Premature weeën

19-02-2021 11:35 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Helaas vannacht een nachtje ziekenhuis gehad, gelukkig zijn we inmiddels weer thuis. Ik ben bijna 33 weken zwanger.

Ik kreeg weeën, die ik duidelijk herkende van de bevalling van mijn dochter. Menstruatie pijn, ook in rug en bovenbenen, hardebuiken. Het plaatje was echt compleet. Na een uur of 2 zwakte het af naar alleen pijn met soms harde buiken en inmiddels zeurt het allemaal nog door en is het flink onrustig met hardebuiken.

Baarmoedermond is verweekt maar niet verstreken, daarom mocht ik naar huis. Anders had ik direct weeën remmers en longrijping gekregen. Aan de monitor waren ze ook echt wel zichtbaar, en toen was het al een stuk minder heftig. Baarmoedermond staat ook al een stuk open, richting 2cm. maar niet volledig tot aan de vliezen dus echt ontsluiting kunnen ze het niet noemen.

Heeft iemand eerder zoeits meegemaakt? Ik ben bekend met voorweeën, onrustige buik, regelmatige hardebuiken. Maar niet met zulke vroege weeën. De gyneacoloog gaf aan dat het kaj dat hij blijft zitten. Maar als het zo onrustig blijft de kans ook reëel is dat het 1 deze dagen wel doorzet waarna ze uitlegde hoe dat eruit ziet en wat dan de stappen zijn. Heel fijn om te weten maar ik ben er natuurlijk van geschrokken.

Er zijn hier vast (helaas) mensen met ervaring, ik vraag mij af of de kleintjes bij jullie bleven zitten, toch te vroeg kwamen en hoe dat allemaal verliep zo rond deze termijn?
Ik heb er veel ervaring mee. En bij alle drie zijn de babys blijven zitten.
Bij de laatste zwangerschap kreeg ik weeën met 16 weken en een verkorte baarmoederhals met 18 weken. Ik heb daarna wel volledige bedrust gehad tot 34 weken.

Veel succes en doe rustig aan!
Alle reacties Link kopieren
Bij onze jongste heb ik een paar weken met een paar cm ontsluiting (en veel harde buiken/weeën) rondgelopen. Ben uiteindelijk ingeleid met 38 weken vanwege haar achterblijvende groei.

Onze oudste was met 30 weken niet meer te stoppen. En is een dag na het stoppen met de weeënremmers geboren.
Alle reacties Link kopieren
yastra zo ging het bij onze dochter inderdaad ook. Alleen werd ik met 39 weken ingeleid. Ik had toen al 3.5 cm ontsluiting. Maar nooit echte weeën zoals dit wel waren.

Heftig! Is dat goedgekomen? Hoelang heb je die weeën remmers destijds gekregen?

Bedankt nicco! Pittig hoor. Dan heb ik nog maar een klein stukje te gaan. Met hoeveel weken zijn de kindjes uiteindelijk geboren ? Bleef het ondanks de rust ook zo enorm door rommelen toen.

Jeetje lijkt wel een vragen vuur. Maar heel fijn om wat ervaringen te horen.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat schrikken inderdaad! Hoe vind je het om nu thuis te zijn?
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 01-07-2021 23:00
92.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook heel erg voorweeen en harde buiken maar vanaf 36 weken. T zette niet door gelukkig maar wat wel hielp tegen de harde buiken was bedrust. Zodra ik ging zitten of staan harde buik. Was best uitdaging met een kleuter thuis.

Ik verwachtte steeds dat t wel door ging zetten mijn oudste kwam met 37 weken maar toch ging ik deze keer over de 40 weken met al die onrust
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je willen adviseren om echt absolute rust te houden.

Ik had bij de eerste vanaf de 26e week al veel last van harde buiken en navelpijn. Ik dacht dat ik een piepert was. Tot ik met 30 weken een plons bloed verloor en weeen kreeg.
Na een week ziekenhuis, longrijping en weeenremmers mocht ik weer naar huis.
Ik moest wel absolute rust houden tot 37 weken.
De verpleegkundigen grapten wel dat ze vaak meemaakten dat ze babies zo goed "teruggestopt" hadden dat ze met 42 weken ingeleid moesten worden.
Dat was bij ons niet het geval. Ik ging met 37+3 mee boodschappen doen met mn man, en de volgende dag is zoon spontaan en zeer vlot geboren.
Sterkte met de laatste spannende loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor herkenbaar. Zakte helaas niet af en na een paar dagen bevallen, 27,0 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 33 wkn bevallen van mijn inmiddels 11 jaar oude zoon die volgend jaar naar het vwo gaat en veel sport (als in, hij is er helemaal “goed” uitgekomen). Hij heeft na de geboorte nog 4 weken in het ziekenhuis gelegen met name omdat hij nog geen goed ontwikkelde slik reflex had en zich in het begin nog niet op temperatuur kon houden. Het eerste jaar liep hij wat achter op de groeicurve maar na die tijd was er niets opmerkelijks meer. Succes, ik hoop dat de baby nog even blijft zitten maar zoals iemand hierboven al schreef zit je met 33 weken al aardig aan de goede kant van het spectrum!
Alle reacties Link kopieren
Lalameme schreef:
19-02-2021 12:51
Hoelang heb je die weeën remmers destijds gekregen?
Remmers geven ze bij deze termijn bijna altijd voor 48 uur, zodat de longrijping kan inwerken. Daarna zetten ze de remmers stop met de gedachte: als het dan doorzet dan is er blijkbaar iets aan de hand waardoor dit moet gebeuren. Een oorzaak is vaak moeilijk te vinden, daar richten ze zich ook niet zo op is mijn ervaring. Alles is erop gericht om de baby zo gezond mogelijk te houden.

Deze site heeft wel goede informatie vind ik: https://www.care4neo.nl/lotgenoten/couveuseouders
Ik zou vooral wbt het medische stuk wel oppassen dat je niet té veel informatie opneemt. Je weet nog niet wat op jouw kind van toepassing zal zijn. Als het zo ver komt leggen de artsen en verpleging alles uit en het is ook niet prettig als je onnodig ongerust wordt.
Lalameme schreef:
19-02-2021 12:51
yastra zo ging het bij onze dochter inderdaad ook. Alleen werd ik met 39 weken ingeleid. Ik had toen al 3.5 cm ontsluiting. Maar nooit echte weeën zoals dit wel waren.

Heftig! Is dat goedgekomen? Hoelang heb je die weeën remmers destijds gekregen?

Bedankt nicco! Pittig hoor. Dan heb ik nog maar een klein stukje te gaan. Met hoeveel weken zijn de kindjes uiteindelijk geboren ? Bleef het ondanks de rust ook zo enorm door rommelen toen.

Jeetje lijkt wel een vragen vuur. Maar heel fijn om wat ervaringen te horen.
Het bleef helaas door rommelen. Vaak had ik 2 keer per week een uitschieter en dan had ik echt weeën die om de 2 minuten kwamen. Ik heb hierdoor echt een hekel aan zwanger zijn. Ik ben constant bang dat het doorzet en fout gaat. Vaak ben ik als de 30 weken inzicht komt wel wat relaxter. Door het liggen werd mijn baarmoederhals altijd wel weer langer. Dus zo veel mogelijk rust kan ik je wel aanraden. Dat heeft hier echt zichtbaar geholpen.

De babys zijn allemaal gehaald bij 38 weken ivm pre eclamsie.
Alle reacties Link kopieren
Hier een premature baby, maar dat liep wel iets anders. Bij mij verloor ik mijn slijmprop met 33+4, 12 uur later braken mijn vliezen en nog eens 15 minuten later startte de weeën. Ik heb 24 uur aan de remmers gelegen maar ik bleef elke 5 minuten een wee hebben, 1 longrijpingsprik kunnen krijgen, maar toen bleek ik volledige ontsluiting te hebben en is ons kindje met 33+6 geboren. Hij had een goed geboortegewicht, geen afwijkingen, geen incidenten en we zijn na 12 dagen ziekenhuis naar huis gegaan. Wel met een sonde omdat hij nog niet zelf goed kon drinken.
Op deze termijn is elke dag dat je kindje binnen blijft heel waardevol, maar bij ons is het goed geweest dat hij is gekomen omdat mijn placenta op was en geen voedingsstoffen meer had. Mijn lichaam is daarom de bevalling gestart, als dat niet was gebeurd dan had ons kindje in de buik een achterstand opgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is met 33 weken geboren. Zoals al eerder gezegd in dit topic, natuurlijk wil je geen vroeggeboorte maar deze termijn is voor een vroeggeboorte gelukkig niet heel prematuur. Mijn dochtertje moest uiteindelijk 3 weken in het ziekenhuis blijven (vooral omdat ze nog moest leren drinken), maar heeft verder niets overgehouden aan haar vroeggeboorte. Het is een heerlijk blij en gezond kind.

Veel sterkte, ik hoop voor je dat de baby nog even lekker blijft zitten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met te vroeg geboren.
Mijn dochter is met 31 weken geboren als je loept kan je wat dingen terug lezen.

Als je vragen hebt laat maar weten (mag ook in een persoonlijk bericht)

Maar voor nu nog niet ter sprake! En ik duim mee dat hij nog lekker een paar weken blijft zitten 🙂
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn tweede vanaf de 30 weken geregeld weeën gehad en ontsluiting van 3 cm. 2 keer een nachtje opgenomen om goed te kunnen slapen. Hij is uiteindelijk met 38,6 gehaald omdat ik uitgeput van de voorweeen was niet omdat meneer al wilde komen. Bij hem bleek zijn handje voorde uitgang te liggen die als hij hem bewoog mijn baarmoeder triggerde.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tweede met 30 weken weeën gehad, die ook spontaan weer gestopt zijn. Daarna moest ik 2 weken bedrust houden, alleen eruit om te plassen en eten.
Daarna mocht ik rustigaan weer wat doen. Het is daarna de hele tijd blijven rommelen, maar onregelmatig. Steeds werd gezegd dat ze eerder zou komen. Nou, ze werd met 41w geboren 🤪. De baby die het langst bleef zitten. Ik was het ook spuugzat. Bevalling was een stortbevalling. Gebroken vliezen en na een uur vijf weeën die zich om de minuut aandienden en daar was ze. Aangezien de verloskundige er wel was (eerste kind was ook snel) is ze wel met de vk geboren. Ze was wel dysmatuur dus ben ik de dag na de bevalling, vol adrenaline op de fiets gesprongen om prematuurkleertjes te halen.

De anderen zijn met 40 precies, 17, 39, 39 en 38w geboren
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lalameme, dat is schrikken hè!? Fijn dat het voor nu toch niet heeft doorgezet, hopelijk blijft het nog even rustig.
Ik kreeg toen ik 34.2 zwanger was last van bloedverlies (had de weken ervoor al heel vaak harde buiken). Had dit bij mijn oudste ook gehad rond die termijn en dit stopte na een paar dagen waarna ik naar huis mocht en uiteindelijk met 39.1 een geplande keizersnede kreeg. Dacht dus (onterecht) dat het deze keer weer zo zou gaan. Ben weer opgenomen en er was verder nog geen ontsluiting enz. Harde buiken kwamen vaker en met meer regelmaat en uiteindelijk mocht ik niet meer van de ctg af omdat het er toch op leek dat het zou beginnen. Had na 2 dagen ziekenhuis toch ontsluiting gekregen en mijn dochter is met 34.4 geboren. Ze was licht, 1980 gram, maar verder gezond. Ze heeft een dag of 4 in de couveuse gelegen en na 2 weken ziekenhuis mocht ze naar huis. Mijn placenta is onderzocht en ik bleek een infectie te hebben. Ben de naam even kwijt, maar die kan zorgen voor vroeggeboorte en ook stilgeboorte. Achteraf ben ik heel blij dat ze te vroeg is geboren, want misschien was het met haar wel heel anders afgelopen als ze langer was blijven zitten. Ze is nu bijna 2 jaar oud en ik merk aan niks meer dat ze te vroeg is geboren.
Sterkte voor jou in deze onzekere tijd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen 48 uur aan de weeënremmers gezeten zodat de longrijpers hun werk konden doen. Langer deden ze niet (meer) 'omdat een vroeggeboorte altijd een reden heeft. En het langer uitstellen schadelijker kan zijn.' ze heeft uiteindelijk 2.5 maand in het ziekenhuis gelegen omdat ze zich maar bleef verslikken tijdens (borst)voedingen met enorme saturatiedippen als gevolg.

Een reden voor de vroeggeboorte is er trouwens niet gevonden. Wel kreeg ik mee (na eindeloos nabellen) dat de placenta 'goed onstoken was'. Met wat dat is nooit getest.

Bij de tweede kreeg ik vanwege een verkorte baarmoedermond met 24 weken een spoedcerclage.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is dan even schrikken he!

Zelf had ik met ruim 31 weken al een verstreken baarmoedermond, 2 cm ontsluiting en continue harde buiken en weëen.

Ik heb toen wel direct longrijpers en weëenremmers gehad en moest een week in het ziekenhuis blijven.

Dochter is uiteindelijk gehaald met 35+6 maar had niks met die ontsluiting of weëen te maken, waarschijnlijk had ze anders wel langer blijven zitten. Veel succes en hopelijk blijft je kleintje nog even binnen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het delen van jullie verhalen! Ik voelde mij compleet onbegrepen maar zoals ik al vermoedde zoveel mensen in het zelfde schuitje. Helaas..

Fijn om te horen dat dit termijn al redelijk meevalt qua vroeg geboorte. En dat de meeste van jullie kindjes het naar omstandigheden echt wel goed deden en er niets aan over hielden. Het lijkt mij wel enorm zwaar. Daarnaast zou ik het ook zo verdrietig vinden dat niemand hem dan naast ons mag bezoeken, zelfs zijn nu al mega trotse zus niet. Je staat er dan echt wel helemaal alleen voor.

Ik vind het maar spannend allemaal, soms komt het ook echt wel even flink binnen wat een rot situatie. We proberen onze lieve dochter zo veel mogelijk bij familie en vrienden onder te brengen, daar voel ik mij dan weer schuldig over. Maar haar broertje moet echt nog even blijven zitten. Als ze thuis is, ze is 2 jaar kom ik niet echt aan rusten toe namelijk.

Mijn buik blijft heel onrustig. Woensdag komt de verloskundige aan huis, hopelijk wilt ze dan nog eens kijken hoe het er inmiddels voor staat, als er weinig veranderd is neemt dat voor nu echt wel een groot deel aan zorgen weg denk ik. Het gaat op en af. Gisteren leken het weer eventjes weeën te worden maar het vlakte al snel weer af. Als ik echt heel weinig doe blijven het bij heel veel oefenweeen maar zijn ze niet enorm regelmatig.

Gisteren tikte ik de 33 weken aan! Op naar de 34. We gaan ervoor. En hopelijk blijft hij gewoon nog een hele tijd lelker warm binnen om te groeien. ♡
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die periode ook heel rustig aan gedaan is ook het belangrijkste want die oefen weeën alleen putten je al uit. Ik deed heel veel zit activiteiten met mijn zoon van 2 toen. Had een oproepje geplaatst hier op de site en kreeg toen echt leuke ideeën. En tussendoor logeerde hij toen veel bij opa en oma. Wat bijvoorbeeld heel leuk om te doen is als je een tuin met schutting hebt. Emmertje water en een dikke schilderkwast en verven maar. En samen bijv. een hele middag allemaal eten maken van klei en dan mag ze de kok van het restaurant zijn. Maar echt je hoeft je niet schuldig te voelen voor je dochter. Ook als ze het door omstandigheden niet gelijk kan zien. Dan kan de bijvoorbeeld alvast met een pop oefenen en videobellen met het geboren kindje dan zing je samen met haar een liedje.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je die 33 weken in elk geval gehaald hebt en heel goed dat je zoveel rust nam/neemt. Ben heel benieuwd hoe het nu met jullie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt nog voor de lieve tips!

Inmiddels 34 + 3. Die hebben we maar gehaald♡

Helaas wel een "slechte" echo net. Baby is na een tweede ziekenhuis bezoek na urenlange weeën vorige week toch nog naar dwarsligging gedraaid. Beetje verdrietig wel dat het waarschijnlijk nog een keizersnede gaat worden ook, ik had niet echt een bevalplan, alleen een keizersnede wilde ik echt echt niet. Je hebt het niet voor het kiezen he..

Daarnaast heb ik ineens veel teveel vruchtwater en is zijn buikje ineens veel te groot. Beetje vreemd dat dit afgelopen week en de week ervoor niet is opgemerkt tijdens de echos want dat verklaart wel de weeën activiteit steeds.

Al met al geen ideale combi, die risicos van te veel vruchtwater icm een dwarsligging. Ik wacht nu af wat het plan word. Echoscopist vermoed een overdracht naar gyneacoloog en een aantal guos..

Die laatste loodjes worden helaas met de dag enger en onzekerder..
Alle reacties Link kopieren
Als ie gedraaid is dan kan ie ook nog weer terugdraaien ☺️.

Is je suiker ook gecheckt?

Hopelijk valt het allemaal mee voor jullie. ❤️
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat die gedraaid is. Maar idd als ze met dit termijn draaien. Draaien ze geregeld nog terug. En opeens een vergrote buik en te veel vruchtwater. Ja dat is spannend Maar een echo is in een interpretatie daarom is het fijn dat je nu doorverwezen bent. Je bent er bijna succes en heel veel sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven