Na Zwarte Piet, wat volgt?

04-11-2016 20:45 339 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet is een verloren zaak. Die zien we over een jaar of 5 niet meer terug. Afgeschaft vanwege zijn racistische kenmerken. Een deel van de (zwarte) bevolking van ons land is tegen en heeft er alles aan gedaan, inclusief militante protesten, Zwarte Piet de nek om te draaien.



Nu dit gelukt is zullen de pijlen op volgende onderwerpen gericht worden.

Eerder in het nieuws waren al de volgende zaken:



De Gouden Koets

Op de Gouden Koets staat op een paneel een vermeende racistische afbeelding waartegen geprotesteerd is. De Gouden Koets wordt momenteel gerestaureerd en zal een aantal jaar niet te zien zijn. Zou de koets ooit nog op straat te zien zijn met het bewuste paneel?



Rijks Museum

Het Rijks Museum (met idiote spatie in de naam) heeft de bordjes bij voorwerpen aangepast. Er stonden kwetsende etnische aanduidingen als neger, hottentot, indiaan, moor, kaffer en nikker.



Efteling

Monsieur Cannibale en Carnaval Festival zijn uiterst kwetsend en racistisch. Stereotiepe afbeeldingen van zwarte mensen.



Ik vraag mij af, wat zal er naast Zwarte Piet nog meer gaan verdwijnen? Bovengenoemde voorbeelden? Of weten jullie nog meer te verzinnen.
quote:Cateautje schreef op 04 november 2016 @ 23:51:

[...]



Nooit waren homo's zo vrij en blij als in de jaren 70 en de jaren 80. Het is dat mensen van andere afkomst er tegen begonnen te ageren dat het anno nu in z'n geheel gedraaid is.

Er wordt gevraagd om aanpassing en als men dat weigert dan moet men het zelf maar weten, dat is de berusting, maar aan die berusting is overduidelijk een einde gekomen en het volk is zich gaan roeren. 38 zetels in de peilingen voor Geert zeggen al meer dan genoeg.Exact!
quote:redbulletje schreef op 04 november 2016 @ 23:52:

[...]



Nederland cq Europa gaat ten onder aan zijn tolerantie. Prima dus dat het inmiddels steeds meer mensen de keel uit gaat hangen. Al heb ik er een hard hoofd in dat het tij nog gekeerd kan worden.Het is de doorgeslagen individualisering die er voor zorgt dat mensen niet bij elkaar komen, maar er hoeft er maar eentje te zijn die het volk kan verbroederen en de spreekwoordelijk P...... breekt los.
Een kerstfeest heeft weinig meer met religie te maken maar alles met commercie. Volgens mij werd een kerstboom vroeger juist als heidens gezien door christelijken. Het is ook idd een natuurfeest (midwinter) waar de kerstboom oorspronkelijk vandaan komt en dus geheel niet religieus. Maar het zou uberhaupt te zot zijn dat westerse tradities uit het straatbeeld zouden moeten verdwijnen terwijl andersculturigen voortdurend met hun religie te koop lopen in westerse straten.
quote:Jasminy schreef op 04 november 2016 @ 23:52:

[...]





En religieuze uitingen, mogen die ook alleen maar in de privé sfeer?



Mss leg ik het niet goed uit. Ik vind dat een school is voor algemeen onderwijs. Godsdienstles prima en zelfs goed, maar dan algemeen.

Als het aan mij lag zouden alle scholen openbaar zijn. Specifieke les over een specifieke godsdienst kan ook thuis of in de kerk/moskee etc. Hierdoor krijg je denk ik een betere afspiegeling van de daadwerkelijke maatschappij in klassen.



Verder vind ik het prima als mensen openlijk geloven, wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbulletje schreef op 04 november 2016 @ 23:36:

De kerstboom wordt in Duitsland hier en daar al in de ban gedaan omdat dat andersgelovigen zou beledigen. En in Frankrijk is er sprake de kerststal af te schaffen. En dan hier dat gezeik door een minderheid over Zwarte Piet.

Het westen laat zich veel te makkelijk van zn eigen tradities beroven.Kwestie van de klok en de klepel. In Frankrijk mogen geen religieuse uitingen in staatsgebouwen. Geen enkele. Kerststal valt daat onder. Dat is al tijden zo, sinds de Gaulle. Dit heeft te maken met de strikte scheiding van kerk en staat in Frankrijk. De staat mag zich niet godsdienstig uiten.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
Het volgende dat onder vuur komt te liggen zijn straatnamen.

Zuid-Afrikaanse zoals: Krugerlaan , Riebeekstraat, Bothastraat

Daarna Hollandse namen die op kronkelige wijze aan allerlei zaken zoals slavenhandel gekoppeld gaan worden: Jan Pieterszoon Coen , Michiel de Ruyter, Tromp, van Heutsz plein, laan, straat, singel etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:redbulletje schreef op 04 november 2016 @ 23:49:

[...]



http://www.waarmaarraar.n ... rg_verbiedt_Kerstmis.html



En er komen ook regelmatig berichten voorbij dat kerstbomen in veel Duitse scholen worden verboden.Vreemd, ik heb dit schijnbaar gemist. Ik vind de westerse kerst overigens weinig religieus.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 00:09:

[...]



Kwestie van de klok en de klepel. In Frankrijk mogen geen religieuse uitingen in staatsgebouwen. Geen enkele. Kerststal valt daat onder. Dat is al tijden zo, sinds de Gaulle. Dit heeft te maken met de strikte scheiding van kerk en staat in Frankrijk. De staat mag zich niet godsdienstig uiten.Kerststal mag weer wel in Frankrijk

http://www.ad.nl/buitenla ... t-van-frankrijk~af8c6108/



En

http://www.joop.nl/nieuws ... elkom-bij-franse-overheid



Is wel een discussie over geweest en nog steeds trouwens.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 04 november 2016 @ 23:51:

[...]



Nooit waren homo's zo vrij en blij als in de jaren 70 en de jaren 80. Het is dat mensen van andere afkomst er tegen begonnen te ageren dat het anno nu in z'n geheel gedraaid is.

Er wordt gevraagd om aanpassing en als men dat weigert dan moet men het zelf maar weten, dat is de berusting, maar aan die berusting is overduidelijk een einde gekomen en het volk is zich gaan roeren. 38 zetels in de peilingen voor Geert zeggen al meer dan genoeg.Dat valt wel tegen. Misschien in de Randstad, maar in vele gebieden in Nederland waar de kerk nog een grote rol in he dagelijks leven speelde waren homo's echt niet vrij. En zolang veel Nederlanders Homo nog als scheldwoord gebruiken hoe kan je dan zeggen dat homo's volledig geaccepteerd zijn?
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 00:09:

[...]



Kwestie van de klok en de klepel. In Frankrijk mogen geen religieuse uitingen in staatsgebouwen. Geen enkele. Kerststal valt daat onder. Dat is al tijden zo, sinds de Gaulle. Dit heeft te maken met de strikte scheiding van kerk en staat in Frankrijk. De staat mag zich niet godsdienstig uiten.Weer wat geleerd vandaag.
Alle reacties Link kopieren
En zoals al genoemd een Kerstboom is een heiden Germaans gebruik. In de 19e eeuw was in Engeland de kerstboom nog niet eens aanwezig. Pas sinds de Napoleontische oorlogen kwamen de Engelse soldaten in contact met de kerstboom. Komt idd vanuit het midwinterfeest terug naar het licht, gevierd met een boom die altijd groen bleef.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:IrishCassidy schreef op 04 november 2016 @ 23:39:

Nogmaals:



Ik pleit voor meer verdraagzaamheid. Zodat er minder verboden wordt. Nederland was zo tolerant toch ooit, of was dat maar schijn?Verdraagzaamheid en tolerantie, helaas zijn die soms ver te zoeken. Ik ben er van overtuigd dat als sommige mensen niet zo fel hadden gereageerd op de, in het begin vrij kleine pietendiscussie, het met een sisser had kunnen afgelopen.
Wat verbindt mensen nou echt en voor altijd? Misschien is dat een goede vraag. Niks hè?
Ik probeer het altijd met muziek. Werkt niet.
quote:Jasminy schreef op 05 november 2016 @ 00:25:

[...]





Verdraagzaamheid en tolerantie, helaas zijn die soms ver te zoeken. Ik ben er van overtuigd dat als sommige mensen niet zo fel hadden gereageerd op de, in het begin vrij kleine pietendiscussie, het met een sisser had kunnen afgelopen.Dit denk ik ook, in feite heeft een kleine groep mensen door de behoorlijk nare opmerkingen de kritiek op ZP "bevestigd".
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 november 2016 @ 00:10:

Het volgende dat onder vuur komt te liggen zijn straatnamen.

Zuid-Afrikaanse zoals: Krugerlaan , Riebeekstraat, Bothastraat

Daarna Hollandse namen die op kronkelige wijze aan allerlei zaken zoals slavenhandel gekoppeld gaan worden: Jan Pieterszoon Coen , Michiel de Ruyter, Tromp, van Heutsz plein, laan, straat, singel etc.

Zeker. Dat denk ik ook. Niet volgend jaar, maar het gaat gebeuren.

Tolerantie is een groot goed maar het kan niet steeds van één kant komen.

Nu is het zo, wij moeten tolerant zijn, wij moeten ons aanpassen, wij moeten excuses aanbieden, wij moeten erkennen dat wij steeds maar weer fout zijn geweest. Zelfs bij het beëindigen van de Molukse treinkaping.
quote:avianflu schreef op 05 november 2016 @ 00:09:

[...]





Mss leg ik het niet goed uit. Ik vind dat een school is voor algemeen onderwijs. Godsdienstles prima en zelfs goed, maar dan algemeen.

Als het aan mij lag zouden alle scholen openbaar zijn. Specifieke les over een specifieke godsdienst kan ook thuis of in de kerk/moskee etc. Hierdoor krijg je denk ik een betere afspiegeling van de daadwerkelijke maatschappij in klassen.



Verder vind ik het prima als mensen openlijk geloven, wat dan ook.



Je hebt het prima uitgelegd en ik ben het met je eens.



De vraag van TO was wat volgt er na de pietendiscussie, ik denk als eerste de uiting van scholen qua religie. Dat gaat vast eens kamervragen opleveren. Vervolgens denk ik dat alle andere uitingen van geloof, zoals hier al eerder aangegeven Kerst maar misschien ook Carnaval of Pasen aan bod zullen komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat volgt? Een witte kerst.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Jasminy schreef op 05 november 2016 @ 00:39:

[...]





Je hebt het prima uitgelegd en ik ben het met je eens.



De vraag van TO was wat volgt er na de pietendiscussie, ik denk als eerste de uiting van scholen qua religie. Dat gaat vast eens kamervragen opleveren. Vervolgens denk ik dat alle andere uitingen van geloof, zoals hier al eerder aangegeven Kerst maar misschien ook Carnaval of Pasen aan bod zullen komen.

Als dat doorgang vindt dan ben ik bang dat dat uitmondt in een algehele vreemdelingenhaat en dat het dan op een gegeven moment uit de hand loopt.

Maar goed, ik denk niet dat ze in Den Haag kunnen bepalen waarover en waarvoor we feest vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 05 november 2016 @ 00:38:

[...]



Zeker. Dat denk ik ook. Niet volgend jaar, maar het gaat gebeuren.

Tolerantie is een groot goed maar het kan niet steeds van één kant komen.

Nu is het zo, wij moeten tolerant zijn, wij moeten ons aanpassen, wij moeten excuses aanbieden, wij moeten erkennen dat wij steeds maar weer fout zijn geweest. Zelfs bij het beëindigen van de Molukse treinkaping.Zelfs bij het beëindigen van de Molukse treinkaping?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 05 november 2016 @ 00:42:

Wat volgt? Een witte kerst.De horror!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Cateautje schreef op 05 november 2016 @ 00:42:

[...]



Als dat doorgang vindt dan ben ik bang dat dat uitmondt in een algehele vreemdelingenhaat en dat het dan op een gegeven moment uit de hand loopt.

Maar goed, ik denk niet dat ze in Den Haag kunnen bepalen waarover en waarvoor we feest vieren.Waarom zou dat uitmonden in een algehele vreemdelingenhaat? Dat scholen als voorbeeld het predicaat 'protestant' niet meer zouden mogen voeren heeft toch niets met vreemdelingenhaat te maken?
Verdraagzaamheid is een groot iets. Niet iedereen kan dat.
quote:Jasminy schreef op 05 november 2016 @ 00:46:

[...]





Waarom zou dat uitmonden in een algehele vreemdelingenhaat? Dat scholen als voorbeeld het predicaat 'protestant' niet meer zouden mogen voeren heeft toch niets met vreemdelingenhaat te maken?Ik heb het niet over de scholen.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 05 november 2016 @ 00:38:

[...]



Zeker. Dat denk ik ook. Niet volgend jaar, maar het gaat gebeuren.

Tolerantie is een groot goed maar het kan niet steeds van één kant komen.

Nu is het zo, wij moeten tolerant zijn, wij moeten ons aanpassen, wij moeten excuses aanbieden, wij moeten erkennen dat wij steeds maar weer fout zijn geweest. Zelfs bij het beëindigen van de Molukse treinkaping.Wanneer HEBBEN we dan ooit erkent dat we fout zaten? Nog nooit. Een vorm van erkenning zou wel eens helpen.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven