Tweede bevalling

24-10-2021 23:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben over een week uitgerekend en vraag me de laatste paar dagen steeds af of de bevalling al gaat beginnen… de eerste was 9 dagen te laat dus misschien duurt het nog wel even…

Ik lag net al lekker in bed. Ik ben hartstikke moe, maar heb ineens weer maagzuur….

Dus ik dacht ik open een topic. Ik vond mijn eerste bevalling verschrikkelijk en zie er wel tegen op om weer te bevallen. Toch denk ik ook: laat maar komen, dan is het gebeurd, en is de baby er.

Ik vond de vorige keer verschrikkelijk, maar dat kwam ook goed. En nu weet ik wat ik kan verwachten (ongeveer). En het schijnt vaak veel makkelijker te gaan bij een tweede.

Hoe ging jullie tweede bevalling? Als je het niet erg vind graag geen horror verhalen delen 😊.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Het duurt hier nog wat langer, maar wegens psychische (zwangerschaps gerelateerde) klachten zijn we er nu al mee bezig over de bevalling na te denken. Vorige keer medisch, dus benieuwd hoe dit gaat zijn.
Mijn 2e bevalling was een droombevalling. Heel fijn en relaxt thuis bevallen. Laatste stukje ging zo snel dat de kraam te laat was. Maar dat vond ik heel fijn eigenlijk. Het was zo heerlijk rustig.

Mijn eerste bevalling begon met een ambulanceritje met sirene's, opgenomen voor inleiding, toch spontaan bevallen maar met een weeënstorm in de rug waar ik helemaal wild van werd. Niet heel erg fijn.
Als klapper een mega zware postpartum depressie gekregenz

Dus ik vond mijn 2e bevalling behoorlijk spannend. Was vooral heel erg bang voor een 2e ppd. Maar heb nu echt op een roze wolk gezeten en ben daar zo dankbaar voor.

Succes met de laatste loodjes!
anoniem_640b46e11f130 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 23:30
16.03% gewijzigd
Mijn tweede werd ingeleid. Na het breken van de vliezen (toen had 1-2 cm ontsluiting en nauwelijks weeën) was ze er binnen 4 uur (zonder weeënopwekkers), ging dus allemaal relatief snel.
Moet wel zeggen dat ik een ruggenprik had, dus heb het mede daardoor allemaal als vrij relaxed ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net bevallen van onze derde. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik mijn eerste bevalling ook niet zwaar vond, maar de tweede en derde gingen echt nog n stuk makkelijker en vlotter. De persfase bij de eerste was vrij lang, bij nr 2 en 3 was dat een kwestie van minuten. Ook de ontsluitingsfase ging (veel) sneller.

Weet je wat het is waardoor je het als verschrikkelijk hebt ervaren? Was het de pijn, de duur, de uitputting, de onzekerheid.. dan kun je daar misschien nog iets mee om gericht op die angst te letten. Ik zou het ook zeker met je vk bespreken hoor!

Een vriendin van mij had een traumatische eerste bevalling. Ze deed steeds stoer over haar 2e aankomende bevalling, maar toen ze 38 weken was kreeg ze er opeens slapeloze nachten van. In haar hoofd werd het echt een spook en steeds groter, tot ze echt gewoon niet meer durfde te bevallen. Haar vk merkte dat er geen enkele ontspanning meer was tav de aankomende bevalling en die heeft haar toen een inleiding aangeboden met ruggeprik. Daardoor heeft mijn vriendin haar tweede bevalling juist als heel prettig ervaren, omdat er een soort controle was en geen angst. Ik weet niet of jouw angst ook zo hoog zit, maar ik vertel dit om aan te geven dat je vk hier ook iets (concreets) mee kan doen! En anders is het misschien sowieso fijn het nog eens met haar te bespreken, je wensen en ideeën bij de bevalling.

Ik wens je een mooie vlotte bevalling!
Alle reacties Link kopieren
De eerste bevalling was ok, 9 uur alles bij elkaar, weeen die wegvielen, persweeen sowieso niet gehad. 1,5 uur persen, op eigen kracht. 2 hechtingen. Tja, het is wat het is. Allerlei mensen die maar in en uit bleven lopen (op eigen verzoek in het ziekenhuis) nog een wissel van verloskundige, dat irriteerde mij wel, maar meer achteraf.
Na de bevaling hele kraamweek niet geslapen, borstvoeding liep voor geen meter, hechtingen waren veel te strak gezet waar de verloskundige nog van schrok… Beetje dramatisch toch wel.

Tweede bevalling was een droom. 3 uurtjes, ik heb geloof ik maar 1,5 MINUTEN geperst, verloskundige stond ervan te kijken. Geen hechtingen, scheuren of wat. omdat ik om 1 u ‘s nachts beviel mocht ik blijven in het ziekenhuis (ik was daar op eigen verzoek) lekker nachtje geslapen nog, baby was ook voorbeeldig en sliep lekker met me mee.
2 dagen later voelde ik me alweer helemaal fit. Het is dat de kraamhulp vond dat ik in bed moest blijven, haha!

Het frapante is (ik weet dat het niets met elkaar van doen heeft) dat kind 1 redelijk dramatisch kan zijn af en toe, en kind twee super relaxed is in alles. Hoe de bevalling verliep zo is hun karakter ook 😆
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik heb vooral geleerd dat een 1e bevalling niets zegt over een 2e.

Mijn 1e kwam met 41 weken stipt na een inleiding want na ruim 72 uur gebroken vliezen was er nog geen wee te bekennen. Heerlijke bevalling mede door de ruggenprik, lekker spul. Raad ik je van harte aan. Zou het never nooit zonder pijnstilling willen. Vandaar dat ik ook een inleiding ideaal vind, geen gedoe met weeën de auto in, gewoon bijtijds die prik erin. Bij een derde mag wat mij betreft de ruggenprik erin én daarna de weeënopwekkers aan.

-terug naar de 2e-

Die kwam na een eveneens ingeleide bevalling want met 41+4 nog steeds geen kind te bekennen. Vliezen gebroken maar ook na een infuus nauwelijks weeën. Bleek ze met haar schouder in het geboortekanaal gedraaid, dus net spoed naar de OK.

Geen fijn herstel, heel veel pijn, nauwelijks iets kunnen van de pijn. Blegh. (Borstvoeding ben ik bij beide trouwens nooit aan begonnen, dus daar geen problemen mee. Behalve borsten als bakstenen, kutstuwing) Pas na 3 weken voor het eerst weer buiten, strompelend, krom lopend.

En toen kwam corona. Nog kutter want toen 11 weken fulltime thuis met de oudste (toen de lockdown startte net 14 maanden) (die drie dagen naar 't kdv ging) en een newborn en zelf echt nog herstellende.

Geen horror, kijk er nu, 20 maanden later oké op terug maar heb wel geleerd dat een eerste bevalling niets zegt over de 2e. Zowel in negatieve als in positieve zin.

Ik wens je succes!
Alle reacties Link kopieren
Heb ik net een giga verhaal getypt, is alles weg 😒.
Zombiequeen, mocht je na de eerste keer wel thuis bevallen dan?
Nina210, voor mijn gevoel heb ik twee bevallingen gehad. Thuis ging alles super en was hij er al bijna. Toen namen de weeen af en moest ik met toch nog flink pijnlijke weeen naar het ziekenhuis. Verloskundige die thuis aanwezig was moest weg, degene die me naar het ziekenhuis bracht moest daar ook weg. Ik heb heel lang weeen weggepuft en nooit persweeen gehad. Een ruggeprik kon niet meer, morfine uiteindelijk wel. Ingeknipt, vacuumpomp, en toen hij eruit was direct naar de ok om placenta te laten verwijderen. Daarna was ik zo kapot dat ik me er weinig van kan herinneren… Ik heb mijn zoontje voordat ze me naar de ok reden 10 minuten op mijn buik gehad.

Ik had 1650 ml bloed verloren en mocht thuis de eerste 2 dagen niet beneden komen….. gelukkig kwam dat sneller goed dan verwacht. Baby was ook helemaal gezond. Het blije gevoel; dit is mijn baby’tje, moest ook echt groeien. Ik had er weinig gevoel bij toen hij geboren werd….
sunshine35 wijzigde dit bericht op 25-10-2021 10:03
4.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@nina: ik heb er geen slapeloze nachten of heel veel stress van, maar ik zou er wel wat voor over hebben om het niet opnieuw te hoeven doen. Tenminste, niet zoals het gegaan is. Als ik van te voren weet dat het snel gaat en ik niet het hele pretpakket erbij krijg is het wel te doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling was sneller dan verwacht, vond ik heel heftig, ook de pijn heeft me enorm overvallen. Voelde echt alsof het kindje eruit gewerkt werd door mijn lijf, er was geen stoppen aan.

Ik zag daarom (stiekem toch) ook best wel op tegen de tweede bevalling, bij de 1e ging ik er duidelijk wat meer onbevangen en optimistisch in. De tweede bevalling was zo anders, rust tussen de weeën door, de volgende perswee afwachten en dan wel of niet meepersen...achteraf denk ik dat de eerste bevalling gewoon een aaneenschakeling van weeën zonder pauze is geweest.

Waar ik de eerste bevalling nog vaak heb herbeleefd in gedachten en dromen (stukje verwerken denk ik) heb ik zelden aan het verloop van de 2e bevalling teruggedacht. De derde bevalling zat een beetje tussen deze twee ervaringen in denk ik.

Heel veel succes en inderdaad, je kan het maar achter de rug hebben..het voordeel nu is wel dat je nog beter weet wat er na de bevalling volgt, zo'n heerlijk babietje om te mogen zien opgroeien tot een uniek persoon, ik was de 2e keer veel nieuwsgierig naar wat voor kindje dit zou gaan worden..
Alle reacties Link kopieren
2e was een hele fijne geplande keizersnede. Goed voorbereid. Gezonde baby etc.
Alle reacties Link kopieren
Na een lange, zware en erg pijnlijke eerste bevalling die eindigde in een keizersnede, was mijn tweede een eitje. Ik heb serieus niet eens echt pijnlijke weeën gehad, dacht steeds dat dat nog wel zou komen, maar niet dus. Om 19:00 uur waren we in het ziekenhuis met wat weeën en om 21:15 was dochter al geboren, een uurtje later stond ik klaar om naar huis te gaan. Een dag (!) later weer volledig op de been.

Succes met de laatste loodjes en de bevalling, het kan echt meevallen!
Alle reacties Link kopieren
Goede berichten lees ik, de meeste dan. Dat helpt wel 😀
Pamela, voor jouw bevalling teken ik 😀
Doet u mij er maar zo een 😎
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net bevallen van de tweede en sta er nog steeds positief versteld van hoeveel sneller deze is verlopen. Eerste bevalling was ook niet slecht, maar duurde wel lang, waardoor ik aan het eind heel moe was terwijl de bevalling nog niet afgelopen was. Tweede bevalling kostte minder dan de helft van de tijd, waardoor ik veel meer energie over had om te persen waardoor kind na een paar persweeën al geboren is. Natuurlijk was het nog steeds allemaal heel pijnlijk, maar ik kon er zelf beter mee om gaan omdat het sneller ging en ik daardoor meer energie had. Het herstel gaat nu ook veel makkelijker merk ik.
Alle reacties Link kopieren
1e bevalling was een rare ervaring maar zeker heel mooi.
2e bevalling ging sneller maar wel met trauma (door bijstaande gyn) dus dat bespaar ik je.
3e bevalling ging nog sneller, maar was super sereen en voor die zou ik zo nog een keer tekenen.

Wat ik vooral mee heb genomen is uit alle drie de ervaringen is dat ik er drie hele mooie kids aan over heb gehouden, ik alles allang een plekje heb gegeven en dat ik het superknap vind wat een lichaam kan ❤ sterkte met de laatste loodjes TO en zet hem op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling viel eigenlijk ook wel mee, 8 uurtjes, maar de nasleep was echt super k*t. Veel bloed verloren, heel slap en slecht ter been geweest voor echt wéken.

Mijn tweede bevalling duurde 35 minuten (geen grap) dat vond ik echt véél heftiger dan mijn eerste vanwege de weeenstorm, maar ik stond na een uur onder de douche en dacht: oh, zo kun je je dus ook voelen na een bevalling. En ja heftig, maar gelukkig maar 35 minuten heftig en niet 8 uur. Ik was daardoor ook niet helemaal uitgeput.
Ik heb twee droombevallingen gehad. De tweede vond ik wel spannender dan de eerste. De onwetendheid die je bij een eerste bevalling nog hebt was weg bij de tweede. Maar uiteindelijk was mijn tweede bevalling vergelijkbaar met de eerste en kijk ik op beide erg positief terug.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 bevallingen waren vergelijkbaar. Beide keren ingeleid met al ontsluiting. Ik ontsluit heel vlot en was beide keren in 5 uur klaar. Het grote voordeel bij de tweede vond ik dat ik beter wist hoe ik moest persen en ook een stuk gemotiveerder was. De eerste kwam met een knip en vacuümpomp en dat herstel is me zo tegengevallen toen. Bij de tweede is het me gelukt om haar er zelf uit te persen en het herstel was veel fijner.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond beide keren goed te doen. Thuis, zonder knippen, scheuren etc.
Bij 1 wel wat stress door bloedverlies en weggelekt vruchtwater. (Lang verhaal, nalatigheid v vk)
Maar 2e bevalling duurde wel veel langer. Veel vermoeiender
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de 2e bevalling zeker beter te doen dan de eerste! Het ging veel sneller en ik wist ook veel beter wat er gebeurde en hoe ik om moest gaan met de pijn. Ik hoop dat dit ook goede kansen geeft op een goede bevalling bij nr 3 over 1,5 maand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling was op zich niet zo heel dramatisch, maar duurde wel heel lang en had een weeënstorm en door drukte op de verloskamers waren ze ons vergeten, waardoor ik anderhalf uur met alleen man heb liggen persen en op het laatst viel de elektrode van zoon zijn hoofdje, dus paniek omdat er al een kwartier (!!!) geen hartslag meer te zien was. Dat kreeg ik zelf niet mee, maar de paniek wel en daardoor moest ik ook een knip.

Mijn tweede bevalling was echt volgens het boekje, 6 uurtjes en bij de 2e keer persen was ze er al. Zo zou ik nog wel 100 keer willen bevallen.

Nog een weekje ongeveer, dan word ik voor de 3e keer ingeleid. Ik hoop op een soortgelijke bevalling als de 2e.
Alle reacties Link kopieren
Hier begonnen beide bevallingen met 40+5 en allebei uiteindelijk geboren met 40+6 met keizersnede.

Bij eerste 25 uur weeen voor de keizersnede ivm niet vorderende ontsluiting. Toen zat ik pas op 4 cm. Weeenopwekkers geen resultaat. Bij keizersnede bleek kind niet goed ervoor te liggen.

Bij tweede leek het beter te gaan, eerste paar cm gingen soepel. En toen weer blijven hangen op 5 cm. Weeënopwekkers op volle sterkte, geen effect en niet werkende ruggenprik dus na 10 uur zelf gevraagd op de keizersnede want wilde niet de 2 uur afwachten waarna ze waarschijnlijk ook tot die conclusie kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling duurde veel te lang en de VK thuis heeft niet in de gaten gehad dat de baby sterrenkijken lag. In het ziekenhuis werd dit al snel duidelijk en de ontsluiting zat al uren op 4cm en nouja na 21 uren drama werd dat een keizersnede.

Mijn tweede bevalling werd ingeleid en dat ging best goed. Ik heb het langer volgehouden zonder pijnstilling en toen de ruggenprik er eenmaal in zat vorderde de ontsluiting echt super snel. Heb maar heel even hoeven persen en toen was de baby er al. Was echt een geweldige ervaring ondanks dat knippen nodig was en dat ze op m'n buik moesten drukken om de baby er sneller uit te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede bevalling was een kopie van de eerste. Allebei meer dan 10 dagen te laat. Bij 4 cm stopte de ontsluiting en moest ik toch wat medicatie erbij krijgen. Bij het persen zag ik het niet meer zitten. Bij de eerste 2,5 uur moeten persen. Bij de tweede heb ik dus geweigerd en gezegd dat ik niet meer verder ging. 2,5 perswee later was hij er echter al en mocht ik hem zelf aanpakken. Zo'n mooi einde van mijn tweede bevalling. Ik hoop voor je dat het de tweede keer beter gaat dan de eerste en als het lukt dan is zelf aanpakken zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om positieve verhalen te lezen over de tweede bevalling. Mijn eerste bevalling heb ik ook als heftig ervaren en zie er daarom wel een beetje tegenop om volgend jaar weer te bevallen. Maar ja, het moet nou eenmaal.

Ik hoor in mijn omgeving ook heel veel dat de 2e bevalling veel soepeler en vlotter ging ivm de eerste. Spannend hoor to, succes met de laatste loodjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven