Vroeggeboorte

20-08-2020 22:19 478 berichten
Hey iedereen, ik ben vandaag 24 weken, maar ben sinds afgelopen vrijdag opgenomen ivm pre eclampsie.

Ik wou graag verhalen van andere vrouwen horen hoe zij een vroeggeboorte en/of zwangerschapsvergiftiging hebben meegemaakt, hoe het is verlopen na de bevalling mentaal/fysiek/ en met de baby.

Ik lig nu in het maxima in Veldhoven. Ik weet dat helaas niet alles goed gaat bij zo’n vroege geboorte. Maar zou toch graag andere verhalen horen
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je TO? Rustige nacht gehad? Ik denk aan je ❤️
Ik hoop ook dat alles goed gaat, TO! ik had bij mijn vorige zwangerschap rond 23 weken ook hoge eiwitwaardes en bloeddruk. Bloeddruk zakte al snel naar hoog ipv torenhoog, wat ik ook bij jou zie. Met 24 weken ben ik ook bijna drie weken opgenomen geweest en leek het er op dat het moeilijk uit te stellen zou zijn. Daarna naar huis en uiteindelijk is onze oudste pas met 41+ weken geboren*. De onzekerheid en angst kan ik me echt nog zo goed voor de geest halen, zeker nu ik zelf weer die termijn nader. Ondanks dus geen ervaring met een prematuur, toch veel sterkte en wilde ik mijn verhaal delen. Wat mij zelf erg gerust stelde was een schriftje bijhouden met vragen en ik kreeg daarop vaak heel goede uitleg in het ziekenhuis van geweldige verpleegkundigen of artsen, maar voor iedereen is dat anders dus doe daarin wat goed voelt per dag.

*Dat is ook niet aan te raden, een hoge bloeddruk is ook een aanslag voor jezelf net als die eiwitwaardes. Gyn. gaf zelf ook aan dat ze achteraf met 37 hadden moeten inleiden maar omdat het toen ineens lager was, is dat niet gebeurd en ben ik zelfs terug overgedragen aan de verloskundige. Waarschijnlijk heb ik in week 39/40 rondgelopen met torenhoge waarden
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
22-08-2020 12:45

*Dat is ook niet aan te raden, een hoge bloeddruk is ook een aanslag voor jezelf net als die eiwitwaardes. Gyn. gaf zelf ook aan dat ze achteraf met 37 hadden moeten inleiden maar omdat het toen ineens lager was, is dat niet gebeurd en ben ik zelfs terug overgedragen aan de verloskundige. Waarschijnlijk heb ik in week 39/40 rondgelopen met torenhoge waarden
Dit is bij mijn eerste dus ook gebeurd!! Ik heb zelfs geen controle meer gehad tussen de 37 en 40 weken. Totdat ik mij ineens wel ziek voelde met 40 weken en toen hebben ze mij nog drie dagen laten doorlopen. Mijn bloeddruk was 200/120 toen in eindelijk ingeleid werd en ik heb echt enorm veel last gehad en een moeizaam herstel.
Ik slaap gelukkig wel redelijk goed! Vanochtend toch nog een ct scan gehad ivm mijn longen. Bloeddruk was sinds gisteravond 145/87 en vanochtend 145/97 dus zijn wel begonnen al met bloeddruk verlagers. Nu net na de eerste pil was mn bloeddruk 120/70. Perfect dus. Hopelijk houden we het zo langer vol :)
Geen ervaring, maar ik wil wel graag dit topic volgen.
Ik wens je geduld en duim voor je :hug: .
Alle reacties Link kopieren
Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen. Gelukkig kunnen ze nu meer dan 23 jaar geleden. Toen ben ik ook met 24 weken opgenomen ivm pré eclampsie. Dat is toen niet goed gegaan
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat het meteen aanslaat kenzo!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de medicijnen aanslaan. Hou je rustig, elke dag is er 1!
Je klinkt nog wel rustig, ben je dat ook echt? En je partner, trekt hij het een beetje?
Hou je taai!
Alle reacties Link kopieren
knijster1973 schreef:
22-08-2020 14:07
Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen. Gelukkig kunnen ze nu meer dan 23 jaar geleden. Toen ben ik ook met 24 weken opgenomen ivm pré eclampsie. Dat is toen niet goed gegaan
Dat vind ik oprecht heel naar voor je. Maar ik denk ook dat het voor to momenteel echt heel vervelend is om iets anders te lezen dan succesverhalen. Ik had in ieder geval totaal geen behoefte aan verhalen van kinderen die er iets aan over gehouden hadden bijvoorbeeld.
Natte tosti..
Ik ben af en toe heel emotioneel omdat ik me wel realiseer wat voor consequenties eraan gebonden zitten. Ook vind ik het vervelend dat ik me totaal niet ziek voel maar niks mag doen. En ik heb gewoon geen zin om zooooo lang in het ziekenhuis te blijven. Maar goed is wel beste voor mij en de baby. Mijn partner praat er niet heel veel over tegen mij, meer bij zijn ouders. Wil mij niet ongerust maken, vind ik wel jammer, want wil ook zijn zorgen horen. Maar goed ik slaap opzich wel redelijk goed dat is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
De lange tijd dat jij in het ziekenhuis moet liggen lijkt mij ook echt pittig hoor. Hier over klagen mag zeker Lig je alleen op een kamer of met meerdere personen?
Bestaat er ook een mogelijkheid dat je tussendoor nog naar huis mag? Of is dat niet bekend.

Begrijpelijk dat jij de zorgen van je vriend ook wilt horen. Zodat jullie dat samen kunnen bespreken.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
22-08-2020 19:21
Dat vind ik oprecht heel naar voor je. Maar ik denk ook dat het voor to momenteel echt heel vervelend is om iets anders te lezen dan succesverhalen. Ik had in ieder geval totaal geen behoefte aan verhalen van kinderen die er iets aan over gehouden hadden bijvoorbeeld.
Hmm, ik vond dat juist helemaal niet erg. Ik had juist ‘last’ van mensen die kwamen met van die opmerkingen van:’Oh, die en die werd ook te vroeg geboren, hij is inmiddels gepromoveerd.’
Ja boeien, die en die is mijn prematuur niet.... ik weet dat zulke opmerkingen echt gezegd worden om je moed in te praten maar het irriteerde me vooral.
Zo zie je maar dat het zo persoonlijk is, hoe je ermee omgaat.

Rustige avond en een goede nacht vannacht, sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, logisch dat je af en toe emotioneel bent. Ik was ook afwisselend boos, verdrietig, wanhopig en woest. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer niet teveel te denken aan wat/als. Go with the flow....... hoop dat je kleintje nog lang bij je blijft zitten!

Hoop dat jij en partner elkaar toch vinden, belangrijk om te weten wat er in elkaar omgaat. Jullie gaan sowieso een pittige tijd tegemoet met veel spanningen. Samen kunnen jullie elkaar er doorheen trekken (ik lijk wel een Corona spotje 🤪).
Kenzoblitz, sterkte en neem t per dag, wees zacht voor jezelf, echt! Het geeft ook niet als jullie als partners er wat anders mee omgaan, dat kan ook bijna niet anders dat jullie het anders beleven, vrij letterlijk vanuit een ander perspectief. Als het niet iedere dag lukt om te praten kan dat ook komen. Fijn dat de bloeddrukverlagers wel meteen aanslaan! Fingers crossed.

Knijster, wat vreselijk dat je hier 23 jaar geleden doorheen bent gegaan zonder goede afloop. Sterkte. Ze kunnen nu wel meer maar ook veel is toch geluk of pech.

Green17, wat vervelend dat je zo te lezen hetzelfde hebt meegemaakt als ik bij je 1e. Gelukkig is het voor ons 'goed' afgelopen maar het was echt heel riskant. Mijn oudste heeft er helaas dus ook deels blijvende gevolgen aan ondervonden en ikzelf idd ook een lang herstel. Heb je daarna nog kinderen gekregen en daar iets over afgesproken? Ik ben dus nu weer zwanger en vind dit enorm spannend.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
22-08-2020 19:43
De lange tijd dat jij in het ziekenhuis moet liggen lijkt mij ook echt pittig hoor. Hier over klagen mag zeker Lig je alleen op een kamer of met meerdere personen?
Bestaat er ook een mogelijkheid dat je tussendoor nog naar huis mag? Of is dat niet bekend.

Begrijpelijk dat jij de zorgen van je vriend ook wilt horen. Zodat jullie dat samen kunnen bespreken.

Ik heb op dezelfde afdeling in Veldhoven gelegen. Zijn allemaal 1 persoons kamers met een eigen badkamer en tv.
Ze hebben mij toen na 1 week naar huis gestuurd omdat de medicatie aansloeg en mijn lichaam er stabiel erop reageerde.
Daarna moest ik 2x per week op controle in ons eigen streekziekenhuis. Hopelijk gebeurd dit bij TO ook.

In mijn geval werd ik na de 3e controle opnieuw opgenomen. Want de bloeddruk stijgt naarmate de zwangerschap vordert.
In het streekziekenhuis konden ze geen geboortes voor 32 weken doen, dus werd ik met de ambulance vervoerd van het streekziekenhuis naar MMC Veldhoven. Vervolgens mocht ik de ziekenhuiskamer niet meer verlaten. Ik heb daar toen weer een week gelegen en de baby is gehaald met 29,5 week.

Het blijft dus een spannende periode voor TO.
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
22-08-2020 21:03


Green17, wat vervelend dat je zo te lezen hetzelfde hebt meegemaakt als ik bij je 1e. Gelukkig is het voor ons 'goed' afgelopen maar het was echt heel riskant. Mijn oudste heeft er helaas dus ook deels blijvende gevolgen aan ondervonden en ikzelf idd ook een lang herstel. Heb je daarna nog kinderen gekregen en daar iets over afgesproken? Ik ben dus nu weer zwanger en vind dit enorm spannend.
Het was zeker riskant!! Het was mijn eerste en ik wist gelukkig nog niet zoveel van de risico’s op dat moment.

Bij de tweede direct aangegeven dat ik niet meer bij een verloskundige wilde lopen. Mijn bloeddruk bleef netjes tot de 35 weken ( hij was steeds zonder medicatie 137/85) en met 35 weken ineens 160/100. Ik kreeg toen medicatie en daar kreeg ik een super mooie bloeddruk was 95/65. Ze wilde inleiden met 37 weken, maar ik dacht hoe langer de baby binnen blijft hoe beter. Met 38 weken precies zou ik ingeleid worden. Met 37.6 weken had ik nog een bloeddruk van 110/70 ik ging naar huis en werd niet lekker, maar ik dacht mijn bloeddruk is prima niets aan het handje. Een hele beroerde nacht gehad en toen ik mij s ochtends melde voor de inleiding had ik een bloeddruk van 160/100. Ik heb direct medicatie erbij gekregen, maar wat ze ook toediende hij bleef maar stijgen. Gelukkig beviel ik daarna heel snel, maar na de bevalling ontwikkelde ik alsnog pre eclamsie en heb ik een week in het ziekenhuis gelegen.

Bij de derde ben ik gelijk ingeleid toen mijn bloeddruk ondanks de medicatie iets hoger werd dan “normaal”. Bij deze zwangerschap voelde ik me na de bevalling ook gelijk goed! Bij de andere twee heeft dat echt bijna een jaar geduurd.
Heel veel sterkte TO!

Ik kan je ervaring niet delen, ben immers nog nooit zwanger geweest.

Maar ik ben zelf met 24 weken geboren, nu 27 jaar geleden. De artsen vonden het een klein "wonder", ik kon al zelfstandig ademen en heb ter observatie een tijdje in het ziekenhuis gelegen.

Het enigste wat ik heb overgehouden van de vroeggeboorte is iets slechtere ogen. That's it.
Alle reacties Link kopieren
Kenzo laat die emoties er echt vooral zijn, dat geeft veel meer ruimte voor jezelf om bij wijze van even flink te huilen dan het op te kroppen
klinkt heel zweverig, weet ik. Mijn ervaring is door niet te uiten dat ze wel op een andere niet handige manier tot uiting komen.
Mijn man heeft later aangegeven dat er een moment kwam dat hij angstig was om zowel ons kindje als mij te verliezen. Dat laatste was ik totaal niet mee bezig. Misschien speelt dat wel bij je vriend.
Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, hoe gaat het met je?
Een beetje stabiel gebleven vannacht? Ik hoop het zo voor je. Je kindje moet daar nog maar even lekker blijven zitten, hij/zij heeft dat nodig. Maar natuurlijk wel op een verantwoorde manier. Heb je al een gesprek gehad met een neonatoloog? Hoe vond je dat? Als je ervaringen wilt horen, stel je vraag dan gerust.
Ik vond het gesprek best wel geruststellend met de neonatoloog. Vond dat het best wel duidelijk werd uitgelegd wat de kansen zijn etc.

Zijn dan gister gestart met 3x een tabletje voor mijn bloeddruk, gister was mijn bloeddruk toen ook 130/80. Vanochtend toch weer 148/89. Beetje zeurderige hoofdpijn en buikpijn maar niet echt pijnlijk gewoon meer vervelend. Gaan zo weer ff bloed afnemen voor het lab om mijn waardes te kijken.

Ik vind het ook zo bijzonder wat ze allemaal kunnen tegenwoordig. Een rondleiding op de NICU heb ik nog niet gedaan, dat vind ik nog te confronterend.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
23-08-2020 11:27
Ik vond het gesprek best wel geruststellend met de neonatoloog. Vond dat het best wel duidelijk werd uitgelegd wat de kansen zijn etc.

Zijn dan gister gestart met 3x een tabletje voor mijn bloeddruk, gister was mijn bloeddruk toen ook 130/80. Vanochtend toch weer 148/89. Beetje zeurderige hoofdpijn en buikpijn maar niet echt pijnlijk gewoon meer vervelend. Gaan zo weer ff bloed afnemen voor het lab om mijn waardes te kijken.

Ik vind het ook zo bijzonder wat ze allemaal kunnen tegenwoordig. Een rondleiding op de NICU heb ik nog niet gedaan, dat vind ik nog te confronterend.
Fijn dat het een geruststellend gesprek was! Ik hoop echt heel erg dat ze je bloeddruk onder controle krijgen en dat de pre eclamsie langzaam ontwikkeld en dat jullie het tot minimaal 30 weken volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie een gesprek met de neonatoloog hebben gehad.
- Hoe zwaar schatten ze de baby op dit moment?
- Je zult wel regelmatig een dompler meting hebben. Hoe is de doorbloeding van de navelstreng?

En ik vroeg me af hoe alles nu i.v.m corona gaat.
- Mag jouw partner blijven overnachten op de OHC?
- Wonen jullie ver van het MMC af?
BroodjePindakaas123 schreef:
23-08-2020 13:31
Fijn dat jullie een gesprek met de neonatoloog hebben gehad.
- Hoe zwaar schatten ze de baby op dit moment?
- Je zult wel regelmatig een dompler meting hebben. Hoe is de doorbloeding van de navelstreng?

En ik vroeg me af hoe alles nu i.v.m corona gaat.
- Mag jouw partner blijven overnachten op de OHC?
- Wonen jullie ver van het MMC af?
——

Ze schatten de baby volgensmij op 500 met speling van 100 gram (of 550, was ik eigenlijk al vergeten door alle informatie)
-ik heb elke dag een ctg van de baby, de baby doet het tot nu toe gewoon perfect alleen ze is qua groei een weekje achter zeggen ze.
-mijn vriend mag blijven slapen, en ik mag de hele dag door bezoek ontvangen! Alleen ik heb het zelf beperkt tot alleen (schoon)ouders en mijn vriend omdat ik niet te moe wil worden.
-Nee ongeveer een halfuurtje rijden, dus dat is gelukkig wel te doen.
Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad met de neonatoloog. Ze kunnen nu ook meer dan vroeger gelukkig. Bij mij moesten ze nog speciaal luiers vouwen, maar nu zijn er gelukkig ook allemaal kleine maten beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
23-08-2020 13:50
——

Ze schatten de baby volgensmij op 500 met speling van 100 gram (of 550, was ik eigenlijk al vergeten door alle informatie)
-ik heb elke dag een ctg van de baby, de baby doet het tot nu toe gewoon perfect alleen ze is qua groei een weekje achter zeggen ze.
-mijn vriend mag blijven slapen, en ik mag de hele dag door bezoek ontvangen! Alleen ik heb het zelf beperkt tot alleen (schoon)ouders en mijn vriend omdat ik niet te moe wil worden.
-Nee ongeveer een halfuurtje rijden, dus dat is gelukkig wel te doen.


Heel herkenbaar dat je sommige informatie niet meer precies weet. Je hebt nu veel aan je hoofd.
Super fijn dat de navelstreng goed werkt. Daar krijgt de baby de voedingstoffen door en dat is essentieel om aan te komen.
Bij mij werkte de navelstreng destijds minder goed.
En begrijpelijk dat je het bezoek beperkt. Je wordt in zo'n ziekenhuis al genoeg geleefd en het is belangrijk om genoeg rust te hebben.

Ik hoop voor je dat ze alles onder controle kunnen houden met de medicijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven