Zwangerschaps diabetes..

04-05-2016 07:47 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gekeken of er al een forum over was, maar de laatste was van 2014.

Net te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Goh, ja ik weet wat diabetes inhoud, maar zwangerschapsdiabetes lijkt iets heel anders te zijn.. Ook dacht ik dat ik er redelijk nuchter onder zou zijn, maar na de laatste 2 nachten merk ik dat ik er heel erg mee bezig ben..

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En moesten jullie insuline spuiten, zo ja bij welke waarden precies? Ze willen graag dat ik ook insuline ga spuiten, maar ben er toch (heél erg) huiverig voor. Dus ik mag iom. de internist deze week mn bloedsuikers nog checken middels een curve, kijken of ik het met een dieet nog binnen de normen krijg.(en dit hoop ik zo!!! Hier heb ik bijna om moeten smeken omdat mn waarden hoog zijn volgens hen: 9.9)

Bij mij schommelen de waarden erg van laag naar hoog, om deze reden ben ik ook bang om te spuiten. Dus hadden jullie alleen echt 'hoge' waarden, of ook wel lage?

Ik vind het echt zo'n raar idee om mezelf te moeten spuiten bij een waarde onder de 8, dat kan nooit goed zijn voor de baby. Spuiten boven de 10 oké, ik word echt gek van mezelf bij deze gedachten..
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad maar hoefde heen insuline te spuiten. Ik zat steeds net op het randje en kon het met dieet behoorlijk onder controle houden. Toen het nét aan de hoge kant kwam (7,5 of erboven) werd ik ingeleid. Daardoor was insuline spuiten niet nodig. Succes!

Ik had trouwens voor de zwangerschap geen diabetes.
Ik had ook zwangerschapsdiabetes. Ik had als ik het me goed kan herinneren vaak tussen 7.5/8.5. Met het dieet (wat ik best lastig vond!) ging het goed. Maar als ik had gezondigd zag je dat ook weer direct terug. 9.9 is inderdaad wel erg hoog.

Het is balen. Succes!
Hier ook tijdens mijn tweede zwangerschap. Heb ook insuline gespoten. Jouw waardes zijn wel hoog hoor.
Zwangerschapsdiabetes is trouwens een soort type 2 diabetes, alleen dan veroorzaakt door hormonen.
Oh en niet verstandig om geen insuline te spuiten als dat wordt aangeraden. Insuline passeert de placenta niet, glucose wel!
Hier ook, maar ik heb niet hoeven spuiten. met dieet hield ik het redelijk onder controle. Ik moest mijn maaltijden over meerdere momenten verdelen. actief blijven helpt ook. Vaak als ik een middagdutje deed bleef ik te hoog, maar als ik actief bleef, dan bleef ik keurig onder de 6,7. boven de 8 zat ik zelden. Wel had na de geboorte mijn kind uiteindelijk een paar dagen een infuusje met glucose nodig, omdat haar glucose veel te laag werd.
Lieve TO. Ik snap je bedenkingen, maar ga niet op de stoel van de doktoren zitten. Ze raden je niet voor niets aan om te spuiten!
Ik heb bij beide zwangerschappen diabetes gehad.

Bij de eerste ontdekt bij een week of 25/26, eerst een week dieet daarna insuline erbij en later nog een tweede soort erbij (kort- en langwerkende).

Bij de tweede moest ik gelijk bellen wanneer ik wist dat ik zwanger was. Toen zat ik bij 6 weken al aan de langwerkende insuline en bij 8 weken kreeg ik de kortwerkende er ook bij.

Waarschijnlijk omdat ik na 7 mnd weer in verwachting was en mijn lijf dus nog niet volledig ontzwangerd was.

Bij mij waren de waardes ook vaak rond de 8. Heel zelden boven de 10 in elk geval. Het grootste probleem zat hem in mijn hoge nuchtere waarde na het opstaan.

Zelf heb ik nooit overwogen om geen insuline te spuiten. En al helemaal niet bij een waarde van 9.9.

Het gaat om jouw gezondheid maar ook om die van de baby. De baby krijgt teveel suikers binnen, groeit harder en zal na de geboorte in de gaten moeten worden gehouden.

Overigens was ik bij beide al spontaan van de diabetes af op het moment dat ik weeën kreeg en de bevalling goed op gang kwam. Dat was wel een opluchting.
Ik probeer het deze week naar beneden te krijgen door nog beter op mn voeding te letten. En na de 'grote' maaltijden aan wat beweging te gaan doen. Vanmorgen zat ik op 4.5, en ik zou het super eng vinden om bij zo'n waarde insuline te spuiten. Een Hypo dus te lage bloedsuiker lijkt mij erger ivm. wegraking gevaar etc. En als ik bij zo'n waarde spuit gaat het nog meer naar beneden. Dat is juist wat ik eng vind en waar ik mee zit. Voor die hoge waardes snap ik dat ik insuline moet spuiten. Maar ze schommelen zo..
Smart, dat de baby na de geboorte in de gaten moet worden gehouden heeft niets te maken met verslaving (waaraan?), maar met het feit dat hij, vanwege de hoge toevoer van glucose van de moeder, mogelijk teveel insuline aanmaakt, waardoor na de bevalling (als de toevoer van de moeder stopt) zijn bloedsuiker mogelijk omlaag gaat.
TO, laat je voorlichten, want je angsten zijn ongegrond. Als je nuchtere waarde te hoog is, spuit je s avonds voor het slapen gaan traag-/langwerkende insuline. Daar krijg je geen hypo van (bovendien slaap je en heb je van een hypo dan geen last). Ik heb zowel langwerkende insuline gespoten voor het slapengaan, als kortwerkende insuline voor de maaltijden. Nooit last gehad van hypo's. Je begint met spuiten van heel kleine hoeveelheden insuline om te kijken wat dat doet met de waarde, en hoogt dan heel langzaam op als het nodig is. Zo eng is dat allemaal niet.

Bij mij vloog mijn glucosewaarde al omhoog als ik een boterham at. Daar hielp geen wandeling of dieet tegen. Echt, wees niet eigenwijs en spuit insuline als dat wordt aangeraden. Die suikerpieken zijn niet goed voor je baby.
Goed op je voeding letten ook, dat helpt ook al.

Indien je overgewicht hebt, zou ik na je zwangerschap daar wel aan werken. Je hebt immers een hogere kans om ooit type 2 diabetes te krijgen.
Hoe doe je dat met zon dieet als je kotsmisselijk bent en niet veel keuze hebt in wat je wel binnenkrijgt? Gewoon uit interesse heb geen ervaring hiermee
quote:Honeymoonquiz schreef op 04 mei 2016 @ 08:31:

Smart, dat de baby na de geboorte in de gaten moet worden gehouden heeft niets te maken met verslaving (waaraan?), maar met het feit dat hij, vanwege de hoge toevoer van glucose van de moeder, mogelijk teveel insuline aanmaakt, waardoor na de bevalling (als de toevoer van de moeder stopt) zijn bloedsuiker mogelijk omlaag gaat.Ik heb het weggehaald.
quote:oemiee1234 schreef op 04 mei 2016 @ 08:54:

Hoe doe je dat met zon dieet als je kotsmisselijk bent en niet veel keuze hebt in wat je wel binnenkrijgt? Gewoon uit interesse heb geen ervaring hiermee

Ik had diabetes vanaf week 28 en toen was ik allang niet meer misselijk.

En hoe doe je dat? Gewoon matig met koolhydraten. Voor zover dat kan dus, want bij mij werkte dat niet.
Bedankt voor jullie reacties. Als ik vandaag boven de 7.5/8 uitkom zal ik het ZH gaan bellen. Als ik vandaag laag blijf zal ik het toch nog even blijven aanzien.

Snap dat bij zulke hoge suikers het beter is om insuline te spuiten. En vind ook dat her beter is voor de baby, en dat de baby hierin het allerbelangrijkste is.

Alleen vind ik wel dat ze je gauw laten spuiten. Na de OGT test(vorige week vrijdag) is er gelijk sprake van insuline spuiten, terwijl ik nooit zoveel suikers in 1 x binnen krijg. Even ter verheldering die 9.9 was na de OGT test, en geen waarde na een normale maaltijd. Van overgewicht is er geen sprake.
quote:Anirac schreef op 04 mei 2016 @ 08:29:

Ik probeer het deze week naar beneden te krijgen door nog beter op mn voeding te letten. En na de 'grote' maaltijden aan wat beweging te gaan doen. Vanmorgen zat ik op 4.5, en ik zou het super eng vinden om bij zo'n waarde insuline te spuiten. Een Hypo dus te lage bloedsuiker lijkt mij erger ivm. wegraking gevaar etc. En als ik bij zo'n waarde spuit gaat het nog meer naar beneden. Dat is juist wat ik eng vind en waar ik mee zit. Voor die hoge waardes snap ik dat ik insuline moet spuiten. Maar ze schommelen zo..

Met een waarde van 4.5 hoef je ook niet te spuiten.

Zelf moest ik tussen de 1.5/2 uur na elke maaltijd waardes prikken. Alhankelijk daarvan moest ik spuiten. Dus niet standaard bij alles wat je eet.

Soms als we iets aten waarvan ik bij voorbaat al wist dat het niet goed ging spoot ik wel gelijk. Maar dat is ervaring op doen.

Ik heb in totaal (dus beide zwangerschappen) welgeteld 1x een hypo gehad.
quote:Anirac schreef op 04 mei 2016 @ 08:59:

Bedankt voor jullie reacties. Als ik vandaag boven de 7.5/8 uitkom zal ik het ZH gaan bellen. Als ik vandaag laag blijf zal ik het toch nog even blijven aanzien.

Snap dat bij zulke hoge suikers het beter is om insuline te spuiten. En vind ook dat her beter is voor de baby, en dat de baby hierin het allerbelangrijkste is.

Alleen vind ik wel dat ze je gauw laten spuiten. Na de OGT test(vorige week vrijdag) is er gelijk sprake van insuline spuiten, terwijl ik nooit zoveel suikers in 1 x binnen krijg. Even ter verheldering die 9.9 was na de OGT test, en geen waarde na een normale maaltijd. Van overgewicht is er geen sprake.

Vraag gewoon bij de internist of de diabetesverpleegkundige hoe het zit. Misschien dat zij je gerust kunnen stellen met antwoorden.

Overgewicht is niet altijd de oorzaak. In dit geval is het puur hormonaal.

Bij mij was de allereerste waarde 8.7, nog voor ik de test ging doen. Dus ik heb de test niet gedaan en ben gelijk doorgestuurd. Dus hoe dat precies zit weet ik niet.
Hier nog een ervaringsdeskundige, vandaag 38 weken zwanger. Zw diabetes is bij ca 25 weken ontdekt en heb het tot 33 weken onder controle kunnen houden met dieet. In die laatste week vloog m'n waarde na het ontbijt iedere keer boven de grens van 7,0 uit (ging vaak richting 8). Sindsdien spuit ik (nuchter dus) vlak voor het ontbijt een kleine hoeveelheid insuline en daarmee is het dan 1,5u na mijn ontbijt netjes rond de 5,5-6,5, soms zelfs wat lager.

Je angst voor hypos lijkt mij ongegrond. Op het moment dat ik insuline spuit is mijn waarde vaak rond de 4, maar door meteen daarna te ontbijten is er niks aan de hand. Mocht ik me toch wat gammel voelen na t ontbijt ( 1x gebeurd afgelopen weken) dan is er altijd nog dextro.

Het spuiten zelf stelt ook echt niks voor, mocht je daar tegenop zien. Die vingerprikjes zijn vele malen vervelender, en de insuline die je spuit is een lichaamseigen stof (die je normaal zelf zou aanmaken) en kan geen kwaad voor de baby. Naaldje is ienimini en raakt echt de baby niet.

Je schrijft dat je vanmorgen op 4,5 zat. Was dat 1,5 na ontbijt? Dat is toch netjes? Mijn diabetesvpk is blij met alles tussen 4-7. Maar als je regelmatig 7 of hoger meet dan moet je daar echt iets mee. Niets doen heeft zon impact op je kindje! Risico op complicaties is stuk groter. Luister dus aub naar je arts!Succes ermee, het is niet leuk, maar het is niet anders..
Ik durf het bijna niet te vragen maar.. wat als je nuchter 7.8 test 's morgens? Ik krijg straks de uitslag van de suikertest (nuchter prikken, drankje drinken, twee uur wachten en weer prikken) die ik vorige week had en toen ik voor de tweede keer geprikt werd zag ik dat mijn waarde 7.8 was.

Ik heb het nog gecheckt bij de verpleegkundige of ik naar de juiste cijfers zat te kijken op het scherm.

Kan ik ook gewoon standaard hoog zitten of betekend dit gewoon dat ik diabetes heb? Natuurlijk wacht ik zo het telefoontje van de arts af maar ik heb er niet zo veel verstand van en wil voorbereid zijn.

Ik snap de ongerustheid van TO wel. Anderen kunnen er misschien gemakkelijk overheen stappen maar voor mij is diabetes een zwaar iets. Ik ben er een ouder door verloren.
Anirac, als de uitslag van de OGT niet goed was dan heb je zwangerschapsdiabetes. Als je na de OGT maar een beetje te hoog zit, dan kun je dat vaak nog wel onder controle houden met een dieet (al kan dat dus gedurende de zwangerschap weer veranderen). Als je toen al echt veel te hoog zat, dan krijg je dat waarschijnlijk niet met een dieet onder controle.

Ik heb dit ook met mijn diabetesverpleegkundige besproken; iemand zonder zwangerschapsdiabetes kan die hoeveelheid glucose van de OGT wegwerken; die zal dus nooit aan zo'n hoge waarde komen.

En ik een waarde van 9,9 lees... Dat is echt wel hoog hoor.
quote:Fog schreef op 04 mei 2016 @ 09:30:

Ik durf het bijna niet te vragen maar.. wat als je nuchter 7.8 test 's morgens? Ik krijg straks de uitslag van de suikertest (nuchter prikken, drankje drinken, twee uur wachten en weer prikken) die ik vorige week had en toen ik voor de tweede keer geprikt werd zag ik dat mijn waarde 7.8 was.

Ik heb het nog gecheckt bij de verpleegkundige of ik naar de juiste cijfers zat te kijken op het scherm.

Kan ik ook gewoon standaard hoog zitten of betekend dit gewoon dat ik diabetes heb? Natuurlijk wacht ik zo het telefoontje van de arts af maar ik heb er niet zo veel verstand van en wil voorbereid zijn.

Ik snap de ongerustheid van TO wel. Anderen kunnen er misschien gemakkelijk overheen stappen maar voor mij is diabetes een zwaar iets. Ik ben er een ouder door verloren.

Ben je zwanger? Als je zwanger bent zijn de grenswaardes anders dan als je niet zwanger bent.

Edit: is 7,8 je nuchtere waarde (voor het drankje) of werd dat geprikt na het drinken van het drankje (1 uur of 2 uur?)? Je schrijft namelijk twee keer iets anders.
quote:Honeymoonquiz schreef op 04 mei 2016 @ 09:33:

[...]

Ben je zwanger? Als je zwanger bent zijn de grenswaardes anders dan als je niet zwanger bent. 7,8 is hoog ja.Ja 25 weken zwanger en de kleine zit precies op de groeicurve en ik voel mij goed. Ik krijg elke 2,5 week een groeiecho ivm een erfelijke aandoening.
quote:Honeymoonquiz schreef op 04 mei 2016 @ 09:33:

[...]

Ben je zwanger? Als je zwanger bent zijn de grenswaardes anders dan als je niet zwanger bent.

Edit: is 7,8 je nuchtere waarde (voor het drankje) of werd dat geprikt na het drinken van het drankje (1 uur of 2 uur?)? Je schrijft namelijk twee keer iets anders.

7.8 is de beginwaarde en vóór het drankje. Die is nuchter geprikt.

Ik zag de 7.8 bij de 2de keer prikken toevallig op het scherm.

Edit: de 2de waarde ná het drankje weet ik nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven