Wat stond er in jouw geboorteplan

07-03-2021 21:43 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
De hoogste tijd om er een te maken, zei mijn verloskundige. Online zijn er wel wat suggesties te vinden, maar aangezien het mijn eerste bevalling is heb ik geen flauw idee wat ik fijn ga vinden. Behalve dat ik mijn partner erbij wil en dat ik nu de intentie heb om thuis te bevallen (maar mezelf het recht geef om na twee weeen van gedachten te veranderen :-D ) is het
a-4tje nog maagdelijk wit.
Dus wat stond er in jouw geboorteplan? En had je er iets aan?

Geboorteplan, superhandig!

Totaal aantal stemmen: 134

Absoluut! (22%)
Mwah (25%)
Nee, nutteloos (53%)
Ik had geen geboorteplan. Als ik er een gehad had, had ik er in gezet dat ik thuis wilde bevallen bij de eerste en bij de tweede in het ziekenhuis (dat moest toen ook) dat ik het wilde proberen zonder verdoving, maar geen probleem had met verdoving als ik er om zou vragen en dat ik geen bezwaar had tegen stagiaires en co's.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste wat er bij mij in stond: geen knip, geen vacuümpomp, maar meteen een KS bij een sterrenkijker, te lang persen of andere complicaties. Heeft het leven van mijn zoontje gered.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 21:48
4.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een aantal dingen waarvan het gewoon handig is om van tevoren even over na te denken:

- stel dat je toch pijnbestrijding wilt, wat heeft dan je voorkeur en waarom?
- stel dat je zelf geen beslissingen meer wilt/kunt nemen, wie moet dat dan voor je doen?
- zijn er bepaalde dingen die je graag wilt proberen (baarkruk, bevalbad etc)
- welke voorkeuren heb je van te voren?
- mogen er medewerkers in opleiding bij zijn?


Verder zou ik vooral zeggen: heb vertrouwen in je lichaam, je partner en je begeleiding. Hou in je achterhoofd dat het altijd anders kan gaan dan je van tevoren hebt bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste had ik het niet. Tijdens de bevalling was ik zo ver weg dat ik niet goed aan kon geven wat ik wilde of wat ik nodig had. Mijn man gaf iets aan en de verloskundige deed hier niets mee omdat ik het niet aangaf. Maar ik kon het op dat moment niet meer. Bij de volgende bevalling had ik een plan mee waarin stond dat hij beslissingen voor mij mocht nemen. De verloskundige heeft dit niet gezien. Het plan was er voor het geval dat het nodig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er maar 1 belangrijk punt in en mijn pitbullzus erbij om ervoor te zorgen dat ernaar geluisterd zou worden. In geval van een weeënstorm wilde ik het infuus uit of lager. Daar is niet naar geluisterd. Ik heb dus voor mwah gestemd. Ze zullen rekening houden met je wensen als het hen uitkomt en het geen kwaad kan voor moeder en kind.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij zwanger dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond t wel fijn om over na te denken, geen idee of het wat heeft uitgemaakt.

Maar plan was thuis en werd zkh vanwege pijnbestrijding. Afgesproken dat ik in principe thuis wilde bevallen, ze me me 1x mocht pushen tot verder proberen zonder medicatie en dat als ik dan het nog wilde we het zouden regelen. Schijnt dat vrouwen achteraf nog wel eens spijt hebben.

Verder dat vader altijd bij baby zou blijven, mocht er iets mis gaan met baby of mij tijdens de bevalling. Verder dat de verloskundige directief en duidelijk mocht zijn, maar alleen ook als het echt moest. Ik was van te voren bang dat ik vanalles zou ‘moeten’. Viel uiteindelijk reuze mee en was aardige maar duidelijke verloskundige.

Ik had alleen dit op mijn geboorteplan, volgens vk hoe duidelijker en kort en bondig hoe beter. Het is meteen ook je peiling vaak hoe je je bevalling hebt ervaren.

Als jij kantjes vol schrijft hoe het moet lopen en het loopt anders, kan het gevoelsmatig tegenvallen.
Die had ik niet. Ik heb wel met mijn man goed doorgesproken wat we wilden, maar dat waren dingen die bijna vanzelfsprekend waren:

- baby niet weghalen tenzij medische nood
- geen flesvoeding
- navelstreng laten uitkloppen

Meer wensen had ik niet. De tweede keer had ik een supermedische bevalling, heb wel 30 mensen aan mijn bed gehad. Deerde me niet. Kind kwam er gezond uit en mocht lekker bij me liggen. Verder waren er weinig keuzemogelijkheden en dat vond ik ook van ondergeschikt belang.
Alle reacties Link kopieren
Een plan sneuvelt toch bij het eerste schot?

Toen mijn vrouwtje te lang bezig was met weeën en uitgeput raakte heb ik een keizersnee geëist en gekregen
Het was voor mij met name een middel om over alle relevante onderwerpen na te denken en met mijn man te bespreken.

Tijdens de bevalling zelf heb ik het er niet bewust bij gepakt. Het loopt dan toch ook gewoon hoe het loopt.
Westerpaviljoen schreef:
07-03-2021 21:52
Een plan sneuvelt toch bij het eerste schot?

Toen mijn vrouwtje te lang bezig was met weeën en uitgeput raakte heb ik een keizersnee geëist en gekregen
Say whut?
Ik had geen plan maar wel van te voren aangegeven bij partner: mocht het een ks worden dan mag alleen jij ons kind zien/vasthouden tot ik weer helemaal bij ben. Had ik nl bij een vriendin gezien.
Die lag nog een dag voor pampus te slapen na spoedks en familie had kindje al gezien, zij nog niet. Dat wilde ik niet. Uiteindelijk geen ks gehad en weet niet of ik het nu nog zo belangrijk zou vinden als toen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat ik een geboorteplan had.
Ik wilde wel thuis bevallen, waarom naar het ziekenhuis als het niet hoeft, maar tijdens bevalling had ik toch niet meer zo’n vertrouwen in de verloskundige en had toch wel zin in pijnbestrijding en mocht ik zo naar het ziekenhuis. Ze probeerde nog even tegengas te geven (vrouwen willen vaak achteraf toch niet ofzo), maar dat was niet heel stevig.

Ik had zelf in mijn hoofd: we zien wel, maar moest bij de verloskundige toch wat keuzes aangeven.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 21:59
16.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
07-03-2021 21:54
Het was voor mij met name een middel om over alle relevante onderwerpen na te denken en met mijn man te bespreken.

Tijdens de bevalling zelf heb ik het er niet bewust bij gepakt. Het loopt dan toch ook gewoon hoe het loopt.
Precies dit.
Ik weet ook niet meer precies wat erin stond, maar ben zelf in t buitenland bevallen en daar was het een soort van 'plicht' om zo'n plan te maken en te bespreken met de vk. Je uit daarin je wensen, hoe jij het graag zou willen. Maar uiteindelijk bepalen de omstandigheden hoe het gaat lopen en in hoeverre je wensen haalbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste heb ik wel heel duidelijk kunnen maken dat ik geen ks wilde. Ik ben flink ingeknipt, er was een vacuümpomp en drie man die stond mee te duwen, maar uiteindelijk kwam ze toch op de normale manier naar buiten. Ik ga er vanuit dat ze dat niet zo hadden gedaan als er echt levensgevaar was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er geen. Bevalling was medisch dus zonder eigen vk, van tevoren aangegeven:
- in principe geen pijnstilling
- duidelijke communicatie als medisch personeel de kamer moet verlaten (teveel ervaring met aan je lot overgelaten worden in ziekenhuizen)

Achteraf zou ik het aanvullen met:
- zsm katheter wanneer nodig ipv elk uur moeten proberen te plassen met alle infuzen en apparatuur strompelend naar de wc
- realistische feedback tijdens persfase, de vk was nogal van de negatieve feedback waardoor ik echt de moed verloor tijdens het persen.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
07-03-2021 21:55
Say whut?
Vrouwtje is standaard grapje van mij kan je negeren

Mijn vrouw raakte na 14 uur weeën en persen met nog maar 6 cms ontsluiting echt uitgeput.

Toen heb ik de gynaecoloog en verloskundige aangesproken en gezegd: ik weet niet hoe jullie het gaan doen maar er komt een keizersnee binnen een half uur en dat hebben ze toen gedaan
Alle reacties Link kopieren
Mijn bevalplan was kort.
Ik geef zelf aan of ik pijnbestrijding wil. Als ik niet zelf kan beslissen doet mijn partner dat.

In mijn omgeving hoorde ik wel eens langere plannen maar op het eind voel je soms teleurstellingen.

Zonde vind ik dat, dat al je energie en herinneringen te maken hebben met je uitgebreide beval plan. Daarom ook een tip: hou het kort en wat noodzakelijk is.

Mijn bevalling ging niet zoals het moet (lees: op het randje) maar het ging zoals het ging. Ik had ook mooie bijzondere momenten. Als mijn beval plan uitgebeid was geweest dan was het plan leidend geweest in mijn herinneringen.
Gelukkig is dat niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn eerste geen geboorteplan en nu ga ik het ook niet doen. Hoe kun je nu een plan maken als je geen idee hebt wat bevallen is of hoe een bevalling gaat lopen? Ik had zoiets ik zie het dan wel en beslis dan wel. In een noodsituatie heb ik toch weinig te willen want dan zullen ze alles doen om mij en het kind te redden.

Vele aannames kloppen van tevoren toch niet. Ik dacht van te voren dat ik geen ruggenprik zou willen, toen kreeg ik een weeënstorm en toen piepte ik wel anders. Ze hadden een bevalbad in mijn bevalkamer staan, van te voren leek mij dat heerlijk en op dat moment moest ik er niet aan denken. Ik dacht dat ik geen foto's en video's van onderen wilde, achteraf ben ik heel blij dat ik een filmpje heb van hoe mijn kind eruit kwam, etc.

MIjn ervaring met mijn eerste bevalling is dat ze alles uitleggen en ook steeds vragen of ik iets wel of niet wil. Ik ga nu in hetzelfde ziekenhuis bevallen en mijn ervaring is dat zo'n bevalplan echt niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
07-03-2021 21:56
Precies dit.
Ik weet ook niet meer precies wat erin stond, maar ben zelf in t buitenland bevallen en daar was het een soort van 'plicht' om zo'n plan te maken en te bespreken met de vk. Je uit daarin je wensen, hoe jij het graag zou willen. Maar uiteindelijk bepalen de omstandigheden hoe het gaat lopen en in hoeverre je wensen haalbaar zijn.
Dat vind ik zo raar. Ik moest dus ook keuzes maken, maar de optie: het is mij om het even, doe maar wat nodig is, stond dan weer niet in de aanvinklijstjes in de computer. Of, liever niet als het niet nodig is, maar als wel, dan ben ik daar niet rouwig om.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer niks van mijn geboorteplan is zo gebeurt als gehoopt :) het heeft heel erg geholpen om er goed over na te denken wat ik zou willen. Tijdens de bevalling heeft mijn plan er voor gezorgd dat ik op alle momenten waar de richting van het plan veranderde het gevoel heb gehad gehoord te zijn en niet dat de bevalling me 'overkomen is'.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een geboorteplan wel fijn om goed stil te staan bij wat ik wilde en vooral niet wilde. Wel met de gedachte dat het vrijwel nooit gaat zoals je het voor je ziet.
Ik kreeg overigens een exemplaar van mijn verloskundige, aan de hand waarvan ik, mijn man en zij met elkaar in gesprek konden over mijn antwoorden op de vragen die daarin gesteld werden.

Bij mijn 1e heb ik bijvoorbeeld aangegeven het liefst in een specifiek geboortehuis te willen bevallen (mits plek), zonder stagiaire oid, met baarkruk, het liefst zonder pijnstilling en alsjeblieft geen foto's van een persende ik. Het grappige is: dit is wél precies zo gegaan als ik wilde. Behalve dat de kwaamzorg tegen mijn wens foto's heeft genomen van een persende ik... Wat stiekem best dierbare foto's zijn haha.

Bij de 2e kon ik bijvoorbeeld aangeven dat ze specifiek moesten vragen of ik wel direct de baby aan de borst wilde. Dat was bij de 1e niet gevraagd, geen probleem toen, maar uiteindelijk werd de hele bv-situatie een klein trauma. Ik wilde bij de 2e op het moment zelf bekijken of ik er wel weer aan toe was.

Spannend blijft het altijd :-)
Zelfs toen mijn bevalling totaal anders liep dan ik had gehoopt hebben ze in het ziekenhuis goed gekeken naar het geboorteplan en wat nog kon gedaan. Ik had daar toen geen energie/kracht voor en mijn man ook niet.

Nog steeds dankbaar dat ze met zoveel zorg en respect dit gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij stond er voornamelijk hoe en welke manier van communicatie ik wilde. Wat voor eventuele pijnbestrijding. En dat mijn partner de beslissingen zou nemen als ik het niet meer zou kunnen. Dat wanneer er iets met de baby zou zijn en ik zou er niet bij kunnen zijn, dat mijn partner dan bij de baby zou zijn en alles over zou nemen.
Verder duidelijk aangegeven dat we een gouden uur wilden als het medisch kon en nog wat kleine dingen die we fijn zouden vinden indien mogelijk.
We hadden een fijn voorbeeld online gevonden, want in eerste instantie wist ik ook niet wat ik ermee aan moest, maar de verloskundige stond erop dat er zo'n plan kwam. Het ziekenhuis (uiteindelijk een ingeleide bevalling gehad) heeft het ook echt wel doorgenomen en het lag ook bij de dienstdoende "ploeg" vertelden ze mij. Maar uiteindelijk liep alles gewoon zoals het liep, dus erg noodzakelijk leek het me nog altijd niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven