Zwanger en werk

18-05-2019 07:56 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna 6 weken zwanger. Nu is het zo dat ik op een locatie werk met cliënten met een lvb en bijkomende psychische problematiek. Ook agressie komt hierin voor. De regel is dat als je zwanger bent er gelijk uit moet en naar een mildere locatie ga. Omdat er nu personeels tekort is heb ik de neiging om langer door te werken op mijn eigen locatie. Volgende week heb ik een gesprek met mijn teamleider. Hij gaat toch zeggen het is je eigen verantwoordelijkheid, maar weet zeker dat hij het natuurlijk prettig vind als ik nog wat diensten mee pik. Hebben jullie advies, tips voor mij?
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:46
Het is natuurlijk zo dat er niet elke dag agressie is, maar dat cliënten erg onvoorspelbaar zijn en al helemaal als er nieuw personeel is. Ook komt er 7 juni een nieuwe cliënt bij die wij allemaal niet kennen.. allemaal nieuwe factoren. Ik weet natuurlijk niet of alles bij mij goed gaat en wil daarom nog de 7 weken echo afwachten, die heb ik 6 juni. En daarna nog Pinksteren en Hemelvaart die natuurlijk ook moeilijk op te lossen valt.. het rooster valt niet meer op te lossen. Moeilijk om dat los te laten.

Wat wil je nu eigenlijk?
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:46
Het is natuurlijk zo dat er niet elke dag agressie is, maar dat cliënten erg onvoorspelbaar zijn en al helemaal als er nieuw personeel is. Ook komt er 7 juni een nieuwe cliënt bij die wij allemaal niet kennen.. allemaal nieuwe factoren. Ik weet natuurlijk niet of alles bij mij goed gaat en wil daarom nog de 7 weken echo afwachten, die heb ik 6 juni. En daarna nog Pinksteren en Hemelvaart die natuurlijk ook moeilijk op te lossen valt.. het rooster valt niet meer op te lossen. Moeilijk om dat los te laten.

Dan had je niet zwanger moeten worden.
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:29
Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven.
Prima reactie van de teamleider toch? 'Als jij je veilig voelt dan...', nou jij voelt je gezien de rest van je post absoluut niet veilig dus dan zeg je dat toch! Wat verwacht je voor medeleven verder?
Wittelamp schreef:
18-05-2019 08:27
het is in dit geval helemaal niet aan de orde want TO beslist dit helemaal niet maar haar leidinggevende.

Daarnaast bepaal jij al helemaal niet welke risico’s iemand mag nemen. Ik heb tot 16 weken paard gereden. Zal jij ook wel niet vinden kunnen.
Dat ligt eraan. Als jij altijd aan het paardrijden bent en het paard goed kent, dan kan je dat prima zelf inschatten.

Maar de situatie waarin TO werkt is onvoorspelbaar en er dat zal de reden zijn dat je daar beter niet kunt werken als zwangere vrouw.
Ik weet niet waar je woont, maar in Belgie heb je hiervoor moederschapsbeschermingsverlof waarbij je dus in zulke beroepen vaak vanaf het begin van de zwangerschap al thuis met verlof bent.
Dat geldt oa voor verpleegkundige en leerkrachten in het kleuteronderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Als je morgen je been breekt moeten ze het ook zonder je doen. Iedereen is vervangbaar, ook jij. En roosterproblemen zijn op zulke plekken van alle tijden.

Bij mij was het met 12 weken over. Vertelde dan ook met 6 weken al dat ik zwanger was. Weekend nadat ik stopte eindigde er een collega op de eerste hulp met (geschopte) gebroken ribben.. goeie reminder waarom ik gestopt was.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:29
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Wow, en jij twijfelt nog?

Wat vind de vader van het kind hier eigenlijk van?

Ik snap dat je hart hebt voor je werk, maar doe eens even normaal, die regels zijn er niet voor niets. Dus ga je over naar een andere afdeling. Je gaat het leven van je kind toch niet op het spel zetten...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil je van ons de bevestiging dat het best kan. Dat er iemand is die zegt dat ze het leven van de kinderen van anderen voor zou laten gaan op het leven van haar eigen kind.

Die bevestiging ga je niet krijgen.

Het is mooi dat jij loyaal bent naar je werkgever toe, maar een werkgever bekijkt het ook allemaal zakelijk. Als het echt een keer escaleert en je krijgt daardoor een miskraam, mag je daarna gewoon weer aan het werk. Als je heel veel geluk hebt krijg je nog een kaartje en een weekje ziekteverlof.

Mijn man had me daar trouwens allang weggesleept.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je wordt nu moeder en het belangrijkste wat je moet doen is je kind beschermen. Daar ben je moeder voor. Als je nu al het welzijn van je werk boven je kind stelt....hoe gaat dat dan later.

Werk is belangrijk, leuk en geeft energie, maar primair ben je moeder. Handel daarna. Die regels hebben ze gemaakt op basis van gebeurtenissen in het verleden. Da's niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet je eigen verantwoordelijkheid. Vanuit de arbowet (verankerd in het strafrecht) is de werkgever verplicht om je te beschermen tegen agressie van derden en dat geldt al helemaal voor kwetsbare doelgroepen zoals zwangere vrouwen. Je werkgever kan zich niet achter die opmerking verschuilen. Mocht jij twijfelen vraag dan een preventieve afspraak bij je bedrijfsarts voor overleg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven