Zwanger en PDS
donderdag 12 maart 2020 om 19:27
Ik heb al mijn hele leven last van prikkelbare darmen, waardoor ik 's avonds vaak last heb van een opgeblazen en behoorlijk pijnlijk gevoel in mijn buik. Het enige wat helpt is op bed liggen tot het voorbij is.
Dit kwam tot nu toe ongeveer 1 á 2 keer per maand voor en er was goed mee te leven.
Echter nu ik zwanger ben, heb ik dit elke dag. Het begint aan het eind vd middag en gaat niet meer weg tot ik naar bed ga. Ik lig elke avond in bed met pijn en kom nergens meer aan toe. Ik probeer al minder te eten, maar dat helpt niet voldoende.
Zijn er meer dames die dit herkennen? Wat hebben jullie gedaan om er vanaf te komen? Ik moet nog ruim 20 weken...
Dit kwam tot nu toe ongeveer 1 á 2 keer per maand voor en er was goed mee te leven.
Echter nu ik zwanger ben, heb ik dit elke dag. Het begint aan het eind vd middag en gaat niet meer weg tot ik naar bed ga. Ik lig elke avond in bed met pijn en kom nergens meer aan toe. Ik probeer al minder te eten, maar dat helpt niet voldoende.
Zijn er meer dames die dit herkennen? Wat hebben jullie gedaan om er vanaf te komen? Ik moet nog ruim 20 weken...
Groetjes!
donderdag 12 maart 2020 om 19:36
Ik heb gelukkig geen last van verstopping, dat lijkt me ook heel vervelend! Het is meer dat mijn buik op zwelt als een ballon en enorm pijn gaat doen. Verloskundige gaf de tip om minder vaak grote maaltijden te eten en meer kleine verspreid over de dag, maar dat doe ik nu al en het helpt niet genoeg helaas. Ik zou evt nog naar de huisarts kunnen gaan.
Groetjes!
donderdag 12 maart 2020 om 20:44
Hier ook een bekend probleem. Ik had ook regelmatig last van opgeblazen buiken door PDS, maar nu tijdens de zwangerschap is het zoveel erger. Ik heb daardoor ook in de avond echt een grote buik en lijk ik wel 30 weken zwanger ipv 23 weken.
Minder eten in kleinere porties helpt heel veel. Daarnaast een goede rechte houding zodat de buik voldoende ruimte heeft.
In het verleden heb ik veel dingen geprobeerd om de PDS te verminderen. Zo eet ik bijna geen vette dingen meer en eet ik geen varkensvlees. Die twee helpen nu nog steeds heel goed.
Voor andere is het niet meer eten van uien of kolen een oplossing. Daarin zou je zelf een beetje kunnen zoeken.
Daarnaast begin ik sinds de 13de zwangerschapsweek de dag met een glas roosvice laxo en eet ik twee kiwi's(een tip die ik hier op het forum heb gevonden). Het is zeker niet helemaal weg, maar wel veel dragelijker.
Stuur gerust een pb als je vragen hebt!
Minder eten in kleinere porties helpt heel veel. Daarnaast een goede rechte houding zodat de buik voldoende ruimte heeft.
In het verleden heb ik veel dingen geprobeerd om de PDS te verminderen. Zo eet ik bijna geen vette dingen meer en eet ik geen varkensvlees. Die twee helpen nu nog steeds heel goed.
Voor andere is het niet meer eten van uien of kolen een oplossing. Daarin zou je zelf een beetje kunnen zoeken.
Daarnaast begin ik sinds de 13de zwangerschapsweek de dag met een glas roosvice laxo en eet ik twee kiwi's(een tip die ik hier op het forum heb gevonden). Het is zeker niet helemaal weg, maar wel veel dragelijker.
Stuur gerust een pb als je vragen hebt!
vrijdag 13 maart 2020 om 17:05
Bedankt voor de reacties en tips! Varkensvlees eet ik ook niet meer. Ik moet alleen wel opletten met uien en knoflook merk ik, gister had ik dat gegeten en ik lag weer de hele avond plat. Ik heb vandaag overdag best veel gewandeld en ik merk dat dat ook een gunstig effect heeft. Ik zal eens opzoeken wat het FODMAP dieet precies inhoudt!
Groetjes!