42 weken zwanger is te lang

23-11-2009 19:20 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens het programma Zembla van afgelopen zondagavond sterven er in Nederland veel pasgeboren babies omdat de verloskundigen en artsen de zwangere vrouwen die over tijd gaan, veel te lang laten doorlopen. Nl. tot 42 weken. In andere landen gaan de medici al opwekken met 41 weken zwangerschap. In de week van 41 t/m 42 schijnt de moederkoek al af te sterven, soms is er heel weinig vruchtwater over, waardoor het gebeurt dat de baby in de baarmoeder zelf de navelstreng afknelt, met het gevolg zuurstofgebrek en soms hersenbeschadiging, maar vaker nog de dood van het kindje.

Natuurlijk kwamen er ook ouders aan het woord waarbij het kindje overleden was. Hartverscheurend. Ben je 9 maanden zwanger en dan aan het eind sta je met lege handen.

En waarom?

Er is steeds meer bewijs dat er niet zolang gewacht moet worden, het zou gaan om 2 babies per 1000 die op deze manier sterven. En gemiddeld worden er 50.000 babies geboren per jaar, dus reken maar uit!

Maar ja, de opvatting dat zwangerschap geen ziekte is....dus ziekenhuisopname niet nodig.....doet ons in deze de das om.

De verloskundigen propageren thuis bevallen, en als het dan mis gaat wordt een vrouw midden in de nacht nog snel naar een ziekenhuis vervoerd, maar dan is het dus vrijwel altijd te laat.....want in het ziekenhuis 's nachts is dus ook geen gyn aanwezig.



Het is toch wel schokkend dat we in Nederland meer baby sterfte hebben dan de andere westerse landen, en daar kan dus best iets aan gedaan worden. Maar het schijnt dat de verloskundigen en gynecologen het niet eens kunnen worden en de regels die opgesteld zijn van hogerhand zijn hopeloos uit de tijd.
Ik ben morgen 37 weken Toety, en ze is er voor het einde van volgende week sowieso. Dus voor het vorig jaar misging bij 38 weken en 4 dagen.

De datum weten we al, alles staat vast....we hebben de datum alleen tegen niemand verteld en omdat ik veel nieuwsgierige meelezers heb hier zeg ik die maar niet, maar deze keer komt echt goed. Ik heb het beste ziekenhuis van NL op dat gebied....alles kan en mag!
Alle reacties Link kopieren
Riz
Alle reacties Link kopieren
quote:milaatje schreef op 23 november 2009 @ 22:20:



Zwangerschap is trouwens een levensgevaarlijke ziekte. Buiten de kans dat je doodbloedt, heb je ook kans op nare aandoeningen als pre-eclampsie, hellp en TTP-HUS. Helaas bezwijken daar jaarlijks vrouwen en/of baby's aan.Nou ja, een ziekte is het in mijn ogen ook weer niet, maar je hebt als medicus toch 2 patienten.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het noorden is er al sprake van een verlenging naar 43 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ah, je bent al heel ver. Sterkte dan en succes!!
Alle reacties Link kopieren
Wat is het noorden, Sanmi_
Alle reacties Link kopieren
hee, gevonden

ik was gisteren eigenlijk van plan zelf nog een topic te openen, maar te druk en te moe etc etc



nu eerst even lezen
Alle reacties Link kopieren
Ritz..wat erg.



Heb net de aflevering zitten kijken. En mijn irritatie en frustratie over mijn verloskundige komt weer helemaal boven. Nu zijn er natuurlijk echt wel goede verloskundige, maar die hier in het dorp duidelijk niet. Verloskundige wou mij ook niet doorsturen, en heb ( nouja mijn man ik was een groot wrak) erop gestaan dat we doorgestuurt werden. Als ze niet meewerkte dan regelden we het zelf wel. Wat we dus ook gedaan hebben. Ben ook onder controle gebleven van de gyn en is mini met 38.6 weken geboren (gehaald). Later is het ons wel duidelijk geworden waarom ze niet graag doorsturen. Namelijk geld!!! Ongelofelijk maar waar. Bij het afsluiten van mijn kraambed (ze hebben wel de nacontrole gedaan) zat de verlos op haar praatstoel en zat uitgebreid tevertellen wat het allemaal oplevert als ze zelf de bevalling hadden gedaan. En dat de controles niet zoveel opbrengen. Heb ze nog net niet buiten gegooid, maar wel buiten gekeken.

Nu zeg ik niet dat dat het bij de gyn altijd alles goed is, maar een zelfstandige verloskundige never!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Riz schreef op 23 november 2009 @ 22:25:

Ik ben morgen 37 weken Toety, en ze is er voor het einde van volgende week sowieso. Dus voor het vorig jaar misging bij 38 weken en 4 dagen.

De datum weten we al, alles staat vast....we hebben de datum alleen tegen niemand verteld en omdat ik veel nieuwsgierige meelezers heb hier zeg ik die maar niet, maar deze keer komt echt goed. Ik heb het beste ziekenhuis van NL op dat gebied....alles kan en mag!



En je weet ook al dat het een ´ze´ is. Toch wel heel heel spannend, en leuk.

Als ze er is, vertel je het hoor.......)anders kan hier niemand meer slapen!
Alle reacties Link kopieren
Riz, wat fijn dat je zo'n goed ziekenhuis heb dat volledig achter jou staat ... ik hoop dat je gauw je dochter in je armen mag sluiten.



In Ohio mag je bv ook niet thuis bevallen,..er is een hele groepering die "natureal birthing" doet... die blijven thuis en ook nog zonder dokter etc....maar dat kan weer een heel ander topic worden...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook begrepen dat het vak "verloskundige " alleen in NL bestaat?
Ding, dat meen je niet? T is echt erg gesteld dan als ik dat zo lees!!!



Samni, dat las ik dus ook....43 weken! Je moet er toch niet aan denken zeg. Hoeveel complicaties zou dat tot gevolg hebben vraag ik me dan af? Een placenta is niet gemaakt om 43 weken te functioneren...echt belachelijk!
Alle reacties Link kopieren
tja,...ziekenhuizen zijn hier allemaal prive instelling...ze zeggen dat ze het beste voor hebben voor moeder en kind...maar aan het einde van de dag... denk ik echt dat de basen alleeen maar aan $$ hoe erg dat ook klinkt
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijk verhaal, Riz, wat moet dat moeilijk voor je zijn geweest :(



Ik ben het eens met Margaretha. Net als zij woon ik ik het buitenland (een ander land in Europa, dat wel), en hier is het precies zo geregeld.

Ik ben nu 3 maanden zwanger en elke maand mag ik op controle bij mijn gyn en krijg ik een echo, de hele zwangerschap door. Ik zal in het ziekenhuis bevallen (thuisbevallingen doen ze niet aan) en mag een ruggeprik als ik daarom vraag. Alles wordt vergoed door de basisverzekering, die, net als bij margaretha, van m'n brutosalaris wordt afgehaald.

Als ik deze verhalen lees, ben ik blij dat ik in het buitenland woon. Hier hebben we een uitebreide medische echo met 30 weken en meestal krijg je er nog eentje een maandje daarna.

Ik weet niet tot hoe lang ze iemand laten doorlopen na 40 weken, maar geen 2 weken iig. (Ik weet wel dat als je de 40 weken grens passeert, je om de dag op controle moet)

Misschien is dit allemaal heel overdreven (ik wordt bv ook elke maand op toxoplasmose besmetting getest, omdat ik daar niet immuum tegen ben), maar ik ben blij dat het zo gaat, ik zie de rest van m'n zwangerschap dan ook met vertrouwen tegemoet.
Alle reacties Link kopieren
Waar is dat te lezen, van die 43 weken?
quote:Zamirah schreef op 23 november 2009 @ 22:32:

Ik heb ook begrepen dat het vak "verloskundige " alleen in NL bestaat?

Ja, dat begreep ik gister dus ook.

Stom eigenlijk...beetje op controle, wegen, bloeddrukje meten, beetje voelen en luisteren en je staat weer buiten. Vergelijk dat eens met bv Duitsland...GermanWings schrijft met mij op een topic en als je leest wat daar allemaal standaard is, dan is het echt slecht gesteld met de Nlse controles.
Alle reacties Link kopieren
quote:ding schreef op 23 november 2009 @ 22:28:

Ritz..wat erg.



Namelijk geld!!! Ongelofelijk maar waar. Bij het afsluiten van mijn kraambed (ze hebben wel de nacontrole gedaan) zat de verlos op haar praatstoel en zat uitgebreid tevertellen wat het allemaal oplevert als ze zelf de bevalling hadden gedaan. En dat de controles niet zoveel opbrengen. Heb ze nog net niet buiten gegooid, maar wel buiten gekeken.

Nu zeg ik niet dat dat het bij de gyn altijd alles goed is, maar een zelfstandige verloskundige never!!



Ja natuurlijk is het geld, maar de gynecologen verdienen er dus ook aan, en daarom worden ze schijnbaar niet serieus genomen als ze benadrukken dat het huidige protocol van 42 weken niet goed is.



In Zembla vertelde die ene gyn toch dat ze dit al sinds 1999 weten en er ook al zo lang over aan het praten zijn. En niks verder komen.

Dat is dan dus 10 jaar, dat scheelt dan dus 500 babies.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijntje schreef op 23 november 2009 @ 22:27:

Wat is het noorden, Sanmi_Friesland
Alle reacties Link kopieren
Hier was ik nou altijd bang voor. Collega van me hebben ze ook te lang door laten lopen, met gevolg, een overleden kindje.



Mede ook door hormonen, deed ik een beetje hysterisch bij de vk, dat ik absoluut niet over tijd wilde lopen, want collega... Daar hadden ze begrip voor en ik mocht voor een inleiding kiezen als ik dat met 40 weken zou willen. Kon ook elke keer naar het ziekenhuis voor een echo als ik me zorgen maakte, bij minder beweging etc.

Ik geloof alleen nu dat dat niet gebeurde omdat ik zo labiel deed, want hoorde van andere vrouwen die bij dezelfde praktijk liepen, dat ook konden, hup naar t ziekenhuis voor een echo bij bezorgdheid. En das heel fijn, vk's die zo meewerken:) Het waren 4 vk's in 1 praktijk en gingen allemaal uit van het gevoel van de moeder. Dacht de moeder dat er iets mis was, deden ze er alles aan om je zorgen weg te nemen. Probeerde je ook niet op andere ideeen te brengen mbt thuis of ziekenhuis bevallen.



Gelukkig kan het soms ook zo.



Ze zijn allebei geboren met 39/6 op natuurlijke wijze. De eerste had geen dag langer moeten blijven zitten. Die had al meconium binnen gekregen. Was paars, en ving een zin op van een arts tegen verpleegkundige: 'anders was ie er niet meer geweest'. Brrrr!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 23 november 2009 @ 22:32:

Ik heb ook begrepen dat het vak "verloskundige " alleen in NL bestaat?



Mijn buurvrouw hier in the UK is midwife, volgens haar heeft haar praktijk (groep van verloskundigen) zo'n 5 a 6 thuisbevallingen per maand.



Dat natural birthing lijkt me echt helemaal niks, je vergeeft jezelf toch nooit als er iets mis gaat? .



Overigens ben ik zelf thuis geboren met 42 weken en 3 dagen en ik doe het prima :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook thuis geboren en woog 9 pond.
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 23 november 2009 @ 22:34:

Waar is dat te lezen, van die 43 weken?



Dat wordt hier gewoon aangegeven bij gesprekken bij de gyn en de vk. Nichtje van mijn man is bevallen met bijna 43 weken. De gyn zei bij mijn intake dat ze pas spreken van overtijd dragen als de 42 weken zijn verstreken. Ik dacht dat overtijd lopen al bij 40 weken was, maar dat was in "mijn" ziekenhuis dus niet zo.



Fijn Riz dat alles zo goed gepland staat. Succes met je bevalling en hopelijk mag je heel snel je meiske en kleine zus in je handen houden.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Riz schreef op 23 november 2009 @ 22:32:

Ding, dat meen je niet? T is echt erg gesteld dan als ik dat zo lees!!!



Tja echt erg. Gelukkig is bij mij alles goed gegaan. Maar ik hoor hier ook verhalen dat ik denk dit kan echt niet. Bv er pas achterkomen met de persweeen dat het kindje in een stuit ligt Met als gevolg dat het kindje hersenletsel aan over heeft gehouden. Telang laten doorlopen (42 weken) met als gevolg dat het kindje is overleden in de buik, terwijl moeder al ruim een week aangaf dat ze het gevoel had dat het niet goed ging, Maar toch niet naar de gyn doorsturen. enz enz



Ik dacht dat ik er een punt achter had gezet, maar merk dat de stoom weer uit mijn oren komt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik lees ook vaak dat "alles tussen de 38 en 42 weken normaal is. "
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een verhalen zeg! Verschrikkelijk!

Ik had het er vanavond dus met vriend over dat ik dus echt het gevoel heb dat ze me niet serieus nemen.

Ik heb in het begin van de zwangerschap het Topic van Riz gelezen en hier lig ik dus al maanden wakker van!

De verloskundige zegt gewoon elke week dat 42 weken heeel normaal is terwijl ik dus elke week zeg dat ik dat niet wil.

Zou je hier als zwangere niks tegen kunnen doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven