uitspraak babynaam

02-08-2016 19:54 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames ,

voor mijn baby staat momenteel de naam Isa vast.

Wat vinden jullie mooier qua uitspraak? Iza of Isa?

x
quote:MinkeDeWit schreef op 03 augustus 2016 @ 11:24:

De Susan die ik ken wil toch wel graag twee s'en horen in haar naam

Volgens de logopediste van mijn dochter ontkom je niet aan een bepaalde tongval maar spreek ik meer neutraal dan de meeste mensen (ondanks dat ik uit NH kom ). Dochter worstelde vooral met de r, en hoorde van mij de rollende versie (voor in de mond) en van haar vader de Leidse r die meer klinkt als 'hwr'. Die laatste vond de logopediste overigens prima, ik vond het wat minder geslaagd.

Die rollende rrrr is best wel moeilijk. Ik kan hem niet. De R klinkt hier meer als 'eg', zo'n klank achter in je keel zeg maar. Klopt natuurlijk niet, maar ik ga niet met een Leidse 'hwr' praten.

De Susannen die ik ken spreken hun naam allemaal zelf uit als Suzan, met het soort zs klank. Of je zeggen Suus, dat is dan weer wel met twee s-en.
quote:Java schreef op 03 augustus 2016 @ 12:26:

Conclusies voor de topicopenster:

- Als jij je kindje Isa noemt, dan zal het grootste gedeelte van Nederland dit uitspreken als Iza, inclusief koning Willem-Alexander.

- Als je de schrijfwijze in Iza verandert, dan zal ook dat kleine eigenwijze groepje Noord-Hollanders het uitspreken als Iza, alleen vinden die dat dan 'hard' klinken.

quote:SallySpectra schreef op 03 augustus 2016 @ 11:33:

[...]

Ook al spreek je de s in analyse uit als een s, dan nog klinkt deze anders dan de s in Tessa, toch?Bij mij dus niet, geloof ik
Ik vind Isa een leuke naam, maar alleen als ISa en niet als Iza. Dus wat nou als ik, als Noord-Hollander, mijn kind Isa wil noemen met een s (of eigenlijk meer sz, maar niet z). Dan gaat het merendeel van het land het dus anders uitspreken?
Ik ken trouwens een Ise en die heet echt Ise met een S. Maar dat is ook een Amsterdammer.
Als Iesza zou ik het uitspreken en dan schrijven als Isa
quote:pien6 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:37:

[...]

Bij mij dus niet, geloof ik Ik heb het nog even uitgeprobeerd en hier analyse net als Tessa.
quote:lux. schreef op 03 augustus 2016 @ 23:30:

[...]

Ik heb het nog even uitgeprobeerd en hier analyse net als Tessa.

Hier ook dus en vriend ook, een West-Fries.
quote:pien6 schreef op 04 augustus 2016 @ 08:41:

[...]

Hier ook dus en vriend ook, een West-Fries.Ik Amsterdammer. En in staat om de Z uit te spreken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven