeling in de kleur), en zie je daarna duidelijk lichte testen.

Wat bij mij enorm hielp; de app 'premom'.
Die hoort eigenlijk bij een bepaald amerikaans merk ovulatietest (easy@home), maar werkt ook met andere merken (liefst dipstick).
Je kunt daarin je cyclus bijhouden, maar dus ook fototjes van de testen erin zetten. De app berekent dan hoe donker de teststreep is t.o.v. de controle streep (dus een ratio tussen die twee). Dat krijg je ook in een grafiekje. Zo kun je heel makkelijk zien wanneer je piek is zonder enorm op die stripjes te turen tot je weer twijfelt.

Als je nog een extra bevestiging wilt hebben kun je daarnaast elke ochtend voor het opstaan je rectale temperatuur meten. (en ook die kun je in de app zetten, komt ook in je grafiekje)
Die stijgt een dag na je ovulatie met ong. 0,5 graad.

Mocht je het deze maand toch niet helder krijgen, begin de volgende maand dan iets eerder met testen zodat je de piek niet al gemist kunt hebben, en wat gevoel krijgt bij de 'niets aan de hand' testjes voordat je LH gaat oplopen.

Succes!
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende merken ovulatietesten gebruikt, maar ben zelf heel tevreden over die van de Action.
Die van sensitest werken niet goed bij mij, daar krijg ik een heel vaag streepje van terwijl die van de Action dan een ovulatiestreepje geeft en CB een smiley geeft.
Ik test nu met de testen van de Action en als ik dan denk dat ik een ovulatiestreep heb dan gebruik ik een CB test om te kijken of ik ook echt een smiley krijg. Anders ga ik weer twijfelen of ik wel echt een ovulatiestreep had. Voor alle dagen testen met CB zijn die testen gewoon veel te duur.

Ik ben daarnaast begonnen met temperaturen om echt zeker te weten wanneer de ovulatie geweest is. Ik gebruik daar de thermometer van Sensitest voor en de app FertilityFriend.

Het leek mij allemaal gedoe en abacadabra dat temperaturen en plassen over staafjes, maar het geeft mij een gevoel van meer zekerheid en controle over iets waar je totaal geen zekerheid of controle over hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven