Zwanger en veganistisch

01-11-2014 15:33 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 12 wejen zwanger, en ik ben veganist. (Ik gebruik dus helemaal niets van dieren). Zijn er hier meer veganistische zwangeren? Ik merk dat ik er behoefte aan heb om contact te hebben met iemand (of meerderen!) die misschien dezelfde problemen tegenkomen.. (Zoals de gel bij de echo's...)
Alle reacties Link kopieren
Als je je flink verdiept in gezond eten, blijkt met mate dierlijk eiwit, echt gezond voor een mens. Een veganistische levensstijl is niet optimaal. Ik zou ook niet weten, waarom je niet een eitje zou kunnen eten, van je eigen scharrelkippen. Ook die China -study, waar vegans mee zwaaien is ondertussen flink achterhaalt.

Vooropgesteld, Ja, vlees-eten is zielig. Qua ethiek, hebben vegetariers gelijk. Vlees eten is ook niet echt nodig, maar wat kaas, beetje ei etc is wel goed voor de mens.

Optimaal (komt uit de meeste onderzoeken) is consumptie van weinig dierlijk eiwit. (Maximaal 70 gram (rood vlees) per dag, dat is ruim de helft van wat we gemiddeld tot ons nemen in Westerse landen).
quote:ikeaverslaafde schreef op 02 november 2014 @ 14:24:

@Lux. Wat ik bedoelde met dat het niet zo zwart-wit is, is het volgende: iedereen maakt zelf de keuze over wat wel en niet aan zijn/haar principes en normen voldoet. Gelukkig mag dat. Om dan te gaan zitten zeiken allemaal (ja sorry, maar echt, 6 pagina's gezeik) over dat het een 'foute' keuze is om veganistisch te willen leven, omdat het toch niet 100% zal lukken, want dit en dat. Tja, dan denk ik: zo zwart-wit is het niet. Alsof je als je de keuze maakt je niet druk te maken over wat wel en niet veganistisch is, dat je dan automatisch een betere keuze maakt. Daar gaat het in de OP helemaal niet over, maar bijna iedereen blijft er maar over zeiken. Ik (en TO ook denk ik) had het veel interessanter gevonden om te lezen waar je als veganist allemaal aan moet denken als je zwanger bent. Voor mij is zo'n situatie nieuw, maar ik ben wel benieuwd in welke situaties je dan met dierlijke producten te maken krijgt.



Ik snap het. Ik ageerde alleen niet zozeer tegen het veganisme, maar aan het weigeren van medische handelingen, alsof je het welzijn van je kind gelijkstelt aan het welzijn van dieren die er toch al voor geleden hebben. Overigens vind ik veganist zijn niet verstandig, wat een veganist doet met zijn leven moet hij weten. Maar de geneeskundestudent aan mij gaat het aan het hart als mensen dingen die er zijn om kinderen gezond te houden/maken weigeren vanwege principes die wat mij betreft zonder nadenken overboord gegooid zouden moeten worden als het om gezondheid gaat.



Maar goed, ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat veganisme een zeer ongezonde leefstijl is. En daarmee zeg ik niet dat 'vlees vreten' wel een gezonde leefstijl is. Maar ik vind dat men op een openbaar forum best kritiek mag uiten.



Als je als zwangere veganist nog moet nadenken over waar je allemaal aan moet denken ben je mijns inziens echt totaal verkeerd bezig. Sorry.
veganisme (en kritische prikkers in het verlengde daarvan)



Mogelijk wordt gemaakt door uitstekende medische voorzieningen, zeer ruim aanbod aan hoogwaardig voedsel en een beschaving die het accepteert.



Neem die drie.dingen weg en de veganist (en de kritische prikker) is de eerste de crepeert. En nee zo lang is het nog niet geleden. Er leeft nog een generatie die de hongerwinter heeft meegemaakt.



Dierenwelzijn boven datvan jezelf stellen

Reuze inlevend maar evolutuonair gezien t einde van je soort.
Ik ben zelf vegetariër en ik ben er ook van overtuigd dat je geen vlees of dierlijke producten nodig hebt om een gezonde zwangerschap door te staan, maar dat je dan wel echt op je voeding moet letten en eventueel supplementen moet nemen. Ik ga ook akkoord dat een dieet met weinig dierlijke proteïnen gezonder is dan één met veel dierlijke proteïnen, maar zelfs als vegetariër kan ik niet ontkennen dat er een handvol voedingsstoffen zijn die erg moeilijk uit een puur plantaardig dieet te halen vallen (zoals vitamine B12 en omega-3). Maar goed, dit kan je oplossen door te kiezen voor voedingssupplementen. Daarbij heb je zelf nog de keuze of die voedingssupplementen plantaardig of van dierlijke afkomst zijn.



Waar ik wel problemen mee heb is die hele filosofie m.b.t. proefdieren. Elk geneesmiddel op de markt is getest op proefdieren, dit is net zoals Lux zegt, omdat we nu eenmaal niet alles mogen testen op mensen. Dat gaat van een ibuprofen tot chemotherapie tot een medicijn tegen Ebola tot lippenstift en gezichtscrème. Elk experiment dat proefdieren (of mensen) gebruikt wordt voorgelegd aan een ethische commissie en de eerste vraag die gesteld wordt is altijd "kan dit experiment zonder dieren uitgevoerd worden?". Zoja, dan gaat dit experiment niet door. Zo simpel is het.



Ik vind het best nobel dat je al de cosmetica gaat kopen met een proefdiervrij-logo, maar besef dat die merken zich baseren op producten die door andere producenten wel getest zijn op proefdieren. Hiermee bedoel ik niet dat het fout is om die proefdiervrije-producten te kopen, neen, het is goed om aan de cosmetica-industrie een signaal te geven dat niet elke crème of lippenstift moet "heruitgevonden" en "hertest" worden op dieren.



Maar medische wetenschap, dat is een ander verhaal. Hier worden nogsteeds nieuwe medicijnen ontdekt die levens zullen redden en al die medicijnen zullen eerst op proefdieren getest worden vooraleer ze doorgaan naar de humane klinische trials. Zolang er geen alternatief is, zal dat zo gebeuren (en geloof me, er gaan jaarlijks enorme hopen geld naar onderzoek naar alternatieven!). Als jij er voor kiest om je kind niet bloot te stellen aan producten die op proefdieren getest zijn, dan kies je er voor om je kind te laten geboren worden en opgroeien met de medische wetenschap van een paar honderd jaar geleden. Geen pijnstillers, geen vaccins, geen chemo, ...



Wat ga je doen als er een keizersnede gedaan moet worden? Vragen om het zonder verdoving te doen? Wat als jijzelf of je kind ziek is? Stel dat je kanker krijgt, weiger je dan ook elke behandeling?



Echt, kiezen voor een dieet zonder of met weinig dierlijke producten, dat kan je in onze huidige maatschappij enkel maar toejuichen. Dit is een gezonde keuze (als je er met gezond verstand mee omgaat) en er zijn genoeg alternatieven. Maar kiezen voor een leven zonder producten die op proefdieren gestest zijn is gewoon dom en potentieel gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger (en vegetariër), ik eet nauwelijks dierlijke producten. Ik krijg wel eens eieren van de kippen van een vriendin, die ze in haar tuin heeft rond lopen. In de zomer op vakantie vangen we wel eens een visje tijdens het varen. Wat dat betreft ben ik dus geen veganist pur sang, ik eet dus wel eens een ei en een stukje vis. Ik heb nooit supplementen gebruikt, en ook nu tijdens de zwangerschap doe ik dat niet, behalve het foliumzuur in de beginperiode. Bloedonderzoek laat geen enkel tekort zien. Geen B of d tekorten, geen laag hb. Mijn verloskundige heeft vaker zwangere vrouwen in haar praktijk gehad die geen dierlijke producten aten, en ook bij hen geen tekorten en geen problemen met de ontwikkeling van het kind. Het idee dat deze eetstijl tekorten zou opleveren is dan ook een beetje achterhaald, maar nog steeds een veel gebruikt argument. Het volledig mijden van dierlijke en op dieren geteste producten is enorm lastig in deze maatschappij. De vraag is of het dan zin heeft moeilijk te doen over de echo gel. Wie is daar bij gebaat?
Gefeliciteerd!



Heb even kort gezocht en kwam op deze website uit:

http://bioearthlab.co.za



Ze maken o.a echogel en ze zeggen niet op dieren te testen en geen dierlijke ingredienten te gebruiken.

Geen idee of ze ook naar Nederland leveren maar het product bestaat in ieder geval dus er zullen vast meerdere bedrijven zijn die dit maken.

Mocht je zelf verder op zoek willen gaan dan zal je meer info vinden wanneer je zoekt in het Engels naar Ultrasound gel.



Succes en laat je weten of het is gelukt met het verkrijgen van de gel?
Alle reacties Link kopieren
Dit is al een heel oud topic, maar moest het even zeggen:
Als je wel eens vis eet, moet je jezelf geen vegetariër noemen, want dan ben je absoluut geen echte vegetariër.
Een echte vegetariër die zou het niet over zijn hart kunnen verkrijgen om 1 visje in de mond te nemen. Tenminste als dierenleed de reden is dat deze een vegetariër is. Er zijn ook velen die dat vanwege de gezondheid zijn en die kunnen soms nog wel eens "smokkelen".

Ik begrijp die dame die het topic opende heel goed. Er is niets mis met het zo bewust mogelijk bezig zijn met de aarde en haar bewoners. Voor mij staan dieren ook echt gelijk aan mensen en eigenlijk nog hoger, omdat ze niet meer nemen dan ze nodig hebben i.t.t. de mens. En het kan mij geen donder schelen wat anderen daarvan vinden.
Wij hebben de plicht om deze aarde en onze mooie medeschepselen met respect te behandelen en dit toe te passen in ons handelen.
Natuurlijk kunnen we niet alles vermijden, helaas kan dat nog niet. Maar we moeten blijven zoeken naar manieren om dit wel te kunnen. En verandering begint toch echt wel bij jezelf!
Laat iedereen in zijn waarde. Als deze dame dit belangrijk vindt, moeten anderen niet over haar heen vallen.


Ik vind de reacties van velen echt zo kinderachtig! Ik dacht dat dit een serieus forum was...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven