Voorbereiden op bevalling

11-07-2016 18:08 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu 28 weken zwanger van ons eerste kindje en mijn vriend en ik hebben vorige week bij de verloskundige de bevalling besproken. Hiervoor hebben we enkele folders van deverloskundige.nl doorgenomen. Ik merk echter dat deze folders mijn informatiebehoefte niet volledig vervullen. Ik wil graag meer informatie lezen om mezelf beter voor te bereiden, maar zoek geen zweverigheid, mindfullness of 'mijn bevalling was een nachtmerrie'-verhalen. Wat ik wel zoek zijn bijvoorbeeld tips en adviezen over hoe de weeën door te komen, maar ook tips om ontspannen te blijven, liefst in boekvorm. Ik snap dat je pas zeker weet wat bevallen is als je bevallen bent, maar ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden.

Hebben julle tips, zoals boeken, websites etcetera, dan hoor ik het graag! Dank!

Edit; ik wil graag thuis bevallen, mits alles tot die tijd volgens plan loopt. Mocht het thuis niet oké gaan met mij, de baby en/of de bevalling zijn we met 15 minuten in het ziekenhuis. We hebben ons aangemeld voor een voorlichtingsavond bij de verloskundige en in het ziekenhuis.
Ik vond 'Veilig bevallen' een tikkeltje aan de zweverige kant, maar tegelijkertijd ook heel informatief. Dat zweverige kon ik vrij makkelijk naast me leggen, dus als jij dat ook kan, is het misschien een aanrader.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Laat het gewoon gebeuren. Dat is mijn tip.
Hoi, ik herken jouw "informatiedrift" wel . Ik heb ook veilig bevallen gelezen en heel veel andere boeken over zwanger zijn, bevallen en baby/kinderen. Vond zelf een korte bevalcursus erg prettig. Was niet zweverig of lacherig (oké alleen die tien minuten puffen oefenen). Daarnaast veel met vriendinnen gesproken over hun ervaringen.
Het verschilt zoo erg per persoon ook, hoe hoog je pijn grens is en de 1 zweert bij douchen of in bad liggen tijdens de weeen terwijl de ander er juist niet aan moet denken

Dat het pijnlijk is weet iedereen, alleen de vraag is Hoe ga je er mee om en dat kan je pas op het moment zelf beslissen. Elke bevalling is ook weer anders , ik vond jet verschrikkelijk als er iemand aan me zat of probeerde masseren oid. Ik werd er alleen maar opgefokt van.

Probeer je weeen weg te puffen voor zover dat kan, neem een warme douche, loop een stuk. Of probeer te slapen.

Succes straks met bevallen en het beste iss gewoon alles over je heen laten komen en dan weer je wel wat je wil doen.

Ik heb 3 bevallingen gedaan en alle 3 totaal niet met elkaar te vergelijken.
quote:MevrMies schreef op 11 juli 2016 @ 18:22:

Hoi, ik herken jouw "informatiedrift" wel . Ik heb ook veilig bevallen gelezen en heel veel andere boeken over zwanger zijn, bevallen en baby/kinderen. Vond zelf een korte bevalcursus erg prettig.

Dit inderdaad! Ik ben door de plaatselijke bibliotheek gelopen en verschillende boeken gelezen. Paste het niet bij me, bracht ik het boek weer terug. Weet dus ook niet meer de titels die ik wel volledig gelezen heb.

Korte cursus ook gedaan, en wat ik fijn vond, was dat mijn man hier goed bij betrokken werd, ipv 1 avond bij een reguliere cursus. Zo begreep hij ook meer wat er in mijn lijf gebeurde en hoe ik kon reageren, zodat hij daar meer op kon anticiperen. Ik heb niet eens geoefend met puffen, bij ons lag meer de focus op waar mijn "rustpunt" lag en hoe hij me kon helpen daar te komen.

Mijn plan was van begin af aan al om in het ziekenhuis te bevallen maar ook als je thuis wil bevallen slim om naar een infoavond van het ziekenhuis te gaan, mocht het nodig zijn weet je waar je terecht komt zeg maar. Was ook erg blij dat ik me had ingelezen over mogelijke complicaties, niet de vrolijkste stof maar ik had uiteindelijk midden in de nacht een spoedkeizersnede dus blij dat ik daar ook iets over had gelezen. Gaf me het gevoel dat ik niet alle controle was verloren..
Zonder zweverig te klinken: zorg dat je op het moment zelf goed naar je eigen lichaam luistert en je zult weten wat je moet doen.

Al lees je 100 folders/boeken, jouw ervaring zal er van afwijken. Gebruik die tijd om lekker te ontspannen, ik denk dat je daar meer aan hebt
quote:DG2015 schreef op 11 juli 2016 @ 18:15:

Ik vond 'Veilig bevallen' een tikkeltje aan de zweverige kant, maar tegelijkertijd ook heel informatief. Dat zweverige kon ik vrij makkelijk naast me leggen, dus als jij dat ook kan, is het misschien een aanrader.

Hier hetzelfde. Informatief boek dat met vlagen wat zweverig is, maar daar kun je overheen lezen. 'Veilig zwanger' vond ik overigens beter (neutraler, minder waardeoordelen van de schrijfster') maar ja, dat gaat niet over bevallen ;) .

Mij werd ook nog 'Duik in je weeën' aangeraden maar dat was mij echt een station te ver qua zweverigheid.

Verder heb ik eindeloos gegoogled en op internet gesurft en geklikt. En alle mogelijke bevallingsprogramma's op tv bekeken. Geeft toch wel een beetje beeld van het hele spectrum aan wat er kan gebeuren, van supersonische bevalling tot horrorbevalling, en van natuurlijk tot medisch circus.

Nu zwanger van de tweede merk ik dat die informatiedrift ook weer wat komt opzetten. Maar nog meer boeken begin ik niet aan, ik weet nu in principe hoe het werkt. Dus ik heb me nu op Netflix op 'call the midwife' gestort. Niet dat dat nou direct informatief is voor een bevalling anno 2016, maar het stilt de 'bevallingsverhalenhonger' vooralsnog heel prima...
Ben je al naar een infoavond bij de verloskundige of in het ziekenhuis geweest? Worden vaak elke 6-10 weken georganiseerd, net als infoavonden over borstvoeding geven. In et ziekenhuis kun je vaak ook een verloskamer bekijken.
Ik ben gewoon heel veel bevallingsverhalen hier op het forum gaan lezen: van snelle bevallingen tot grote drama's en alles ertussenin. Samen met mijn zwangerschapscursus was het de perfecte voorbereiding om gewoon alles op me af te laten komen.
Boek 'veilig bevallen' inderdaad. En verder zou ik toch nog een cursus die iets te maken heeft met bevallen meepakken. De keuze is reuze, van yoga tot pufclub. Het is wel fijn om wat vaker dan één keer (zoals bij een voorlichtingsavondbezig) te zijn met de verschillende stadia van bevallen.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Dank voor alle tips!

Veilig bevallen ga ik downloaden, verder googelen en het vervolgens over me heen laten komen. Ze komt er hoe dan ook uit!
Keyword is wat mij betreft proberen te ontspannen/controle los te laten. Dus echt tussen de weeen door je zo slap mogelijk maken en bewuste ademhaling, dit werkte bij mij. Elke keer als ik dit vergat, merkte ik het direct, dan ging ik hyperventileren en trok ik de pijn veel minder goed.
Ik vond Vrije Geboorte erg prettig. Ook wat zweverig maar het heeft mij wel bewust gemaakt van alle zaken rondom een bevalling en waar je wel en geen keuze in hebt. Daar had de verlos mij

niks over verteld. Er is een hoop standaard protocol, maar dat betekent niet dat je je daar als barende maar aan moet onderwerpen als je je daar niet prettig bij voelt. Ook sterkte het bij mij de overtuiging om te kiezen voor een thuisbevalling.

Ik heb geen cursus gedaan en kwam prima door de weeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven