Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet is een karikatuur en lijkt in de verste verte niet op een donker iemand. Ooit iemand gezien die er zo uitzien als zwarte piet?



Als je politiek correct wilt zijn, moet je tevens een heleboel andere dingen bannen. Want er zijn tig dingen die in oorsprong 'fout' zijn. Zo heeft scouting een dubieuze naam, stamt IKEA af van een stichter die openlijk bij de SS (of iets soortgelijks) heeft gezeten, enzovoorts enzovoorts.

Ik bedoel, ik kan de gedachtengang op zichzelf wel volgen (mijn man -niet donker maar wel heel erg PC heeft ook grote moeite met Sint).



Maar ik bekijk het liever zoals het vandaag de dag bedoelt is. En ik zie weinig gelijkenis met de realiteit. Er loopt geen Spaanse kerel rond (eigenlijk is Sint een Turk, wisten jullie dat?) die 500 nogwat jaar oud is, vergezeld van een zwarte schoorsteenveger die afgeeft en zich opdoft als een travestiet met dikke roodgestifte lippen. Je zou eerder moeten lachen om die rare 'Ollanders.
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 08:50:

Het zet zwarte mensen toch juist positief neer zoals het nu gevierd wordt? Zwarte piet is tegenwoordig meer een soort van held, die over dakpannen kan lopen, kan dansen, zingen, problemen oplost en snoep uitdeelt? Misschien dat het van oorsprong anders was ja... maar zoals het NU gevierd wordt in Nederland zie ik er niks racistisch aan.



Mensen hebben gewoon graag iets te zeiken.

Ik vind dit nu echt een non-onderwerp. Ik ken niemand die het racistisch vindt en ik kom nog wel van de alternatieve/hippie/kraker kant.

Als je hier al gevoelig over gaat zitten doen, poeh, dan kun je echt wel bezig blijven.
Alle reacties Link kopieren
voelen dwergen zich ook gediscrimineerd door de kerstman?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En om nog eens door te gaan op de leuke opmerkingen.



Ik heb een groepje Marokkanen geplaagd ( tot groot plezier van deze jongen mannen trouwens ) Ze maakten wat lieve opmerkingen naar mijn kinderen. Waarop ik vroeg of ze dit jaar Wel lief waren geweest



Ze rolden over de grond van het lachen. ( En ik ook , na mijn eerste "oh fuck wat floept er nu weer uit bij mij" ) En zo moet het ook gewoon gaan.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 07 december 2009 @ 08:35:

Zwarte Piet is voor de kinderen van nu althans, niet meer dan iemand die bij Sinterklaas hoort, zoals Bassie bij Adriaan en Karen Kristel en Josje bij K3.

Kinderen hebben geen idee van het 'verschil' tussen Sint en Piet.

Als je kijkt naar de pieten op TV dan zijn die vaak slimmer dan Sinterklaas, ze lossen alles op en zorgen dat Sinterklaas, die een beetje dommig en sukkelig is, uit de wind blijft en zich om zijn grote rode boek kan bekommeren.



Geen Piet die nog 'knechterig' overkomt, geen roedes te zien, alleen vrolijkheid en plezier waarbij er één man in het wit/rood/goud is gekleed en een heleboel anderen in veelkleurige pakken.



Als je mijn dochter vraagt wie piet is dan zegt ze, de broer van Sinterklaas.



Niks racistisch aan. Het valt haar niet eens op dat de een wit en de ander zwart is. Alleen volwassenen maken daar een punt van.

Mijn kind heeft niks met Sint. Het is Zwarte Piet die de pepernoten uitdeelt en de kadootjes. Die Sint is een ouwe vent met witte baard en die zwaait alleen maar een beetje dom

Nee, tis Piet die cool is!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 07 december 2009 @ 09:01:

voelen dwergen zich ook gediscrimineerd door de kerstman?



Dat denk ik wel ja, en terecht.



Persoonlijk voel ik me nogal gediscrimineerd door Karin Bloemen, die net doet of dikke mensen altijd leuk en gezellig moeten zijn. Gatverdamme. Ik ben ook wel eens chagrijnig hoor.

Maar door die blije blonde huppeltrut denk iedereen dus dat wij dikke mensen altijd jolig en vrolijk moeten zijn. En onze tieten graag showen. ( naja, dat laatste doe ik dan weer we. Accent op de boezem, weg van de kont )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 07 december 2009 @ 08:37:

Toch is het wel een heel belangrijk punt want voor veel mensen is het ondenkbaar dat Piet in een andere kleur geschminkt zou zijn.... blijkbaar vertegenwoordigt dat zwarte iets...Ja, dat het is zoals het is, nl. zwarte Piet. De schoorsteen geeft niet roze af (zoals mijn man voorstelde) of blauw. En van de baard moet je ook afblijven! Sint heeft een baard en wit/rode kleren. Piet heeft vrolijke kleren en is zwart.
Als er iemand gek is op Sinterklaas ben ik het. Echt, Zwarte Piet spelen, surprises maken, allemaal leuk.



Het verbaasd mij echter hoe klakkeloos hier iedereen roept 'het is traditie en dús niet racistisch en dús niet zeiken'. Laten we eerlijk zijn, vanuít de traditie is het hartstikke racistisch, omdat Piet feitelijk 'het kwade' vertegenwoordigde waar Sint voor 'het goede' zorgde.



Dat iedereen hier in NL van onze traditie af moet blijven, daar ben ik het ook mee eens (wie kwam laatst met het onzalige plan dat Sint geen kruis meer op zijn mijter zou mogen?) maar heb je dit verhaal ooit wel eens in het buitenland uit proberen te leggen? Met een góede uitleg voor de Zwarte Piet (want zo zwart zijn de CV ketels van tegenwoordig niet meer hoor)?

Meestal weet ik er wel een positieve draai aan te geven, maar écht overtuigd van het niet-racisme van deze traditie zijn mijn buitenlandse vrienden meestal niet hoor.



Het lijkt erop alsof iedereen hier zich wel heel erg superieur voelt met 'wat hebben wij toch een goede traditie en die is echtechtecht niet racistisch hoor' en als iemand daar een serieuze discussie over wil starten dan moettie zijn kop houden en liefst oprotten naar zijn eigen land...

Maar als er in dát land ineens iets is, nou, dan mogen wij toch een ongezouten kritiek hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 07 december 2009 @ 09:14:



Maar als er in dát land ineens iets is, nou, dan mogen wij toch een ongezouten kritiek hebben!Nee hoor, ik bemoei me niet met wat in andere landen traditie is. Moeten ze zelf weten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik altijd de overtuiging had dat Zwarte Pieten zwart waren door de schoorsteen (waardoor mijn dochter het ook heel normaal vond dat de wegwijsPiet als blanke man een kindertv-programma presenteerde) hoorde ik van 't weekend dat St. Nicolaas in zijn tijd zwarte slaven vrijkocht. Dezen waren hem zo dankbaar, dat ze bij hem zijn gebleven.



Niet racistisch dus.. juist heel vooruitstrevend, die St. Nicolaas!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, maar Sinterklaas is een Nederlands feest dus wat buitenlandse mensen die hier toevallig wonen en toevallig zwart zijn ervan vinden is dus niet belangrijk.

Ik begrijp dus ook niet waarom jij je daar door laat beinvloeden en je eventuele in Nederland geboren kinderen later het sinterklaasfeest wilt onthouden.

Kom nou even zeg.



Trouwens zwarte pieten zijn zwart omdat ze door de schoorsteen heenklimmen, duh
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 07 december 2009 @ 09:14:

Als er iemand gek is op Sinterklaas ben ik het. Echt, Zwarte Piet spelen, surprises maken, allemaal leuk.



Het verbaasd mij echter hoe klakkeloos hier iedereen roept 'het is traditie en dús niet racistisch en dús niet zeiken'. Laten we eerlijk zijn, vanuít de traditie is het hartstikke racistisch, omdat Piet feitelijk 'het kwade' vertegenwoordigde waar Sint voor 'het goede' zorgde.



Dat iedereen hier in NL van onze traditie af moet blijven, daar ben ik het ook mee eens (wie kwam laatst met het onzalige plan dat Sint geen kruis meer op zijn mijter zou mogen?) maar heb je dit verhaal ooit wel eens in het buitenland uit proberen te leggen? Met een góede uitleg voor de Zwarte Piet (want zo zwart zijn de CV ketels van tegenwoordig niet meer hoor)?

Meestal weet ik er wel een positieve draai aan te geven, maar écht overtuigd van het niet-racisme van deze traditie zijn mijn buitenlandse vrienden meestal niet hoor.



Het lijkt erop alsof iedereen hier zich wel heel erg superieur voelt met 'wat hebben wij toch een goede traditie en die is echtechtecht niet racistisch hoor' en als iemand daar een serieuze discussie over wil starten dan moettie zijn kop houden en liefst oprotten naar zijn eigen land...

Maar als er in dát land ineens iets is, nou, dan mogen wij toch een ongezouten kritiek hebben!

Maar als ik in dat land ga wonen, omdat ik daar zelf voor kies, dan vind ik ook dat ik niet moet zeuren als ze daar een of andere traditie hebben waarbij een blanke man/vrouw het knechtje is van een donkere meneer.

Ik vind dat hier tegenwoordig veel te snel en veel te hard geroepen wordt dat iets racistisch is. Man man man... wat is er mis met wat tolerantie met het land waar je naartoe gaat?

En tja... dat er niet helemaal goed uitgelegd kan worden aan buitenlandse mensen wat Sinterklaas nou inhoudt snap ik niet. Je kunt toch gewoon vertellen wat het is? En als ze dan het zwarte uiterlijk niet begrijpen dan maak je er iemand van die schoorsteen veegt... Als mensen de film Mary Poppins hebben gezien weten ze dat je daar erg zwart van kunt worden....
Alle reacties Link kopieren
Ik word er ook wel eens een beetje moedeloos van dat mensen zo lopen te zeuren die anders gekleurd zijn. Laatst bij Wegmisbruikers, een Turkse man in een dure mercedes die 80 km te hard reed ofzoiets. Dus rijbewijs inleveren. Die vent ging maar tekeer dat de politie racisten waren, en jaloers op zijn mooie auto en dat ze alleen maar buitenlanders oppakten met dure auto's. Zucht.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Oh, maar ik vind het juist prima als men zijn eigen tradities onder de loep neemt. Ik heb bijvoorbeeld ook niks met hennen gevechten of stierengevechten.



Maar dan nog meen ik wel dat je een traditie zou moeten kunnen zien binnen de context van vandaag. En vandaag de dag is het niet bedoelt als racistisch. Zoals ik al zei, als je in de begintijd van een heleboel dingen gaat kijken, kom je er al snel achter dat er zoveel dubieus, danwel niet kooshjer was. En ik geloof dat nog steeds de halve wereld bij IKEA shopt.
quote:schouderklopje schreef op 07 december 2009 @ 09:03:

[...]



Mijn kind heeft niks met Sint. Het is Zwarte Piet die de pepernoten uitdeelt en de kadootjes. Die Sint is een ouwe vent met witte baard en die zwaait alleen maar een beetje dom

Nee, tis Piet die cool is!



Bedoel ik.

'Coole Piet' bijvoorbeeld, dat vindt mijn dochter een held.

Zwart/wit, het zegt haar niks, houden zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 09:19:

[...]





Nee hoor, ik bemoei me niet met wat in andere landen traditie is. Moeten ze zelf weten.Ik heb anders best een mening over vrouwenbesnijdenis. Maar ach, das niet zo erg als de racistische traditie van zwarte piet toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 07 december 2009 @ 09:26:

Oh, maar ik vind het juist prima als men zijn eigen tradities onder de loep neemt. Ik heb bijvoorbeeld ook niks met hennen gevechten of stierengevechten.



Maar dan nog meen ik wel dat je een traditie zou moeten kunnen zien binnen de context van vandaag. En vandaag de dag is het niet bedoelt als racistisch. Zoals ik al zei, als je in de begintijd van een heleboel dingen gaat kijken, kom je er al snel achter dat er zoveel dubieus, danwel niet kooshjer was. En ik geloof dat nog steeds de halve wereld bij IKEA shopt.

Maar je hebt het dan wel over tradities waar geweld bij komt kijken.

Sinterklaas is tegenwoordig een vredelievend feest met veel cadeaus en snoep. Dit alles aangereikt door zwarte Piet die er een feestje van probeert te maken.... En omdat Sinterklaas natuurlijk een heel oude man is, is hij niet meer zo snel... dus de pieten moeten wel een beetje gek doen enzo... en hem helpen herinneren aan bepaalde dingen en...en... en....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat een boel hier nogal fel "niet zeuren en anders oprotten" zijn. Los van het feit dat veel gekleurde Nederlanders gewoon in Nederland geboren zijn en dus niet kunnen oprotten, want ze zijn Nederlanders!



Een beetje realiteitszin zou niet misstaan. Als je je als "echte" Nederlander ook nog wat bewustzijn zou eigenmaken over het onstaan van je traditie, weet je nl. dat onze gekleurde medemens best een punt hebben. Ik denk alleen wel dat je het heel goed kan 'verkopen' naar de huidige tijd.

Begrip komt van beide kanten. Dus ook het besef waarom het door sommigen wel als dubieus gezien wordt.
quote:schouderklopje schreef op 07 december 2009 @ 09:34:

Ik vind ook dat een boel hier nogal fel "niet zeuren en anders oprotten" zijn. Los van het feit dat veel gekleurde Nederlanders gewoon in Nederland geboren zijn en dus niet kunnen oprotten, want ze zijn Nederlanders!



Een beetje realiteitszin zou niet misstaan. Als je je als "echte" Nederlander ook nog wat bewustzijn zou eigenmaken over het onstaan van je traditie, weet je nl. dat onze gekleurde medemens best een punt hebben. Ik denk alleen wel dat je het heel goed kan 'verkopen' naar de huidige tijd.

Begrip komt van beide kanten. Dus ook het besef waarom het door sommigen wel als dubieus gezien wordt.Tenk joe, je zegt in een stuk minder woorden precies wat ik bedoel!
quote:Kastanjez schreef op 07 december 2009 @ 09:14:

Als er iemand gek is op Sinterklaas ben ik het. Echt, Zwarte Piet spelen, surprises maken, allemaal leuk.



Het verbaasd mij echter hoe klakkeloos hier iedereen roept 'het is traditie en dús niet racistisch en dús niet zeiken'. Laten we eerlijk zijn, vanuít de traditie is het hartstikke racistisch, omdat Piet feitelijk 'het kwade' vertegenwoordigde waar Sint voor 'het goede' zorgde.



Dat iedereen hier in NL van onze traditie af moet blijven, daar ben ik het ook mee eens (wie kwam laatst met het onzalige plan dat Sint geen kruis meer op zijn mijter zou mogen?) maar heb je dit verhaal ooit wel eens in het buitenland uit proberen te leggen? Met een góede uitleg voor de Zwarte Piet (want zo zwart zijn de CV ketels van tegenwoordig niet meer hoor)?

Meestal weet ik er wel een positieve draai aan te geven, maar écht overtuigd van het niet-racisme van deze traditie zijn mijn buitenlandse vrienden meestal niet hoor.



Het lijkt erop alsof iedereen hier zich wel heel erg superieur voelt met 'wat hebben wij toch een goede traditie en die is echtechtecht niet racistisch hoor' en als iemand daar een serieuze discussie over wil starten dan moettie zijn kop houden en liefst oprotten naar zijn eigen land...

Maar als er in dát land ineens iets is, nou, dan mogen wij toch een ongezouten kritiek hebben!



Zo niet mee eens.



Prima als mensen ongezouten kritiek hebben op een traditie in een ander land.

Stierenvechten hoeft van mij ook niet en met tomaten gooien of jezelf aan een kruis nagelen ook niet. Zelf weten.

's Lands wijs, 's lands eer.



Vanuit de oorsprong was de boel ongelijk verdeeld maar dit is intussen bijna 2010 en de zaken staan er inmiddels heel anders voor. Wat ik al zei, voor mijn dochter is het Piet die de stoere is en Sinterklaas moet vooral geholpen worden omdat hij oud is en vooral vergeetachtig. Als hij toch al die slimme pieten niet had, zou het niet goed komen met de cadeaus. Kijk het Sinterklaasjournaal er maar op na.



Van racisme is nú geen sprake meer.

En daar hebben we het over. Over nu.



Er zijn vast ook in andere landen van oorsprong hele racistische gebruiken en gewoonten, waar nu niemand meer dat beeld bij heeft. Zo gaat dat met evolutie. Dingen veranderen en passen zich aan aan de tijd waarin we leven. Sint & Piet staat inmiddels ver af van de oorsprong van de traditie.



Vat je het nú nog persoonlijk op, vooral doen maar dan is de kans groot dat anderen dat gezeik vinden. En dat mag gewoon lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad. Vroeger was het wellicht racistisch, nu niet meer. Iedereen nu tevreden?
Alle reacties Link kopieren
Hear Eleonora



* Waar kan ik "al die harde opmerkingen over Opzouten btw vinden in dit topic ? Ik zie ze niet nl. *
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik deze discussie jarenlang absolute flauwekul heb gevonden. Lionel Richie die bij kort geding gedwongen moest worden op te treden tijdens de 5 december staatsloterijshow, omdat hij bij het zien van Piet meende in een soort racistisch iets terecht te zijn gekomen. Jorgen Rayman (Rayman is laat) die zich er elk jaar over opwond. Want he, het was een zwarte schoorsteenveger die 150 jaar geleden is geintroduceerd als hulpje en iedereen die het anders zag die had ons cultureel erfgoed toch duidelijk niet begrepen.



Maar toch. Na jaren in het buitenland zie ik het echt met andere ogen. Het is simpelweg aan niemand uit te leggen. Een zwarte schoorsteenveger? Die ziet er toch niet pikzwart uit, maar heeft alleen wat zwarte vegen? En die dikke rode lippen? Niet een persiflage op negers? En droegen die schoorsteenvegers 150 jaar geleden allemaal grote creoolse oorbellen in hun oren (handig voor bij het vegen)? En hadden ze ook allemaal zo'n handig schoorsteenvegend moors pak aan dat er verbluffend genoeg wel helemaal schoon en ongeveegd uitziet?



Er zijn een aantal landen waar de sintviering in de cel is geeindigd, omdat men de combinatie van katholieke priester met een zwarte slaaf in eerste instantie aanzag als racistische uiting - daar viert men sinterklaas nu alleen maar op de ambassade (en mogen sint en piet het terrein absoluut niet verlaten).



Ik ben dus om: dit is absoluut de spot drijven met zwarte mensen en ik ben nog geen buitenlander tegengekomen die dat anders zag. Sorry; het is een blinde vlek voor veel Nederlanders (zoals dat ook geldt voor discriminatie in het algemeen). Laten we wel zijn, er is geen kind in de gelovende leeftijd die niet alles accepteert, dus wat weerhoudt ons er eigenlijk van er paarse pieten van te maken? Ik bedoel de raaf is uiteindelijk toch ook via een dom schoorsteenvegertje in een Moorse zwarte Piet veranderd? Probleem opgelost. En veel kinderen hebben helemaal geen schoorsteen meer (laat staan een idee dat je als je daardoorheen kruipt je zwart kan worden). Als je die schoorsteenmythe al in stand wil houden, dan is het toch geen enkel probleem om te verkondigen dat de schoorstenen vanaf 2010 paars afgeven?



Maar goed, ik geef toe - ik heb jarenlang het andere standpunt verkondigt, maar pas in het buitenland viel het kwartje. Het was echt niet uit te leggen aan mijn zwarte werkster, de zwarte leraar en de zwarte buurman.



En als we nu weten dat er mensen zijn die er moeite mee hebben, zou dat feit op zich niet reden genoeg zijn een 150 jaar geleden veranderde traditie weer een keer te wijzigen?
quote:borodini schreef op 07 december 2009 @ 09:40:

Hear Eleonora



* Waar kan ik "al die harde opmerkingen over Opzouten btw vinden in dit topic ? Ik zie ze niet nl. *



El Ninjoo sprak zich ongezouten uit en een paar keer is het woord 'gezeik' gevallen.

In dit geval kies ook ik voor dat woord.

Iets aan de kaak stellen, prima maar het Sint & Piet gebeuren dat vind ik zo - langzamerhand - wel een keer gezeik geworden. Persoonlijk.
quote:schouderklopje schreef op 07 december 2009 @ 09:34:

Een beetje realiteitszin zou niet misstaan. Als je je als "echte" Nederlander ook nog wat bewustzijn zou eigenmaken over het onstaan van je traditie, weet je nl. dat onze gekleurde medemens best een punt hebben. Ik denk alleen wel dat je het heel goed kan 'verkopen' naar de huidige tijd.

Begrip komt van beide kanten. Dus ook het besef waarom het door sommigen wel als dubieus gezien wordt.Zo is dat. Sinterklaas is hardstikke racistisch. Het is overduidelijk dat Sinterklaas een batavier is, en als afstammeling van de Kaninefaten voel ik me ider jaar weer zwaar beledigd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven