Vermiste vrouwen Panama

06-04-2014 16:03 1223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jonge Nederlandse vrouwen worden vermist in Panama. Ze zouden dinsdag een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is niets meer van hen vernomen.



De 22-jarige Lisanne Froon uit Amersfoort en de 21-jarige Kris Kremers uit Utrecht waren in Panama om Spaans te leren en sliepen bij gastgezinnen, meldt RTV Utrecht.



Volgens een werknemer van de school waar de vrouwen les hadden, is het gebied waar ze gingen wandelen niet gevaarlijk en is het niet aannemelijk dat ze zijn verdwaald. "Er is maar één weg omhoog en omlaag." Er wordt daarom betwijfeld of de vrouwen wel zijn gaan wandelen; mogelijk zijn ze daarvoor al verdwenen.



Er is ook een facebook pagina aangemaakt en dit is het laatste nieuws in het AD:



De twee vermiste Nederlandse vrouwen Lisanne en Kris zijn op de dag van hun verdwijning mogelijk gezien op een wandelroute bij de Panamese stad Boquete. Ingrid Lommers, de directrice van de taalschool in Boquete waar Lisanne Froon en Kris Kremers lessen volgden, schrijft dat op Facebook.



Ook is er een beloning van 2500 dollar.



Vreemd genoeg houdt dit onderwerp mij erg bezig. Misschien omdat de vrouwen van mijn leeftijd zijn. Ze zijn al bijna een week vermist.. Gevoelsmatig zijn ze verdwaald, of zou dit valse hoop zijn?

Zijn er meer mensen die de berichten op de voet volgen over deze 2 vrouwen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Dingen zijn niet meer logisch als je een paar dagen in de jungle hebt doorgebracht, vivamila. Het schijnt dat je na 2 dagen al best wel ver heen bent, lichamelijk en geestelijk gezien. Slaapgebrek, onderkoeldheid, desorientatie, etc.. spelen je parten.

Iemand postte hier eerder een link van een docu op youtube over een man die 8 dagen (?) in de jungle had doorgebracht en meer dood dan levend werd gevonden. Die docu schetst een realistisch beeld van wat er met je gebeurt als je in de jungle verdwaald.
Eerlijk gezegd geloof ik nog steeds in verdwalen, hoe triest het ook is.



Het telefoonlijstje lijkt mij volkomen logisch (geen bereik, telefoon uit, batterij bijna leeg, opnieuw proberen, etc). En ook de foto's in het donker: als je daar verdwaald rondloopt, kan ik me voorstellen dat je de flitser als zaklamp gebruikt. Je ziet iets waarvan je niet weet of het een tak of beest is, maakt een foto en kijkt voordat je verder loopt.



Blijf het echt een verschrikkelijk verhaal vinden, dat wens je echt niemand toe. Maar ik denk ook dat de ouders gewoon niet kúnnen of willen geloven dat de meisjes verdwaald zijn. Begrijpelijk omdat ze antwoorden willen, en willen dat de zoektocht naar meer resten/ aanwijzingen doorgaat. Maar ik ben bang dat er niet veel meer duidelijk gaat worden helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf het ook vreemd vinden dat er alleen geprobeerd is om te bellen. Of hebben ze ook nog berichtjes verstuurd die niet zijn aangekomen en heb ik daar overheen gekeken?
Choca, dat weten we niet. Die gegevens zijn niet vrijgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ah oké, bedankt. Hoop dat er voor de ouders op een of andere manier toch nog meer duidelijkheid gaat komen.
.
Zit nu te kijken. Het maakt het extra triest dat die ouders van Kris zo verbeten blijven volhouden dat ze niet verdwaald zijn. Er is nog steeds geen enkele andere plausibele theorie...
Alle reacties Link kopieren
Tja ... ook op de recent gevonden resten van Lisanne zijn geen sporen van geweld aangetroffen. Ik vrees toch dat het een ongeluk of verdwaling is geweest.
Alle reacties Link kopieren
De telefoon van één van de in Panama omgekomen reisvriendinnen Kris Kremers en Lisanne Froon is mogelijk na hun verdwijning gebruikt door een onbekend persoon. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport van het Nederlandse gerechtelijk laboratorium NFI, waar De Telegraaf inzage in heeft gekregen.



Vanaf de verdwijningsdatum op 1 april tot 5 april is de telefoon telkens aangezet door het invoeren van de juiste code. Maar vanaf 5 april wordt de iPhone vier keer aangezet zonder of door een foute pincode in te toetsen. De onderzoekers concluderen daaruit dat er mogelijk een derde bij betrokken was.



Ook zijn er foto’s teruggevonden op de camera. De laatste zeventig fotobestanden „lijken gemaakt vanuit een diepe, donkere locatie”. „Een verklaring voor die foto’s zou kunnen zijn dat de vrouwen daar opgesloten hebben gezeten”, aldus particulier rechercheur Dick Steffens, die de familie bijstaat.



„Het is uitgesloten dat ze verdwaald zijn”, zegt Steffens. Verder wordt hij in zijn theorie dat de vrouwen niet zijn verdwaald, gesteund door de vindplaats van resten van de vrouwen en van hun persoonlijke bezittingen. „Heel veel spullen lagen uren lopen van elkaar. Van hen zijn ook maar weinig lichaamsdelen gevonden”.



Overigens spreken de Panamese autoriteiten al in het rechtshulpverzoek van juni aan de Nederlandse autoriteiten van „de vermoedelijke vrijheidsberoving” van de vrouwen.



Een woordvoerster van de familie Kremers zegt dat de familie aan het OM in Nederland en in Panama vragen heeft gesteld. De familie wil weten of het NFI-rapport dat nu vanuit Panama beschikbaar is gesteld, volledig is. Ook zijn er geen gegevens van voor 1 april geanalyseerd. „Er lijken voldoende aanknopingspunten voor verder onderzoek, maar waarom wordt dat niet gedaan?”, aldus de zegsvrouw.



Verschillende noodoproepen van Kris en Lisanne en opvallend cameragebruik: lees meer in De Telegraaf van vandaag
Die meneer Steffens: particulier rechercheur....

Hoeveel zouden die mensen die kerel moeten betalen?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. En die steffens heeft er natuurlijk belang bij te zeggen dat het moord is geweest - anders kan hij meteen inpakken.

Overigens vind ik het niet zo vreemd als iemand anders aan die telefoon heeft gezeten. Stel, ik vind een tas met een telefoon midden in de jungle, dan probeer ik die telefoon toch ook aan te zetten?
Stel, degene met de iphone sterft het eerst en de ander leeft nog een paar dagen en probeert de telefoon te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik dus ook idd, de eigenaar van de telefoon is gestorven en de ander probeert de telefoon aan te zetten. Of de eigenaar is van alle vermoeidheid en angst de code vergeten opeens.
Als die meiden waren gevangen/opgesloten, hadden ze vast hun telefoons niet mogen houden. Zelfs gelegenheidscriminelen zijn niet zo achterlijk.

Denk dat deze vent er 'n slaatje uit wil slaan.
Precies.
Ik snap uiteraard dat het voor de ouders onverteerbaar is dat je niet weet wat er is gebeurd.

Maar waarom hardnekkig weigeren te geloven dat ze verdwaald zijn?

Het kan de beste overkomen.
Eens Lisa, maar als ze dit nog nodig hebben om vrede te krijgen over feit dat ze er niet meer zijn dan vind ik dat ook niet raar. Het is een soort ritueel, rouwen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je na een week in de jungle je pincode nog? Ik denk het niet hoor Vrij simpel om te stellen dat er dus een derde in het spel moet zijn geweest.



Ze zijn gewoon verdwaald en daarmee uit. Triest, maar waar :(
Alle reacties Link kopieren
Dit blijft aan de de gang, privé Sherlock Holmes blijft "aanwijzingen" vinden dat er: "iets niet klopt" en de media geven er eens in de zoveel tijd weer aandacht aan waardoor een deel van de bevolking het ook gaat geloven.



Vermoedelijk is een onopgeloste moord voor de ouders beter te verwerken dan simpel verdwalen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou Dick Steffens er een slaatje uit willen slaan? Die man heeft zijn sporen al lang verdiend.

Los daarvan geloof ik ook niet in ontvoering.
quote:Suze02 schreef op 05 oktober 2014 @ 10:26:

Eens Lisa, maar als ze dit nog nodig hebben om vrede te krijgen over feit dat ze er niet meer zijn dan vind ik dat ook niet raar. Het is een soort ritueel, rouwen.

Ik ben juist bang dat vrede krijgen op deze manier nooit lukt. Ze zeiden in die tv-uitzending van laatst dat ze nog niet eens met rouwen waren begonnen. Ze gaan nooit een bewijs vinden voor een misdrijf en op deze manier dus ook nooit berusting.



Valt me op dat het alleen nog de ouders van Kris lijken te zijn die steeds aandacht blijven vragen voor deze 'zaak'. Zouden de ouders van Lisanne zich wel hebben neergelegd bij de theorie van een noodlottig ongeluk?
Het valt mij al steeds op dat mensen denken dat ze via en door de media net zoveel weten als de ouders zelf.. vind de aannames en speculaties echt ongelooflijk!

Ik ken de ouders van Lisanne persoonlijk en nee, zij hebben zich er niet bij neergelegd. Ik vind het walgelijk en onrespectvol hoe sommige mensen hier berichten neerkladden.

Niemand weet of ze zijn verongelukt, en niemand weet of ze zijn vermoord. En eigenlijk gaat helemaal niemand dat wat aan. Ondertussen is dit hele drama publiek bezit geworden en doet iedereen een duit in t zakje wat betreft aannames over wat er is gebeurd.



Laat het rusten want het gaat je niet aan. Het is niet vermakelijk en je bent geen rechercheur. Laat degenen die ermee bezig zijn hun werk doen. Ondertussen gaan de ouders van de meiden met zwarte wallen over straat. Vermoord of verdwaald, het maakt geen verschil. Dit is iets afgrijselijks wat die mensen de rest van hun leven op hun rug mogen meezeulen.
Alle reacties Link kopieren
Nou Roos, dat ben ik niet helemaal met je eens. De families hebben zelf de publiciteit gezocht, wat natuurlijk ontzettend logisch en begijpelijk is. Dat zou iedereen waarschijnlijk doen. Maar om dan nu te gaan lopen roepen dat mensen zich er niet mee moeten gaan bemoeien? Hoe erg de afloop van dit verhaal ook is, het is wel verklaarbaar. Het is maandenlang nieuws geweest en mensen hebben er hun gedachtes over. Dat wil niet zeggen dat dat de waarheid is maar het is wel begrijpelijk. Zo werkt het nu eenmaal.
Roos, dan maar stoppen met naar de media rennen. Geef Dick een spreekverbod, dan heeft niemand het er straks meer over.
Het gaat.mij er niet om dat het onderwerp nog leeft.

Het gaat erom dat sommigen zich kennelijk wijs genoeg vinden om klakkeloos te roepen 'het is een verdwaling klaar'.

Vind ik een beetje onrespectvol. Ook niet echt boeiend nieuws voor de ouders trouwens..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven