Pril zwanger net aangenomen op nieuw werk

11-04-2019 13:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik heb net een zw test gedaan en met ongeloof zitten staren naar een positieve test! Hiervoor heb ik een miskraam gehad bij 7 weken dus er gaat nu vanalles door me heen. Blijdschap, angst, ongeloof..

Ik kreeg maar geen menstruatie maar het ging geen moment door me heen dat ik zwanger kon zijn, tenminste het ging wel door mijn hoofd maar ik voel(de) me totaal niet zwanger.. Ik dacht dat mij cyclus gewoon helemaal overhoop lag, gezien het ook weer 7 weken geduurd heeft na mijn miskraam voordat ik ongesteld werd..

Ik ben dus heel blij! Maar ook in de war. Door alle emotionele impact hebben mijn vriend en ik besloten ons te richten op werk en leuke dingen doen samen. En niet echt gericht voor een baby te gaan omdat er nog zoveel te verwerken viel en er zoveel boven kwam drijven tijdens en na de eerste keer zwanger. Ik heb het hem ook nog niet verteld maar ben ergens een beetje bang dat hij het te snel vindt.. maar misschien is dit in mijn hoofd alleen zo.

Daarbij komt dat ik mij na alle miskraam ellende toe voelde aan iets nieuws, en dus heb ik gesolliciteerd op een andere baan en ben aangenomen. Heel fijn natuurlijk ook! Alleen hoe ga ik dit in godsnaam daar vertellen? Mijn nieuwe baas heeft mijn contract nog niet opgesteld omdat ik eerst volgende week in gesprek ga over hoelang ik nog bij mijn oude baas moet werken ivm opzegtermijn. Maar opeens begin ik nu te twijfelen of ik niet beter in mijn oude baan kan blijven.. want daar kennen ze me beter en staan ze daarom sympathieker ertegenover oid? Overigens heb ik in deze oude baan ook nog geen vast contract, dus wat dat betrefd geeft dat niet per see meer zekerheid.

Ik heb even geen idee wat ik moet doen. In ieder geval ga ik even bijkomen en laten bezinken wat voor groot nieuws ik zojuist heb ontdekt :-D

Ik hoor heel graag herkenning, tips, enz.

Dankjewel!
Van harte gefeliciteerd!

Wat betreft je werk, gewoon lekker beginnen aan die nieuwe baan. De eerste maanden vertel je daar natuurlijk niet dat je zwanger bent, gewoon eerst maar eens beginnen en wennen aan het idee dat er een kleintje gaat komen. Pas tegen de tijd dat je het gaat zien, kun je het een keer vertellen. En officieel hoeft het geloof ik pas kort voor je verlof doorgegeven te worden, maar dan ziet iedereen het natuurlijk ook gewoon ;)

Voor nu, rustig wennen aan het idee, lekker dromen met je vriend samen en dat werk komt echt wel goed!
Gefeliciteerd!
Ik denk in jouw geval dat ik, als dat nog kan, bij mijn oude werkgever zou blijven. Een nieuwe baan kost energie en je weet natuurlijk niet hoe je lijf op een zwangerschap gaat reageren (misselijk, moe)
Ik zou denk ik voor het gemak van je oude baan gaan. Je kent de routine (niet weer een inwerktraject) en je kent je collega’s, waardoor je wat meer credit hebt als je misselijk bent/naar een controle moet/iets anders.

Natuurlijk weet ik dat vrouwen zwanger kunnen worden bla bla, maar ik zou niet blij zijn als ik een nieuwe werknemer aanneem op een tijdelijk contract, en dat die er ook nog een (groot) deel van afwezig is vanwege 16 weken verlof en eventuele zwangerschapskwalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Weten ze op je oude werk dat je van plan bent/was om weg te gaan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gefeliciteerd!

Ik vind het een lastige kwestie. Was je nog tevreden in je huidige baan? Zo ja; dan is het wellicht gemakkelijker daar te blijven omdat ze jou/de situatie kennen. Echter geef je zelf al aan dat je ook daar niet per sé vastigheid hebt i.v.m. je contract.

Als je nou echt toe bent aan een nieuwe baan zou ik gewoon lekker bij je nieuwe werk beginnen en het pas vertellen als je over de 12 weken heen bent. Naar mijn mening werkt een open en transparante communicatie het beste; dus wat verwacht je nieuwe baan van jou en jij van hen m.b.t. je zwangerschap?

Natuurlijk ook even aankijken hoe je je voelt. Als je veel last hebt lichamelijk van je zwangerschap is bij een nieuwe baan starten weer een ander verhaal.

Voor nu lekker genieten van dit nieuws met je vriend samen en succes!
Ik heb ook zwanger gesolliciteerd. Door omstandigheden duurde het een poos voor mijn nieuwe contract rond was en voor er getekend was, wilde ik niets zeggen. Ik was daardoor alweer 16 weken toen ik het gemeld heb. Ik ben ontzettend positief onthaald en mijn zwangerschap is geen enkel punt geweest. Er is enorm veel rekening met me gehouden en nu met het kleintje erbij nog steeds. Zo hoort het en zo weet je dat je een goede werkgever gevonden hebt :).

Ik heb ook twee miskramen gehad. Probeer vooral te genieten van het geluk dat je weer in verwachting bent. Werk is een zakelijke overeenkomst die naast plichten rechten met zich meebrengt. Je kindje is veel belangrijker.
Bedankt voor de felicitaties :-D

Ik twijfel dus ook heel erg. Ik ken idd de routine van mijn oude werk goed, alleen zijn dat wel weer ploegendiensten, dus of extreem vroeg beginnen of een late dienst en om 10 uur thuis. Wel redelijk korte diensten (ongeveer 7.5 uur) Vrij veel onrust qua rooster want nooit garantie op een vaste dag vrij want hele week flexibel inzetbaar, inclusief weekend. Dit is ook de reden van mijn overstap naar een wat rustigere baan. (Mijn zwangere intuïtie heeft dit gestuurd, lijkt bijna wel :-D ) Alsnog veel staan, zelfs langere diensten(10uur) maar wel gewoon 8-18u en zondag sws vrij..

Twee collega's van mijn oude werk heb ik verteld over de sollicitatie en 'verwachten' ook dat ik dus binnenkort overstap naar die nieuwe baan, dus die zullen wel met vragen komen, maar dat is niet erg misschien.

Ik heb overigens mijn oude baas nog niet ingelicht, maar dus wel een gesprek ervoor aangevraagd vo. Week.
himalaya schreef:
11-04-2019 13:08
Ik zou denk ik voor het gemak van je oude baan gaan. Je kent de routine (niet weer een inwerktraject) en je kent je collega’s, waardoor je wat meer credit hebt als je misselijk bent/naar een controle moet/iets anders.

Natuurlijk weet ik dat vrouwen zwanger kunnen worden bla bla, maar ik zou niet blij zijn als ik een nieuwe werknemer aanneem op een tijdelijk contract, en dat die er ook nog een (groot) deel van afwezig is vanwege 16 weken verlof en eventuele zwangerschapskwalen.
Wat een onzin! Als je als werkgever niet het risico wilt lopen dat een nieuwe werknemer zwanger wordt, moet je maar geen vrouwen van 18-45 jaar aannemen. En wat maakt het uit of je in je eerste of in je tweede jaar bij die werkgever zwanger wordt? Afwezigheid door zwangerschap wordt overigens volledig vergoed door het UWV.
Dit laat maar weer zien dat het hoog tijd is voor langer vaderschapsverlof, zodat niet alleen vrouwen afgerekend worden op hun afwezigheid als ze een kind krijgen.

TO, als je blij bent met die nieuwe baan, zou ik daar gewoon voor gaan. Je weet nu nog niet hoe deze zwangerschap gaat lopen.
Procne schreef:
11-04-2019 13:32
Wat een onzin! Als je als werkgever niet het risico wilt lopen dat een nieuwe werknemer zwanger wordt, moet je maar geen vrouwen van 18-45 jaar aannemen. En wat maakt het uit of je in je eerste of in je tweede jaar bij die werkgever zwanger wordt? Afwezigheid door zwangerschap wordt overigens volledig vergoed door het UWV.
Dit laat maar weer zien dat het hoog tijd is voor langer vaderschapsverlof, zodat niet alleen vrouwen afgerekend worden op hun afwezigheid als ze een kind krijgen.

TO, als je blij bent met die nieuwe baan, zou ik daar gewoon voor gaan. Je weet nu nog niet hoe deze zwangerschap gaat lopen.
Inderdaad, ga er gewoon voor! Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, ik kwam er vlak voor het arbeidsvoorwaardengesprek achter dat ik zwanger was. Ik ben er gewoon voor gegaan. Ik had een vrij lange opzegtermijn dus ik begon op mijn nieuwe baan toen ik 18 weken zwanger was, een paar weken daarvoor heb ik mijn manager wel laten weten dat ik zwanger was. Tja, blij was hij niet maar hij deed zijn best dat niet te laten merken. En uiteindelijk heb ik tot aan mijn verlof fulltime kunnen werken en was hij heel tevreden, dus hij heeft er echt geen spijt van gehad dat hij mij heeft aangenomen. Ondanks dat hij weet dat ik snel een tweede kind wil en volgend jaar hopelijk weer zwanger ben, krijg ik toch een vast contract. En zo hoort het ook.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
De nieuwe baan klinkt fijner voor wat betreft de diensten, dus ik zou daar voor gaan. Een werkgever die met vrouwen tussen 18 en 45 werkt moet dat incalculeren, en bovendien, wat zijn nou die 4 maanden verlof op je totale loopbaan.

Had je de eerste keer heel veel moeite moeten doen om zwanger te raken?
Ik zou voor de nieuwe baan gaan. Ik zou het pas vertellen daar na 12 weken.
Succes
Wat betrefd de diensten brengt de nieuwe baan wel wat meer rust/regelmaat idd. Maar wat pilOu zegt, nieuw werk gaat veel energie kosten en je weet niet hoe de mensen zijn daar.

Ergens is dit misschien een soort luxe probleem, tussen 2 banen kiezen, maar voor mijn gevoel staat er wel veel op het spel.

fairy1: ja het heeft ongeveer 1.5 jaar geduurd
Procne schreef:
11-04-2019 13:32

Oh, dat scheelt natuurlijk alles, dan maakt het niet uit dat iemand voor die 16 weken verlof aangenomen moet worden en moet worden ingewerkt!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben aangenomen in een nieuwe baan en was een maand later zwanger. Gelukkig een erg lieve en meedenkende leidinggevende die gewoon blij voor me is.
Ik denk dat je de twee dingen gewoon een beetje los van elkaar moet zien.

Je bent zwanger na een miskraam en zwanger worden ging niet zo makkelijk dus het is hartstikke bijzonder dat het nu weer raak is, en daar mag je blij mee zijn.

Daarnaast heb je werk en de keuze voor een nieuwe baan, wat vind je leuker? Waar ga je meer energie uit halen? Wat verdient wellicht beter? Gewoon helemaal los van de baby, waar wil je het liefst werken?

Je baan duurt als het goed is langer dan je zwangerschap en verlof dus die keuze moet je niet daarop gaan baseren.
himalaya schreef:
11-04-2019 13:51
Oh, dat scheelt natuurlijk alles, dan maakt het niet uit dat iemand voor die 16 weken verlof aangenomen moet worden en moet worden ingewerkt!
Tja, als je dat niet wilt als werkgever moet je, zoals eerder gezegd, maar geen vrouwen aannemen.

Het is toch van de zotte dat je niet zwanger zou mogen worden of niet aan je carrière mag bouwen als je zwanger bent, omdat dat misschien even wat extra gedoe is voor je baas.
gioia82 schreef:
11-04-2019 13:39
Inderdaad, ga er gewoon voor! Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, ik kwam er vlak voor het arbeidsvoorwaardengesprek achter dat ik zwanger was. Ik ben er gewoon voor gegaan. Ik had een vrij lange opzegtermijn dus ik begon op mijn nieuwe baan toen ik 18 weken zwanger was, een paar weken daarvoor heb ik mijn manager wel laten weten dat ik zwanger was. Tja, blij was hij niet maar hij deed zijn best dat niet te laten merken. En uiteindelijk heb ik tot aan mijn verlof fulltime kunnen werken en was hij heel tevreden, dus hij heeft er echt geen spijt van gehad dat hij mij heeft aangenomen. Ondanks dat hij weet dat ik snel een tweede kind wil en volgend jaar hopelijk weer zwanger ben, krijg ik toch een vast contract. En zo hoort het ook.
Het voelt zo dubbel, zelfs voor mij als vrouw notabene én verse moeder. Ik vind jouw post fijn te lezen want ja zo hoort het inderdaad maar ik snap een werkgever écht....

Lees hier eens op viva over alle kwaaltjes, vrouwen die met 20 weken al thuis lopen, het zelden redden tot 34 weken om te werken en soms al met 16 weken bekkenklachten hebben. En ja dat wordt doorbetaald en ja dat is het risico en nee ik gun het niemand maar nogmaals, ik snap de werkgever. Zéker met de huidige trend om na 6 maanden voor de tweede te gaan... elke keer die onderbreking, overdragen, inwerken minus de ziek/zwak/minder werken dagen gedurende de zwangerschap....
ClaireSophie schreef:
11-04-2019 15:03
Het voelt zo dubbel, zelfs voor mij als vrouw notabene én verse moeder. Ik vind jouw post fijn te lezen want ja zo hoort het inderdaad maar ik snap een werkgever écht....

Lees hier eens op viva over alle kwaaltjes, vrouwen die met 20 weken al thuis lopen, het zelden redden tot 34 weken om te werken en soms al met 16 weken bekkenklachten hebben. En ja dat wordt doorbetaald en ja dat is het risico en nee ik gun het niemand maar nogmaals, ik snap de werkgever. Zéker met de huidige trend om na 6 maanden voor de tweede te gaan... elke keer die onderbreking, overdragen, inwerken minus de ziek/zwak/minder werken dagen gedurende de zwangerschap....
Is dat een trend dan tegenwoordig om minder te werken? Als het niet gaat, dan gaat het niet, klaar. Maar dat gezever om je voor elk minder dagje maar ziek te moeten melden.... dan snap ik zo'n baas ook wel. Mijn collega's en ikzelf waren ook om beurten zwanger. En nou mankeerde gelukkig niemand echt wat, maar we meldden ons ook niet ziek bij misselijkheid/ moe/ dikke voeten etc. Ik ben een oude zeur waarschijnlijk :$
Zal dit niet ten koste gaan van de nieuwe band met collega's? Dat ze me anders gaan behandelen? Omdat ik ben en hun leidinggevende voor een lastig parket heb gesteld meteen. Hij heeft mij namelijk een jaarcontract beloofd als eerste contract, omdat hij 7 maanden (gebruikelijk in de branche) zo kort vindt. Maar met zw verlof blijven er alsnog maar 7 a 8 maanden over van dat jaar.

Misschien moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon mijn hart volgen. Maar mijn hart wil doen wat het beste is voor mij en de toekomstige kleine, qls alles goed mag gaan deze keer.. Ik kan niet meer impulsief wat doen maar voel me echt verantwoordelijk voor evt gevolgen.
Ben=hen
Ik vind je een beetje tegenstrijdig, je hebt het over het beste doen voor jezelf en de kleine, maar maakt je vooral druk om je nieuwe collega's. Wat maken zij nou uit? Als die nieuwe baan beter is voor jou en je kind, ga ervoor!

Overigens zijn mijn nieuwe collega's ontzettend lief en ik heb niet het idee dat het de band verslechterd heeft. Ondanks dat ik er pas 3,5 maand effectief gewerkt had kwam het hele team op kraambezoek en ik heb meerdere cadeaus van ze gekregen. Nou heb ik ook hele lieve collega's, maar iedereen snapt dat er belangrijkere zaken zijn dan werk! Ze zullen er vast wel van balen, maar ik denk niet dat ze het jou kwalijk zullen nemen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Absoluut voor de nieuwe baan gaan. Niet vertellen, gewoon de normale 12 weken grens afwachten als alles wat meer zeker is, en dan kun je met je nieuwe werkgever in gesprek.

Sowieso lijkt een wat regelmatigere/ rustigere baan me niet verkeerd voor tijdens een zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven