uitspraak babynaam

02-08-2016 19:54 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames ,

voor mijn baby staat momenteel de naam Isa vast.

Wat vinden jullie mooier qua uitspraak? Iza of Isa?

x
quote:Tr0tter schreef op 03 augustus 2016 @ 08:18:

[...]

Maar hoe spreek je zestig dan uit? De 's' in Lisa spreek ik ongeveer hetzelfde uit als de 'z' in zestig. Geen scherpe s (als in aso), maar ook geen volle z (als in zij); het zit er zo'n beetje tussenin.

ZZZZestig. Een harde, duidelijke Z. Zoals die Lisa van die google translate, dat vind ik veel meer een S dan een Z. Mijn Z is echt zoals als je een bijtje nadoet 'zzzzzzzzz'. Ik kan het niet voordoen, maar die Lisa van google translate, dat vond ik dus een S. Er zit misschien een klein beetje een z-klank doorheen, maar als ik hem ergens onder moet laten vallen, dan onder de S-klanken, niet onder de Z-klanken. Ik denk dat de Z van mensen in de zuidelijke provincies misschien gewoon veel zachter is dan de Noord-Hollandse Z, net als met de G? Want ik ken eigenlijk alleen maar mensen in mijn omgeving met een heel harde z.

IZZZZZZabella dat praat gewoon niet echt lekker
Ik spreek de s in elise,fase, en isa inderdaad ook meer uit als een zachte z. Maar de s aan het einde van mijn dochters naam is dan wel echt een s. En de z in zara bijvoorbeeld klinkt bij mij harder dan de z in in elise.
Ik ken trouwens mensen die de C als 'zee' uitspreken.

Zo van: ik spel mijn naam: zee-el-ect.

Dat vind ik stom.
quote:Java schreef op 03 augustus 2016 @ 10:38:

Komen de S-zeggers hier toevallig allemaal uit Noord-Holland?

Want dat is de enige streek (omgeving Amsterdam en West-Friesland), waarvan ik me kan voorstellen dat je zulk soort namen met zo'n harde S uitspreekt. Bijvoorbeeld Gerard Joling zou EliSe zeggen. De rest van Nederland (en de ABN spreker) spreekt Elise uit met de Z; wat zachter en vriendelijker dus.

Grappig, ik vind juist Iza en Elize hard en minder vriendelijk klinken.

Maar qua Noord Holland heb je wel gelijk denk ik, als ik hier zo lees.
Tja, als je de Nederlandse Elise uitspraak op Google translate ten onrechte hoort als een S, dan begrijp ik de verwarring wel. Dat is nou precies wat de rest met een Z-uitspraak bedoelt.

En hoe kunnen mensen hier nou zeggen dat juist een S zacht is, en een Z hard? De Z is in het Nederlands de zachte variant van de S, net zoals de V de zachte variant van de F is.

De Z is van een zzzzacht zzzzzoemend bijtje en de S is van een hard sssssissende sssslang. Dat leert ieder groep-drieërtje al.

Hoe kun je dat in vredesnaam om gaan draaien?
quote:Java schreef op 03 augustus 2016 @ 10:50:

Tja, als je de Nederlandse Elise uitspraak op Google translate ten onrechte hoort als een S, dan begrijp ik de verwarring wel. Dat is nou precies wat de rest met een Z-uitspraak bedoelt.

En hoe kunnen mensen hier nou zeggen dat juist een S zacht is, en een Z hard? De Z is in het Nederlands de zachte variant van de S, net zoals de V de zachte variant van de F is.

De Z is van een zzzzacht zzzzzoemend bijtje en de S is van een hard sssssissende sssslang. Dat leert ieder groep-drieërtje al.

Hoe kun je dat in vredesnaam om gaan draaien?Ik zei dat het voor mij zachter klinkt. Ik zei niet dat het zo is. Het is gewoon wat ik gewend ben.

Want dat is de enige streek (omgeving Amsterdam en West-Friesland), waarvan ik me kan voorstellen dat je zulk soort namen met zo'n harde S uitspreekt. Bijvoorbeeld Gerard Joling zou EliSe zeggen. De rest van Nederland (en de ABN spreker) spreekt Elise uit met de Z; wat zachter en vriendelijker dus.Dat vermoed ik ook. In Amsterdam/West-Friesland hebben ze altijd al moeite met het verschil tussen Z en S, en tussen F en V.

Hoe kun je dat in vredesnaam om gaan draaien?Nou doe dan eens eerst Elise en dan zand. Dan heb je in Elise toch een S en in zand een Z?

Want dat is de enige streek (omgeving Amsterdam en West-Friesland), waarvan ik me kan voorstellen dat je zulk soort namen met zo'n harde S uitspreekt. Bijvoorbeeld Gerard Joling zou EliSe zeggen. De rest van Nederland (en de ABN spreker) spreekt Elise uit met de Z; wat zachter en vriendelijker dus.Ik wel
quote:Tr0tter schreef op 03 augustus 2016 @ 10:54:

[...]

Dat vermoed ik ook. In Amsterdam/West-Friesland hebben ze altijd al moeite met het verschil tussen Z en S, en tussen F en V.

Hahaha, nouja zeg!

Even ter voorbeeld hoor (nu moet ik toch dit statement verdedigen). Elise zeg ik echt niet als EliSe, als een s in slang. Maar Elize is toch echt anders. Eigenlijk meer een soort s tussen de s(lang) en z(o) in.
quote:Tr0tter schreef op 03 augustus 2016 @ 10:54:

[...]

Dat vermoed ik ook. In Amsterdam/West-Friesland hebben ze altijd al moeite met het verschil tussen Z en S, en tussen F en V. Ik krijg van dit topic juist het idee dat andere mensen daar moeite mee hebben
Zeggen jullie dan ook menZen? Ipv menSen?
Ik heb nu 500x Elise geluisterd op google translate en ben tot de conclusie gekomen dat zij een beetje EliSZe zegt. Dus haar S gaat een beetje over in een Z, maar begint als een S. EliZe zegt ze hetzelfde als EliSe, trouwens. In 'mensen' is haar S wat meer S-erig dan in Elise, maar in Zand is haar Z wat meer Z-erig dan in Elise. Dus zij heeft een soort tussenin-S die ik volgens mij niet heb. Ik heb een S of een Z en verder niks
quote:lux. schreef op 03 augustus 2016 @ 11:00:

Zeggen jullie dan ook menZen? Ipv menSen?

Nee want het gaat om een S die tussen twee klinkers in zit.

Daarom spreek je een dubbele S wel uit met een harde S (denk aan Tessa, Jessica), maar een enkele S omgeven door klinkers zoals in Elise spreek je zachter uit, meer richting Z.

Mijn uitspraak zit dicht tegen ABN aan en dus spreek ik woorden zoals fase, extase, anamnese, oase en analyse hetzelfde uit als hoe ik 'trapeze' en 'deze' uitspreek.
De s in Isa zou bij mij tegen een z aan zitten, zoals Java ook zegt. Ik had vroeger een vriendin die Susan heette, en dat klonk ook eigenlijk hetzelfde als Suzan. Ik vind de schrijfwijze Isa trouwens wel mooier dan Iza. Hoe wil je zelf dat het wordt uitgesproken (niet alles gelezen, dus misschien mosterd)?
De Susan die ik ken wil toch wel graag twee s'en horen in haar naam

Volgens de logopediste van mijn dochter ontkom je niet aan een bepaalde tongval maar spreek ik meer neutraal dan de meeste mensen (ondanks dat ik uit NH kom ). Dochter worstelde vooral met de r, en hoorde van mij de rollende versie (voor in de mond) en van haar vader de Leidse r die meer klinkt als 'hwr'. Die laatste vond de logopediste overigens prima, ik vond het wat minder geslaagd.
quote:Java schreef op 03 augustus 2016 @ 11:09:

[...]

Nee want het gaat om een S die tussen twee klinkers in zit.

Daarom spreek je een dubbele S wel uit met een harde S (denk aan Tessa, Jessica), maar een enkele S omgeven door klinkers zoals in Elise spreek je zachter uit, meer richting Z.

Mijn uitspraak zit dicht tegen ABN aan en dus spreek ik woorden zoals fase, extase, anamnese, oase en analyse hetzelfde uit als hoe ik 'trapeze' en 'deze' uitspreek.

Mijn uitspraak is tussen ABN en kak in. Ik heb nog nooit een arts tijdens mijn studie anamneZe horen zeggen. Behalve een Duitser maar die zei ook loekemie en die zei meer 'de anamneez'.

Maar ik vind die Google Translate 'oase' ook een oase met een S, niet met een Z, zelfde voor extase. En zeg je dan ook analyZis? In het Engels? Ik ken wel veel mensen die analyZe zeggen namelijk. Ik zeg altijd analySe.
quote:lux. schreef op 03 augustus 2016 @ 11:32:

[...]

Mijn uitspraak is tussen ABN en kak in. Ik heb nog nooit een arts tijdens mijn studie anamneZe horen zeggen. Behalve een Duitser maar die zei ook loekemie en die zei meer 'de anamneez'.

Maar ik vind die Google Translate 'oase' ook een oase met een S, niet met een Z, zelfde voor extase. En zeg je dan ook analyZis? In het Engels? Ik ken wel veel mensen die analyZe zeggen namelijk. Ik zeg altijd analySe.Ook al spreek je de s in analyse uit als een s, dan nog klinkt deze anders dan de s in Tessa, toch?
quote:SallySpectra schreef op 03 augustus 2016 @ 11:33:

[...]

Ook al spreek je de s in analyse uit als een s, dan nog klinkt deze anders dan de s in Tessa, toch?Niet heel anders, geloof ik. Maar ik zit op mijn werk, zal thuis eens proberen
quote:SallySpectra schreef op 03 augustus 2016 @ 11:33:

[...]

Ook al spreek je de s in analyse uit als een s, dan nog klinkt deze anders dan de s in Tessa, toch?Eens. Bij analyse komt er vaag iets van een z bij.

Hoe kun je dat in vredesnaam om gaan draaien?Nou precies dit dus
quote:lux. schreef op 03 augustus 2016 @ 11:32:

[...]

Maar ik vind die Google Translate 'oase' ook een oase met een S, niet met een Z, zelfde voor extase. En zeg je dan ook analyZis? In het Engels? Ik ken wel veel mensen die analyZe zeggen namelijk. Ik zeg altijd analySe.

En ik heb tijdens mijn studie in Leiden nog nooit een psycholoog als uitspraak analySe of anamneSe horen zeggen. Logisch ook, want in het ABN zeg je analyze en anamneze.

Ik vermoed, dat als wij naar dezelfde persoon luisteren, dat jij dan een S hoort en ik een Z. Alsof jouw hersenen tegen jouw oren zeggen: "Er staat een S, dus ik hoor een S".

Zoals je zelf al zegt, die 'tussen SZ' die je in dit soort gevallen nodig hebt, die lijk jij niet te hebben.

En nu hou ik erover op hoor.
Ik spreek Isa/Iza Lisa/Liza Susanne/Suzanne Zara/Sara allemaal hetzelfde uit of er nu een S of een Z staat. Volgens mij maken de meeste mensen daar in het algemeen geen verschil in qua uitspraak. Ik denk zelfs dat het heel gek gaat klinken als je geforceerd een hardere of zachtere klank gaat proberen uit te spreken in een naam.

Ik zou gaan voor Isa omdat het volgens mij de standaard schrijfwijze is en je kind dan niet onnodig elke keer haar naam hoeft te verbeteren. Meestal nemen mensen de uitspraak van de ouders gewoon over maar ik verwacht eigenlijk niet dat iemand een naam als Isa niet goed weet uit te spreken.

Ik kende iemand wiens kind Sharon hete dat werd op zijn engels uitgesproken als "Sjeron" dus, schoot moeders elke keer uit haar panty als iemand "sjaaron" zei.. Tja dat kunnen mensen niet ruiken natuurlijk maar dat verschil tussen Isa en Iza is zo minimaal dat valt niet eens op aangezien iedereen toch net anders praat.
Conclusies voor de topicopenster:

- Als jij je kindje Isa noemt, dan zal het grootste gedeelte van Nederland dit uitspreken als Iza, inclusief koning Willem-Alexander.

- Als je de schrijfwijze in Iza verandert, dan zal ook dat kleine eigenwijze groepje Noord-Hollanders het uitspreken als Iza, alleen vinden die dat dan 'hard' klinken.

quote:Java schreef op 03 augustus 2016 @ 12:26:

Conclusies voor de topicopenster:

- Als jij je kindje Isa noemt, dan zal het grootste gedeelte van Nederland dit uitspreken als Iza, inclusief koning Willem-Alexander.

- Als je de schrijfwijze in Iza verandert, dan zal ook dat kleine eigenwijze groepje Noord-Hollanders het uitspreken als Iza, alleen vinden die dat dan 'hard' klinken.

"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven