Zwanger, co-ouderschap, hechting

09-11-2019 16:00 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn ex met wie ik een goede lange relatie heb gehad maar we zijn nu al een jaar uit elkaar. Hij wilde het kind niet houden en ik had bewust besloten om dit kind alleen op te voeden.

Toen ik eenmaal 8 weken was (nu 13) is hij terug gekrabbeld in de zin dat hij een rol wil spelen en zijn ouders ook. Ik vind het moeilijk om hem terug in mijn leven te laten zonder hoop te houden dat het nog goed kan komen. Had het hoofdstuk afgesloten en nu icm met hormonen vind in het ingewikkeld.

We kunnen heel goed met elkaar door een deur, samen nu gezellig kletsen over de baby en beslissingen maken. Merk dat bij mij de balans zoekraakt en wil mezelf beschermen. Dus wil graag afspraken maken over hoe we contact houden, hij op de hoogte is maar niet meer in mijn dagelijks leven zoals nu. Maar wil hem ook niet buitensluiten.

Ook zijn stiefmoeder en moeder hebben contact met mij opgenomen en willen graag afspreken. Vind het een lief gebaar maar vind het contact omtrent de baby eigenlijk meer aan hem.

Vind het lastig hoe ik dit moet aanvliegen, durf door de hormonen ook slecht op mn gevoel te vertrouwen.

Maak me ook druk over de hechting omdat ik overal lees dat je vanaf 16 weken contact moet maken en je dan al een band opbouwt. Hij zou het liefst zien dat we elkaar een keer in de twee weken zien, hij mee gaat naar alle afspraken en meedenkt over opvang en dergelijke. Hij woont zelf 2 uur verderop dus ik zal in principe wel de zorg dragen helemaal.
Kleine baby's hoeven ook helemaal niet heen en weer geschoven worden. Zeker niet als je nog borstvoeding geeft. Daarna gaat ook niet meteen naar elke 2 weekenden enz of wel 50/50.

Dat is allemaal pas veel later.

En daarvoor kan je zoveel contact aangaan als je wenselijk vind, ik zou wel kijken hoe die band zo goed mogelijk neergezet kan worden vanaf het begin. Maar slapen bij vader ect kan echt nog wel maanden en maanden wachten. Gewoon veel contact overdag, naar bed en bad doen enz.
En veel dingen zou ik voorlopig alleen beslissen als jij de hoofdzorger word, zeker de eerste tijd is dat het geval.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
09-11-2019 18:38
Zo werkt het dus niet in de echte wereld. Hij heeft niet eens 'recht' om bij de bevalling te zijn.

Zo lang het kind in TO haar buik zit draait het om haar welzijn. En haar welzijn is de komende tijd van directe invloed op zijn kind.

Als bijvoorbeeld de aanwezigheid van ex bij de bevalling stress veroorzaakt of ervoor zorgt dat zij zich niet 100% op haar gemak voelt, moet hij ergens anders heen. Elke vorm van stress, belemmert de bevalling.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen ik vind dat je het goed aanpakt. Meteen n.a.v dit topic contact opgenomen dat de contacten wat minder worden omdat dat voor jou beter is. Wel goed dat hij zijn verantwoording neemt en ook tzt financieel gaat bijdragen. Zet deze afspraken ook goed op papier.

Misschien kan hij straks met de baby gaan wandelen of jij gaat even thuis weg zodat hij even alleen is met de baby. Zo kan hij gelijk leren wat hij moet doen en wordt jij niet constant geconfronteerd met hem.

Wel moeilijk voor jou om steeds contact te hebben met iemand die je eigenlijk graag terug had willen hebben.

Ik wens je heel veel moed, sterkte en kracht om je leven met je baby op te bouwen straks. Mooi dat jullie kind beide ouders blijft houden, er zijn al zoveel kinderen die hun vader of moeder moeten missen. Jullie baby is straks vanaf het begin gewend dat jullie niet samen zijn, het lijkt mij dat dat dat het makkelijker maakt dat vader wat verder woont en wat minder aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Nog even, als hij graag bij de bevalling wil zijn en jij ziet dat op het allerlaatste moment niet zitten dan heb jij het laatste woord he! Ook al heb je van te voren al toegezegd dat het goed is.

Je kan hem ook vragen om bij het hoofdeinde te blijven bv. Jij bent degene die moet bevallen en jij beslist ook wie waar bij is.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
09-11-2019 19:19
.
Juridisch staan biologische vaders niet sterk, dat klopt. Maar je kan je beter afvragen wat het beste is voor je kind voordat je als moeder gaat proberen alles zelf te bepalen.

Ze voelt zich onder druk gezet door de vader om hem regelmatige omgang met haar buik te laten hebben en ook zijn familie te betrekken bij de zwangerschap. Niets van dit alles gaat ook maar enigszins bijdragen aan het welzijn van de baby.

Ik ben met je eens: als de baby er eenmaal is zal TO af en toe over zichzelf heen moeten stappen om een goede band mogelijk te maken. Nu moet ze vooral goed voor zichzelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft mijn gevoelens daar ben ik eerlijk over geweest, ik had ons niet direct bij elkaar gezien maar wilde wel exploreren wat er in zat. Dat maakt ook dat hij de afstand snapt. Hij zou het graag als goede vrienden doen, contact wat we ook hadden maar het was veel te close.

Wat betreft zijn familie, die dringen zich niet op maar willen met liefde aanbieden dat ze er voor mij zijn. Ik ervaar dat als heftig maar heb mijn schoonmoeder laten weten dat ik over een paar maanden graag op de koffie kom als alles wat rustiger is. Het zijn goede mensen die grenzen zullen respecteren, ik moet daar alleen wel duidelijk in zijn.

Mijn ex wil graag bij de bevalling zijn maar als ik hem op dat moment ontzeg zal hij vast teleurgesteld zijn maar wel afwachten of ergens anders in het huis zijn.

Bottom line is inderdaad wel communiceren! Soms lastig maar wel het beste. Dank voor alle adviezen!
veensteker schreef:
09-11-2019 20:30
Nog even, als hij graag bij de bevalling wil zijn en jij ziet dat op het allerlaatste moment niet zitten dan heb jij het laatste woord he! Ook al heb je van te voren al toegezegd dat het goed is.

Je kan hem ook vragen om bij het hoofdeinde te blijven bv. Jij bent degene die moet bevallen en jij beslist ook wie waar bij is.
Sorry hoor, dit is precies waar het bij zoveel mensen misgaat. Men denkt enkel aan zichzelf. Het is ook ZIJN kind dat geboren wordt, niet enkel dat van TO.
Dropdrop schreef:
09-11-2019 18:38
Zo werkt het dus niet in de echte wereld. Hij heeft niet eens 'recht' om bij de bevalling te zijn.

Zo lang het kind in TO haar buik zit draait het om haar welzijn. En haar welzijn is de komende tijd van directe invloed op zijn kind.

Als bijvoorbeeld de aanwezigheid van ex bij de bevalling stress veroorzaakt of ervoor zorgt dat zij zich niet 100% op haar gemak voelt, moet hij ergens anders heen. Elke vorm van stress, belemmert de bevalling.
Nee, en dat is precies wat er mis is met de "echte wereld". Men denkt teveel in "ikke, ikke, ikke". Terwijl het natuurlijk ook gewoon zijn kind is.
Het op stress gooien of het niet op gemak zijn bij vind ik een kansloos excuus. TO geeft meerdere keren aan dat ze prima door een deur kunnen en daarnaast zijn ze op hun gemak genoeg bij elkaar om te seksen. Dan kan je niet ineens gaan beslissen in je eentje dat de vader geen rechten heeft, dat is heel erg gemeen. Ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als het jouw zoon betrof die zijn ex zwanger had gemaakt en zij zou hem nergens bij willen betrekken. Dan zou je waarschijnlijk heel anders piepen.

Feit is dat het gelopen is zoals het is gelopen, feit is ook dat ze samen ouders worden van een kind.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
10-11-2019 00:44
Sorry hoor, dit is precies waar het bij zoveel mensen misgaat. Men denkt enkel aan zichzelf. Het is ook ZIJN kind dat geboren wordt, niet enkel dat van TO.
Bij de bevalling draait het volledige om TO en wat voor haar het fijnste en rustigste is. Bij de bevalling moet ze volledig aan zichzelf denken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
10-11-2019 00:48
Nee, en dat is precies wat er mis is met de "echte wereld". Men denkt teveel in "ikke, ikke, ikke". Terwijl het natuurlijk ook gewoon zijn kind is.
Het op stress gooien of het niet op gemak zijn bij vind ik een kansloos excuus. TO geeft meerdere keren aan dat ze prima door een deur kunnen en daarnaast zijn ze op hun gemak genoeg bij elkaar om te seksen. Dan kan je niet ineens gaan beslissen in je eentje dat de vader geen rechten heeft, dat is heel erg gemeen. Ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als het jouw zoon betrof die zijn ex zwanger had gemaakt en zij zou hem nergens bij willen betrekken. Dan zou je waarschijnlijk heel anders piepen.

Feit is dat het gelopen is zoals het is gelopen, feit is ook dat ze samen ouders worden van een kind.
Ik zou er alle begrip voor hebben dat zij gedurende de zwangerschap en bevalling haar eigen welzijn voorop stelt.
m-april schreef:
10-11-2019 01:01
Ik zou er alle begrip voor hebben dat zij gedurende de zwangerschap en bevalling haar eigen welzijn voorop stelt.
Ik vind het in beginsel, afgaande op wat TO schrijft, nogal raar gesteld dat zijn aanwezigheid een aanslag op haar welzijn zou zijn. Daarnaast vind ik het ook geen argument om hem deze bijzondere momenten te ontzeggen. Want ja, je kind zien op de echo en je eigen kind geboren zien worden zijn hele speciale gebeurtenissen.Het is egoïstisch, niets meer, niets minder. Ik weet dat het de koe in de kont kijken is maar TO had hier eerder over na moeten denken, voordat ze met haar ex een seksrelatie aanging terwijl duidelijk was dat ex haar niet terug wilde. Dan moet je dat niet nu ineens als excuus gaan aanvoeren vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Misschien je kruistocht elders voeren?
Deze TO is niet de harteloze bitch die de arme man buitensluit.
En ook, gelukkig in mijn ogen, geen willoze baarmoeder van zijn nageslacht.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
10-11-2019 01:55
Misschien je kruistocht elders voeren?
Deze TO is niet de harteloze bitch die de arme man buitensluit.
En ook, gelukkig in mijn ogen, geen willoze baarmoeder van zijn nageslacht.
Kruistocht? Doe even normaal. TO vraagt toch om advies? Dus geef ik, in mijn ogen goed, advies.
Dat jij een andere mening bent toegedaan maakt nog niet dat je gelijk hebt hè?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
10-11-2019 00:44
Sorry hoor, dit is precies waar het bij zoveel mensen misgaat. Men denkt enkel aan zichzelf. Het is ook ZIJN kind dat geboren wordt, niet enkel dat van TO.
Het is een geboorte: de heftigste fysiologische gebeurtenis in het leven van een vrouw. Een gebeurtenis die niet zonder risico's is voor moeder en kind.

Waarvan bewezen is dat gestreste moeders meer pijn ervaren, dat stress de ontsluiting stagneert en dat stress ervoor zorgt dat er meer medische ingrepen nodig zijn.

Het is niet de première van een nieuwe film.

TO moet bij zichzelf oprecht nagaan of zij zich op haar kwetsbaarst, misschien op sommige momenten zelfs wel angstig of in paniek (veel vrouwen hebben die momenten tijdens een bevalling) wil tonen aan haar ex. Of hij dan een stressverhogende factor zal zijn of een stressverlagende.

Zou leuk voor hun beide zijn als hij dat laatste is. Een goede geboortepartner kan 1 van de meest intieme momenten zijn die je met een ander mens deelt in je leven, maar het draait om haar.

En ook dit is de reden dat hij niet mee moet naar elke verloskundige afspraak: TO moet vrij zijn om in alle eerlijkheid en privacy met haar verloskundige te bespreken wat haar gedachten hierover zijn. Het is van het grootste belang dat de verloskundige op de hoogte is van de situatie tussen hun 2, zodat ze daar naar kan handelen tijdens de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Tsja lastig wel, ben het wel met GinnyJones eens, het lijkt me toch het mooiste dat vader er wel bij kan zijn.
Maar dat hangt inderdaad van TO af.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
10-11-2019 08:54
Het is een geboorte: de heftigste fysiologische gebeurtenis in het leven van een vrouw. Een gebeurtenis die niet zonder risico's is voor moeder en kind.

Waarvan bewezen is dat gestreste moeders meer pijn ervaren, dat stress de ontsluiting stagneert en dat stress ervoor zorgt dat er meer medische ingrepen nodig zijn.
Dit klinkt als een hele wijze TO, met een weldenkende vader-van-baby
als ze stress krijgt van hem, zegt ze dat. Maar ik zie het niet gebeuren.
Stress krijg je van alle onbekenden aan je bed, artsen, vk's, kraamhulp (stagiair van de kraamhulp (had ik)) , niet van mensen die samen met jou ouder worden van dit kindje
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker mijn streven dat hij bij de bevalling kan zijn, bij het hoofdeinde welteverstaan;)

Om deze reden heb ik onze communicatie en relatie ook nu aangekaart zodat we beide wat maanden hebben om hieraan te wennen. Wel met contact maar gepaste afstand, we zijn geen koppel meer en niet meer alles bespreken met elkaar hoort daar bij. Dan heb ik het over niet baby gerelateerde gesprekken.

Maar ik denk pas dat als het moment daar is ik het beste aan voel wat goed voelt. Maar nogmaals er is geen haat en nijd en gun zowel hem als de baby dat eerste moment.
Jullie waren sowieso geen koppel.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
10-11-2019 09:58
Het is zeker mijn streven dat hij bij de bevalling kan zijn, bij het hoofdeinde welteverstaan;)

Om deze reden heb ik onze communicatie en relatie ook nu aangekaart zodat we beide wat maanden hebben om hieraan te wennen. Wel met contact maar gepaste afstand, we zijn geen koppel meer en niet meer alles bespreken met elkaar hoort daar bij. Dan heb ik het over niet baby gerelateerde gesprekken.

Maar ik denk pas dat als het moment daar is ik het beste aan voel wat goed voelt. Maar nogmaals er is geen haat en nijd en gun zowel hem als de baby dat eerste moment.
je staat er opvallend weldenkend en volwassen in
heel knap!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2019 10:11
je staat er opvallend weldenkend en volwassen in
heel knap!
Haha dankjewel! Vind ook wel dat dat bij mijn keuze hoort, heb nou eenmaal niet de makkelijke weg gekozen.

Al blijft het soms moeilijk om rationeel te blijven en alle emoties niet de overhand te laten krijgen.

Maar zoals mn zus gister zei: ga weer op de bestuurdersplek zitten en neem de regie. Wanneer alles je overkomt is het des te zwaarder. Je hoeft daarmee niet alle ruimte innemen maar bespreek je grenzen. Dat heeft aardig geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, geef je kind jouw achternaam(!!)
Sillenelle schreef:
10-11-2019 11:47
Wat je ook doet, geef je kind jouw achternaam(!!)
Want?
Alle reacties Link kopieren
Ja waarom?
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
10-11-2019 11:08

Maar zoals mn zus gister zei: ga weer op de bestuurdersplek zitten en neem de regie. Wanneer alles je overkomt is het des te zwaarder. Je hoeft daarmee niet alle ruimte innemen maar bespreek je grenzen. Dat heeft aardig geholpen.
Slimme zus heb jij ;)
GinnyJones schreef:
10-11-2019 12:02
Want?
Anders heb je 18 jaar lang gedoe op Schiphol elke keer als je met je kind naar 't buitenland op reis wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven