Thuis vs ziekenhuisbevalling

06-01-2020 10:06 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 32 weken zwanger (eerste kindje) en was er eerst heel zeker van dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Nu twijfel ik; de zwangerschap loopt tot nu toe voorspoedig en een thuisbevalling lijkt me steeds mooier.

Herkent iemand dit? Ik hoor ook graag verhalen van mensen die ook twijfelen, of achteraf gezien liever in het ziekenhuis / thuis gebleven waren (als er geen medische indicatie is), en waarom

Mijn motivatie voor ziekenhuisbevalling: veiliger (hierover verschillen de meningen ook weer), als je pijnstilling wilt is dit sneller mogelijk

Voor thuis: lekker in eigen omgeving, daardoor meer ontspannen

Alvast bedankt voor jullie overwegingen / inzichten!
Ik ben 3 keer thuisbevallen.
Na de bevalling onder mijn eigen douche en meteen mijn eigen bed in, heerlijk.
En terwijl ik daar verliefd lag te wezen met de boreling werd de boel opgeruimd door de kraamzorg, mijn zus die erbij was en mijn man.
Ik zou het zo weer doen.
dnk schreef:
07-01-2020 10:20
Nogmaals, er is nog geen enkele thuisbevalling geweest waarvan ik heb gedacht: dit was kantje boord! Puur omdat die dingen thuis niet gebeuren. En begrijp me nou niet verkeerd, tuurlijk gebeuren er thuis ook dingen maar inderdaad, de verloskundige kan meer dan alleen thee zetten en meepuffen, daar moest ik dan wel weer hard om lachen :rofl:
Dat vind ik heel bijzonder :sarcastic: . Ook thuis is het, net zoals bij een ziekenhuisbevalling, kantje boord. Sterker nog, gemiddeld genomen maakt een verloskundige het één keer in de carrière mee dat een kind overlijdt (dat wilt trouwens niet zeggen dat het in het ziekenhuis wel goed was gegaan). Het zijn uitzonderingen maar soms staat de verloskundige echt wel met ambulancepersoneel (soms dubbelop voor zowel moeder als kind) en een beetje pech ook nog de brandweer in de slaapkamer. Het zijn uitzonderingen, maar het komt wel voor. De reden dat dit niet veel voorkomt is omdat we door de goede zorg vaak al voor de bevalling zien als er wat aan de hand is en er dan al doorverwezen is naar het ziekenhuis.
JonathanStrange schreef:
07-01-2020 10:31
Dit vind ik echt zó raar, dat je dit zo schrijft.

Er zijn hier meerdere vrouwen die beschrijven hoe ze dus wél met gillende sirenes werden afgevoerd. Ikzelf niet, nee, gelukkig. Maar als ik thuis was gebleven, had dit zeer verkeerd kunnen aflopen. Dit heeft ook de verloskundige en de arts naderhand uitgesproken. En ja, de VK had dezelfde opleiding als de anderen, maar had geen ervaring met mijn probleem na de bevalling en werd daar (zelfs in het ziekenhuis) door overvallen. Binnen 2 minuten lag ik op een bed richting OK door een doortastende verpleegkundige van het ziekenhuis. Dat was me niet gelukt als ik thuis was bevallen en dan was ik simpelweg doodgebloed. In 15 minuten verloor ik 2,5 liter bloed en raakte ik in shock.
Misschien heb ik ze gemist hoor, maar wie schrijft dat dan?
Eze schreef:
07-01-2020 11:11
Misschien heb ik ze gemist hoor, maar wie schrijft dat dan?

Nee, misschien heb je wel gelijk. Maar goed, ik beschreef ze zelf wel, 2 van mijn vriendinnen in elk geval en mijn nicht. Ook las ik hier wel wat heftige verhalen, waarbij de keuze om naar het ziekenhuis te gaan goed was geweest omdat het anders niet goed was afgelopen, die heb ik waarschijnlijk meegeteld ;-) (Carrie Bradshaw, Sugarmiss o.a.)
JonathanStrange schreef:
07-01-2020 11:23
Nee, misschien heb je wel gelijk. Maar goed, ik beschreef ze zelf wel, 2 van mijn vriendinnen in elk geval en mijn nicht. Ook las ik hier wel wat heftige verhalen, waarbij de keuze om naar het ziekenhuis te gaan goed was geweest omdat het anders niet goed was afgelopen, die heb ik waarschijnlijk meegeteld ;-) (Carrie Bradshaw, Sugarmiss o.a.)
Bij die mensen, bij wie het anders niet goed zou zijn afgelopen is de kans natuurlijk wel aardig groot, dat ze tijdens een eventuele thuisbevalling naar het ziekenhuis zouden zijn gestuurd.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je bevalt daar waar je je prettig voelt. Voor de een zal dat het ziekenhuis zijn, de ander is liever thuis. En gelukkig kan beide in Nederland.
Mijn zus is twee keer door de brandweer naar buiten getakeld En met gillende sirenes afgevoerd tijdens de bevalling omdat kind klem zat en de brancard niet door het trapgat kon. Geen levensgevaar, maar wel een nare ervaring. Toen ze hoorde dat ik zwanger was, was het eerste dat ze zei “ ga alsjeblieft in het ziekenhuis bevallen”.

Van mijn zwangerschapsgymclubje
Wilden er 5 thuisbevallen, en slechts 1 is niet uiteindelijk in het ziekenhuis geëindigd. Dus stel je er op in dat de kans groot is dat je toch in het ziekenhuis eindigt.
Uit onderzoek blijkt inderdaad dat een ziekenhuisbevalling en thuisbevalling net zo veilig zijn als er een medische indicatie is. Bij een medische indicatie is er uiteraard geen keuze, dan hoort iemand in het ziekenhuis. In een ziekenhuis blijkt gemiddeld genomen na een half uur een operatieteam inzetbaar te zijn en dat team kan ook vanuit de ambulance of huis worden opgeroepen. Ik zou je dus laten leiden door wat je zelf prettig vindt (mits je huis geschikt is voor een thuisbevalling). En als je thuis wil bevallen moet je er echt rekening mee houden dat je toch naar het ziekenhuis moet.
Zelf heb ik bij de eerste gekozen voor een ziekenhuisbevalling. Ik vond dat zelf niet fijn. Ik vond de rit naar het ziekenhuis tijdens een weeenstorm vreselijk. Het naar de auto lopen en door het ziekenhuis heen lopen tijdens een bevalling vond ik ook geen feestje. Gelukkig was het in de nacht en kwam ik geen bekenden tegen. Uiteindelijk was mijn eigen verloskundige er niet in het ziekenhuis (er was tegelijk een andere bevalling en bij mij kon een verloskundige van het ziekenhuis het overnemen). Ik vond het in en uitlopen in het ziekenhuis niet fijn, vond het niet fijn dat er iemand meeging naar de douche en dat ik niet kon douchen toen ik wilde (moest lang wachten ivm overdrachttijd). Ook moest ik lang wachten op eten (wederom wegens het tijdstip). Terug naar huis met een piepkleine baby vond ik heel spannend. Ik heb trouwens bij de eerste hechtingen gehad. Het ziekenhuis had die niet goed geteld, gelukkig heeft de verloskundige opgelet bij het verwijderen). Oh en ik wilde pijnbestrijding, maar dat is ook niet gelukt omdat dat best wat tijd kost in ‘mijn’ ziekenhuis voor dat bij je is in de nacht in het weekend blijkbaar. Veel van wat ik niet fijn vond lag dus wel aan tijdstip van bevallen en het ziekenhuis (overigens had ik geen keuze, ik beval snel en had een ander ziekenhuis niet gehaald).

Bij de tweede ben ik thuis bevallen. Dat vond ik persoonlijk dus veel fijner. Heb niks gemerkt van troep (was weg voor ik iets heb gemerkt). Vond het fijn om in mijn eigen huis te zijn en niet te hoeven verplaatsen. Verloskundige heeft me superfijn begeleid. Echt goede herinneringen aan, ondanks de pijn. Ook geen hechtingen omdat verloskundige met super instructies gaf wanneer te stoppen met persen etc.
Excuses als jullie mijn vorige post verkeerd hebben opgevat, maar heb nergens geïmpliceerd dat het de schuld van de vrouw is als er iets mis alleen dat bevallingen voor een deel psychisch werken en Dat ik denk wanneer je thuis niet helemaal lekker zit, je misschien eerder in het ziekenhuis terecht komt ja.

Het is overigens niet de bedoeling dat ik dit topic overneem en nogmaals: iedereen moet lekker bevallen waar zij zich het beste voelt.
Iedereen bedankt voor de inbreng!
Zoveel overwegingen en geen situatie hetzelfde. Jullie overwegingen hebben me zeker geholpen. Hoe ik er nu in sta is in principe thuis, maar bij de minste twijfel toch naar het ziekenhuis. Beide is goed. En ik probeer er heel open in te gaan. Je weet toch niet hoe het zal gaan. Over een paar weken ga ik nog naar een voorlichting ik het ziekenhuis, waar je ook de verloskamers kunt bekijken.
Stoffenenblik schreef:
07-01-2020 12:43
Zoveel overwegingen en geen situatie hetzelfde. Jullie overwegingen hebben me zeker geholpen. Hoe ik er nu in sta is in principe thuis, maar bij de minste twijfel toch naar het ziekenhuis. Beide is goed. En ik probeer er heel open in te gaan. Je weet toch niet hoe het zal gaan. Over een paar weken ga ik nog naar een voorlichting ik het ziekenhuis, waar je ook de verloskamers kunt bekijken.
Ik denk dat dit een hele goede instelling is :) Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en het over je heen laten komen en alle scenarios open houden. Ik vond het ook heel moeilijk een bevalplan op te stellen (heb ik uiteindelijk ook bewust niet gedaan). Ik vond al die vragen zo stom destijds. Hoe moet je dat allemaal weten als je nog nooit bevallen bent. Je ziet dan toch wel wat goed voelt en wat niet. Volgens mij kan het alleen maar tegen vallen als je helemaal het plaatje in je hoofd hebt hoe je moet en wil bevallen.
miek_ wijzigde dit bericht op 07-01-2020 13:34
0.10% gewijzigd
dnk schreef:
07-01-2020 12:24
Excuses als jullie mijn vorige post verkeerd hebben opgevat, maar heb nergens geïmpliceerd dat het de schuld van de vrouw is als er iets mis alleen dat bevallingen voor een deel psychisch werken en Dat ik denk wanneer je thuis niet helemaal lekker zit, je misschien eerder in het ziekenhuis terecht komt ja.
Ja dat geloof ik ook wel. Dat je ongewild en onbewust de bevalling kan tegenwerken als je niet goed in je vel zit. Juist daarom is het zo belangrijk te doen waar jij je goed bij voelt.
Ik had in mijn bevalplan wel opgenomen dat ik wilde dat man in geval van een worst case scenario met kind mee zou gaan als ik de ene kant uit moest en kind de andere kant. Ik kan me voorstellen dat hij op dat moment moeilijk zou kunnen kiezen. En ik zou nu ook opnemen dat als ik nog geopereerd zou moeten worden, het bezoek zou moeten wachten tot ik zelf kind had gezien (naar aanleiding van verhalen op het forum dat opa en oma kind al hadden gezien terwijl de moeder nog op de OK lag).

En dat ik de navelstreng niet direct door wilde laten knippen, maar dat bleken ze in mijn ziekenhuis sowieso niet snel te doen.

Je kunt een bevalplan ook gebruiken om met je partner te bedenken wat je zo ongeveer zou willen, uitgaande van je kennis van nu. Dan heb je het tenminste een keer samen besproken.
Stoffenenblik schreef:
07-01-2020 12:43
En tip: lees je in en vraag of je ziekenhuis ook aan een 'natuurlijke keizersnee' doet. Die heb ik (voor zover mogelijk) 2x gehad. De insteek is de opvatting dat het een bevalling is en geen operatie waarbij een kind moet worden verwijderd uit de buik. Het wordt in steeds meer ziekenhuizen gemeengoed en dan is er meer aandacht voor moeder en kind en daarnaast natuurlijk ook voor de buikoperatie.
Miek_ schreef:
07-01-2020 12:54
Ik denk dat dit een hele goede instelling is :) Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en het over je heen laten komen en alle scenarios open houden. Ik vond het ook heel moeilijk een bevalplan op te stellen (heb ik uiteindelijk ook bewust niet gedaan). Ik vond al die vragen zo stom destijds. Hoe moet je dan allemaal weten als je nog nooit bevallen bent. Je ziet dan toch wel wat goed voelt en wat niet. Volgens mij kan het alleen maar tegen vallen als je helemaal het plaatje in je hoofd hebt hoe je moet en wil bevallen.
Klopt, dat vind ik ook zo lastig! En inderdaad, ik denk dat je alle kracht wel kunt gebruiken voor de bevalling zelf ipv balen dat je het liever anders had. Ik ga denk ik wel een bevallingsbad huren, maar geen idee of het me iets lijkt op het moment zelf
Doreia* schreef:
07-01-2020 13:07
En tip: lees je in en vraag of je ziekenhuis ook aan een 'natuurlijke keizersnee' doet. Die heb ik (voor zover mogelijk) 2x gehad. De insteek is de opvatting dat het een bevalling is en geen operatie waarbij een kind moet worden verwijderd uit de buik. Het wordt in steeds meer ziekenhuizen gemeengoed en dan is er meer aandacht voor moeder en kind en daarnaast natuurlijk ook voor de buikoperatie.
Dank! Ga ik zeker navragen
Als je alsnog kiest voor 't ziekenhuis, houd dan alsnog je kraampakket bij de hand.
Ik zou, op medische indicatie, in het ziekenhuis bevallen maar mijn bevalling ging zo snel dat de verloskundige nog net binnen kon rennen om de baby op te vangen ipv nog naar 't ziekenhuis te gaan. (binnen uur na allereerste wee)
En ja, ook bij ons stond er een ambulance met zwaailichten klaar om mij en dochter naar 't ziekenhuis te haasten.

Omdat ik in het ziekenhuis zou bevallen hadden we het kraampakket op zolder gezet en niks lag dus voor 't grijpen. Met als gevolg dat alles onder het vruchtwater en bloed etc zat. (omdat mijn moeder er snel was voor oudste heeft zij alles opgeruimd en weggewassen)
Dus zorg dat gewoon alles voor 't grijpen staat 😉
Stoffenenblik schreef:
07-01-2020 13:17
Klopt, dat vind ik ook zo lastig! En inderdaad, ik denk dat je alle kracht wel kunt gebruiken voor de bevalling zelf ipv balen dat je het liever anders had. Ik ga denk ik wel een bevallingsbad huren, maar geen idee of het me iets lijkt op het moment zelf
Als je de rondleiding in het ziekenhuis hebt, kijk dan of ze ook verloskamers met een bevalbad hebben. Sommige ziekenhuizen hebben dat en mocht het thuisbevallen het toch niet worden (omdat je bijvoorbeeld te veel over tijd loopt) dan kan je daar nog voor kiezen (mocht die kamer niet bezet zijn).
Ik verloor na mijn bevallingen minimaal anderhalf liter bloed, maar ik begrijp dat dat psychisch was. Ik vond de foto van Anne Geddes aan de muur ook echt heel lelijk, dus ik snap het wel.
Betty_Slocombe schreef:
07-01-2020 15:06
Ik verloor na mijn bevallingen minimaal anderhalf liter bloed, maar ik begrijp dat dat psychisch was. Ik vond de foto van Anne Geddes aan de muur ook echt heel lelijk, dus ik snap het wel.
ik ook, gewoon thuis trouwens
de posters hangen er nog
Betty_Slocombe schreef:
07-01-2020 15:06
Dat zegt dnk toch niet? Ze zegt dat als het niet goed voelt om thuis te bevallen dat je dat dan ook vooral niet moet doen omdat dit inderdaad je bevalling kan beïnvloeden. Ik geloof echt wel als je je onwijs zorgen maakt, verkrampt, wat in paniek bent, etc. de bevalling kan doen stagneren of invloed kan hebben op de gemoedstoestand van je ongeboren kind. Juist daarom moet je vooral doen wat voor jou goed voelt. Als dat thuis is prima, als dat in het ziekenhuis is ook prima.
ik ben zonder ingrijpen bevallen, thuis. Maar de VK stond wel op punt van een knip zetten. Volgens haar, was dat in het ziekenhuis eerder wel gebeurd.
Tja, vergelijking heb ik niet. Maar ben wel blij, dat ik zonder kleerscheuren de strijd uit kwam
In het ziekenhuis zijn ze idd wel gemakkelijker met een knip zetten, dat is het enige dat ik mijn aankomende bevallingsplan zet - alléén een knip wanneer écht nodig. Daar heb ik na de bevalling van mijn eerste zóveel last van gehad 😕 de vk zei dat zij bijna nooit een knip zetten. Zeker als het drie keer persen en klaar is.

Wat ik overigens fijn vond aan het ziekenhuis is dat we nog een nachtje konden blijven en er toen heel goed voor ons en ons kindje gezorgd werd. Zeker omdat er geen kraamhulp beschikbaar was (pas toen ons zoontje 3 dagen oud /thuis was) en anders hadden we ons wel hulpeloos gevoeld als kerstverse ouders.
Ik was (bijna) helemaal klaar voor een ziekenhuisbevalling, naar de voorlichtingsavond geweest, koffer (half) gepakt, hoes voor in het bevalbad gekocht..

Maar mijn dochter besloot anders.
Na een uur weeën kwam de verloskundige, had ik ruim 9cm en toen bleven we dus thuis. Ik heb denk ik een halve minuut gedacht dit wil ik niet, maar toen kwam de volgende wee :-D En uiteindelijk was het heel fijn zo in mijn eigen vertrouwde omgeving.

Wat betreft de troep: dat kan, maar hoeft niet. Ik had net een nieuw matras en ik heb altijd wit beddengoed. Er zat geloof ik een klein vlekje op het hoeslaken, de rest zat allemaal keurig op de matjes en onderleggers. Maar terwijl ik een paar minuten onder de douche stond, ruimde de kraamhulp dat allemaal op en was er niks meer van te zien behalve een kleine vuilniszak die volgens haar naar het grofvuil gebracht moest worden 8-)

En je vriend/man hoeft thuis niet meer of minder goed tegen bloed te kunnen dan in het ziekenhuis hoor. Die troep is er in het ziekenhuis ook en zowel thuis als in het ziekenhuis is hij niet degene die dat hoeft op te ruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven