Vanishing twin : NIPT

30-08-2018 08:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee ?
Bij mij werd op de echo bij 11 wkn een (leeg?) 2e vruchtzakje gezien. De gynaecoloog gaf aan dat een NIPT dan minder betrouwbaar kan zijn, maar waarschijnlijk niet.
Elke vruchtje geeft DNA af wat de NIPT test oppikt. Omdat het tweede vruchtzakje zo goed als leeg leek zei ze dat het DNA gemeten door de NIPT dan zeer waarschijnlijk van het levende vruchtje zou komen. De NIPT was gelukkig goed. Maar toch.... Er blijft een mogelijkheid , hoe klein ook dat de NIPT vals positief is. Een optie is een vruchtwaterpunctie, maar dat geeft weer kans op een miskraam.
Gisteren een echo bij 13 wkn die er goed uit zag, 2e vruchtzakje bijna niet meer te zien.
Misschien goed om er bij te vertellen dat ik 40 ben, dus echt wel een risico op afwijkingen heb. Bovendien 2 eerdere missed abortions en een afbreking bij 13 wkn ivm zeer ernstige afwijkingen op de echo, dat later , zo bleek na vlokkentest , Down bleek te zijn.

Ik snap dat niemand een antwoord heeft, maar misschien zijn er anderen met ook een vanishing twin en onzekerheid over de prenatale diagnostiek?
Geen ervaring, sorry.
Maar als je echt persé duidelijkheid wil, en dus weet wat je bij een slechte uitslag zou doen, zou ik een vruchtwaterpunctie doen.

Edit: ik zelf zou overigens wel op het advies van de gyn afgaan. Als hij zegt dat de kans op fout negatief door vanishing twin heel klein is, zou ik daarop vertrouwen.
anoniem_372853 wijzigde dit bericht op 30-08-2018 11:21
36.86% gewijzigd
Klinkt dus nog steeds goed. Je hebt heel wat te verwerken gekregen; hopelijk deze keer gaat het helemaal goed. Je kan geen zekerheid ontlenen aan het feit of de vanishing twin al of niet helemaal verdwenen is. Ik zou gematigd hoopvol afwachten en laat je geliefden voor je duimen! Sterkte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is het je eerste kind? Dan zou ik mijn kop in het zand steken en vol goede hoop naar de toekomst kijken.
De kans op een miskraam door de punctie is een stuk hoger dan dat de NIPT het verkeerde DNA heeft bekeken.
Ik ben geen wetenschapper, maar ik denk zelfs dat het in de NIPT zou zijn opgemerkt als er een extra DNA profiel was gevonden. Misschien kan je via dit contactformulier je vraag stellen:
http://www.meerovernipt.nl/contact
Ga nog een keer met je gynaecoloog praten en leg je vragen daar door. Je arts kent jou, je verhaal en heeft alle informatie bij elkaar.
Wat eten we vanavond?
Vals positief betekent dat er wel iets gevonden wordt terwijl er niets aan de hand is, het omgekeerde van wat jij lijkt te denken.
Ik zou me kunnen voorstellen (maar dat zou je moeten navragen bij een deskundige!) dat de kans daarop bij een vanishing twin wat groter is, omdat het tweede vruchtje niet voor niets gestopt is met groeien.
Maar dat speelt bij jou dus niet: de nipt was goed!
Disclaimer, ook ik ben geen dokter, maar wel verstand van testen. Dit denk ik ervan te weten:

Het DNA wat door de NIPT wordt gemeten is afkomstig van de placenta. Dit is pas in goed meetbare concentraties aanwezig vanaf week 10 a 11. Vandaar dat ook dan pas de NIPT kan worden gedaan.

Een leeg vruchtzakje klinkt als een bevruchting die heel erg pril (bij ±5 weken) al is gestopt, anders was er ook een vruchtje gezien. (Klopt dit met wat de arts heeft gezegd? Hoe klein/groot was het?)
Ik heb zelf een missed abortion gehad bij 6 weken, en daar was al duidelijk een embryo van 5 mm zichtbaar in het vruchtzakje.

De kans dat de NIPT werd 'vervuild' met DNA van dat vruchtzakje is dus ontzettend klein, want bij die termijn is er nog helemaal geen placenta aangelegd.

Bovendien is de NIPT best gevoelig, ook wanneer het signaal 'gedempt' zou zijn o.i.d. kunnen ze de afwijkingen meestal nog zien. Zo worden bijvoorbeeld ook mozaiek-afwijkingen, waarbij bijvoorbeeld maar 10% van het DNA van het kindje afwijkend is, doorgaans goed gevonden met de NIPT.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Eze schreef:
30-08-2018 09:58
Vals positief betekent dat er wel iets gevonden wordt terwijl er niets aan de hand is, het omgekeerde van wat jij lijkt te denken.
En dit inderdaad, vals positief betekent: "loos alarm". Vals negatief betekent dat er iets is gemist.
Dank voor jullie reacties.

Ik bedoel vals negatief. Dus inderdaad dat er nu een positieve NIPT uitslag is, en dat er bij de geboorte uiteindelijk toch afwijkingen blijken te zijn
Hier werd ook een tweede (lege) vruchtzak ontdekt. Wij konden de NIPT test wel laten uitvoeren, maar ze hebben het ons afgeraden omdat het dus een negatief uitslag kon geven terwijl het wel positief kon zijn. (Omdat er dus waarschijnlijk iets mis was met het lege vruchtzakje)
Succes en ik hoop dat alles goed gaat!
En wat hebben jullie gedaan schaapje?
Bij ons was de nipt dus uiteindelijk goed
Honing14 schreef:
30-08-2018 13:23
Dank voor jullie reacties.

Ik bedoel vals negatief. Dus inderdaad dat er nu een positieve NIPT uitslag is, en dat er bij de geboorte uiteindelijk toch afwijkingen blijken te zijn
Een positieve uitslag betekent dat er iets is gevonden, dus slecht nieuws.

Een negatieve uitslag betekent dat er niets is gevonden, dus goed nieuws.
Je hebt gelijk Flipje
We hadden dus een negatieve NIPT : geen afwijkingen gevonden
Honing14 schreef:
02-09-2018 03:50
Je hebt gelijk Flipje
We hadden dus een negatieve NIPT : geen afwijkingen gevonden
Ik denk dus dat bij een vanishing twin vooral een positieve uitslag mogelijk onterecht zou kunnen zijn.
Dat je dan afwijkingen vindt, maar dat je dan dus niet zeker weet of die bij het kindje of bij het andere vruchtje horen, of allebei.

Een negatieve uitslaat betekent dat er niets afwijkends is gedetecteerd en ik denk dat dat wel betrouwbaar is.

Ik zou proberen om op deze uitslag te vertrouwen. Zien de echo's er steeds goed uit?
flipje2 schreef:
01-09-2018 21:54
Een positieve uitslag betekent dat er iets is gevonden, dus slecht nieuws.

Een negatieve uitslag betekent dat er niets is gevonden, dus goed nieuws.
Dan gebruiken niet alle verloskundigen dezelfde bewoordingen.. Mijn verloskundige zei namelijk dat ze een positieve nipt-uitslag voor ons had en dat er dus geen afwijkingen waren gevonden.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2018 09:33
Is het je eerste kind? Dan zou ik mijn kop in het zand steken en vol goede hoop naar de toekomst kijken.
.
En je hebt met 20 weken nog een echo.
Deedee1989 schreef:
02-09-2018 14:33
Dan gebruiken niet alle verloskundigen dezelfde bewoordingen.. Mijn verloskundige zei namelijk dat ze een positieve nipt-uitslag voor ons had en dat er dus geen afwijkingen waren gevonden.
Dat vind ik best bijzonder om te horen, je zou van een verloskundige toch verwachten dat die weet hoe de terminologie is.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Test_(geneeskunde)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven