Zijn mijn schoonouders opdringerig?

15-01-2021 08:50 285 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
degeleparaplu wijzigde dit bericht op 11-07-2021 23:09
Reden: Privacy
99.96% gewijzigd
Klinkt als vreselijk claimend en opdringerig. Vooral op uitspraken als 'ik kom bij jullie logeren', daar zouden echt mijn haren van overeind gaan staan. Prima dat ze enthousiast is en ze zal het heus allemaal goed bedoelen, maar het is jullie kind en niet haar nieuwe baby. Ik zou op tijd met haar, samen met je vriend/man het gesprek aangaan met beide ouders en eens streng toespreken wat jullie wel en niet willen. En daar heeft ze zich maar aan te conformeren.

Dit is echt een hele goede reden om niet te dicht bij je schoonmoeder te gaan wonen :D.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zitten nog echt veel te veel in de ouder-kind relatie. Jullie stellen je net zo goed nog steeds op als de kinderen. En zij als de ouders.
Er is geen gelijkwaardigheid in deze relatie.

Je laat een vriend of bekende toch ook niet alleen klussen op zolder? Waarom deze man dan wel? Je zegt er tegen een vriendin ook iets van als ze te overenthousiast reageert met tips en adviezen? Waarom dan niet tegen je schoonmoeder?

Ga dus zelf, samen met je man, veranderen van rol. Wordt volwassen naar deze mensen toe. Stop met 'overleg', 'toestemming' en gekwetste gevoelens. Zo pak je het toch ook niet aan bij je collega's? Dan lossen de meeste problemen zich echt vanzelf op.
doreia* wijzigde dit bericht op 15-01-2021 08:57
7.22% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dit een reden zijn om van het hele oppasverhaal af te zien. Sowieso lijkt het me niks als (schoon)ouders structureel oppassen, laat staan in deze situatie. Gewoon een gastouder of opvang kiezen die je betaalt, en die je dus kan vragen om dingen te doen zoals jij dat graag ziet. Dit gaat echt geheid tot enorme ruzies leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ga alsjeblieft een goede opvang zoeken. Als jullie je schoonmoeder fulltime laten oppassen, gaat zij zich met alles van de opvoeding bemoeien, en heb je echt helemaal niks te vertellen. Ja daar gaat ze gekwetst over zijn, maar als je het niet doet, dan worden de komende jaren echt een hel. Daarnaast is er echt niks mis met kinderopvang. En buiten de oppas/opvang kwestie, zou ik ook goede afspraken met haar maken over bezoek na de bevalling. Als je niet oppast zit ze de eerste weken nonstop bij jullie in huis.
tiswa wijzigde dit bericht op 15-01-2021 08:58
1.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat natuurlijk helemaal fout. Hoe goed hun bedoelingen ook zijn, ze gaan duidelijk over jullie grenzen heen en dat wordt met de baby alleen nog maar erger. Helemaal omdat ze zo veel gaan oppassen.
Ik zou (hoe moeilijk ook) de opvang toch door professionals laten doen. En opa en oma voor de leuk.
Doe je dit niet, zit je straks elke dag met deze stress en dan ook nog wel om je liefste bezit.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Zo zeg, die moeten flink afgeremd worden. Het is niet aan je schoonmoeder om te bepalen wie er oppast. Was ze altijd al zo, of is ze van het overenthousiaste soort?
Ze kennen hun plek niet, dat gaat jullie echt te veel worden.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat dan gewoon volledig je eigen gang en als ze iets doet waar je niet mee akkoord gaat dan zeg je dat. Gaat ze dominant doen dan heb jíj een machtsmiddel en zij niet.

Als tegenhanger zeg je ook wat ze wel goed doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 08:57
Jullie zitten nog echt veel te veel in de ouder-kind relatie. Jullie stellen je net zo goed nog steeds op als de kinderen. En zij als de ouders.
Er is geen gelijkwaardigheid in deze relatie.

Je laat een vriend of bekende toch ook niet alleen klussen op zolder? Waarom deze man dan wel? Je zegt er tegen een vriendin ook iets van als ze te overenthousiast reageert met tips en adviezen? Waarom dan niet tegen je schoonmoeder?

Ga dus zelf, samen met je man, veranderen van rol. Wordt volwassen naar deze mensen toe. Stop met 'overleg', 'toestemming' en gekwetste gevoelens. Zo pak je het toch ook niet aan bij je collega's? Dan lossen de meeste problemen zich echt vanzelf op.
Het is niet dat we hem alleen laten klussen. We waren met meerdere mensen in huis bezig met verven. Mijn schoonvader is alleen naar zolder gelopen en heeft besloten daar te starten. Wij hadden dat dus absoluut niet door. Tot mijn man ging kijken waar mijn schoonvader was en merkte het toen op. Heeft er toen ook wat van gezegd maar goed de schade was al gedaan en mijn schoonvader zag nog steeds niet in dat het fout was. Hij was overtuigd dat hij het juiste had gedaan en vond dus dat we gewoon een nieuwe vloer moesten nemen 🤦🏻‍♀️

Waarop zou je uitmaken dat wij een kind-rol aannemen? Ik heb dat idee namelijk niet, omdat wij geen verwachtingen hebben naar hun toe en juist last hebben van het opdringerig gedrag.
Ik denk dat schoonmoeder zich een puppy moet aanschaffen. Daar kan ze haar eigen wil op loslaten, niet op jullie baby.
De horror (6)
Alle reacties Link kopieren
Zo, ja... lastig allemaal. Want super dat ze zo hulpvaardig zijn, maar ze gaan wel richting het irritante je schoonouders.
Het kind is er ook nog niet eens! o_o
ik ben erg benieuwd hoe het dán gaat....
Zijn jullie op 5 minuten van hun gaan wonen of zij bij jullie? Ik zou dat persoonlijk slecht trekken, zeker in zo’n geval als dit.
Mijn ouders wonen op mooie afstand en schoonouders helemaal ver weg, bijna tè, dus helemaal geen herkenning hierin whatsoever.
Ik zou dit even op z’n beloop laten en zodra het kind er is toch even rond de tafel gaan.
Wie weet dimmen ze in, vooral je schoonmoeder?
O ja en zou het plekje op de opvang veilig stellen, kind wordt daar prima verzorgd en goed om achter de hand te houden!
Puzzelstuk schreef:
15-01-2021 08:57
Voor mij zou dit een reden zijn om van het hele oppasverhaal af te zien. Sowieso lijkt het me niks als (schoon)ouders structureel oppassen, laat staan in deze situatie. Gewoon een gastouder of opvang kiezen die je betaalt, en die je dus kan vragen om dingen te doen zoals jij dat graag ziet. Dit gaat echt geheid tot enorme ruzies leiden.

Mee eens, maar als ze hen niet laten oppassen wordt het ook grote ruzie. Niet dat ze voor hen moeten buigen hoor.
Ze gaan veel en veel te ver met hun gedrag. Hier moet een erg duidelijk en indringend gesprek komen.

Hoe staat je vriend erin?
Mijn ervaring is dat als mensen zo'n opvoeding hebben gehad, ze het zich doorgaans allemaal laten aanleunen en niet in protest durven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
15-01-2021 09:00
Zo zeg, die moeten flink afgeremd worden. Het is niet aan je schoonmoeder om te bepalen wie er oppast. Was ze altijd al zo, of is ze van het overenthousiaste soort?
Ja ze is inderdaad altijd al wel zo geweest, maar goed dus nu eerste kleinkind en indd overenthousiast..
Alle reacties Link kopieren
Ik word al gestresst als ik dit lees, verschrikkelijk zeg. Waarom zijn jullie niet duidelijker? Lekker manipulatief, dat gedrag. Echt beter op je strepen gaan staan hoor. Tot hier en niet verder anders walsen ze zo over je heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor niemand goed is om zo veel op elkaars lip te zitten. Fulltime oppassen zou ik zeker niet doen. Straks barst de bom, heb je geen opvang en kun je niet meer naar je werk.
Ik heb als baby tot twaalf jaar drie dagen in de week bij de kinderopvang gezeten en leef ook nog.
Jeetje mina wat een situatie! To, ik heb het echt met je te doen. Wat een lastige mensen! Heel lief dat ze het goed bedoelen maar echt vermoeiend en vervelend gewoon. Ze zien jullie echt nog als kinderen voor wie zij voor moeten zorgen en voor wie zij beslissingen moeten nemen. NAVELSTRENG DOORKNIPPEN SCHOONMA!

Voor mij persoonlijk zou dit echt reden zijn om te verhuizen en verder weg te gaan wonen dan die 5 minuten. Maar goed, dat is misschien niet haalbaar nu. Ik zou zeker voor een professionele opvang gaan. Hoe meer de grootouders op de baby passen hoe meer ze voelen dat ze het recht hebben erover te bepalen/beschikken. Afstand is volgens mij het toverwoord voor jullie. Af en toe langskomen, vasthouden etc, maar daarna weer terug naar mama en papa. Jullie zijn de baas, neem dat recht ook echt in handen, anders pakken ze het zo (met de beste bedoelingen) van je af.
Alle reacties Link kopieren
Wie kwam op het geweldige idee om 5min vanaf je schoonouders te gaan wonen?!?
Vreselijk dit.
Laat je man jullie grenzen aangeven aan hen.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
15-01-2021 08:57
Voor mij zou dit een reden zijn om van het hele oppasverhaal af te zien. Sowieso lijkt het me niks als (schoon)ouders structureel oppassen, laat staan in deze situatie. Gewoon een gastouder of opvang kiezen die je betaalt, en die je dus kan vragen om dingen te doen zoals jij dat graag ziet. Dit gaat echt geheid tot enorme ruzies leiden.
Dit inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar maximaal 1 dag op laten passen en de rest kdv want ze neemt anders alles over. Ze verzorgt jullie kind dan evenveel als jullie als ze fulltime oppast dus ze zal vast vinden dat ze mede opvoeder oid is en een boel opleggen.

Jammer als ze kdb minder vindt, het is jullie keuze!
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
15-01-2021 09:02
Het is niet dat we hem alleen laten klussen. We waren met meerdere mensen in huis bezig met verven. Mijn schoonvader is alleen naar zolder gelopen en heeft besloten daar te starten. Wij hadden dat dus absoluut niet door. Tot mijn man ging kijken waar mijn schoonvader was en merkte het toen op. Heeft er toen ook wat van gezegd maar goed de schade was al gedaan en mijn schoonvader zag nog steeds niet in dat het fout was. Hij was overtuigd dat hij het juiste had gedaan en vond dus dat we gewoon een nieuwe vloer moesten nemen 🤦🏻‍♀️

Dan zeg je dat je daar helemaal niet blij mee bent en dat hij voortaan eerst moet vragen en overleggen voordat hij iets doet. Je vraagt hem om de vlekken te verwijderen (ook al lukt het niet) en als hij daar flink lang moet schrapen dan is dat een leermoment voor hem.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
15-01-2021 09:03
Mee eens, maar als ze hen niet laten oppassen wordt het ook grote ruzie. Niet dat ze voor hen moeten buigen hoor.
Ze gaan veel en veel te ver met hun gedrag. Hier moet een erg duidelijk en indringend gesprek komen.

Hoe staat je vriend erin?
Mijn ervaring is dat als mensen zo'n opvoeding hebben gehad, ze het zich doorgaans allemaal laten aanleunen en niet in protest durven gaan.
Hij heeft er uiteraard minder last van. Denk dat mannen over het algemeen minder last hebben van dingen 😅 bepaalde dingen vindt ook dus ook wel vervelend, maar dan vooral met zijn vader. We hebben samen met hem wel eens tegenover mijn schoonmoeder benoemd dat wij het soms lastig vinden om iets te zeggen van haar gedrag, omdat ze dan gelijk gekwetst reageert. Gelukkig erkende zij haar reactie hier wel in en zei ook dat ze het jammer vond dat wij hierdoor sommige dingen niet tegen haar hebben kunnen zeggen. Maar veel heeft het verder niet veranderd aan de situatie 😅
Alle reacties Link kopieren
Er is al veel gezegd, maar besef ook dat het meer is dan oppassen, het is ook een groot onderdeel uitmaken van de opvoeding en echt: dat gaat zéker botsen. Mijn moeder past maar 1x in de week op, maar heeft een heel ander idee van opvoeden (eerder hele dag verwennen alsof ze ze maar 1x in de maand ziet, waardoor die kids in de avond niet te harden zijn als wij weer met onze grenzen aankomen). En ook zij doet veel niet in overleg. Zelfs dat botst soms al! Het is lief bedoeld, maar het gaat je energie kosten en de relatie op het spel zetten. In ons geval is het maar 1x in de week dus te overzien, maar de hele week... Véég me op hoor. Mijn kinderen zijn dolgelukkig op de opvang. Lieve leidsters, leuke vriendjes en vriendinnetjes en een leerzame omgeving.
_mathilde_ wijzigde dit bericht op 15-01-2021 09:13
0.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk. Ik lees totaal niet de genoemde goede bedoelingen, maar mensen die vooral bezig zijn met wat zij willen, zonder enig oog te hebben voor anderen. Worden ze daarop gewezen, dan worden ze boos. Daar is niks goeds aan.

Echt ik zou hun inmenging in jullie leven flink terug schroeven. En als ze dan gaan dreinen en zeuren als een klein kind is dat echt hun probleem.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven