Temperatuurtest?
vrijdag 22 februari 2019 om 10:44
Hey allen!
Mijn man en ik zijn pas begonnen met proberen voor een eerste kindje, vandaar mijn nieuwe aanwezigheid hier. Ik vind het zeer fijn om jullie ervaringen te lezen, ik voel me spontaan wat verbonden!
In enkele verschillende topics, waaronder het wachtbankje, zag ik verschillende dames praten over "temperatuurkaarten" en of deze er wel of niet gunstig uit ziet voor een zwangerschap etc. Ik heb hier echter nog nooit van gehoord en heb dan ook geen idee wat ik me daar juist bij moet voorstellen.
Is er iemand die goede moed heeft om me even bij te praten hoe dit allemaal juist werkt? Ook al zijn we pas begonnen, enige richting is natuurlijk altijd fijn.
Bedankt!
Mijn man en ik zijn pas begonnen met proberen voor een eerste kindje, vandaar mijn nieuwe aanwezigheid hier. Ik vind het zeer fijn om jullie ervaringen te lezen, ik voel me spontaan wat verbonden!
In enkele verschillende topics, waaronder het wachtbankje, zag ik verschillende dames praten over "temperatuurkaarten" en of deze er wel of niet gunstig uit ziet voor een zwangerschap etc. Ik heb hier echter nog nooit van gehoord en heb dan ook geen idee wat ik me daar juist bij moet voorstellen.
Is er iemand die goede moed heeft om me even bij te praten hoe dit allemaal juist werkt? Ook al zijn we pas begonnen, enige richting is natuurlijk altijd fijn.
Bedankt!
vrijdag 22 februari 2019 om 10:54
Dit! Niet nu al beginnen met temperaturen, ovulatietesten enz. Jullie zijn pas net begonnen, geniet er gewoon van zonder enige druk erop te leggen
vrijdag 22 februari 2019 om 10:55
Ik zou daar nog niet aan beginnen. Ik ben het gaan doen, omdat ik PCOS heb en dan ook op advies van de gynaecoloog.
Het komt er op neer, dat je elke ochtend voor het uit bed gaan, op dezelfde tijd je temperatuur meet.
Theoretisch gezien is je temperatuur rond de eisprong iets lager en twee dagen na de eisprong hoger. Niet bij iedereen is dit goed te zien. Als je temperatuur omhoog gaat is je eisprong. Dus al geweest en heeft het geen zin meer om seks te hebben.
Het komt er op neer, dat je elke ochtend voor het uit bed gaan, op dezelfde tijd je temperatuur meet.
Theoretisch gezien is je temperatuur rond de eisprong iets lager en twee dagen na de eisprong hoger. Niet bij iedereen is dit goed te zien. Als je temperatuur omhoog gaat is je eisprong. Dus al geweest en heeft het geen zin meer om seks te hebben.
vrijdag 22 februari 2019 om 10:56
je meet elke dag op zelfde moment (ochtend nog in bed) je temperatuur:
Vlak na de eisprong stijgt de lichaamstemperatuur met minimaal 0.3 graden Celsius. Niet bevrucht: zakt je temperatuur weer tegen het einde van de cyclus.
Bevrucht: temperatuur blijft hoog (soms zelfs verdere stijging)
Het heeft mij geholpen regelmaat in mijn cyclus te ontdekken. Ook zag ik vlak voor de 0,3 stijging een lichte dip, ik kon dus mijn ovulatie voorspellen. Maakte raakschieten eenvoudiger.
Dit lijkt me een goud topic voor je: zwanger/het-algemene-ben-ik-zwanger-of- ... ges/389692
Vol met 'soortgenoten'.
Vlak na de eisprong stijgt de lichaamstemperatuur met minimaal 0.3 graden Celsius. Niet bevrucht: zakt je temperatuur weer tegen het einde van de cyclus.
Bevrucht: temperatuur blijft hoog (soms zelfs verdere stijging)
Het heeft mij geholpen regelmaat in mijn cyclus te ontdekken. Ook zag ik vlak voor de 0,3 stijging een lichte dip, ik kon dus mijn ovulatie voorspellen. Maakte raakschieten eenvoudiger.
Dit lijkt me een goud topic voor je: zwanger/het-algemene-ben-ik-zwanger-of- ... ges/389692
Vol met 'soortgenoten'.
vrijdag 22 februari 2019 om 10:57
Inderdaad.
Ik zou gewoon genieten en het kan altijd wel een aantal maanden duren.
Maar ga nu niet er al meteen een druk op leggen met van alles. Geniet gewoon van deze periode.
vrijdag 22 februari 2019 om 10:58
Dit. Dat hele temperaturen wordt pas relevant als het een jaar duurt en je twijfelt over ovulatie. Het heeft te maken met dat de lichaamstemperatuur iets stijgt als je ovulatie plaats heeft gevonden. Als je dan elke dag precies op dezelfde tijd temperatuurt, kun je dus nagaan of je wel of geen ovulatie hebt gehad. Maar let op.. het is niet altijd betrouwbaar, het komt echt heel nauw met tijden en met dat je dan net wakker wordt, want als je in beweging komt, kan het alweer afwijken. Het is echt een methode om toe te passen als je serieuze twijfels hebt. Voor nu echt niet nodig, je wordt er ook echt niet sneller zwanger van, dan moet je het meerdere maanden gaan bijhouden om patronen in kaart te kunnen brengen.
Gewoon genieten van elkaar, het komt vanzelf (of niet maar dan moet je je daar niet nu al druk om maken)
vrijdag 22 februari 2019 om 10:58
En als antwoord op je vraag:
Met de temperatuurcurves kun je bepalen of je eisprong al geweest is of niet. Maar dat zie je pas achteraf (pas na de eisprong gaat je temperatuur iets omhoog). Dus het zegt je niet zo wanneer je seks moet gaan hebben, maar wanneer je seks had moeten hebben.
Je moet elke dag zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip meten, bij voorkeur anaal, en vóórdat je uit bed gaat. Gebruik een goede thermometer.
Alcohol, ziekte, slecht (kort) slapen, medicijnen etc. beïnvloeden je temperatuur ook en maken de resultaten minder bruikbaar.
Het is (zeker in het begin) best veel werk, en als je gewoon een regelmatige cyclus hebt en normaal vruchtbaar bent heb je het eigenlijk helemaal niet nodig.
Met de temperatuurcurves kun je bepalen of je eisprong al geweest is of niet. Maar dat zie je pas achteraf (pas na de eisprong gaat je temperatuur iets omhoog). Dus het zegt je niet zo wanneer je seks moet gaan hebben, maar wanneer je seks had moeten hebben.
Je moet elke dag zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip meten, bij voorkeur anaal, en vóórdat je uit bed gaat. Gebruik een goede thermometer.
Alcohol, ziekte, slecht (kort) slapen, medicijnen etc. beïnvloeden je temperatuur ook en maken de resultaten minder bruikbaar.
Het is (zeker in het begin) best veel werk, en als je gewoon een regelmatige cyclus hebt en normaal vruchtbaar bent heb je het eigenlijk helemaal niet nodig.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
vrijdag 22 februari 2019 om 11:01
Bedankt voor de uitleg!
Ik ben zeker nog geen druk aan het leggen, hoor, het is allemaal nog nieuw en voorlopig maak ik me zeker geen zorgen. Ik zag het gewoon voorbijkomen en hoewel veel seks gewoon altijd leuk is, is het ergens toch fijn om een beetje de regelmaat in je cyclus te leren kennen
Ik ga jullie raad zeker opvolgen en nog enige tijd wachten met dergelijke "trucjes". Als ik daar te vroeg mee begin, begin ik misschien onwillekeurig inderdaad druk te leggen.
Ach, het is ook zo spannend allemaal
Ik ben zeker nog geen druk aan het leggen, hoor, het is allemaal nog nieuw en voorlopig maak ik me zeker geen zorgen. Ik zag het gewoon voorbijkomen en hoewel veel seks gewoon altijd leuk is, is het ergens toch fijn om een beetje de regelmaat in je cyclus te leren kennen
Ik ga jullie raad zeker opvolgen en nog enige tijd wachten met dergelijke "trucjes". Als ik daar te vroeg mee begin, begin ik misschien onwillekeurig inderdaad druk te leggen.
Ach, het is ook zo spannend allemaal
vrijdag 22 februari 2019 om 11:34
Pssst, ga naar een topic met veel medezwangeren, die snappen allemaal, dat jij nu met terugwerkende kracht zwanger wil worden.Alatariël schreef: ↑22-02-2019 11:01Bedankt voor de uitleg!
Ik ben zeker nog geen druk aan het leggen, hoor, het is allemaal nog nieuw en voorlopig maak ik me zeker geen zorgen. Ik zag het gewoon voorbijkomen en hoewel veel seks gewoon altijd leuk is, is het ergens toch fijn om een beetje de regelmaat in je cyclus te leren kennen![]()
Ach, het is ook zo spannend allemaal![]()
De rest van ons, is daar al weer te nuchter voor
vrijdag 22 februari 2019 om 11:50