Slechte uitslag combinatietest

11-05-2016 21:12 3183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang proberen en uiteindelijk een ICSI behandeling ben ik nu eindelijk zwanger van onze eerste (13wk). Helaas heb ik gisteren 'slecht' nieuws gekregen: uit de combinatietest bleek dat er een verhoogde kans is dat ons kindje trisomie 13, 18 of 21 heeft. Ik weet dat de kans verreweg het grootst is dat er uiteindelijk helemaal niets aan de hand is, maar de uitslagen die wij kregen waren toch wel flink verhoogd (Down 1:32, Edwards 1:85, Patau 1:92). Schrikken dus... We kunnen nu alleen maar afwachten op de volgende test (NIPT) en hopen dat het loos alarm was, maar helaas duurt dat best lang (nog 3-4 weken). Ik zoek dames die hier ook mee te maken hebben gehad. Ik ben benieuwd hoe jullie er mee om zijn gegaan, wat jullie uitslagen waren, of er ook daadwerkelijk iets mis was en hoe jullie verder zijn gegaan.
Na lange tijd in onzekerheid bleek ons zoontje meerdere genetische afwijkingen te hebben. We hebben het moeilijke besluit moeten nemen om de zwangerschap af te breken. Een paar dagen later werd ik opgenomen in het VUmc om te bevallen. Na ongeveer 30 uur werd ons prachtige kleine zoontje levenloos geboren, alles er op en er aan. Twintig centimeter groot. Stichting Still heeft prachtige foto's voor ons gemaakt. Na alle ellende konden we in september eindelijk weer verder met de volgende poging om onze kinderwens te realiseren. De eerste cryo werd terug geplaatst en dat ging goed. De teruggeplaatste cryo is groeide uit tot een zwangerschap, het zat op de goede plek, het hartje klopte en het groeide netjes op schema. Maar helaas werd bij ruim 10 weken op de echo is ineens een flinke afwijking gezien (hygroma colli). Het vruchtje liep ook wat achter op de groei en het hartje klopte nu veel sneller dan zou moeten (ook een aanwijzing voor een chrom. afwijking). We moesten twee weken afwachten tot we een vlokkentest konden doen. Na een week bleek de hoeveelheid vocht alleen nog maar verder te zijn toegenomen, geen goed teken. Bij de echo voorafgaand aan de vlokkentest bleek het hartje van het kindje niet meer te kloppen. Het was over. Het kindje was tot ongeveer 12 weken doorgegroeid. De miskraam werd in het ziekenhuis opgewekt met medicatie, daarna moest ik helaas alsnog een curettage ondergaan om placentaresten te verwijderen. Bijna 2 maanden na de miskraam kregen we eindelijk een uitslag: Turner syndroom... Daarna is chromosomenonderzoek ingezet bij flipman en mijzelf, maar daar kwamen geen bijzonderheden uit.

We zijn sinds februari weer in de running, en mogen weer een cryo laten terugplaatsen. Helaas werkte mijn lichaam niet mee, en ging de tp niet door. Een maand en vele extra echo-onderzoeken later hebben we gelukkig wel een tp gehad. Bij het ontdooien is 1 embryo gesneuveld, maar een tweede embryo kon wel goed ontdooid worden. Helaas ben ik daarvan niet zwanger geworden. In mei gaan we weer verder.

(https://wensmama.wordpress.com)
flipje2 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 12:06
8.30% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Fijn dat je nu een boekje met foto's hebt van F. En de urn, je had een heel speciale toch als ik me goed herinner? Wat duurt dat lang voor je zijn as krijgt.. Kan me voorstellen dat je dat ook hebben wilt, dan is F op de plek waar hij hoort, bij jullie thuis!

Heb je al nagedacht over wat je gaat zeggen op dat buurtfeest als die vraag komt, is vaak toch 1van de eerste dingen die gevraagd word... Niet gaan is miss ook een optie, zeggen dat je een bruiloft hebt ofzo en met je man een hotel pakken. Maar daar zie ik je niet zo voor aan..

Ik heb een kaarsje branden voor je mooie F. Ik denk aan je

Sterkte lieve Flip
Nee joh, dat buurtfeest is veel te leuk. Daar kijk ik alweer een jaar naar uit, het is een van de juist zo leuke dingen van ons wijkje.

Tsja. Ik zie wel hoe mijn pet staat. Of ik zeg voor de goede lieve vrede maar gewoon dat we geen kinderen hebben, of iemand krijgt zo het hele verhaal voor zijn kiezen. (Dan zal diegene de volgende keer waarschijnlijk wel twee keer nadenken voor hij zo'n vraag stelt. )
Haha Flip stoer wijf
De urn is handgemaakt, mooi babyblauw. We gaan hem zelf vullen en dichtmaken.
Komende week verwacht ik weer te gaan starten met de ICSI behandeling (met dus nog 5 mooie cryo's in stock).

Zodra ik ongesteld word mag ik bellen, en dan hooooooopen dat ze nog een plekje voor een terugplaatsing vrij hebben.... zo spannend.

Eindelijk weer ergens naartoe werken...
Spannend hoor Flip, het is je van harte gegund
Ik ben zooooooo bang dat er geen plek blijkt te zijn.... nog een maand wachten zou ik echt zwaar vinden. Maar goed, dan krijg ik de keer daarna wel voorrang.

De behandeling zelf heb ik eigenlijk alle vertrouwen in, en ik heb mezelf ook al helemaal ingesteld op het feit dat het misschien waarschijnlijk niet in 1 keer zal lukken (20% kans per terugplaatsing). Maar dat niets doen en afwachten, bah.

Hoe is het met jou gate?
Spannend flipje. Hopelijk is er plek voor je en dan ben je weer mooi in de running.
Flip: Kun je niet gewoon voor 10:30 bellen? Jouw cyclus is immers super precies! Hoop dat je dinsdag ongesteld wordt. Ik denk dat mijn menstruatie een paar dagen later is dan die van jou!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nee dat ga ik echt niet doen. Zul je zien dat ik dan net twee dagen later ben ofzo, dan heb ik wel wat uit te leggen denk ik. Wil mijn krediet niet verspelen.

Als ik pas laat op de dag ongesteld zou worden zou ik eventueel kunnen wachten tot de volgende ochtend en dan om 10:30 bellen ofzo. (Maar zoveel geduld heb ik heus niet.. )

Aanmelden kan ook maar tot 12:30, dus als het daarna pas komt wordt het sowieso al de volgende dag.
Spannend Flip! Hopelijk is er een plekje voor je!
quote:flipje2 schreef op 10 september 2016 @ 13:48:

Ik ben zooooooo bang dat er geen plek blijkt te zijn.... nog een maand wachten zou ik echt zwaar vinden. Maar goed, dan krijg ik de keer daarna wel voorrang.

De behandeling zelf heb ik eigenlijk alle vertrouwen in, en ik heb mezelf ook al helemaal ingesteld op het feit dat het misschien waarschijnlijk niet in 1 keer zal lukken (20% kans per terugplaatsing). Maar dat niets doen en afwachten, bah.

Hoe is het met jou gate?

Laten we van t positieve uitgaan. je lichaam heeft al een zwangerschap meegemaakt dus er bestaat een kans dat de eerste terugplaatsing gelijk raak is.

Hier alles goed hoor. Zit alweer in mijn laatste trimester. Gaat opschieten al voelt december nog heel ver.
Spannende tijd weer Flip. Ik hoop dat ze gewoon n plaats voor je hebben. Vind t toch wel een heel traject hoor waar jullie inzitten. Hopelijk snel, mooi geluk.

Ik hoop dat t hier ooit goed komt maar ben er nu zeker van dat als ik 40 ben zeker wat ga doen voor de mensen die bvb niet zomaar zwanger worden. Ik heb zoveel respect voor deze mensen die die zware trajecten doorstaan.
Spannend Flipje! Ik duim voor je dat er gelijk plek is voor je als je belt.

Heb je de as van F al gekregen?
quote:Vanessakusje1987 schreef op 10 september 2016 @ 16:31:

Spannende tijd weer Flip. Ik hoop dat ze gewoon n plaats voor je hebben. Vind t toch wel een heel traject hoor waar jullie inzitten. Hopelijk snel, mooi geluk.

Ik hoop dat t hier ooit goed komt maar ben er nu zeker van dat als ik 40 ben zeker wat ga doen voor de mensen die bvb niet zomaar zwanger worden. Ik heb zoveel respect voor deze mensen die die zware trajecten doorstaan.Wat een lief gebaar Vanessa, wat zou je willen doen?
@cookie Die mogen we komende week ophalen. Wanneer heb jij je echo?

@Vanessa Ik heb weleens gedacht om mijn eicellen te doneren. Zo'n punctie is niet fijn (om het zachtjes uit te drukken), maar ik kan dat. Waarom dan ook niet voor een ander? Maar eerst mijn eigen gezin compleet maken, dat is al een flinke horde...

@gate Volgens mij gaan die laatste maanden razendsnel! Maar december voelt nog erg ver weg omdat het nu nog 28 graden is.
Is ook een beetje risicovol, maar begrijp dat je ook gewoon graag een plek wil - en terecht! Nog 3 dagen meis!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:flipje2 schreef op 11 september 2016 @ 09:03:

@Vanessa Ik heb weleens gedacht om mijn eicellen te doneren. Zo'n punctie is niet fijn (om het zachtjes uit te drukken), maar ik kan dat. Waarom dan ook niet voor een ander? Maar eerst mijn eigen gezin compleet maken, dat is al een flinke horde...

Dat lijkt me ook wel mooi iets, maar ergens ook lastig omdat ik niet weet of je hoort als er kindje is geboren met jouw eicel.
Inderdaad eiceldonatie. ik zou alles op alles zetten om dat te doen. Alleen zou ik zelf wel eerst graag kinderen willen en t mag nog niet ivm m'n leeftijd. Als die kids eindelijk zijn gelukt (gezien t niet zo makkelijk gaat) heb ik dat zeker voor een ander over. Liefst wel anoniem of bvb aan n bekende.
quote:MN-- schreef op 11 september 2016 @ 09:20:

[...]

Dat lijkt me ook wel mooi iets, maar ergens ook lastig omdat ik niet weet of je hoort als er kindje is geboren met jouw eicel.

Dat is ook de reden waarom ik (voor mijzelf) embryo donatie te ver vind gaan. Dan is het echt 100% een eigen kindje dat ergens anders wordt geboren en opgroeit. Voelt echt als adoptie.

Met eicel/zaadcel donatie zie ik dat toch anders. Dan is het aandeel van de donor en stuk kleiner.

Zaad donoren zijn er nu best veel, een eicel donor is soms nog bijna onmogelijk te vinden.

Maar ik ben nog niet vastbesloten, het is een grote stap. Maar het is zeker een serieuze overweging.

@Vanessa Anonieme donatie is in NL verboden, dus dan zou je naar het buitenland moeten gaan. Bekende is inderdaad ook een optie, dat je een soort van extra tante voor de kinderen bent.

Ik zou me ook willen inzetten voor lotgenoten contact. Ik heb daar zelf zoveel aan gehad!
quote:Vanessakusje1987 schreef op 11 september 2016 @ 09:29:

Inderdaad eiceldonatie. ik zou alles op alles zetten om dat te doen. Alleen zou ik zelf wel eerst graag kinderen willen en t mag nog niet ivm m'n leeftijd. Als die kids eindelijk zijn gelukt (gezien t niet zo makkelijk gaat) heb ik dat zeker voor een ander over. Liefst wel anoniem of bvb aan n bekende.

Wat bedoel je hiermee? Ik las in een eerder bericht ook als je 40 bent, maar vanaf je 40ste mag je juist geen donor meer zijn.

Uit de folder: "De leeftijd is bij voorkeur lager dan 36 jaar maar nooit hoger dan 40 jaar."
Ik heb mijn aan een vriendin (die inmiddels zelf bevallen is in IVF 2) ooit een eitje aangeboden. Is per slot van rekening mijn allerbeste vriendin en zij worstelde er zo mee...

Maar of ik het anoniem zou willen doen weet ik niet. Man en ik hebben destijds wel gesproken over wat we met eventuele cryo's zouden willen als onze wens vervuld zou zijn. Dit was echt aan het begin stadium, toen we ook nog niet dachten dat het zaad zo slecht zou zijn. We zouden hebben gekozen voor onderzoek ipv donatie. Ook omdat de wetgeving op dat gebied best lastig is...
Hoezo is doe wetgeving lastig baggal?

Hier in NL kun je het aangeven als je het wilt. Dan wordt er een geschikt stel gezocht, beide stellen worden psychologisch gescreend en dan kan het van start. Beide stellen mogen er tijdens het voortraject nog van afzien. Uitvoering kan niet in alle ziekenhuizen, dus de embryo's gaan naar het MCK en dat vindt het plaats. Anonieme donatie is verboden.

An een bekende doneren lijkt me wel heel bijzonder. Maar hoezo had je je vriendin je eicellen aangeboden dan, als ze al in IVF2 zwanger was?

Was dat in NL of UK? Eiceldonatie mag (in NL) namelijk niet zomaar zonder specifieke indicatie. Alleen maar als je zelf echt geen (geschikte) eicellen hebt (bijvoorbeeld bij vervroegde overgang), of een genetische afwijking draagt.
quote:Vanessakusje1987 schreef op 11 september 2016 @ 09:29:

Inderdaad eiceldonatie. ik zou alles op alles zetten om dat te doen. Alleen zou ik zelf wel eerst graag kinderen willen en t mag nog niet ivm m'n leeftijd. Als die kids eindelijk zijn gelukt (gezien t niet zo makkelijk gaat) heb ik dat zeker voor een ander over. Liefst wel anoniem of bvb aan n bekende.Wij hebben zitten twijfelen om onze embryo's te doneren, maar in NL mag anoniem doneren niet, dus als het kind behoefte heeft om zijn of haar biologische ouders te leren kennen dan worden jouw gegevens bekend gemaakt. En het lijkt me een heel moeilijk iets dat iemand die biologisch 100% van jou is, maar niet jouw kind is. Wij hebben daar dus vanaf gezien.
quote:GateKeeper schreef op 11 september 2016 @ 11:17:

[...]

Wij hebben zitten twijfelen om onze embryo's te doneren, maar in NL mag anoniem doneren niet, dus als het kind behoefte heeft om zijn of haar biologische ouders te leren kennen dan worden jouw gegevens bekend gemaakt. En het lijkt me een heel moeilijk iets dat iemand die biologisch 100% van jou is, maar niet jouw kind is. Wij hebben daar dus vanaf gezien.Ja precies, hier hetzelfde. Ook omdat het dan invloed heeft op je kinderen, het zijn hun volle broers en zussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven