Wanneer mensen inlichten over geboorte/bevalling
vrijdag 1 november 2019 om 10:21
Ik ben in januari uitgerekend van onze eerste. Vriend en ik zijn nu onder andere aan het nadenken over wensen rondom de bevalling/geboorte
Ik wil graag in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe een bevalling precies gaat verlopen, hoe lang van huis zullen zijn enzovoort.
Het lijkt mij heel fijn om na de bevalling even met zin drietjes in een bubbel te blijven. Dat ik mij bijvoorbeeld eerst even kan douchen/opfrissen voordat er mensen over de vloer komen. Zoals (schoon) ouders, broers zussen enzovoort. Of misschien zelfs wel pas als we thuis zijn mochten we snel naar huis mogen
Waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.
Wanneer hebben jullie mensen ingelicht over de bevalling/geboorte? Wat was fijn, wat niet?
Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
Ik wil graag in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe een bevalling precies gaat verlopen, hoe lang van huis zullen zijn enzovoort.
Het lijkt mij heel fijn om na de bevalling even met zin drietjes in een bubbel te blijven. Dat ik mij bijvoorbeeld eerst even kan douchen/opfrissen voordat er mensen over de vloer komen. Zoals (schoon) ouders, broers zussen enzovoort. Of misschien zelfs wel pas als we thuis zijn mochten we snel naar huis mogen
Waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.
Wanneer hebben jullie mensen ingelicht over de bevalling/geboorte? Wat was fijn, wat niet?
Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
vrijdag 1 november 2019 om 11:17
vrijdag 1 november 2019 om 11:23
Je mag het inrichten zoals je wil. Laat je vooral niet opjagen met het idee dat je iedereen 'moet' bellen of langs laten komen. Rust voor jou en de baby is het belangrijkste. Ook voor een baby is een bevalling heel heftig.
Ik heb wel spijt hoeveel mensen ik snel heb langs laten komen bij mijn eerste. Ik was kapot. Het ging echt niet goed met mij, ik had dagen niet geslapen van de adrenaline en maar opzitten en pootjes geven aan opa's en oma's.
Ik ben nu weer zwanger en de eerste oma is pas welkom als ik geslapen heb. Ook als ik weer 3 nachten wakker lig.
Ik heb wel spijt hoeveel mensen ik snel heb langs laten komen bij mijn eerste. Ik was kapot. Het ging echt niet goed met mij, ik had dagen niet geslapen van de adrenaline en maar opzitten en pootjes geven aan opa's en oma's.
Ik ben nu weer zwanger en de eerste oma is pas welkom als ik geslapen heb. Ook als ik weer 3 nachten wakker lig.
vrijdag 1 november 2019 om 11:26
Ik was tussen de bevalling door in app contact met mijn werk over werk dingen. En toen ze vroegen hoe het eigenlijk ging met met mijn dikke buik stuurden ik baby is er net uit en een foto.
Maareh ze kwamen pas week later op bezoek.
In het zh kwam niemand pas de volgende dag toen we thuis kwamen en ik de kots uit mijn haar had gewassen etc en me gewoon weer een beetje mens voelden.
Maareh ze kwamen pas week later op bezoek.
In het zh kwam niemand pas de volgende dag toen we thuis kwamen en ik de kots uit mijn haar had gewassen etc en me gewoon weer een beetje mens voelden.
vrijdag 1 november 2019 om 11:31
vrijdag 1 november 2019 om 11:36
Wij hebben ouders en broers en zussen gebeld toen ik gehecht etc was. Mijn beste vriendin en vriend zijn beste vriend waren met zn 2en als eerste in het zkh. Daarna mijn ouders, toen vriend zijn ouders en daarna onze broers en zussen.
Iedereen op mijn zus na woont dichtbij ons dus waren er zo.
Vind het nog steeds bijzonder dat onze beste vrienden er het eerst waren
Iedereen op mijn zus na woont dichtbij ons dus waren er zo.
Vind het nog steeds bijzonder dat onze beste vrienden er het eerst waren
vrijdag 1 november 2019 om 11:45
Gewoon doen wat jullie fijn vinden. Je kan ze best bellen na de geboorte maar wel aangeven dat jullie nog even bij willen komen.
Mij werd dat zelfs aangeraden door de verpleegkundige. Er komt zoveel over je heen! Ik wist wel van tevoren dat ik in het ziekenhuis moest blijven.
Wij hebben voor de katten gewoon extra voer en water neergezet. Schoonvader heeft een sleutel en woont vlakbij dus die hadden we altijd kunnen bellen mocht het allemaal erg lang duren.
Mij werd dat zelfs aangeraden door de verpleegkundige. Er komt zoveel over je heen! Ik wist wel van tevoren dat ik in het ziekenhuis moest blijven.
Wij hebben voor de katten gewoon extra voer en water neergezet. Schoonvader heeft een sleutel en woont vlakbij dus die hadden we altijd kunnen bellen mocht het allemaal erg lang duren.
vrijdag 1 november 2019 om 11:48
Dan bel je gewoon niet meteen als het gebeurd is. Neem gewoon eerst even wat tijd met z’n drieën en bel als jullie er klaar voor zijn. En dan nog kun je zeggen dat ze nog even een paar uurtjes moeten wachten.Arcticfox1 schreef: ↑01-11-2019 11:31De mensen met een sleutel van ons huis doe normaliter op de katten passen als we er niet zijn, zijn mijn moeder of schoonouders.
Mijzelf kennende wil ik waarschijn echt wel een tijdje rust voor er mensen langskomen.
Moeder en schoonouders kennende willen waarschijnlijk zsm langskomen.
Ik ben om 22:14 bevallen in het ziekenhuis, om 1:30 waren wij thuis en om 11:00 uur kwamen onze ouders langs. Dat vond ik wel een fijne tijdlijn.
Wij hadden de geboorte gemeld via de familie whatsapp groepen. Helemaal niet bij stil gestaan dat je “hoort” te bellen, dus daar is mijn moeder nog wel flink over gevallen. Ik had gewoon echt geen behoefte om meteen aan de telefoon te hangen, dus heb ook gezegd dat als zij bij een volgende een telefoontje wil, dat ze het dan waarschijnlijk wel een stuk later weet.
vrijdag 1 november 2019 om 12:04
Extra voer en water neerzetten is ivm dieetvoeding geen optieNM1717 schreef: ↑01-11-2019 11:45Gewoon doen wat jullie fijn vinden. Je kan ze best bellen na de geboorte maar wel aangeven dat jullie nog even bij willen komen.
vrijdag 1 november 2019 om 12:49
Ik ben begin februari uitgerekend. Met mijn ouders heb ik afgesproken dat we ze in ieder geval op de hoogte houden van de bevalling, maar dat ze pas mogen komen als ik dat aangeef.
Schoonfamilie woont in het buitenland (2 uur vliegen), daarbij ben ik vooral bang dat ze toch direct willen komen. Ze slapen normaal bij ons, maar de eerst twee weken na de bevalling wil ik dat in ieder geval niet. Vriend was het hier mee eens, maar dit moet nog besproken worden als we ze zien met kerst.
Voor de katten zetten we hier ook extra voer en water neer. Mocht het echt lang duren dan kan vriend makkelijk op en neer (10 min rijden). En buren die normaal op de katten passen hebben ook een sleutel, die zouden we ook nog kunnen bellen.
Schoonfamilie woont in het buitenland (2 uur vliegen), daarbij ben ik vooral bang dat ze toch direct willen komen. Ze slapen normaal bij ons, maar de eerst twee weken na de bevalling wil ik dat in ieder geval niet. Vriend was het hier mee eens, maar dit moet nog besproken worden als we ze zien met kerst.
Voor de katten zetten we hier ook extra voer en water neer. Mocht het echt lang duren dan kan vriend makkelijk op en neer (10 min rijden). En buren die normaal op de katten passen hebben ook een sleutel, die zouden we ook nog kunnen bellen.
vrijdag 1 november 2019 om 13:14
Bedenk je ook even wat je gaat doen als het een spoedkeizersnede wordt onder narcose. Dat is mij bij de laatste overkomen. Vervolgens waren er nog complicaties omdat ik bleef bloeden en ze mijn buik niet konden sluiten. Ik werd pas 2,5 uur na de geboorte wakker.
Van te voren had ik wel gezegd dat ik niet wilde dat anderen (opa's omas enzo) al met mijn kind aan het dragen waren nog voor ik haar gezien had. Daar heeft man zich ook aan gehouden.
Van te voren had ik wel gezegd dat ik niet wilde dat anderen (opa's omas enzo) al met mijn kind aan het dragen waren nog voor ik haar gezien had. Daar heeft man zich ook aan gehouden.
vrijdag 1 november 2019 om 13:20
Dochter is midden in de nacht geboren .
Volgende ochtend vroeg opa’s en oma’s en zus gebeld .
Ouders en zus kwamen gelijk die ochtend .
Schoonouders hadden geen tijd en belden savonds om half 10 of ze langs konden komen ..
Toen was ik inmiddels gesloopt na 2 doorwaakte nachten En sliep al en Konden ze de volgende ochtend langskomen.
Gezien de reistijd zou het namelijk een dik uur later worden eer ze gearriveerd zouden zijn .
Dat is naar mijn idee geen tijd meer om op bezoek te komen .
Waren ze nogal gepikeerd over en de volgende ochtend kreeg ik het verwijt dat een spontane bevalling ook erg lastig was en een geplande keizersnede makkelijker plannen was ...
Tja sorry hoor
Maar ook overdag had ik echt wel even de tijd genomen om bij te komen, lekker douchen en voeden en even op adem komen.
Volgende ochtend vroeg opa’s en oma’s en zus gebeld .
Ouders en zus kwamen gelijk die ochtend .
Schoonouders hadden geen tijd en belden savonds om half 10 of ze langs konden komen ..
Toen was ik inmiddels gesloopt na 2 doorwaakte nachten En sliep al en Konden ze de volgende ochtend langskomen.
Gezien de reistijd zou het namelijk een dik uur later worden eer ze gearriveerd zouden zijn .
Dat is naar mijn idee geen tijd meer om op bezoek te komen .
Waren ze nogal gepikeerd over en de volgende ochtend kreeg ik het verwijt dat een spontane bevalling ook erg lastig was en een geplande keizersnede makkelijker plannen was ...
Tja sorry hoor
Maar ook overdag had ik echt wel even de tijd genomen om bij te komen, lekker douchen en voeden en even op adem komen.
vrijdag 1 november 2019 om 13:29
Vantevoren had ik bedacht dat ik het heerlijk zou vinden als directe familie en goede vrienden zo snel mogelijk onze kleine zouden komen bewonderen.
Echter werd ik met spoed in het ziekenhuis opgenomen, was de bevalling zeer gecompliceerd en werd onze zoon ziek geboren. Het werd snel duidelijk dat we een tijdje in het ziekenhuis moesten blijven en uiteindelijk hebben we ervoor gekozen geen bezoek te willen ontvangen. Alleen mijn ouders zijn heel even geweest. Directe familie hebben we wel gelijk op de hoogte gesteld van de geboorte, vrienden, overige familie enz. hebben we pas ingelicht toen we thuis waren.
Veel mensen hadden er begrip voor dat ze even moesten wachten. Sommige niet, maar dat was hun probleem. Het is belangrijk dat je voor jezelf kiest. De omgeving meent altijd recht te hebben op kraambezoek, maar daar gaan jullie zelf over.
Echter werd ik met spoed in het ziekenhuis opgenomen, was de bevalling zeer gecompliceerd en werd onze zoon ziek geboren. Het werd snel duidelijk dat we een tijdje in het ziekenhuis moesten blijven en uiteindelijk hebben we ervoor gekozen geen bezoek te willen ontvangen. Alleen mijn ouders zijn heel even geweest. Directe familie hebben we wel gelijk op de hoogte gesteld van de geboorte, vrienden, overige familie enz. hebben we pas ingelicht toen we thuis waren.
Veel mensen hadden er begrip voor dat ze even moesten wachten. Sommige niet, maar dat was hun probleem. Het is belangrijk dat je voor jezelf kiest. De omgeving meent altijd recht te hebben op kraambezoek, maar daar gaan jullie zelf over.
vrijdag 1 november 2019 om 13:31
Je kan het inrichtend zoals jij dat zou willen.
Ook voor de katten zijn er dingen beschikbaar; een voerbak op tijd,die schuift open als het tijd is om te eten, wellicht een idee.
Verder zou ik duidelijk maken aan iedereen dat als er gebeld wordt, niet iedereen direct welkom is, ga het gesprek aan en houdt je standpunt.
Als ze wel direct komen, hoef je de deur niet open te doen, of ze binnen te laten want ze weten het van te voren.
Ook voor de katten zijn er dingen beschikbaar; een voerbak op tijd,die schuift open als het tijd is om te eten, wellicht een idee.
Verder zou ik duidelijk maken aan iedereen dat als er gebeld wordt, niet iedereen direct welkom is, ga het gesprek aan en houdt je standpunt.
Als ze wel direct komen, hoef je de deur niet open te doen, of ze binnen te laten want ze weten het van te voren.
vrijdag 1 november 2019 om 13:53
Dan zou ik nu de tijd nemen om een kattenvriend te zoeken die dan eenmalig je katten even eten wil geven, als blijkt dat je vriend niet even bij je weg kan.Arcticfox1 schreef: ↑01-11-2019 11:31De mensen met een sleutel van ons huis doe normaliter op de katten passen als we er niet zijn, zijn mijn moeder of schoonouders.
Mijzelf kennende wil ik waarschijn echt wel een tijdje rust voor er mensen langskomen.
Desnoods verstop je de sleutel dan ergens in de tuin en haal je hem daar meteen weer weg als het niet nodig is geweest. En anders krijg je hem weer terug als je de kattenhulp een bedankje geeft.
Als je vriend geen tijd heeft omdat het er heftig aan toe gaat, raken je moeder en schoonmoeder alleen maar in de stress als ze ineens de katten moeten doen om die reden. En kun je ook niet echt uitstellen dat je ze informeert.
vrijdag 1 november 2019 om 13:56
Bij de eerste hebben we gebeld toen we nog in het ziekenhuis waren met de boodschap dat hij geboren was en we nog even zouden laten weten hoe laat ze langs mochten komen als we weer thuis waren.
Ouders en schoonouders wonen allemaal binnen 10 min. rij afstand, maar hebben zich hier keurig aan gehouden. Kraamhulp was thuis ook aanwezig en heeft aangegeven dat ze de baby nog even niet mochten vasthouden vanwege de temperatuur en heeft ze na een klein uurtje weer netjes naar buiten begeleid. Ging heel goed.
Ik was vooral heel trots en wilde mijn baby graag ' showen'. Maar dit zal ook geheel afhankelijk zijn van hoe je bevalling is gegaan. Ik zou proberen je er niet te druk over te maken en te bekijken hoe alles loopt.
Voor de katten zou ik de buren inschakelen. Wellicht is dit ook niet nodig. Zelf ben ik in totaal maar 5 uurtjes in het ziekenhuis geweest.
Ouders en schoonouders wonen allemaal binnen 10 min. rij afstand, maar hebben zich hier keurig aan gehouden. Kraamhulp was thuis ook aanwezig en heeft aangegeven dat ze de baby nog even niet mochten vasthouden vanwege de temperatuur en heeft ze na een klein uurtje weer netjes naar buiten begeleid. Ging heel goed.
Ik was vooral heel trots en wilde mijn baby graag ' showen'. Maar dit zal ook geheel afhankelijk zijn van hoe je bevalling is gegaan. Ik zou proberen je er niet te druk over te maken en te bekijken hoe alles loopt.
Voor de katten zou ik de buren inschakelen. Wellicht is dit ook niet nodig. Zelf ben ik in totaal maar 5 uurtjes in het ziekenhuis geweest.
vrijdag 1 november 2019 om 14:07
Ik ben poliklinisch bevallen en wij hebben na de bevalling onze ouders gebeld. Toen ik in de ochtend naar huis mocht zijn gelijk mijn ouders en schoonmoeder gekomen maar dat wilde ik ook graag. Mijn schoonvader had griep. In de loop van de dag zijn de broers en zus gekomen met aanhang en ook een aantal buren en goede vrienden. Ik heb een hele makkelijke bevalling gehad en hoefde ook niet echt bij te komen. Ik heb in mijn kraamtijd ook nooit overdag op bed gelegen en was al aangekleed als de kraamhulp kwam. Zo had ze het nog nooit mee gemaakt en ze waarschuwde mij dat ik nog wel een terugval zou krijgen. Dat is echter nooit gebeurd.
vrijdag 1 november 2019 om 15:41
Bij de eerste ben ik ingeleid en wisten veel mensen dat ik in het ziekenhuis lag. In de loop van de dag hebben we af en toe een update gestuurd. Toen dochter eenmaal was geboren hebben we pas na ruim een uur een appje gestuurd/gebeld dat ze er was. Vlak voor middernacht geboren, dus geen visite die avond, maar de volgende ochtend.
Ik vond het zelf fijn om af en toe even contact te hebben buiten de bevalkamer, zeker omdat het lang duurde en ik wist dat mijn moeder zich toch wat zorgen maakte.
Bij de tweede was mijn moeder in ons huis, waar ik ook ben bevallen. Was niet helemaal de bedoeling, maar het ging zo razendsnel dat het niet anders kon.
Achteraf vind ik het heel bijzonder dat ze er was en ze heeft de oudste echt geweldig weten af te leiden.
Ik vond het zelf fijn om af en toe even contact te hebben buiten de bevalkamer, zeker omdat het lang duurde en ik wist dat mijn moeder zich toch wat zorgen maakte.
Bij de tweede was mijn moeder in ons huis, waar ik ook ben bevallen. Was niet helemaal de bedoeling, maar het ging zo razendsnel dat het niet anders kon.
Achteraf vind ik het heel bijzonder dat ze er was en ze heeft de oudste echt geweldig weten af te leiden.
vrijdag 1 november 2019 om 22:28
Hier bij beide in het ziekenhuis bevallen, Gebeld met het goeie nieuws nadat ik gedoucht en aangekleed was, en aangegeven dat we eerst naar huis rijden daar op het gemakje even bij willem komen, ouders en schoonouders zijn bij de eerste die is smorgens geboren pas einde dag langs gekomen en bij de tweede die is savonds geboren de volgende dag! Ik wou zelf echt geen visite in het Zh, liever zsm naar huis en daar even bijkomen en dan pas visite.
Doen wat goed voelt, beslissen kan je op het moment zelf. Je moet niet uitgaan van hun wensen maar je eigen wensen.
Doen wat goed voelt, beslissen kan je op het moment zelf. Je moet niet uitgaan van hun wensen maar je eigen wensen.
vrijdag 1 november 2019 om 22:51
Dat lijkt mij niet echt een realistisch plan.
Ik ga mijn katten niet weken of zelfs dagen naar een opvang brengen.
Je weet nooit wanneer je gaat bevallen.
Lijkt mij ook niet echt handig als ik inde weeën. Zit en vriend dan de katten nog moeten gaan wegbrengen
vrijdag 1 november 2019 om 23:01
Bij de oudste beviel ik om 6.30 en heb ik rond 8.00/8.30 iedereen gebeld dat de baby er was.
Later een app’je rond gestuurd hoe laat ze die dag welkom waren om de baby even te bekijken.
Mijn ouders en schoonmoeder kwamen toen ‘s middags rond 16.00 en mijn broer en zusjes ‘s avond rond 18.30.
Allemaal heel kort en vanuit ons zelf mee gedeeld hoe laat ze even konden komen kijken. Ze hebben zich allemaal hierop aangepast.
Je hoeft dit van te voren niet echt vast te leggen. Op het moment dat je bevallen bent weet je wel wat je wel of niet wil. Jullie kind, dus jullie bepalen. En als daar uren tussen zit dan is dat jullie keuze die op dat moment goed voelt.
Wees ook gewoon duidelijk in wat je wil.
Nu zwanger van de tweede. We moeten nu mensen wel op de hoogte gaan stellen als de bevalling begonnen is ivm oppas voor de oudste.
Bij de oudste wist niemand dat de bevalling begonnen was.
Later een app’je rond gestuurd hoe laat ze die dag welkom waren om de baby even te bekijken.
Mijn ouders en schoonmoeder kwamen toen ‘s middags rond 16.00 en mijn broer en zusjes ‘s avond rond 18.30.
Allemaal heel kort en vanuit ons zelf mee gedeeld hoe laat ze even konden komen kijken. Ze hebben zich allemaal hierop aangepast.
Je hoeft dit van te voren niet echt vast te leggen. Op het moment dat je bevallen bent weet je wel wat je wel of niet wil. Jullie kind, dus jullie bepalen. En als daar uren tussen zit dan is dat jullie keuze die op dat moment goed voelt.
Wees ook gewoon duidelijk in wat je wil.
Nu zwanger van de tweede. We moeten nu mensen wel op de hoogte gaan stellen als de bevalling begonnen is ivm oppas voor de oudste.
Bij de oudste wist niemand dat de bevalling begonnen was.
zaterdag 2 november 2019 om 03:37
Dan gewoon echt pas later bellen. Daar is echt niets mis mee. Ik heb zelf bij vrienden ‘te snel’ gestaan omdat ze het allemaal geweldig leek de baby snel aan iedereen te laten zien terwijl ze achteraf allemaal zeiden dat het ze veel te veel was geweest.Arcticfox1 schreef: ↑01-11-2019 11:31Mijzelf kennende wil ik waarschijn echt wel een tijdje rust voor er mensen langskomen.
Ik ben in de nacht bevallen en heb pas ouders gebeld nadat we thuis waren en we een kennismaking met de Kraamzorg hadden gehad, dus pas 8 uur na de bevalling. Toen mochten ze een paar uur later komen nadat we nog even geslapen hadden. Ik had an sich een prima bevalling, maar ik was heel moe door het bloedverlies en had echt even m’n tijd nodig om op adem te komen.
Absoluut geen spijt van gehad en zou het zo weer doen. Bij ons was er niemand die het ons kwalijk nam, we hadden juist doordat ook de familie een beetje verspreidde (broers/zussen 1a2 dagen later) alle tijd voor het bezoek en iedereen mocht ruime tijd knuffelen met de baby. Dat was ze uiteindelijk ook meer waard.