Vroege echo na missed abortion of niet?

09-10-2019 14:57 32 berichten
Hoi allemaal,

Afgelopen lente heb ik een missed abortion gehad die bij een echo van 8 weken ongeveer is gesignaleerd. Het betrof een niet ontwikkelde zwangerschap, dus het hartje heeft nooit geklopt. Op zich een soort van troost (er is nooit echt een ‘kindje’ geweest) maar ik maakte wel gewoon ruim HCG aan en mijn lichaam heeft er verder geen tekenen van gegeven dat het niet goed zat. Dit heeft uiteindelijk best een lange nasleep gehad met uiteindelijk een curretage omdat mijn lichaam er zelf dus helemaal niet op reageerde.

Nu ben ik weer zwanger (5 weken) en zit natuurlijk weer met diezelfde angst. Ik voel me erg onzeker, ben er veel mee bezig maar kan dus niet echt van de zw genieten. Vandaag (vrij botte..) assistente van de verkoskundige gesproken en die gaf aan dat de eerste echo met 8+ weken wordt gemaakt en alleen eerder als er sprake is van bloedverlies. Ik had eerlijk gezegd zelf gehoopt dat ik wat eerder had mogen komen want ik en mijn vriend zitten erg in spanning en ik kan het moeilijk loslaten.

Nu overweeg ik om eventueel zelf al een vroege echo bij een individuele praktijk in te plannen (met 6-7 weken). Hebben jullie hier ervaring mee en zouden jullie dit wel/niet aanraden? Dank!

(Overigens voor de MA wel een gezonde zwangerschap gehad, dus dit is de 3e keer)
anoniem_63dee49e7c5ad wijzigde dit bericht op 09-10-2019 15:06
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-10-2019 15:02
Ik snap je onzekerheid maar helaas geeft een vroege echo ook geen garanties. Zelfs als het hartje klopt kan het nog mis gaan.
Inderdaad, ik heb vanuit verlk zelf een vroege echo gekregen, maar dat ging alsnog mis. Dan zie je het hartje kloppen, krijg je vertouwen en komt de klap eigenlijk nog harder aan. Mijn vriend wil echt niet weer zo vroeg een echo.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook meegemaakt (+ nog een spontane miskraam). Wilde zeker niet wachten tot 8 weken. Die angst zit er zo in dan. Zeker bij een missed abortion, waarbij je lichaam gewoon lekker door zwangert. Had met 6w2d de eerste echo daarna, zelf geregeld bij echobureau. Week later mocht ik bij de verloskundige komen en totaal hebben we 4 echos gehad tot de termijnecho. Vond dat zelf erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaf een vroege echo dus echt wel rust. Natuurlijk kan het daarna alsnog misgaan, maar je bent weer een stapje verder en zit niet weken in spanning voor de eerste echo. Zeker bij een missed abortion, vond dat echt een mindfuck.
Alle reacties Link kopieren
Na twee keer een vroege miskraam na een IVF traject heb ik een echo gehad met 6 weken en 5 dagen. Dat is na een IVF behandeling niet ongebruikelijk. Vond het toen een geruststellend idee dat het op de juiste plaats zat en er hartactiviteit was. Vervolgens heb ik vanaf week 8 tot week 14 elke week echo's gehad ter geruststelling en vond dat heel erg fijn, omdat ik zo ontzettend onzeker was (na de voorgeschiedenis). Wel geldt dat als je een goede eerste echo hebt gehad dit niets zegt over het verloop van de rest van je zwangerschap.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met 7+2 weken een vroege echo gehad bij een andere praktijk, en kon een hartje zien kloppen, dus was gerustgesteld.
Helaas begon ik 3 dagen later te bloeden, en heb ik ook een miskraam gehad.

Het is dus wel fijn om eerder bevestiging te hebben, maar ook dan kan 't nog misgaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook in het zelfde schuitje gezeten. De VK stelde een vroege echo voor. Dit wilde ik niet. Om de reden dat er dan nog niet zoveel zinnigs was te zien in mijn ogen.
Ik ben met 8 weken geweest.

Hopelijk ben je snel die onzekere dagen door. Ik vond die echt het stomst aan zwanger zijn. Je hormonen gieren je voelt van alles naar klopt dat allemaal.
Ah ik herken dit zo goed. Die weken naar de termijnecho kruipen voorbij. En na een missed abortion al helemaal.. Sterkte. Ik heb met 7 weken een echo gehad en gaf mij toch geruststelling. Ook al weet ik dat het alsnog fout kan gaan.

Deze weken moet je doorheen. Hoe langzaam de tijd ook gaat voor je gevoel. En bedenk: de meeste zwangerschappen gaan gewoon goed. :redrose:

En.. Laat de wens voor een kind de boventoon blijven voeren ipv de angst. Élke zwangerschap is een kans op een nieuw begin. Het heeft geen zin om te piekeren, je bent nú zwanger en gaandeweg krijg je hopelijk meer rust en vertrouwen erin. En mocht het onverhoopt misgaan, weet je uit ervaring dat ook jij sterk genoeg bent om verder te gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven