Sla eten

15-11-2018 19:06 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi. Misschien een overdreven vraag. Maar ik vraag mij af of je gewoon een maaltijd salade mag eten, met behoorlijk wat sla in. Dus een kom sla. Mag dit i.v.m. nitraat, in de zwangerschap?

Ik weet dat er eerst geadviseerd werd niet te veel groenten met nitraat te eten. Ik weet niet of dat inmiddels nog steeds geldt?
anoniem_376533 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 19:08
25.29% gewijzigd
Zolang de sla goed gewassen is kan dit prima.
Voedingscentrum zegt dit:

Nitraat is een stof die van nature voorkomt in groenten en, in mindere mate, in grondwater. Daarnaast worden nitraat en nitriet soms aan levensmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren of voor kleurvorming.

Nitraat en het daaruit gevormde nitriet is lang als een toxische stof beschouwd. Maar onderzoek uit 2014 laat zien dat, bij consumptie van nitraatrijke groente, de risico’s voor de gezondheid echter verwaarloosbaar klein zijn. Dat geldt ook voor de combinatie nitraatrijke groente en vis. Er gelden daarom geen beperkende adviezen voor de consumptie van nitraatrijke groente.


Wel zijn er 2 adviezen om nitraatinname te beperken. Maak geen flesvoeding (voor baby’s) van water uit privébronnen en gebruik nitraatrijke sportsupplementen als bietensap(concentraten) niet op dagelijkse basis.
Misschien een overdreven vraag.

Ja klopt, net als de rest van je topics. Volg het Voedingscentrum en ga anders eens met je vk in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je (juist) tijdens de zwangerschap een uitgebalanceerd voedingspatroon nodig hebt. Daar kan een salade prima in passen, maar daarnaast ook voldoende eiwitten en proteïnen, dus regelmatig een stukje vlees of vis met rijst of peulvruchten of aardappelen is ook belangrijk. Regelmatig wat fruit, niet te vergeten. Een dieet van alleen salades lijkt me nogal eenzijdig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de actuele lijst: https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... chap-.aspx

En je verloskundige weet dit soort dingen ook.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-11-2018 19:36
Misschien een overdreven vraag.

Ja klopt, net als de rest van je topics. Volg het Voedingscentrum en ga anders eens met je vk in gesprek.
Dit. Praat over je zorgen, hier ga je aan onderdoor.
Oké schat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven