Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.



Wat vinden 'we' daarvan?



Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 23:02:

[...]



Jan Schenkman interesseert mij helemaal niets. Voor mij is Zwarte Piet zwart omdat hij door de schoorsteen komt. En ja, toevallig is hij ook nog 'licht getint', zoals ze dat tegenwoordig bij Opsporing Verzocht en Burgernet noemen, maar dat aspect interesseert me dan weer helemaal niets.



Wat me wel interesseert is dat ik een racist genoemd word omdat ik zulke onschuldige gedachten heb, en daar word ik op mijn beurt dan weer pislink van Ja maar door wie dan? Ik zie alleen maar mensen huilen die voor racist worden uitgemaakt, maar door wie dan en wanneer en waarom voel je je aangesproken.
quote:S-Meds schreef op 31 mei 2016 @ 23:14:

[...]



eind jaren 50

Ik las net op Wiki dat het gestart is in 1902, in 1830 populairder werd en vanaf de jaren 50 razend populair werd.



De modernisatie startte langzamerhand vanaf de jaren 60. Dit zal met Zwarte Piet ook gebeuren.
quote:iris1969 schreef op 31 mei 2016 @ 23:12:

[...]



Nogal een goedkoop tegenargument, maar goed.



Je wilt hopelijk toch niet beweren dat een dame met rood haar dagelijks hetzelfde meemaakt aan racisme als een gekleurde dame?



Nou het is geen argument hoor en ik claim helemaal niets.

Vooroordelen zijn nu eenmaal vooroordelen ook al zijn ze in een lollig liedje verpakt, dat moet je toch aanspreken.
quote:damocles schreef op 31 mei 2016 @ 23:16:

[...]





Ik krijg steeds meer het idee dat jij zelf wat racistische trekjes vertoont. Ik vind hem er helemaal niet onnozel uitzien namelijk.

En als zou dat onafhankelijk bewezen wel zo zijn waarom mag dat niet? Een gekleurde kan in mijn ogen net zoals elke ander kleurtje van alles zijn: raketgeleerde, homo, grappig, onnozel, een dief, een non, en weet ik wat.

Niet onnozel? Kijk eens iets beter naar mijn voorbeelden.

Mijn vraag aan jou: heb jij ooit een gekleurde persoon met zo'n gezicht gezien? Die lippen bijvoorbeeld?



De Zwarte Pieten van het Sinterklaasjournaal zijn nu inderdaad van alles en nog wat en dat is al een hele verbetering, maar de gewone Zwarte Piet is helaas nog steeds heel eendimensionaal.
quote:damocles schreef op 31 mei 2016 @ 23:20:

[...]





Nou het is geen argument hoor en ik claim helemaal niets.

Vooroordelen zijn nu eenmaal vooroordelen ook al zijn ze in een lollig liedje verpakt, dat moet je toch aanspreken.Er is een verschil tussen een vooroordeel op grond van je haarkleur en het wegzetten van een gekleurde persoon als onnozele slaaf van Sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 31 mei 2016 @ 23:16:

[...]





Ja maar door wie dan? Ik zie alleen maar mensen huilen die voor racist worden uitgemaakt, maar door wie dan en wanneer en waarom voel je je aangesproken.



Een tijdje geleden was er op internet een filmpje met mensen die kwaad waren over zwarte piet,daar was een vrouw bij die riep dat witte mensen het kwaad op aarde waren,en witte duivels.Ik heb geen link,maar ik verzin dit niet.

Het was wel grappig dat er een witte man naast stond die het hevig met haar eens was.

Maar wat moet je daar nou van denken,dat is toch net zo goed niet fris?

En huilen om racisme doe ik niet hoor,maar het is er wel aan beide kanten.
quote:CaptainJaneway schreef op 31 mei 2016 @ 23:09:

[...]





jouw woorden, niet de mijne.

ik haal nergens haar huidskleur aan omdat die simpelweg niet relevant voor mij is.

smeer me geen dingen aan om mij racistisch te laten lijken.



voor turken is de Armeense kwestie wel degelijk relevant. juist zij zouden beter moeten weten. Vanuit historisch besef.

Ik probeer je niet racistisch te laten lijken. Ik heb jou niet aangesproken.

Maar laat ik het anders zeggen. Nederlanders blinken niet bepaald uit in historisch besef. Maar we wijzen wel het hardst met onze moralistische vingertjes naar anderen. De kritiek op mevrouw Simons is daar weer het perfecte voorbeeld van.
Alle reacties Link kopieren
Beste Iris,



misschien is dat juist wel goed dat ZP eendimensionaal is.

Tenslotte is de figuur van Sinterklaas dat ook en daar hoor je niemand over.



ZP en SK zijn mysterieuze figuren... van oudsher al.... laten we dat vooral zo houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 31 mei 2016 @ 23:01:

[...]



Ik heb op zich niets tegen Surinamers, helaas is dit niet wederzijds, maar dat terzijde.



Ja, er werden eisen gesteld, want zo stelden zij, Nederland had hun land leeggeroofd en dat kwamen ze nu allemaal terughalen en dat heb ik niet alleen van horen zeggen, ik stond erbij en ik keek er naar.

De reden waarom Surinamers op een gegeven moment de reputatie kregen lui te zijn is omdat ze een uitkering eisten en weigerden te gaan werken, want zij hadden het recht, zo vonden zij.

In de tweede helft van de jaren 80 is daar een grote verandering ingekomen en wilden ze wel graag werken en kregen daarvoor ook alle kansen en aldus doen ze het erg goed in deze maatschappij. Vanaf dat moment zitten Surinamers overal en zingen hun zang mee met de rest van Nederland, maar dat is niet altijd zo geweest.Alweer geschiedvervalsing. De eerste Surinamers die naar Nederland kwamen waren hoogopgeleide Surinamers die TEGEN de onafhankelijkheid waren en juist enorm Holland- en koningsgezind waren. Het waren de Surinamers die hierheen kwamen om te studeren en werken, veelal in bedrijven waarvoor ze in Suriname ook al werkten. Juist pas in de jaren 80 kwamen ook Surinamers uit de onderklasse naar Nederland, in de jaren 50, 60, 70 en eerste jaren van de jaren 80 was het juist de elite die naar Nederland kwam.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 31 mei 2016 @ 23:25:

[...]



Ik probeer je niet racistisch te laten lijken. Ik heb jou niet aangesproken.

Maar laat ik het anders zeggen. Nederlanders blinken niet bepaald uit in historisch besef. Aanname en zelfs vooroordeel en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Zeg je nou dat Nederlanders dom zijn? Is eigenlijk best racistisch



Maar we wijzen wel het hardst met onze moralistische vingertjes naar anderen. Wie bedoel je hiermee? De autochtone Nederlander? Dat is ook nogal moraliserend zeg.



De kritiek op mevrouw Simons is daar weer het perfecte voorbeeld van.

Waarvan? Kritiek is kritiek. Ongeacht wie het is. Wat maakt kritiek op deze mevrouw anders dan kritiek op anderen?

quote:fashionvictim schreef op 31 mei 2016 @ 23:28:

[...]





Alweer geschiedvervalsing. De eerste Surinamers die naar Nederland kwamen waren hoogopgeleide Surinamers die TEGEN de onafhankelijkheid waren en juist enorm Holland- en koningsgezind waren. Het waren de Surinamers die hierheen kwamen om te studeren en werken, veelal in bedrijven waarvoor ze in Suriname ook al werkten. Juist pas in de jaren 80 kwamen ook Surinamers uit de onderklasse naar Nederland, in de jaren 50, 60, 70 en eerste jaren van de jaren 80 was het juist de elite die naar Nederland kwam.In de jaren 70 waren de wakkaman al berucht hier, dus je zegt maar wat.
Tijd voor wat wereldvrede voor het slapen gaan :



Imagine
Alle reacties Link kopieren
In Nederland vind men het fantastisch dat we een ander kunnen beledigen,blijkbaar.

Ik vraag me steeds vaker af hoe sommige mensen door het leven gaan, vaak ook ouders .

Zelf geboren in de jaren 80, valt mij steeds vaker op dat zaken die ik als ongehoord, onbeschoft of hufterig zie,online worden weggewuifd onder de noemer"vrijheid van meningsuiting" ,"ik mag toch zeker wel zeggen wat ik vind" of "we hebben het recht" een ander te beledigen.



Nu lijkt het er verdacht veel op dat veel mensen online een grote bek, pardon, mond hebben en IRL uiteindelijk enkel een beetje knikken.Online lekker anoniem alles schuiven onder de noemer, ik ben grof, vind de meerderheid van de mensheid overgevoelig en ik mag toch zeker wel mijn mening uiten. Diezelfde groep bedenkt zich IRL wel 10 keer voordat dergelijke zaken tegen je collega's worden gezegd of in de rij bij de lokale drogist.



Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik omringd word door, wat we online dan waarschijnlijk mensen met linkse hobby's noemen, uiteindelijk mensen die in IRL gewoon beleefd zijn,welbespraakt en niet vechten voor ( en trots zijn op) het gebrek aan respect en aan beleefdheid, maar mensen die volstrekt normale omgangsvormen verwerken in het dagelijks leven(daar zien ze dan niet trots op,want men ziet het als iets wat vanzelfsprekend is )



Het boekje van mevrouw Groskamp- Ten Have kan door de versnipperaar.

We willen beledigen

We vinden het te zwaar en te moeilijk om een ander de trein als eerst de trein uit te laten stappen

De basis is ons al te complex, goede manieren lijkt het gros niet nodig te hebben.



En dat heeft nou net niks te maken met racisme of discriminatie, maar puur met manieren basic omgangsvormen.



Je kunt trots zijn als je het recht een ander te beledigen of te kwetsen niet nodig hebt.

Dat gezegd hebbende het is Nederland en volgens de logica van de Nederlander hebben we natuurlijk overal recht op.
Captain Janeway, we willen bijvoorbeeld nog niet eens excuses maken voor de slavernij, maar wel eisen we dat mevrouw Simons een mening ventileert over Armeniers. Stof tot nadenken..



En natuurlijk mag je kritiek hebben op mevrouw Simons. Maar als die kritiek gekoppeld wordt aan wat we met mevrouw Simons op 6 december gaan doen, dan weet ik genoeg.
quote:kadanz schreef op 31 mei 2016 @ 23:40:

Captain Janeway, we willen bijvoorbeeld nog niet eens excuses maken voor de slavernij, maar wel eisen we dat mevrouw Simons een mening ventileert over Armeniers. Stof tot nadenken..



En natuurlijk mag je kritiek hebben op mevrouw Simons. Maar als die kritiek gekoppeld wordt aan wat we met mevrouw Simons op 6 december gaan doen, dan weet ik genoeg.Niemand in dit topic is van plan om Sylvana Simons uit te zwaaien, dus wees gerust.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 31 mei 2016 @ 23:30:

[...]





Racistisch, is komt wel een beetje dom over.Nederlanders behoren niet tot hetzelfde ras, ik denk dat elke ras wel vertegenwoordig is, dus racistisch kun je het niet noemen.



Discriminatie.

Dat kan dan weer wel.

Er is niks mis met kritiek, niemand heeft daar problemen mee.Kritiek is opbouwend,leerzaam en goed beargumenteerd.



Dat zijn nu net niet de reacties waar men over heen valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 31 mei 2016 @ 23:32:

[...]



In de jaren 70 waren de wakkaman al berucht hier, dus je zegt maar wat.Nee hoor, zoek maar een officiele bron op. Bijvoorbeeld zo een waarin je ook kunt lezen dat in 1975 38000 Surinamers naar Nederland kwamen, het hoogste aantal ooit. Dan zul je ook lezen wat de demografie van die immigranten was.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:00:

[...]





Nee hoor, zoek maar een officiele bron op. Bijvoorbeeld zo een waarin je ook kunt lezen dat in 1975 38000 Surinamers naar Nederland kwamen, het hoogste aantal ooit. Dan zul je ook lezen wat de demografie van die immigranten was.

Er waren ook al een flink aantal Surinamers in het land in de jaren 60 en die waren niet hoogopgeleid.

Joh, ik ben tussen hun kinderen opgegroeid, dus waar heb je het over.

Overigens, hoe kan het dat er bijna 350.000 Surinamers in Nederland wonen als er maar zo weinig hier naartoe zijn gekomen, dan moeten die moeders allemaal op z'n minst 20 kinderen hebben gekregen.
quote:Cateautje schreef op 31 mei 2016 @ 23:32:

[...]



In de jaren 70 waren de wakkaman al berucht hier, dus je zegt maar wat.Klopt, dit is ook te zien in de documentaire 'Andere Tijden – De heroïne-epidemie in de jaren '70':

'Op het moment dat Amsterdam overspoelt wordt met goedkope heroine arriveren ook steeds meer Surinaamse families in Nederland. In een paar jaar tijd komen zo’n 200.000 Surinamers naar Nederland die veelal wonen in goedkope pensions en grote moeite hebben met het werk vinden. Dit draagt er toe bij dat vanaf 1973 in het oude centrum van Amsterdam steeds meer Surinaamse mannen op straat hangen. Hosselend en dealend, op zoek naar vertier. Deze mannen blijken de ideale tussenhandelaren voor de Chinese heroïne. Er wordt gehandeld op straat, in cafés en kraakpanden op de Zeedijk en de Nieuwmarkt.
Het is een knappe vrouw. oogt jong, fris, slank ook nu ze wat ouder is en ze ziet er altijd goed uit. Dat vinden sommige mensen misschien ook moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 31 mei 2016 @ 23:39:

In Nederland vind men het fantastisch dat we een ander kunnen beledigen,blijkbaar.

Ik vraag me steeds vaker af hoe sommige mensen door het leven gaan, vaak ook ouders .

Zelf geboren in de jaren 80, valt mij steeds vaker op dat zaken die ik als ongehoord, onbeschoft of hufterig zie,online worden weggewuifd onder de noemer"vrijheid van meningsuiting" ,"ik mag toch zeker wel zeggen wat ik vind" of "we hebben het recht" een ander te beledigen.



Nu lijkt het er verdacht veel op dat veel mensen online een grote bek, pardon, mond hebben en IRL uiteindelijk enkel een beetje knikken.Online lekker anoniem alles schuiven onder de noemer, ik ben grof, vind de meerderheid van de mensheid overgevoelig en ik mag toch zeker wel mijn mening uiten. Diezelfde groep bedenkt zich IRL wel 10 keer voordat dergelijke zaken tegen je collega's worden gezegd of in de rij bij de lokale drogist.



Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik omringd word door, wat we online dan waarschijnlijk mensen met linkse hobby's noemen, uiteindelijk mensen die in IRL gewoon beleefd zijn,welbespraakt en niet vechten voor ( en trots zijn op) het gebrek aan respect en aan beleefdheid, maar mensen die volstrekt normale omgangsvormen verwerken in het dagelijks leven(daar zien ze dan niet trots op,want men ziet het als iets wat vanzelfsprekend is )



Het boekje van mevrouw Groskamp- Ten Have kan door de versnipperaar.

We willen beledigen

We vinden het te zwaar en te moeilijk om een ander de trein als eerst de trein uit te laten stappen

De basis is ons al te complex, goede manieren lijkt het gros niet nodig te hebben.



En dat heeft nou net niks te maken met racisme of discriminatie, maar puur met manieren basic omgangsvormen.



Je kunt trots zijn als je het recht een ander te beledigen of te kwetsen niet nodig hebt.

Dat gezegd hebbende het is Nederland en volgens de logica van de Nederlander hebben we natuurlijk overal recht op.



Helemaal mee eens.

Daarbij wil ik er nog aan toevoegen dat ikzelf de tendens bespeur dat je je maar als een hufter m/v mag gedragen want de rest van de wereld moet maar telepathisch doorkrijgen dat je te maken hebt met een onverwerkt trauma/hippe aandoening/slechte jeugd/stress/whatever. En dan mag alles. Eerst alles uitkotsen over alles en iedereen en bij de minste of geringste vorm van verzet/aanspreken op eigen inbreng de huiliekaart trekken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:S-Meds schreef op 01 juni 2016 @ 00:14:

Het is een knappe vrouw. oogt jong, fris, slank ook nu ze wat ouder is en ze ziet er altijd goed uit. Dat vinden sommige mensen misschien ook moeilijk.Dus niet racisme is de reden, maar jaloezie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 00:08:

[...]



Er waren ook al een flink aantal Surinamers in het land in de jaren 60 en die waren niet hoogopgeleid.

Joh, ik ben tussen hun kinderen opgegroeid, dus waar heb je het over.

Overigens, hoe kan het dat er bijna 350.000 Surinamers in Nederland wonen als er maar zo weinig hier naartoe zijn gekomen, dan moeten die moeders allemaal op z'n minst 20 kinderen hebben gekregen.



1975 is 41 jaar geleden. 41 x 40.000 is al meer dan 1,5 miljoen. Het feit dat er zo weinig Surinamers in Nederland zijn ondersteunt juist mijn bewering (en nogmaals, die kun je ook gewoon nalezen in officiele bronnen zoals het CBS.).

Er was helemaal niet "een flink aantal" Surinamers in Nederland in de jaren 60. In 1970 was het totale aantal Surinamers in Nederland 28.900 mensen.
Am Yisrael Chai!
Ik las dat Sylvana aangifte heeft gedaan tegen de racistische opmerkingen dat zij massaal kreeg. En gelijk heeft ze, een mening hebben kan op een vriendelijke manier. Bij voorkeur goed onderbouwd. Maar dat zij zich onveilig moet voelen is ongewenst en nergens voor nodig in een beschaafd land. En dat is wat er nog het meest mist, beschaafdheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:adnama schreef op 01 juni 2016 @ 00:08:

[...]



Klopt, dit is ook te zien in de documentaire 'Andere Tijden – De heroïne-epidemie in de jaren '70':

'Op het moment dat Amsterdam overspoelt wordt met goedkope heroine arriveren ook steeds meer Surinaamse families in Nederland. In een paar jaar tijd komen zo’n 200.000 Surinamers naar Nederland die veelal wonen in goedkope pensions en grote moeite hebben met het werk vinden. Dit draagt er toe bij dat vanaf 1973 in het oude centrum van Amsterdam steeds meer Surinaamse mannen op straat hangen. Hosselend en dealend, op zoek naar vertier. Deze mannen blijken de ideale tussenhandelaren voor de Chinese heroïne. Er wordt gehandeld op straat, in cafés en kraakpanden op de Zeedijk en de Nieuwmarkt.



"In een paar jaar tijd" valt ook wel weer mee, we hebben het over een decennium. Tussen 1972 en 1981 vestigt "meer dan de helft van de eerste generatie Surinamers" zich in Nederland. (Bron:CBS)



Aangezien er in totaal (zowel eerste als tweede generatie) plusminus 348000 Surinamers in Nederland wonen, waarvan 179000 eerste generatie en 169000 tweede generatie is het simpelweg onmogelijk dat er "meer dan 200.000 Surinamers in een paar jaar tijd' zich in Nederland hebben gevestigd. Er zijn immers niet eens 200000 eerste generatie Surinamers in Nederland.



https://www.cbs.nl/NR/rdo ... 468/0/2007k1b15p74art.pdf

http://statline.cbs.nl/St ... 1,49&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=T
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven