Start traject?

02-10-2019 08:47 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik heb al lang niks meer geschreven op het forum omdat ik het zwanger worden even probeerde los te laten. Helaas tot nu toe nog zonder resultaat. Wij zijn inmiddels 2 jaar bezig met proberen zwanger te worden. Afgelopen november begonnen met eerste bezoeken in ziekenhuis waar ze geen afwijkingen zowel bij mij als mijn partner hebben kunnen vinden. Wel had ik een onrechtmatige cyclus van een paar dagen verschil. Ook lichte PCO op mijn rechter eierstok maar niks om zorgen over te maken aldus de arts. Begin dit jaar een HSG gehad en die maand zwanger geworden die helaas na 5.5 week een miskraam was geworden. Sindsdien helemaal niks meer gebeurd en mijn cyclus is de afgelopen maanden heel regelmatig. Volgende week mag ik weer terug naar het ziekenhuis. Ik heb geen flauw idee wat ze gaan doen. Kan iemand mij informeren die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en mij na alle onderzoeken van het afgelopen jaar de vervolg stappen kan vertellen?

Zo jammer dat het niet op de natuurlijke manier lukt :(
Ik denk dat de ervaringen heel erg verschillen per persoon, maar waar je je wel op voor kan bereiden: wachten, wachten en nog eens wachten. Partner en ik dachten, toen we voor het eerst naar de huisarts gingen, dat het vast snel zou gaan. Wat onderzoeken om de oorzaak vast te stellen en hup met behandelingen beginnen. Dat duurde toch allemaal wat langer dan verwacht, vooral omdat je vaak wekenlang moest wachten tussen de afspraken door.

Partner en ik zijn juni 2018 voor het eerst naar de huisarts geweest, en afgelopen maand pas met de eerste behandelingen begonnen. De tussenliggende tijd bestond uit:
- eerste gesprek met arts (juli 2018)
- onderzoeken (juli 2018)
- wachten op uitslagen
- na telefonische uitslag onderzoeken wachten op gesprek met arts om vervolgstappen te bespreken (aug 2018)
- doorverwijzing naar academisch ziekenhuis (aug 2018)
- wachtlijst
- ziekenhuis kan ons, obv dossier, niet helpen (okt 2018)
- wachtlijst academisch ziekenhuis 2
- eerste gesprek arts (dec 2018)
- onderzoeken (dec 2018)
- wachten op uitslagen
- nog meer onderzoeken (jan 2019)
- weer wachten op uitslagen
- gesprek met arts om vervolgstappen te bespreken (jan 2019)
- vervolg: tese operatie man (feb 2019)
- na operatie gesprek met arts om uitslag te bespreken (mrt 2019)
- verplicht wachten om uitslag operatie (onvruchtbaarheid man) te laten bezinken
- gesprek met arts om vervolgstappen te bespreken (apr 2019)
- wachtlijst (kid)behandeling
- verplichte voorlichtingsbijeenkomst behandeltraject (juli 2019)
- verplichte (screening)gesprekken voorafgaand aan traject (juli 2019)
- wachten tot nieuwe cyclus begint (aug 2019)
- start eerste behandeling (sep 2019)

Maar hoe dit traject eruit ziet kan natuurlijk enorm variëren. Als mijn man zaadcellen had gehad, dan waren we bij het eerste ziekenhuis gebleven en hadden we een jaar geleden al met een iui/ivf traject kunnen beginnen. In plaats daarvan hebben we nog een aantal maanden bij 2 verschillende ziekenhuis op de wachtlijst gestaan.
Wat ons ook opviel: bij elke nieuwe 'partij' moesten we steeds dezelfde onderzoeken doen. De onderzoeken die als eerste bij de huisarts zijn gedaan, werden nog eens herhaald bij ziekenhuis 1 en bij ziekenhuis 3. Reden: ze wilden de informatie uit eigen hand/onderzoek hebben ipv te vertrouwen op een externe partij :facepalm: . Vonden wij ook niet echt efficiënt gebruik van tijd/geld.
Als ze niets vinden, lossen ze ook niets op, maar starten ze gewoon met de reguliere opties om je zwanger te maken. Eerst ovulatie inductie met clomid, dan ovulatie inductie met injecties, dan iui en tot slot ivf of icsi. Tenminste, dat is mijn ervaring. Bij mij ook geen oorzaak, dus ook geen oplossing. Ik werd zwanger met ovulatie inductie met injecties.
Hier ook geen aanwijsbare oorzaak. Meer dan genoeg snelle zwemmers (98%), cyclus als een atoomklok.
Wel gelijk starten met IUI. Van doorverwijzing huisarts tot eerste IUI was hier maar vier maanden. En ze noemde het hier "druk". Februari gebeld met zh, april eerste arts bezoek, mei tweede, juni gestart. Is inmiddels 1 1/2 jaar geleden, en nog geen kind helaas (wel miskraam afgelopen juni. Dat was na 8 IUI behandelingen). Nu net nummer negen gehad en op het "wachtbankje".
Het hangt heel erg af of en zo ja wat er uit de uitslagen komt. Ik ondervond ook dat het vooral een kwestie was van lang wachten. Bij ons was er echter vrij snel een duidelijke oorzaak gevonden, waardoor IUI meteen werd uitgesloten en werden we op een wachtlijst (Engeland) gezet voor een ICSI behandeling.

Het hoeft bij jou helemaal niet zo te zijn dat ze meteen IVF ICSI gaan inzetten hoor, integendeel. Bij geen aantoonbare oorzaak lijkt mij dat jij in aanmerking komt voor ovulatie inductie en eventueel IUI voordat ze met zwaarder geschut komen. Succes TO.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@chamaedorea jeetje wat een traject.. ik moet zeggen de eerste afspraken via ons ziekenhuis verliep best vlot. Maarja toen werd ons geadviseerd om het nog maar een jaar zelf te proberen na de MK. Ondertussen ben ik daar wel beetje klaar mee met dat zelf proberen als het niks oplevert.

Zo te zien best verschillend allemaal. Ze hebben inderdaad niks kunnen vinden verder dus ik ga ervan uit dat ze zullen beginnen met de standaard dingen.

@panda doen ze dit ook als er helemaal niks gevonden is?

@baggal dankjewel voor jou ook niet makkelijk allemaal zo te zien
Het was inderdaad niet makkelijk en de ICSI was bij ons ook niet bepaald eerste ronde raak, integendeel. Maar... ik uiteindelijk heeft het ons wel de allerleukste en liefste dochter opgeleverd ;-) . En weet je, omdat je nu nog niet zoveel weet over jouw mogelijke behandelingen, weet je ook niet wat ze gaan voorstellen straks. Misschien ben je met kleine hulp opeens doorgaand zwanger - dat zou ontzettend fijn zijn, want het is heel frustrerend wanneer het niet vanzelf lukt terwijl je het zo graag wil. Heel veel succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven