Stress na miskraam

07-11-2021 20:57 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop hier iets aan herkenning te vinden, of misschien even een hart onder de riem, ik voel me best wel eenzaam hierin.
Zolang ik mij kan heugen ben ik stressgevoelig geweest. Twee jaar geleden raakte ik overspannen (voornamelijk door werk en privé balans) en het jaar daarna altijd snel last gehad van periodes vol spanning en hartkloppingen. Dit jaar heb ik mij heel goed gevoeld en ben ik vorige maand gewenst zwanger geworden. Dit eindigde helaas in een vroege miskraam. Alleen voel ik mij sinds de miskraam weer om de haverklap gespannen, heb ik hartkloppingen en soms een beetje angstig. Soms heb ik het gevoel dat ik nooit uit deze spanningsdal kom en dat een zwangerschap tóch niet voor mij weggelegd is; stress tijdens de zwangerschap is natuurlijk allesbehalve goed en zou ik bang zijn voor de ergste scenario’s. Het vervelende is dat ik mij zo graag ontspannen wil voelen dat ik er gespannen van wordt. Ik vind dit echt waardeloos aan mezelf, want ik realiseer mij dat ik mijn eigen obstakel ben. Hiervoor ga ik dan ook naar een therapeut.
Een zwangerschap zonder stress is misschien een utopie, maar zijn er stressgevoelige vrouwen die dit binnen de perken wisten te houden? Of dit herkennen? En kan dit gevoel een hormonaal gevolg zijn na een mk?
Één (schrale) geruststelling: ook onder hoge stress kunnen baby's heel goed groeien.

Ik heb enorm veel stress gekend tijdens mijn zwangerschappen. Dat is gewoon ontzettend rot. Bespreek die stress vooral ook goed met je verloskundige!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Is je stressgevoeligheid hormoongerelateerd? Bij mij wel namelijk, ik kan in de ene week van mijn cyclus veel meer hebben dan in de andere week. In dat geval is het logisch dat je je na de miskraam wankel voelt en zou het zich ook vanzelf op moeten lossen zodra je hormonen weer wat in balans zijn.
flipje2 schreef:
07-11-2021 23:16
Één (schrale) geruststelling: ook onder hoge stress kunnen baby's heel goed groeien.

Ik heb enorm veel stress gekend tijdens mijn zwangerschappen. Dat is gewoon ontzettend rot. Bespreek die stress vooral ook goed met je verloskundige!
Dit is zeker een gerustellende gedachte.. dankje!
borboletas schreef:
08-11-2021 06:51
Is je stressgevoeligheid hormoongerelateerd? Bij mij wel namelijk, ik kan in de ene week van mijn cyclus veel meer hebben dan in de andere week. In dat geval is het logisch dat je je na de miskraam wankel voelt en zou het zich ook vanzelf op moeten lossen zodra je hormonen weer wat in balans zijn.
Ik vermoed dat dit deze keer wel getriggerd word door hormonale disbalans..
Ik ben heel gauw stresserig, gespannen, zenuwachtig. Maar wonder boven wonder kon ik tijdens mijn zwangerschap plotseling heel goed relativeren. Het kindje was belangrijk, de rest boeide niet. Dat ging vanzelf.
Ik wens jou dezelfde ervaring toe :-)
yukon schreef:
08-11-2021 11:58
Ik ben heel gauw stresserig, gespannen, zenuwachtig. Maar wonder boven wonder kon ik tijdens mijn zwangerschap plotseling heel goed relativeren. Het kindje was belangrijk, de rest boeide niet. Dat ging vanzelf.
Ik wens jou dezelfde ervaring toe :-)
Wat lief! Dankjewel. En wat fijn om te horen dat je zo’n fijne ervaring hebt gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven