Wachten, wachten, wachten (deel 3)

25-10-2013 15:47 2776 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel drie alweer van het topic: Wachten, wachten, wachten.

Een topic voor mensen met een kinderwens, die vanwege de meest uitlopende redenen nog moet wachten. Hier gaan we verder met kletsen, fantaseren, elkaar een schouder bieden om uit te huilen en afleiding zoeken.

Nieuwe schrijfster zijn van harte welkom, maar let op even het volgende:

- Beginnen vanaf begin 2015 (geldt voor nieuwe schrijfsters)

- Wij hebben een realistische kijk op het leven en op onze kinderwens

- Voor mensen die al begonnen zijn, zijn er andere topics(geldt voor nieuwe schrijfsters)

NaamLeeftijdLeeftijd partnerWanneer beginnen?Waarom wachten?BijzonderhedenTara823132herfst 2014Baan vriend & trouwenflora_2627282016?Sparen & vriend (pas afgestudeerd)Bezigebij23302015/2016Wachten op man & genieten van de tijd met z'n 2tjesInspiratielooos2727najaar 2015Sparenukkie213333dec 2014Uitslag bloedonderzoekunderstatement2526voorjaar/zomer 2015Zekerheid huis & baandrika793527januari 2015groen licht huisartseerst gewacht op vriend & reis
Ik zou het gewoon heel moeilijk vinden te besparen op reizen. Daar zetten we andere zaken dus voor opzij en offeren we spaargeld voor op.

Een verre reis maken is echt hetgeen waar man & ik ieder jaar naar uitkijken en wat we het liefste doen. Het is ook best wel een issue voor ons dat we straks (als er een kind is) niet meer zo'n reizen kunnen doen. Dan zal het ook allemaal wat minder ver/duur/avontuurlijk moeten. Dat vinden we best wel moeilijk om te accepteren. Maar goed, we willen ook heel graag een kind, en je kunt niet alles (blijven) hebben.

Sorry, ik klink wel heel verwend nu.
Ik vind je gevoel niet zo raar hoor Evaviva, een kindje is een leuke nieuwe fase, maar als je leven in het teken staat van verre reizen is het een hele aanpassing natuurlijk.

Dan begrijp ik ook erg goed waarom jullie bewust nog wachten deze zomer om die reis nog te kunnen doen.
@reizen, als het ff kon zouden we dat hier zoveel mogelijk doen. Maar tussen afstudeerscripties en verloren vakantiedagen ivm ziekte schoonmoeder hebben we het de afgelopen 2 jaar moeten doen met een weekje naar de zon. 1 week vakantie in de zon per jaar is voor ons wel heilig en als het niet echt niet anders kan dan blijven we dat ook altijd doen. Verder de hoop dat we ook met kinderen gewoon nog mooie reizen zullen maken.

@eva, wij zijn wel een beetje van het alle risico's proberen te dekken hoor Zo denk ik bijvoorbeeld al in "wat als mijn kind ernstig ziek is? of een kdv echt niet trekt?" tja dat zijn helaas dingen met financiële consequenties en daar wil ik dan zo goed als mogelijk op voorbereid zijn.

Ik heb net trouwens het onderwerp "anticonceptie als kinderwens vervuld is" aangesneden (lees: ik verwacht dat hij er een knoop in legt ). Dan kun je lachen, de reactie is ongeveer zo:

Trouwens evaviva, mijn moeder heeft met mij altijd gewoon verre reizen gemaakt. Met een beetje creativiteit kan het echt wel. Vooral met 1 kind, maar als je met 2 ouders bent (mijn moeder was alleen) is met 2 ook echt wel te doen.
Mijn ouders zijn met niets begonnen en hebben het ver geschopt door erg spaarzaam te leven, terwijl ze wel hebben kunnen genieten van de financieel mindere tijden. Mijn moeder is een kei in het zo min mogelijk uitgeven, terwijl ze er veel voor terug krijgt.

Doordat ze die lastige jaren hebben gehad, hebben ze ons altijd op het hart gedrukt wel te sparen, na te denken over mogelijke doemscenario's en dat kan bij mij wel eens doorslaan. Na mijn basisschooltijd zaten we in de lift als gezin zijnde en kon er heel veel.

Het spaargeld dat ik nu bij elkaar heb met vriend gaat naar onze tuin. Dat vind ik voor komend jaar het belangrijkste, als ons huis klaar is, een fijne tuin, waar ik van kan genieten op mooie dagen. Vakantie komt wel, want die hoeven we niet op te geven door het bedrag wat we sparen en dat vakantiegeld en het feit dat ik niet zo verschrikkelijk reislustig ben ( als in ieder jaar een ander werelddeel te hoeven zien).

Sparen gaat hier redelijk vanzelf en beknot ons niet in de dingen die we willen doen.

En ik snap je gevoelens best hoor Eva! Volgens mij heel normaal om toch ook de negatieve kanten te zien van een kind krijgen. Het zal me in bepaalde zaken gaan beperken, daar kan ik nog even aan wennen, want het duurt nog even voor vriend en mijzelf, maar ook ik krijg wel eens de kriebels bij het idee verantwoordelijk te zijn voor een mensenleven en wat dat betekent voor het leven van vriend en mijzelf.

Zo, weer op Nederlandse bodem. Goede vlucht gehad en nu op weg naar het oosten van het land, lekker mijn eigen bedje!
Ik denk juist dat het heel goed is om in te zien wat voor opofferingen er komen met het ouderschap!
Bedankt dat jullie me niet 'afmaken' om mijn verwende gedrag ;). Ik voel me soms zo schuldig als ik denk in termen als "dit moet ik opgeven/opofferen voor een kind". Maar jullie vinden het gelukkig niet zo erg begrijp ik.

Het is inderdaad maar goed dat we nog die laatste verre reis gaan maken (daar ga ik nu gewoon even vanuit). Daarna kunnen we ècht vol voor kindjes gaan hoop ik. En wellicht kunnen we inderdaad nog wel blijven reizen met een kind, en natuurlijk later weer (als de kinderen ? ouder zijn).

@matroesjka Haha moedig van je, om dat onderwerp bij je man aan te snijden. Ik begrijp dat hij er nog niet echt warm voor loopt? :P
Oh nee joh. Wij zijn de groep van bewuste kindkiezers he Ik ben me ook terdege bewust van de opofferingen die er komen met een gezin.
Dat klopt matroesjka. Maar sommige mensen zijn toch nog steeds van mening dat je niet moet klagen over wat je moet laten/opofferen, als je kinderen krijgt. Dat je blij moet zijn met kinderen en dus ook met de consequenties, zeg maar. Door dat soort opmerkingen word ik toch wel eens beïnvloed, jij niet?
quote:EvaViva schreef op 30 december 2013 @ 20:25:

Dat klopt matroesjka. Maar sommige mensen zijn toch nog steeds van mening dat je niet moet klagen over wat je moet laten/opofferen, als je kinderen krijgt. Dat je blij moet zijn met kinderen en dus ook met de consequenties, zeg maar. Door dat soort opmerkingen word ik toch wel eens beïnvloed, jij niet?

Hoe word je daardoor beïnvloed dan?

Ik vind het "wees blij dat je kinderen hebt" argument altijd een beetje zwak. Kijk, je hebt klagen en je hebt klagen natuurlijk. Er zijn grenzen (want dan wordt het gewoon sneu). Maar denkt niet elke ouder wel eens stiekem "goh, als ik die koters niet had had ik veel meer geld gehad, kon ik nu uitslapen, ging ik over 2 weken spontaan backpacken en zag mijn huis er altijd netjes uit". Volgens mij zijn dat hele normale gedachten. En dat een ander geen (gezonde) kinderen kan krijgen betekent niet dat anderen nooit mogen klagen. Als ik morgen mijn vinger zou kwijtraken zou ik daar dan niet over mogen klagen omdat een ander misschien zijn been kwijt is? Of niet moe mogen zijn van mijn werk en daar weleens van balen omdat een ander geen baan heeft?

Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen hoe groot de verandering is als je een kind krijgt. Wij realiseren ons dat wel (voor zover dat kan zonder de relevante ervaring). Maar betekent dat dat je niet mag balen van dingen? Neuh. Er zijn wel meer dingen in het leven waar je bewust voor kiest en dat je dan kunt balen van sommige negatieve kanten eraan. Hoort erbij. Niks is altijd leuk. Een kinderloos leven immers (voor mensen met een kinderwens) heeft ook nadelen.
Mat, zoals je laatst in een ander topic heel mooi zei: er is altijd wel iemand zieliger. Klagen mag dus best hoor eva!

Ik vind dat hier op het forum ook altijd zo ontzettend moeilijk wordt gedaan als je het hebt over 'het krijgen van kinderen'. Die krijg je namelijk niet, het is niet iedereen gegeven, bla bla bla. Natuurlijk moet je realistisch zijn en je realiseren dat ook de mogelijkheid bestaat dat je ze misschien niet kúnt krijgen, maar om dat nou altijd zo voorzichtig te formuleren, brrrr.
Of ze vallen over het woordje "krijgen" omdat je kinderen "neemt" of ze vallen over het woordje "nemen" omdat je kinderen "krijgt" en het niet iedereen gegund is
Mat, wat ben je toch heerlijk nuchter! Ik hou van dat soort berichten:)

J22, daar heb ik het eergister nog met mijn moeder over gehad, het 'krijgen' of 'nemen' van kinderen. De zus van mijn oma ( mijn 3e oma zeg maar), heeft geen kinderen kunnen krijgen. Niet vruchtbaar. Mijn oma heeft zelf 1 kind gekregen ( was ook verminderd vruchtbaar). De vrouwen in dat gezin hadden moeilijkheden met het zwanger worden. Zus van oma heeft ons geadopteerd als kleinkinderen, wij haar als extra oma en dat is ze in mijn ogen ook. Niets meer of minder dan mijn echte oma. En telkens als ik begin over mijn kinderwens, over later, het krijgen van kinderen, dan komt telkens dat zinnetje ' kinderen neem of krijg je niet, het wordt je gegund'. Blehhh, dat hangt me zo de keel uit! Waarom niet mee kunnen praten, blij kunnen zijn voor je ( in mijn ogen, en die van haar ook) aangenomen kleindochter dat ze die kinderwens heeft. En nee, het is niet zeker dat ik kinderen kan krijgen, maar de techniek en wetenschap zijn zo veranderd sinds de jaren 50, 60 dat de kans op kinderen al een stuk groter is.

Mijn echte oma doet trouwens net zo graag mee met dat soort gesprekken en bekijkt het op dezelfde wijze als haar zus.

Het is denk ik niet eens misgunnen, maar af en toe is het zo vervelend om aan te horen, zeker omdat het altijd terug komt, in elk gesprek over kinderen en zwanger worden.
Ieder gesprek, chantilly?? Daar zou ik echt doodziek van worden. Maar misschien bedoelen ze het goed en willen ze je bijbrengen dat dat óók zou kunnen gebeuren.
Dat was ik nog vergeten te zeggen. Met mijn opa gaat het wat beter, maar ze doen nog onderzoeken, dus wat het precies is weten ze niet. Hopelijk mag hij vlug naar huis, ook voor mijn oma, zou heeft soms last van duizeligheid, en dan is het toch beter als er iemand is voor haar.

@Chantilly: oef, daar zou ik ook niet mee kunnen lachen, dat geneuzel over hoe je iets zegt.

Hier zeggen ze in de volksmond zelfs 'een kindje kopen', als je gaat bevallen. Hoe je krijgen krijgen/nemen van kinderen praat heeft niets te maken met hoe vanzelfsprekend iemand het vind.

Weetje wat ik trouwens het meest tegenop zie mbt kleine kinderen. Minder kunnen uitslapen (klinkt ook lekker verwend) . 's Nachts voeden enzo dat zie ik wel zitten omdat ik makkelijk terug inslaap, maar die paar uurtjes extra slaap 's morgens vind zo zalig. Ooh, wat ga ik dat missen. Ik hoop dat vriend dat voor een stuk kan opvangen, hij is gelukkig wel ochtendmens.
Ik word er gek van als mensen zeggen dat je kinderen niet kan plannen, hoezo? Ze vallen niet in je schoot tijdens je koffie pauze. Of als ze dan zeggen dat je alles dan op orde hebt en dat het dan niet lukt, alsof mensen die alles op orde hebben meer moeite hebben met conceptie.
J22, jep, in ieder gesprek, dus die komen niet zo heel veel voor, zeker niet over mijn echte wens. Het zijn meer de algemene verhaaltjes, opmerkingen, gesprekken die je wel eens voert over kinderen, baby's en hoe je het totaaaaal anders zou doen dan bijv. de mevrouw bij de supermarkt met haar huilende kind.

En ik weet dat het voor kan komen, met een moeder die zelf verminderd vruchtbaar was. Dat zouden de twee oude dametjes ook moeten weten, maar die zitten denk ik gewoon wat vastgeroest in hun denkwijze. Dat mag ook, ze zijn de 85 ruim gepasseerd, maar frustrerend is het wel-;)
@ Paddle, dat heb ik ook. Ik kan makkelijk een paar keer wakker worden maar uitslapen vind ik toch wel heel fijn en zal ik het meeste missen!
Haha paddle. Gebroken nachten vind ik niet zo erg. Maar waar ik tegen op zie is dat als je weer aan het werk gaat je ook niet meer even kunt dutten als je kind overdag slaapt.
@paddle: ik hoop juist stiekem dat ik door kinderen een beetje ritme krijg. Nu heb ik bijv. 2 weken vakantie en dan ben ik echt niet voor 11 uur m'n bed uit, en dat heb ik ook ieder weekend en op m'n vrije dag. Alleen elke dag ritme, daar zie ik idd wel een klein beetje tegenop. Maar ik hoop dat vriend zo lief is mee ieder weekend een uitslaapdag te geven :D
Als ze eenmaal wat ouder zijn kun je het natuurlijk soms ook nog een uurtje rekken door ze in bed te nemen met ipad of tv.
Mooie woorden matroesjka. Fijn om te lezen,, ook de reacties van de andere dames. Top dat hier geen taboes zijn en gewoon alles gezegd kan worden zonder op de politiek en sociaal correcte formulering te letten . Ik ben het helemaal met jullie eens dat er vaak te spastisch gedaan wordt over kinderen krijgen/ nemen/ plannen. Ik ga proberen me niet meer zo te laten beïnvloeden door wat anderen zeggen.
Heel goed eva!
@eva, je bent niet verwend hoor. Maar iedereen heeft andere prioriteiten denk ik. Ik zou ook dolgraag een keer een verre reis willen maken, maar dat weegt voor mij niet op tegen het geld dat ik daar in plaats van kan sparen voor 'huisje boompje beestje' hopelijk kan ik later of met kinderen nog reizen.

Zo ieder zijn ding toch? :-)

@slaapgebrek, dat is het enige waar ik erg tegenop zie. Ik ga in het weekend uiterlijk 9 uur/ half 10 m'n bed uit. Dat zal dus wel tegenvallen, maar vooral het werken in combi met slaapgebrek lijkt me lastig. Aangezien ik nu al vaak erg moe ben van het werk en na een lange werkdag echt even bij moet slapen.. Maar dat zien we dan wel weer
Oh ja en kinderen nemen.. Nu zou ik er niet spastisch over doen als iemand dat zou zeggen. Maar wie weet als je al jaren bezig bent met proberen en nog niet zwanger bent..

Mat, je vriend wil zich dus absoluut niet laten steriliseren aan z'n reactie te zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven