Wanneer mensen inlichten over geboorte/bevalling
vrijdag 1 november 2019 om 10:21
Ik ben in januari uitgerekend van onze eerste. Vriend en ik zijn nu onder andere aan het nadenken over wensen rondom de bevalling/geboorte
Ik wil graag in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe een bevalling precies gaat verlopen, hoe lang van huis zullen zijn enzovoort.
Het lijkt mij heel fijn om na de bevalling even met zin drietjes in een bubbel te blijven. Dat ik mij bijvoorbeeld eerst even kan douchen/opfrissen voordat er mensen over de vloer komen. Zoals (schoon) ouders, broers zussen enzovoort. Of misschien zelfs wel pas als we thuis zijn mochten we snel naar huis mogen
Waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.
Wanneer hebben jullie mensen ingelicht over de bevalling/geboorte? Wat was fijn, wat niet?
Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
Ik wil graag in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe een bevalling precies gaat verlopen, hoe lang van huis zullen zijn enzovoort.
Het lijkt mij heel fijn om na de bevalling even met zin drietjes in een bubbel te blijven. Dat ik mij bijvoorbeeld eerst even kan douchen/opfrissen voordat er mensen over de vloer komen. Zoals (schoon) ouders, broers zussen enzovoort. Of misschien zelfs wel pas als we thuis zijn mochten we snel naar huis mogen
Waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.
Wanneer hebben jullie mensen ingelicht over de bevalling/geboorte? Wat was fijn, wat niet?
Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
zaterdag 2 november 2019 om 05:17
Ik heb 2x een geplande keizersnede gehad. Beide keren heb ik aangegeven dat wij de eerste uren met ons eigen gezin wilden zijn. Wel hebben we ze beide keren ingelicht wanneer de operaties gepland waren en hielden we ze op de hoogte of alles goed ging. De eerste keer was mijn dochter geboren om 11 uur 's ochtends, en onze ouders waren er rond 15u 's middags. De tweede keer om 13u 's middags en zijn onze ouders pas de volgende ochtend gekomen. De rest van de familie was pas welkom nadat wij thuis waren, dus sowieso pas 2 a 3 dagen later. Dit vonden ze allemaal geen probleem, en al was dat wel zo dan was dat hun probleem
zaterdag 2 november 2019 om 07:55
Kan je niet de nuchterste/minst bemoeizuchtige ouder vragen om dat een keer te doen? Dan bel je diegene na de bevalling dat baby geboren is (want voor je (schoon)ouders is het natuurlijk ook spannend), en dat je nog een keer belt wanneer je toe bent aan bezoek.Arcticfox1 schreef: ↑01-11-2019 10:21
Ik kon mij om dit soort dingen ook druk maken tijdens mijn zwangerschap. En toen werd mijn kind prematuur geboren. Ik denk dat het zes a zeven uur later was toen wij iedereen ingelicht hebben. Dat was prima, ouders zijn pas de volgende dag op bezoek gekomen (terwijl die van tevoren ook niet konden wachten). Dus mijn advies is om je niet te druk te maken, het loopt toch vaak wat anders dan je van tevoren verwacht.
Enige wat ik met je partner zou bespreken is wat je doet als jij en baby een tijdje gescheiden zijn. Ik had afgesproken om in dat geval te wachten met bellen tot ik er weer ben (hoewel ik denk dat hij uit zichzelf ook wel gewacht had).
zaterdag 2 november 2019 om 10:29
Na dat ik van de Ok op een zaal kwam en we beschuit met muisjes en ontbijt hadden gehad hebben we video gebeld met directe familie. (Ze wisten van de voren dat we dat wilde doen). Ouders kwamen einde van de middag langs. Ons naar huis brengen enzo.
Via whatsapp een foto gedeeld aan alle vrienden en collega’s. (Paar dagen later een bericht op SM)
Was te kapot om op alles te reageren. Mijn vriend heeft de eerste dagen ook mijn telefoon vaak bij zich gehad zodat ik even bij kon slapen en niet afgeleid werd.
Via whatsapp een foto gedeeld aan alle vrienden en collega’s. (Paar dagen later een bericht op SM)
Was te kapot om op alles te reageren. Mijn vriend heeft de eerste dagen ook mijn telefoon vaak bij zich gehad zodat ik even bij kon slapen en niet afgeleid werd.
zaterdag 2 november 2019 om 10:39
Dus je oudste heeft de baby pas na twee dagen gezien, dat begrijp ik niet. Onze oudste was de eerste die de tweede zag en daarna waren de twee oudste de eersten die de derde zagen.COtweepuntnul schreef: ↑01-11-2019 10:55Wij hebben bij oudste gebeld toen ie was geboren en ik wilde dat er gebeld werd. Dat was vrij snel. Ouders woonden ook niet dichtbij dus hadden sowieso niet snel op de stoep gestaan.
Bij jongste moesten we schoonouders wel bellen toen het begonnen was zodat ze oudste konden ophalen. Dat vond ik erg naar want ze wilden mij nog zien en dat wilde ik niet (heeft man ook afgehouden).
Vervolgens gebeld toen kind geboren was. Ze zijn pas de dag of twee dagen erna komen kijken met oudste.
Wat was de reden daarvoor? Toch niet dat je schoonouders boos waren dat ze je nog niet even mochten zien? Als dat zo was dan had ik toch echt wel de oudste zelf gehaald.
zaterdag 2 november 2019 om 16:33
Als tante zou ik het leuk vinden als ik hoor dat mn (schoon)zus naar het ziekenhuis gaat, maar dat hoeft niet. Als het kindje geboren is dan hoor ik het wel als ze bellen. Dat kan een uur na de bevalling zijn maar ook 2 dagen, maakt mij niet uit.
Zou sowieso nooit naar het ziekenhuis gaan (tenzij ze daar weken moeten liggen). Laat ze eerst maar lekker naar huis gaan en hun nieuwe ritme vinden, aan de andere kindjes voorstellen, de kraamphulp op gang krijgen. Als tante heb ik altijd het nieuwe gezin pas na een week bezocht en altijd in overleg met de ouders.
Zou sowieso nooit naar het ziekenhuis gaan (tenzij ze daar weken moeten liggen). Laat ze eerst maar lekker naar huis gaan en hun nieuwe ritme vinden, aan de andere kindjes voorstellen, de kraamphulp op gang krijgen. Als tante heb ik altijd het nieuwe gezin pas na een week bezocht en altijd in overleg met de ouders.
zaterdag 2 november 2019 om 16:40
Bij de tweede savonds bevallen en snachts naar huis gereden. Toen ik weer een beetje opgefrist was hebben we ouders broers en zussen een berichtje gestuurd dat de kleine geboren was en we zijn snachts nog naar huis gereden. Mijn moeder paste op de oudste dus die heeft de baby toen snachts snel gezien. De rest kwam in de dagen erna langs. Max 1 visite per dag, vond het druk genoeg.
De eerste was onverwachts een vroeggeboorte met keizersnee savonds, toen hebben we de volgende ochtend pas een berichtje naar ouders en broers en zussen gestuurd en toen kwam iedereen ook pas veel later langs.
De eerste was onverwachts een vroeggeboorte met keizersnee savonds, toen hebben we de volgende ochtend pas een berichtje naar ouders en broers en zussen gestuurd en toen kwam iedereen ook pas veel later langs.
zaterdag 2 november 2019 om 16:47
Over de katten zou ik me niet te druk maken, die kunnen toch best een dagje alleen blijven? Als je veel langer moet blijven als verwacht dan moet je man toch extra spullen thuis ophalen, kan hij meteen de katten eten geven en de minst bemoeizuchtige opa, oma vriend, vriendin, buurman of buurvrouw vragen dat de komende dagen te doen.Arcticfox1 schreef: ↑01-11-2019 10:21Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
zaterdag 2 november 2019 om 17:07
Hier niemand kenbaar gemaakt dat we richting ziekenhuis gingen voor de bevalling.
Om half vijf in de ochtend is dochter geboren, wachten op placenta duurde lang, hechten duurde lang dus eer ik onder de douche geweest was, was het een uur of zeven.Daarna even lekker met zijn drietjes geweest, koffie op, beschuitje op enz. en daarna tegen negen uur ouders, schoonouders, ooms en tantes gebeld die in de loop van de dag om de beurt langs kwamen.Was fijn zo, iedereen eventjes kijken en tussendoor tijd voor onszelf.
Om half vijf in de ochtend is dochter geboren, wachten op placenta duurde lang, hechten duurde lang dus eer ik onder de douche geweest was, was het een uur of zeven.Daarna even lekker met zijn drietjes geweest, koffie op, beschuitje op enz. en daarna tegen negen uur ouders, schoonouders, ooms en tantes gebeld die in de loop van de dag om de beurt langs kwamen.Was fijn zo, iedereen eventjes kijken en tussendoor tijd voor onszelf.
zaterdag 2 november 2019 om 17:14
De oudste is in het ziekenhuis geboren en ik heb gebeld toen ze geboren was en de hechtingen enz. klaar waren. Het was toen na 23.00 uur en de dag daarna mochten we naar huis en kwamen de opa's en oma in de loop van de middag langs.
Bij de tweede en derde wist opa dat het begonnen was, want die kwam nummer 1 en nummer 1 en 2 ophalen. Weer gebeld na de hechtingen enz. beide keren was het toen 's nachts en zijn de opa's en oma weer in de loop van de dag langsgekomen.
Broers en zussen bij alle drie in de dagen daarna.
Bij de tweede en derde wist opa dat het begonnen was, want die kwam nummer 1 en nummer 1 en 2 ophalen. Weer gebeld na de hechtingen enz. beide keren was het toen 's nachts en zijn de opa's en oma weer in de loop van de dag langsgekomen.
Broers en zussen bij alle drie in de dagen daarna.
zaterdag 2 november 2019 om 18:28
Bij de eerste gebeld toen dochter geboren was. Mijn ouders moesten toen nog 1,5 uur rijden. Schoonouders daarna gebeld die waren er met een uurtje. Prima. Bij dochter nr 2 stonden mijn ouders onderaan de trap. Sliepen toevallig die nacht bij ons
. Dus die stonden binnen 5 minuten na geboorte aan het bed. Heel bijzonder....
zaterdag 2 november 2019 om 21:12
Dit hebben wij ook zo gedaan. Normaal hebben wij een kattenoppas, maar deze was zelf helaas ziek (operatie). Dus vriendlief is met fiets heen en weer gereden (3 dagen). Totdat ze bevalling echt begon (inleiding) en toen heb ik mijn beste vriendin gevraagd nog even bij de katten langs te gaan. Maar ik zou dus een kattenoppas regelen, ook voor vakanties handig, of misschien een buurmeisje ofzo.tara82 schreef: ↑01-11-2019 11:17Ik heb bijna een week in het ziekenhuis gelegen en mijn man heeft heen en weer gependeld tussen mij en onze hond thuis. Hij heeft ook thuis geslapen, want die slaapbank in het ziekenhuis was heel erg slecht. Nou wonen wij 5-10 minuten rijden van het ziekenhuis, dus dat was wel te doen. De eerste 2 dagen in het ziekenhuis gebeurde er ook weinig, dus is hij ook niet de hele dag bij mij geweest.
Qua familie en vrienden bellen: ben uiteindelijk iets voor middernacht bevallen en heb rond 9 uur ‘s ochtends mijn ouders gebeld. Die zijn die middag nog gekomen, mijn zus de dag erna (toen had ik voor het eerst gedoucht) en de dag daarna mocht ik naar huis. Dus ik had helemaal niet dat mensen zich opdrongen of vroeg op de stoep stonden en anders had ik dat zelf wel afgehouden hoor. Mensen begrijpen dat wel. Wij wilden het vooraf overigens eerst echt pas na een hele dag mensen informeren en nog in onze bubbel blijven, maar toen de baby er was, wilden we het toch wel erg graag delen met iedereen
zaterdag 2 november 2019 om 21:23
Ik heb een keizersnede gehad begin van de avond, hele dag lag ik al in het ziekenhuis. Familie wist van niks tot een uur of 2-3 na de keizersnede. Schoonouders die vlakbij wonen zijn toen even kort langsgeweest. Mijn ouders die van ver komen zijn volgende dag gekomen. Dag erna kwamen schoonouders weer en gingen we naar huis. Geen verder bezoek laten komen in het ziekenhuis.
zondag 3 november 2019 om 09:54
Lijkt me vreselijk, je ouders die al je gehijg en gekreun meekrijgen.SEM72 schreef: ↑02-11-2019 18:28Bij de eerste gebeld toen dochter geboren was. Mijn ouders moesten toen nog 1,5 uur rijden. Schoonouders daarna gebeld die waren er met een uurtje. Prima. Bij dochter nr 2 stonden mijn ouders onderaan de trap. Sliepen toevallig die nacht bij ons. Dus die stonden binnen 5 minuten na geboorte aan het bed. Heel bijzonder....