Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 08:29:

Als "zwarte piet" als persoon gezien wordt als een soort duivel, worden dan alle negers gezien als duivel?Het zou best kunnen dat je als kind op dat moment onbewust leert om bang te zijn voor een zwart persoon (die je immers mee kan nemen in een zak naar Spanje)
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:30:

[...]



Het zou best kunnen dat je als kind op dat moment onbewust leert om bang te zijn voor een zwart persoon (die je immers mee kan nemen in een zak naar Spanje)Ja, want alle negers lopen op straat met een juten zak, knalrode lippen, en in een pietenpak met kraag en muts
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Zwarte piet vond ik inderdaad eng als kind. Maar ben werkelijk waar nog nooit of te nimmer bang geweest zwarte personen. Dat onderscheid kon ik zelfs als klein meisje al enorm goed maken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn kinderen niet bang om mee te moeten naar Spanje, ze zijn alleen bang dat ze geen kadootjes krijgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zwarte Piet is voor de kinderen van nu althans, niet meer dan iemand die bij Sinterklaas hoort, zoals Bassie bij Adriaan en Karen Kristel en Josje bij K3.

Kinderen hebben geen idee van het 'verschil' tussen Sint en Piet.

Als je kijkt naar de pieten op TV dan zijn die vaak slimmer dan Sinterklaas, ze lossen alles op en zorgen dat Sinterklaas, die een beetje dommig en sukkelig is, uit de wind blijft en zich om zijn grote rode boek kan bekommeren.



Geen Piet die nog 'knechterig' overkomt, geen roedes te zien, alleen vrolijkheid en plezier waarbij er één man in het wit/rood/goud is gekleed en een heleboel anderen in veelkleurige pakken.



Als je mijn dochter vraagt wie piet is dan zegt ze, de broer van Sinterklaas.



Niks racistisch aan. Het valt haar niet eens op dat de een wit en de ander zwart is. Alleen volwassenen maken daar een punt van.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en die bangmakerij is er tegenwoordig helemaal niet meer bij hoor.
Toch is het wel een heel belangrijk punt want voor veel mensen is het ondenkbaar dat Piet in een andere kleur geschminkt zou zijn.... blijkbaar vertegenwoordigt dat zwarte iets...
Alle reacties Link kopieren
Sheherezade, je bent een zeurPIET



Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, de domme negerT, dáár staat zwarte piet voor, sure....
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:30:

[...]



Het zou best kunnen dat je als kind op dat moment onbewust leert om bang te zijn voor een zwart persoon (die je immers mee kan nemen in een zak naar Spanje)
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas moet ook maar es een paarse baard, vinden jullie niet? Vind het beledigend voor bejaarden, zo'n domme, oude man met baard!

Of nee, voor heiligen! Sinterklaas is een belediging voor alle heiligen! Tis een schande!
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:30:

[...]



Het zou best kunnen dat je als kind op dat moment onbewust leert om bang te zijn voor een zwart persoon (die je immers mee kan nemen in een zak naar Spanje)

Dat wordt dan toch echt door de ouders aangeleerd hoor. Ik hoor al jarenlang (en ik ben al lang zwarte piet) niet meer dat er door Sinterklaas of zwarte piet gedreigd wordt om een kind mee te nemen naar Spanje.

Toen ik nog klein was werd mij dat ook wel verteld hoor. Als je stout bent ga je in de zak mee naar Spanje. Mijn eigen fantasie zorgde ervoor dat ik dan dacht dat er pepernootjes van mij gemaakt zouden worden... dus ik was altijd wel extra lief als Sinterklaas in het land was... Ik wilde geen pepernootjes worden....

Maar ik heb er nooit iets aan overgehouden, ik merk ook nooit aan de kinderen waarbij ik als zwarte piet rondsjok dat zij bang voor mij zijn. De kleintjes wel... maar die zijn ook bang voor die rare (witte) man met zijn lange baard.... en dan is bang ook niet eens het goede woord... verlegen en niet wetend wat ze met de situatie moeten is beter verwoord.

Nu moet ik wel zeggen dat als ik naar een kind toe ga en die straalt door zijn hele lijf uit dat hij mij maar een engerd vindt met mijn rare pakje aan, mijn belletjes, mijn handschoenen en mijn roetzwarte gezicht dat ik dan een handje pepernoten voor zijn snufferd houd die hij dan toch wel pakt en daarna ga ik uit zijn buurt.
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:37:

Toch is het wel een heel belangrijk punt want voor veel mensen is het ondenkbaar dat Piet in een andere kleur geschminkt zou zijn.... blijkbaar vertegenwoordigt dat zwarte iets...

Ja, traditie.



Je gaat toch ook geen gele smurfen maken? Die horen blauw te zijn.



Overigens heb ik als kind nooit 'n laatdunkende indruk over de pieten gekregen. Ook in mijn kindertijd waren dat slimme handige ondeugende mannen die de ouwe man goed hielpen bij zijn taak. Als je de zwarte piet als slaaf ziet, kijk dan maar 'ns rond op alle bedrijven en zie hoeveel slaafser het personeel soms naar de pijpen van de baas danst.
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:37:

Toch is het wel een heel belangrijk punt want voor veel mensen is het ondenkbaar dat Piet in een andere kleur geschminkt zou zijn.... blijkbaar vertegenwoordigt dat zwarte iets...Nee, die kinderen de schrik aanjagen met een rode of een gele piet is een goed idee......Dat geneuzel over het Sint feest.....de vriend van TO moet gewoon niet zo janken. Het is een Hollands feest en als hij dat niet kan accepteren dan maar niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 08:42:

[...]



Ja, traditie.



Je gaat toch ook geen gele smurfen maken? Die horen blauw te zijn.



Overigens heb ik als kind nooit 'n laatdunkende indruk over de pieten gekregen. Ook in mijn kindertijd waren dat slimme handige ondeugende mannen die de ouwe man goed hielpen bij zijn taak. Als je de zwarte piet als slaaf ziet, kijk dan maar 'ns rond op alle bedrijven en zie hoeveel slaafser het personeel soms naar de pijpen van de baas danst.hear hear!
Alle reacties Link kopieren
Piet is toch zwart vanwege dat geklauter in schoorstenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 07 december 2009 @ 08:41:

Sinterklaas moet ook maar es een paarse baard, vinden jullie niet? Vind het beledigend voor bejaarden, zo'n domme, oude man met baard!

Of nee, voor heiligen! Sinterklaas is een belediging voor alle heiligen! Tis een schande!
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:37:

Toch is het wel een heel belangrijk punt want voor veel mensen is het ondenkbaar dat Piet in een andere kleur geschminkt zou zijn.... blijkbaar vertegenwoordigt dat zwarte iets...

Ja, het onherkenbaar zijn...



Als zwarte piet kan ik bij mijn nichtje gaan strooien, zij heeft dan niet in de gaten dat ik het ben. Zelfs niet als ik praat en zij toch mijn stem herkent. Op het moment dat ik dan zeg dat Yraatje toch niet zwart is, ben ik voor haar weer iemand anders....

Als ik gewoon als mezelf of in een andere kleur (waar gezichtsuitdrukkingen veel makkelijker te herkennen zijn...) zou gaan dan ben ik veel herkenbaarder....
Alle reacties Link kopieren
Ken genoeg donkere mensen die Sinterklaas juist een erg leuk feest vinden. Die vriend stelt zich gewoon aan.
Alle reacties Link kopieren
Maar wát vind hij er racistisch aan???
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is niet racistisch *zucht*



En het merendeel van de gekleurde medemens vindt dat ook niet.

Die paar die dat wel vinden moeten niet zeuren. Dat is m.i. het deel dat Altijd en Overal wel iets racistisch in ziet. Doodmoe word ik er van.



Vorige week was ik met mijn als zwarte piet verkleedde kinderen in een grote stad waar heel veel donkere mensen wonen. En ze kregen vooral van die donkere mensen heel veel leuke opmerkingen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Wat doet je vriend er eigenlijk aan om racisme uit de wereld te bannen behalve zeuren over Sinterklaas?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 08:48:

Wat doet je vriend er eigenlijk aan om racisme uit de wereld te bannen behalve zeuren over Sinterklaas? (goeie vraag!)
Alle reacties Link kopieren
Het zet zwarte mensen toch juist positief neer zoals het nu gevierd wordt? Zwarte piet is tegenwoordig meer een soort van held, die over dakpannen kan lopen, kan dansen, zingen, problemen oplost en snoep uitdeelt? Misschien dat het van oorsprong anders was ja... maar zoals het NU gevierd wordt in Nederland zie ik er niks racistisch aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Niet racistisch! Kom op zeg! Piet is gewoon zwart omdat hij door de schoorteen gaat.

Sinterklaas is een ontzettend leuk kinderfeest en er is niks racistisch aan.

Beetje jammer dat jouw vriend dat anders ziet.
anoniem_56024 wijzigde dit bericht op 07-12-2009 08:54
Reden: spelvautje
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven